Kristityille -jotta te saisitte kertoa jotain teille olennaista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

eli aivan omasta uskonnostanne. Raamatusta varmaan sitten koska eikö se ole ainoa kristittyjen yhteinen kirja?

Eli joku kohta missä on jotain teistä olennaista ja tärkeätä!

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

...enkä jaksanu kauheen ajatuksella lukea,pari mukuloista kipeenä...emmää jaksa mihkä väittelyihin lähtee...sanon vaan sen jotta mut on Jeesus pelastanu ja piste!Ja mä uskon että hää ristillä kuoli mun syntieni tähren!!mä oon yksinkertanen ihminen enkä moisiin pilkuttamis-keskusteluihin ees jaksa lähtee(20 vuotta sitten olin huomattavasti aktiivisempi tolla saralla=))Nuo kohdat raamatusta on koskettanu mua...................anteeksi vaan kaikille...kivittäkää!!ei mun tartte todistella noitten sanojen puolesta,sitä varten on Pyhä henki!!!=)Mutta aikonani väittelin minäkin,vaikka yksinkertanen ja tyhmä olen ja Jeesukseen päädyin!Mutta sinua joka mua yrität tohon väittelyyn vietellä,en ole tuominnut,sinä todennäkösesti olet hyvä ihminen ja sitte viimosella tuomiolla nähdään ja toivottavasti riemuitaan!=)mää VAAN lainasin tiettyjä osuuksia raamatusta,en sen kummempaa,jos se toi esiin sussa tiettyjä väittelyn tunteita,kysy iteltäsi MIKSI???

Vierailija

Vielä jatkoa..

Room 10: " He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta. 4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. "

Vierailija

Tämän Galatalaiskirjeen kohdan olenkin jo johonkin väliin tainnut kirjoittaa, mutta se antaa selkeän tien viitan " totuuksien viidakossa" .

Vaikka me, tai enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu" . Gal.1:8

Ja kuka muistaa missä kohtaa sanotaan: " Minä (Jeesus) olen tie, totuus ja elämä. Kukaan ei tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" ?

Tiedätkö Mamadza, että usein muistan sinua rukouksissa? Vaikka olet minun uskoni pohjalta " vääräuskoinen" , uskon kuitenkin, että Jeesus sinunkin puolestasi kuoli, ja olet kallisarvoinen; Jeesuksen veren hinta.

Vierailija

Amenhotep vastasi niin kuin ajattelin ja olinkin jo etsimässä samoja raamatunlauseita, kun tulin katsomaan ja täällä olikin vastaus.

Myönnän, että siinä mielessä liian voimakkaasti vastasin, että kaikki eivät ole profeettoja eli eivät pysty näkemään tai ennustamaan tulevaisuutta. Sehän on virallisesti profeetan määritelmä. Mutta ajatukseni juonsi juuri siihen, että Pyhä Henki vaikuttaa uskovaisissa ja korinttolaiskirjeen mukaan profetoimisen armolahja voi olla kenellä tahansa meistä. Muutenkin Pyhä Henki vaikuttaa kaikissa uskovaisissa ja avaa enemmän tai vähemmän raamatun tekstejä itsekullekin.

Opettajan virka onkin jo toinen, kuten Amenhotep vastasi. Seurakunnan kaitsijalle on annettu oma merkityksensä ja siitä on sanottu, että se on hyvin vastuullinen tehtävä.

Vierailija

mamadza:

Lainaus:

vaikka raamatun ole lukenut niin sen selitykseen en ole koskaan törmännyt. Meinaan jos noita lukee niin minä esim voin tulkita ne ihan toisella tavalla kuin joku kristitty täällä. Kristitytkin voi tulkita eri tavalla.

Selityksiä on kirjoittanut moni taho. Yleensä selityksissä valotetaan kirjoitushetken historiallista, poliittista ja hengellistä tilannetta, käsitellään alkukielen termejä ja niiden merkityksiä sekä etsitään yhtymäkohtia tai jatkumoita Raamatun sisällä. Uskontunnustukset ovat tietenkin tiivistetty muuttumaton tulkinta keskeisistä tapahtumista ja asioista.Tulkita voi tietysti vapaasti painottaen ja eri asioita korostaen, mutta nämä perusasiat tietysti ovat niitä, joihin uskotaan.

cissus:

Lainaus:

-Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.En minä ole tullut kumoamaan,vaan toteuttamaan!

mamadza.

