Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MAALISKUISTEN MAANANTAI

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Uusi syksyinen viikko aluillaan. Toivottavasti muilla nukutaan paremmin kuin meillä... (tämä jännityskertomus jatkuu seueaavassa viestissäni)

=)

- Ränkkä

Kommentit (13)

Vierailija

Jopas meinasin taas kalikaksi jäätyä, kun tyttöä parvekkeelle virittelin. No, puolen tunnin unet otti ja nyt taas virkeinä tässä sylissä istuu. Kahtena edellisenä päivänä hän on nukkunut parvekkeella 1,5 h ja vielä omassa sängyssään 3 h!! Mutta nyt joku naapuri perkules hakkasi mattojaan juuri päikkäriaikana, niin eikös se tyttö sitten siihen havahtunut. No, ei haittaa kun kuitenkin on ihan hyväntuulinen.

Tänä aamuna oli tosi jännät paikat, että lähteekö Helmi konttaamaan. Jatkuvasti nosti itsensä konttausasentoon ja siinä heijasi edestakaisin, mutta kuitenkin loppuviimein aina lysähti takaisin mahalleen. Sitte eilen kääntyi useampaan otteeseen selältä mahalle, mitä ei oikeastaan ole kauheasti harrastanut, ja siitä syystä ei vissiin osannut varoa pään osumista lattiaan. Kaksi kertaa tuli itku, kun pää komahti kovaa. Illalla jopa ihan paljaaseen lattiaan. Ehkä siinäkin on enemmän kyse säikähdyksestä, kuin varsinaisesta kivusta, kun itkun saa melko helposti laantumaan kiinnittämällä huomion johonkin toiseen asiaan.

Pitää vielä kommentoida öitä, kun niistä melkein päivittäin on puhetta. Meillä Helmi kyllä nukkuu täydet yöt (mitä nyt viime yönä jostain syystä itkaisi klo. 23.15), mutta minä ravaan vessassa pahimmillaan 2h välein. No viime yönä pisin unipätkäni on varmaan 2,5 h. Eikä siinä mitään, muttakun senkin aikana käyn puoliunessa melkein joka kerta, kun käännän kylkeä. Toivottavasti tää vaiva loppuu, sitten, kun Helmi saa oman huoneen. Luulen nimittäin unessakin varovani liian äänekästä nukkumista, jotten vaan herätä tyttöä. Tuohon pissaongelmaan kysyn huomenna terkalta neuvoa. Olen tietoisesti juonutkin nykyään vähemmän, kuin aikaisemmin ja erityisesti iltaa kohden, mutta siltikin tuntuu, että jatkuvasti on hätä eikä ne määrät ole mitään pikkulirkkejä. Että mitä sitä kjusta oikein tulee??? Päästäkö?Toissapäiväisen lenkinkin aikana piti puolivälissä lykkiä vaunut pusikkoon ja käydä kyykyllä ja silti oli taas hätä, kun pääsimme kotiin. Ja yleensä aina just sillon on tosi paha kupla otsassa, kun tullaan esim. kaupasra vaunuilla ja mulla on lapsen lisäksi kauppakassi, hoitolaukku ja vaippapaketti kannettavana tänne meidän kattohuoneistoon. Siis talossa, jossa ei todellakaan ole hissiä. Ja mukamas 3 kerrosta. Miksi me sitten asumme neljännessä???

Josko sitä sitten lopettais...

lehtovi & Helminkäinen 28.3.

Vierailija

Lisää tälläisiä öitä,kiitos!Meillä nukuttu nyt kaks yötä todella hyvin parilla tutin laitolla.La-su yö meni 20.30-6.30 ja nyt viime yö 21-6.50 eli vanhemmatkin saaneet kunnolla unta kalloon.Itekin menin la:na jo ysiltä nukkuun kun väsytti vietävästi kun oltiin Kempeleessä Zeppeliinissä koko päivän.Juuso kyl herää viiden aikaan mut nostetaan keskelle ja nukahtaa nopeesti uudestaan sen kummempi päristelyitä...Ja kyllä on pirtee olo!

Mikähän siinä on kun Juusolle ei nykyään aamusella oikein tahdo ruoka maistua???Maitoo juo ja sit sitä vauvajogurttia syö mut tosi takkusta on aamuruokailut olleet.Muuten kyllä syö hyvällä ruokahalulla mut toi aamu tahtoo tökkiä.Puuroo ei kannata ees tarjota, ei varmasti syö ->ennen söi hyvin lautasellisen puuroo.No jospa se tästä.

Tänään ei ihmeitä ole tiedossa,asioilla käydään Juuson kans kuhan herää ja saadaan murua rinnan alle.Mulla on sit illalla bodypumppi jota odotan innolla.

Jaahas,täytyy mennä katsastamaan makaroonilaatikkoa.

Suohomppeli81 ja Juuso 8.3

Vierailija

Tultiin vähän aikaa sitten pitkältä ja reippaalta kävelyltä. Kyllä teki hyvää.

Mun piti tulla vielä kommentoimaan tuota aamuruokailuasiaa. Meilläkään ei enää uppoa juuri mikään aamuisin. Jos olen imettänyt kuuden aikoihin, saattaa puoli kymmeneltä mennä puolikas annos puuroa. Sitä ennen ei mene senkään vertaa. Tänään Kaisa söi yhdeksältä MELKEIN KOKO annoksen, kun olin imettänyt kolmelta yöllä. Seuraava ateria syötiinkin sitten vasta 13.30. Yritäpä siinä tarjota sitten viisi ateriaa päivässä. Tai siis kyllähän Kaisa syö viidesti, useimmiten jopa kuudesti. Niistä yksi tai kaksi kertaa on vaan yöllä! Vaikka meillähän siis ollaan lopetettu yösyöminen :) Imetän toisin sanoen klo 22 ja 6. Ne ei teknisesti näet ole yötä *huijaa itseään*

Taidetaan lopettaa aamuyön imettäminen, josko sitten alkaisi aamupuuro taas maistua.

punaposkinen KUA ja Kaisa

Vierailija

Ensiksikin Ränkälle jaksamista. Toivottavasti flunssat ja muut öitä rikkovat jutut loppuvat kohta ja saat nukkua!

Meillä on taas pari viime yötä nukuttu vähän paremmin. Viime yönäkin Saana nukkui sentään klo 22-3.30 putkeen, sen jälkeen sitten herättiin pari kertaa lyhyen ajan sisällä. Mutta edistystä, siis. En menetä toivoani... Olen koettanut nyt ulkoilla lasten kanssa kovasti, se näyttäisi kyllä jonkin verran auttavan Saanan yöuniin.

Viikonloppu meni meillä mukavasti. Perjantaina oltiin isännän kanssa illallisella ja kuuntelemassa Phil Collinsia. Täytyy sanoa, että oli mielettömän hyvä konsertti - Phil&co soittivat kaikki hittibiisit, joten oli hyvä jorailla... Ja teki kyllä hyvää olla kaksin miehen kanssa, tosin tuli kyllä kytättyä vähän väliä kännykkää, että soitetaanko mut kotiin nukuttamaan pikkuneitiä... Mutta hyvin oli anoppi pärjännyt lasten kanssa, Saana kyllä oli pitänyt pienet huutokonsertit ennen nukahtamista, mutta onneksi anoppi ei pienestä hätkähdä. Kehui jopa, että lasten kanssa oli ihan mukavaa ;-)

Lauantaina ja sunnuntaina sitten pistettiin piha talvikuntoon, eli isäntä vei puutarhakalusteet varastoon, minä istuttelin kasan kukkasipuleita ja peittelin aremmat kasvit pakkaspeiton alle jne. Nyt voikin sitten siirtyä sisäkauteen ja viritellä kaikki kynttilänjalat ym. ympäriinsä ja alkaa poltella kynttilöitä... Oli kyllä mukavaa olla välillä viikonloppu ihan kotosalla, tässä onkin ohjelmallisia viikonloppuja ollut kiitettävästi.