Lainaus:

tästä on kai ennenkin puhuttu. Siis jos tuota ei ajattele niin että lait (käskyt ja mitä muuta vanhasta testamentista löytyy) on edelleen niitä joita pitää noudattaa niin miten sitten ja millä perusteella?

Kuten edellä jo tuli, suurin käsky kuuluu

" ' Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi' .

Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.

Toinen, tämän vertainen, on: ' Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi' . Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Kymmennen käskyä avaa tätä enemmän, ikään kuin muistilistana. Se on Jumalan ikuinen laki yhä edelleen.

cissus:

Lainaus:

-Teille on opetettu tämä isille annettu käsky:" älä tapa" Se,joka tappaa,on ansainnut oikeuden tuomion.Mutta minä sanon teille:jokainen,joka on vihoissaan veljelleen,on ansainnut oikeuden tuomion.Samoin jokainen,joka sanoo veljelleen:" Senkin hölmö" ,on ansainnut suuren neuvoston tuomion ja se,joka sanoo " sinä hullu" ,on ansainnut helvetin tulen!!

mamadza:

Lainaus:

Joka sanoo hullu on ansainnut helvetin tulen? Mitä se sitten meinaa?

Kuullostaa siis ei-kristityn korvaan siltä että se tarkoittaa että joutuu helvettiin jos nimittelee toista. Kristitty tulkinta kiinnostaa olettaen että tulkintoja on. Maallikkotulkintakin käy mutta enemmin kiinnostaa jonkun auktoriteetin?

Tässä Jeesus opettaa nimenomaan kymmenen käskyn tulkintaa. Yksi niistä on " älä tapa" . Jeesus laajentaa käskyn merkityksen niin, että pahat sanat ja jopa ajatukset sisältyvät tähän käskyyn. Käskyä tulkitsee tässä jo valmiiksi korkein mahdollinen auktoriteetti, eli Jeesus.

Laki syyttää ja tuomitsee ihmiset. Sellasta ei olekaan, joka lakia noudasttamalla pelastuisi. Ainoa, joka eli synnittömän elämän, oli Jumala itse, ja siksi Hänessä on pelastus ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta.

cissus:

Lainaus:

-Teille on opetettu tämä käsky:" älä tee aviorikosta" .Mutta minä sanon teille,jokainen joka katsoo naista niin.että alkaa himoita häntä,on tehnyt aviorikoksen jo hänen kanssaan!

mamadza:

Lainaus:

eikö tämä kehota kristittyäkin luomaan silmänsä maahan? Koskaanhan ei voi tietää... Mitä himoita tarkoittaa sitten? Että haluaa olla kohteen kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä vai mitä?

Ihminen on siinä mielessä heikko että omia haluja ja ajatuksia on aika vaikea hallita vaikka niiden pitäminen vaan ajatuksen tasolla onnistuukin. Mutta jos jo toisen haluaminen on huorintekoa niin eikö sillon pitäisi yrittää pysyä siitä tosi loitolla ja olla antamatta kiusaukselle mahdollisuutta ja pitää se katse poissa?

Tämä kohta viittaa kymmenen käskyn kohtaan " älä tee huorin" . Samalla tavalla tässä Jeesus laajentaa käskyn ulottumaan haluihin ja ajatuksiin. Jumala on pyhä. Ihmisen osa on katua, tehsdä parannusta joka ikinen päivä ja turvautua Vapahtajaan, joka sovitti syntimme.

Ihminen on altis lankeamaan syntiin ja nauttimaan siitä alkuperäisen synnin, lankeemuksen tähden. Vaikka ihminen on heikko, Jumalan laki ei veny sen mukaan. Jumala on pyhä.

cissus:

Lainaus:

-Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.Niin kuin te tuomitsette,niin tullaan teidät tuomitsemaan,ja niin kuin te mittaatte,niin tullaan teille mittaamaan.

.

mamadza:

Lainaus:

kenenkä tuomitsemiseen pätee? Kyllähän esim meidät muslimit kristityt täällä tuomitsevat helvettiin jne. Eli siis onko tämä vaan että ei saa arvostella toista kristittyä vai mitä?

Minulle on opetettu tästä niin, että vain Jumala tuomitsee ihmisen pelastukseen tai kadotukseen, se ei ole ihmisen asia. Vain synnitön voi tuomita tällaiset tuomiot, vrt esim.aviorikoksesta kivitettäväksi tuotu nainen, jonka kivittäjille Jeesus sanoi " se teistä joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven" . Jeesuskaan ei tuominnut naista, vaan katumuksen nähtyään armahti ja lähetti menemään käskien olemaan enää tekemättä syntiä.

Synti täytyy toki sanoa synniksi, mutta Jumala on tuomari. Jokainen päivä on armon aikaa. Mitään kristityn moittimiskielto tämä ei todellakaan ole. UT kehoittaa nuhtelemaan toista uskovaa, mikäli hän poikkeaa oikealta tieltä.

Se, että sanoo, kenet Jumala on luvannut pelastaa, ei suoraan käänteisesti kerro, ketkä menevät kadotukseen. Sen tietää vain Jumala. Se, että kristityt iloitsevat omasta pelastuksestaan Herrassa, ei ole toisten lähettämistä helvettiin.

cissus:

Lainaus:

-Menkää sisään ahtaasta portista.Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä,mutta se vie kadotukseen.Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie,joka vie elämään,ja vain harvat sen löytävät.

mamadza;

Lainaus:

mitä tarkoittaa kapea? Islamissa on samantyylinen hadith mutta tämän tulkinta kiinnostaa. Voisiko olla että jos tie tuntuu liika helpolta se ei viekkään paratiisin?

Tällaiset kohdat ovat niitä kohtia, joita selittäjät rakastavat :) Näitä voi kääntää ja väätää, miettiä ja pohtia loputtomiin.

Yleisimmin ainakin luterilaisuudessa tämä käsitetään siten, että ihmisen on todella, todella vaikea tunnustaa edes itselleen saati Jumalalle oman syntisen tilansa syvyys ja karmeus. Ei ole yhtään mitään täysin pyyteetöntä, täysin puhdasta, täysin epäitsekästä tointa, aietta tai tarkoitusperää, vaan kaikessa näkyy ihmisen lankeemus.

Sen hyväksyminen, ettei todellakaan voi itse tehdä pelastuksensa eteen yhtään mitään, loukkaa ihmisen ylpeyttä ja omakuvaa. Mutta mikään ei auta. Sovitukseen yksin on turvattava, sillä " kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla" .

Toivottavasti tämä auttoi jotain. Mitään auktoriteettejä en oikein osaa antaa, mutta kaikki painotukset ja tulkinnat, jotka pysyttelevät uskontunnustusten ja tunnustuskirjojen puitteissa ovat sinänäsä oikeita. Jumalan sana on siitä ihmeellistä, että se elää ja neuvoo ihmisiä pätevästi aina vain, vaikka maailma ympärillä muuttuu.

Vierailija

vaikka raamatun ole lukenut niin sen selitykseen en ole koskaan törmännyt. Meinaan jos noita lukee niin minä esim voin tulkita ne ihan toisella tavalla kuin joku kristitty täällä. Kristitytkin voi tulkita eri tavalla.

cissus:

Lainaus:

-Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.En minä ole tullut kumoamaan,vaan toteuttamaan!

.

tästä on kai ennenkin puhuttu. Siis jos tuota ei ajattele niin että lait (käskyt ja mitä muuta vanhasta testamentista löytyy) on edelleen niitä joita pitää noudattaa niin miten sitten ja millä perusteella?

Lainaus:

-Teille on opetettu tämä isille annettu käsky:" älä tapa" Se,joka tappaa,on ansainnut oikeuden tuomion.Mutta minä sanon teille:jokainen,joka on vihoissaan veljelleen,on ansainnut oikeuden tuomion.Samoin jokainen,joka sanoo veljelleen:" Senkin hölmö" ,on ansainnut suuren neuvoston tuomion ja se,joka sanoo " sinä hullu" ,on ansainnut helvetin tulen!!

Joka sanoo hullu on ansainnut helvetin tulen? Mitä se sitten meinaa?