Ei kai tässä muuta... Käynpä lukemassa vielä viikonloppupinon (jos sellainen on ollut). Palaillaan linjoille, jos joku keksii jotain gallupin tynkää!

Terhi&Saana, s. 24.3.

Vierailija

Suohomppelille sen verran, että meillä menee aamupuuroa ja usein isokin satsi, mutta olen oppinut että Leo ei huoli sitä tai iltapuuroa jos on liian janoinen/nälkäinen. Näin ollen imetän aamulla kun herätään (08) ja annan puuron n.09. Illalla annan tuttipullon käteen (Leo on oppinut juomaan itse pullostaan!) ja juo NAN:ia n.60ml ja sen jälkeen syötän puuron ja yleensä maistuu hyvin. Eli näin olen päätellyt että liian kovassa nälässä ei jaksa lusikoituna nauttia.

JOULUSTA. Lähdemme koko sukuni kanssa erämökkeileen lappiin. Kivaa siinä on, että lahjoja ei jakseta hiitämällä mökille kuljettaa ja kelkkakyydissä pääsevät vain Leo ja ruuat! Eli keskitymme olennaiseen: sauna, ruoka ja takkatuli. Ja seura. Mieheni on myös ekaa kertaa kyseisellä eräretkellä, minä taas olen omien vanhempieni kanssa harrastanut niitä Leon ikäisestä lähtien.

TYÖ. Päiväkotihakemus viety viereiseen päiväkotiin ja toistaiseksi päivätty alkamaan 1.3.06. Leo on siis 11kk, kun äiti kylmästi aloittaa vieroitushoidon.. Tähän on tietysti syynä taloudellisetkin asiat, mutta enemmän meillä painaa äidin mielenterveys, kun kotona kyykkiminen ei vain ole minulle niin luontaista. Aijon toki ekan hoitokuukauden olla vielä kotona, että saadaan pehmeä lasku lyhyillä päivillä. Työni myös sallii, että jättäydyn hoitovapaalle jo vaikka keväällä, jos päiväkotihoito ei ota luonnistuakseen.

JOULULAHJOISTA vielä. Olen ajatellut teettää kuvakalenterit isovanhemmille ja kummeille. Tietysti Leon kuvilla kuvitettuna. Parista paikasta kyseneenä, toistaseksi Kampin terminaalin kuvakauppa tarjosi halvemman 19,95¿ vaihtoehdon. Jos tiedätte halvemmista (Hki/netti) kertokaa, en siis vielä teettänyt!

mie ja Leo (28.3)

Vierailija

Ränkälle tsemppiä, toivottavasti sairastelu pian helpottaa:))

Täällä minäkin jo vähän " odottelen" , että milloin lapset saavat seuraavan flunssan, ollaan jo kuitenkin toista kuukautta oltu terveinä, *koputtaa puuta*.

Molemmille pojille (4v ja 7kk) flunssat tulevat yleensä tosi rajuina ja ovat tosi kipeitä ja pienemmällä on jo sairastettuna keuhkoputkentulehdus ja korvatulehdus...

Yö oli taas aikamoista heräilyä, poika ehti jo pari yötä nukkua vain n.4 heräämisellä eli ne oli meille " hyviä öitä" .

Ikenet (ylhäällä) pullottavat kyllä aikalailla...

Se on kyllä jännä, kun pitää aina " löytää" joku syy huonosti nukutuille öille..

Jokohan se on kohta toppavaatteisiin siirryttävä?! Täällä näyttää mittari +3...

Meinaattekos pärjätä koko talven äitiyspakkauksen haalarilla? Meillä poika käyttää jo nyt 80cm vaatteita eli ei varmaankaan lopputalvesta enää äitiyspakkauksen haalariin mahdu... Jospa vaikka joulun jälkeisistä ale-myynneistä sitten toista haalaria katselis..

Ulkoilu kutsuu, kirpsakkaa maanantaita kaikille:)

melrose

Vierailija

Jesssss. Näpsä nukkui ekat päikkärit 1h15min ja nyt toisia unia vedellyt yli 2h! Näillä jäkimmäisillä kyllä heräsi ja itki nukuttuaan