Kuullostaa siis ei-kristityn korvaan siltä että se tarkoittaa että joutuu helvettiin jos nimittelee toista. Kristitty tulkinta kiinnostaa olettaen että tulkintoja on. Maallikkotulkintakin käy mutta enemmin kiinnostaa jonkun auktoriteetin?

Lainaus:

-Teille on opetettu tämä käsky:" älä tee aviorikosta" .Mutta minä sanon teille,jokainen joka katsoo naista niin.että alkaa himoita häntä,on tehnyt aviorikoksen jo hänen kanssaan!

eikö tämä kehota kristittyäkin luomaan silmänsä maahan? Koskaanhan ei voi tietää... Mitä himoita tarkoittaa sitten? Että haluaa olla kohteen kanssa seksuaalisessa kanssakäymisessä vai mitä?

Ihminen on siinä mielessä heikko että omia haluja ja ajatuksia on aika vaikea hallita vaikka niiden pitäminen vaan ajatuksen tasolla onnistuukin. Mutta jos jo toisen haluaminen on huorintekoa niin eikö sillon pitäisi yrittää pysyä siitä tosi loitolla ja olla antamatta kiusaukselle mahdollisuutta ja pitää se katse poissa?

Lainaus:

-Älkää tuomitko ettei teitä tuomittaisi.Niin kuin te tuomitsette,niin tullaan teidät tuomitsemaan,ja niin kuin te mittaatte,niin tullaan teille mittaamaan.

.

kenenkä tuomitsemiseen pätee? Kyllähän esim meidät muslimit kristityt täällä tuomitsevat helvettiin jne. Eli siis onko tämä vaan että ei saa arvostella toista kristittyä vai mitä?

Lainaus:

-Menkää sisään ahtaasta portista.Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä,mutta se vie kadotukseen.Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie,joka vie elämään,ja vain harvat sen löytävät.

mitä tarkoittaa kapea? Islamissa on samantyylinen hadith mutta tämän tulkinta kiinnostaa. Voisiko olla että jos tie tuntuu liika helpolta se ei viekkään paratiisin?

Toivattavasti joku jaksaa vastailla. Raamatun tulkinta se vasta mielenkiintoista on.

Vierailija

miisa29:

Lainaus:

Tämä raamatunkohta... jokos joku selittikin? Käy niin nopeatempoisesti tämä keskutelu, ettei ehdi kaikkea lukea.

Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.En minä ole tullut kumoamaan,vaan toteuttamaan!

Aivan, Jeesus tuli ja täytti lain edestämme, kun siihen ei kukaan pysty/pystynyt. Se on täytetty!

minä en muslimina pysty lukemaan samaa tuosta kohdasta (en oikeastaan mittään. Jää minulle tosi auki.).

Muslimina kuullostaisi siltä että Jeesus sanoo että hänen tulo ei poista lakia tai aiempien profeettojen sanomaa (lisäkysymys_onko kristittyjen mielestä ketkä kaikki aiempia profeettoja ja mikä heidän sanoma on ollut tai miksi he olivat profeettoja?).

En kyllä muslimina ala tulkita raamattua siksi että minulla on siihen väärät " rillit" ja toisekseen siksi ettei minulla ole syytä alkaa sitä tulkita.

Perinpohjainen selitys siitä miksi tuon kohdan selitys olisi tuo olisi mielenkiintoista lukea (miisan tietämystä uskonnostaan yhtään väheksymättä ajattelen aina että tieto on mukava saada uskonnossa tunnustetuista lähteistä)...

Vierailija

2. Moos 20.

1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:

2 " Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.

3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.

4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.

5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.

8 Muista pyhittää lepopäivä.

9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;

10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.

11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

13 Älä tapa.

14 Älä tee huorin.

15 Älä varasta.

16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.

17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."

Vierailija

-Teille on opetettu:" rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi" Mutta minä sanon teille:Rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia.Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.Jos te rakastatte niitä,jotka rakastavat teitä,minkä palkan te siittä ansaitsette?Eivätkö publikaanitkin tee niin?Jos te tervehditte vain ystäviänne,mitä erinomaista siinä on?Eivätkö pakanatkin tee niin?Olkaa siis täydellisiä,niin kuin teidän taivaallinen Isännekin on.

-Kuinka voit sanoa veljellesi" annappa kun otan roskan silmästäsi" ,kun omassa silmässäsi on hirsi?Sinä tekopyhä!Ota ensin hirsi omasta silmästäsi,vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.

Vierailija

Tässä nyt joitain:

Ensin Psalmi 22, joka alkaakin tutuilla sanoilla:)

1 Veisuunjohtajalle; veisataan kuin: " Aamuruskon peura" ; Daavidin virsi.(22:2) Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit? Miksi olet kaukana, et auta minua, et kuule valitukseni sanoja?

2 (22:3) Jumalani, minä huudan päivällä, mutta sinä et vastaa, ja yöllä, enkä voi vaieta.

3 (22:4) Ja kuitenkin sinä olet Pyhä, jonka istuin on Israelin kiitosvirtten keskellä.

4 (22:5) Meidän isämme luottivat sinuun, he luottivat, ja sinä pelastit heidät.

5 (22:6) He huusivat sinua ja pelastuivat; he luottivat sinuun eivätkä tulleet häpeään.

6 (22:7) Mutta minä olen mato enkä ihminen, ihmisten pilkka ja kansan hylky.

7 (22:8) Kaikki, jotka minut näkevät, pilkkaavat minua, levittelevät suutansa, nyökyttävät ilkkuen päätään:

8 (22:9) " Jätä asiasi Herran haltuun. Hän vapahtakoon hänet, hän pelastakoon hänet, koska on häneen mielistynyt."

9 (22:10) Sinähän vedit minut äitini kohdusta, sinä annoit minun olla turvassa äitini rinnoilla;

10 (22:11) sinun huomaasi minä olen jätetty syntymästäni saakka, sinä olet minun Jumalani hamasta äitini kohdusta.

11 (22:12) Älä ole minusta kaukana, sillä ahdistus on läsnä, eikä auttajaa ole.

12 (22:13) Minua saartavat väkevät sonnit, Baasanin härät piirittävät minut,

13 (22:14) avaavat kitansa minua vastaan, niinkuin raatelevat, kiljuvat leijonat.

14 (22:15) Niinkuin vesi minä olen maahan vuodatettu; kaikki minun luuni ovat irti toisistansa; minun sydämeni on niinkuin vaha, se on sulanut minun rinnassani.

15 (22:16) Minun voimani on kuivettunut kuin saviastian siru, ja kieleni tarttuu suuni lakeen, ja sinä lasket minut alas kuoleman tomuun.

16 (22:17) Sillä koirat minua piirittävät, pahain parvi saartaa minut, minun käteni ja jalkani, niinkuin jalopeurat.

17 (22:18) Minä voin lukea kaikki luuni; he katselevat minua ilkkuen;

18 (22:19) he jakavat keskenänsä minun vaatteeni ja heittävät minun puvustani arpaa.

19 (22:20) Mutta sinä, Herra, älä ole kaukana, sinä, minun väkevyyteni, riennä avukseni.

20 (22:21) Vapahda minun sieluni miekasta, minun ainokaiseni koirain kynsistä.

21 (22:22) Pelasta minut jalopeuran kidasta, villihärkäin sarvista-vastaa minulle.

22 (22:23) Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.

23 (22:24) Te, jotka pelkäätte Herraa, ylistäkää häntä. Kunnioittakaa häntä, kaikki Jaakobin siemen, kaikki Israelin siemen, peljätkää häntä.

24 (22:25) Sillä hän ei halveksi kurjan kärsimystä, ei katso sitä ylen, eikä kätke häneltä kasvojansa, vaan kuulee hänen avuksihuutonsa.

25 (22:26) Sinusta on minun ylistyslauluni suuressa seurakunnassa; minä täytän lupaukseni häntä pelkääväisten edessä.

26 (22:27) Nöyrät saavat syödä ja tulevat ravituiksi; ne, jotka etsivät Herraa, ylistävät häntä. Teidän sydämenne on elävä iankaikkisesti.

27 (22:28) Kaikki maan ääret muistavat tämän ja palajavat Herran tykö; kaikki pakanain sukukunnat kumartavat häntä;

28 (22:29) sillä Herran on kuninkuus, ja hän on hallitseva pakanoita.

29 (22:30) Kaikki maan mahtavat syövät ja kumartavat; hänen edessään polvistuvat kaikki, jotka mullan alle astuvat eivätkä voi elossa pysyä.

30 (22:31) Jälkeentulevaiset palvelevat häntä, tuleville polville kerrotaan Herrasta.

31 (22:32) He tulevat ja julistavat vastedes syntyvälle kansalle hänen vanhurskauttaan, että hän on tämän tehnyt.

Vierailija

teidän näkökantaanne noihin asioihin. Katekismus ja muu materiaali on käyty läpi (ev lut) aikoinaan (meillä niistä joutui henkilökohtaiseen kuulusteluun ja keskusteluun. Jännä juttu muuten että rippikoulun kävin ennen kuin olin millään tasolla islamista kiinnostunut ja jo siellä " opettaja" kyseli kovasti että vetääkö islam minua enemmän puoleensa. Olin silloin vähän " täh" . Nyt kun katselee taaksepäin niin kaikki läheiset taisi tietää jo ennen minua. Olipa täysin OT)

Löytyykö jostain noilta sivuilta joku raamatun selitys? Tai yleensä jostain kristittyjen hyväksymältä sivustolta?

Vierailija

mamadza:

Lainaus:

" Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.En minä ole tullut kumoamaan,vaan toteuttamaan! "

minä en muslimina pysty lukemaan samaa tuosta kohdasta (en oikeastaan mittään. Jää minulle tosi auki.).

Muslimina kuullostaisi siltä että Jeesus sanoo että hänen tulo ei poista lakia tai aiempien profeettojen sanomaa (lisäkysymys_onko kristittyjen mielestä ketkä kaikki aiempia profeettoja ja mikä heidän sanoma on ollut tai miksi he olivat profeettoja?).

En kyllä muslimina ala tulkita raamattua siksi että minulla on siihen väärät " rillit" ja toisekseen siksi ettei minulla ole syytä alkaa sitä tulkita.

Perinpohjainen selitys siitä miksi tuon kohdan selitys olisi tuo olisi mielenkiintoista lukea (miisan tietämystä uskonnostaan yhtään väheksymättä ajattelen aina että tieto on mukava saada uskonnossa tunnustetuista lähteistä)...

Tämä on siis Matteuksen evankeliumin luvusta viisi:

13 Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.

14 Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä;

15 eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.

16 Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.

17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: ' Älä tapa' , ja: ' Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion' .

22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: ' Sinä tyhjänpäiväinen' , on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: ' Sinä hullu' , on ansainnut helvetin tulen.

Siinä viitataan kymmeneen käskyyn. Ne ovat siis edelleen voimassa ja niitä Jeesus ei kumonnut. Tosin hän opetti, että oikeastaan nämä käskyt sisältyvät jo rakkauden kaksoiskäskyyn.

Sellaisia selityksiä raamatusta kuin mitä on koraanista, ei ole olemassa. Kyllä muuten raamatun selitystä maailma on pullollaan. Yritin löytää jotain sanatarkkaa selitystä netistä, mutta sitä ei löytynyt.

Totta on, että Pyhä Henki avaa raamattua uskovaiselle ihmiselle. Olen nähnyt täälläkin hyvin omintakeisi tulkintoja ihmisiltä jotka eivät ole uskossa tai jotka eivät halua myöntää joitain raamatun kohtia sellaisiksi, että ne olisivat raamatussa.

Kristinuskossa me uskovaiset olemme kaikki samalla profeettoja ja raamatunselittäjiä. Kun luet minun, Josefiinan, Amenhotepin, Miisan jne. kirjoituksia ja vedät ne yhteen, niin jos sieltä löytyy ristiriitaisuuksia, niin kannattaa tuoda lisäkysymykset takaisin palstalle ja kysyä, miksi joku sanoi noin ja joku toinen sanoi noin. Amenhotep vaikuttaa teologiaa lukeneelta, joten hän luultavasti osaa selittää yksittäisiä sanoja tarkemmin.

Vierailija

Eli se Raamatunkohta, joka kieltää sianlihan syömisen, on tämä:

Mooseksen kirja, 11. luku, 8. jae sanoo: ¿Heidän lihastaan (sikojen) älä syö äläkä myöskään koske niiden ruhoon; ne ovat sinulle epäpuhtaita.¿

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat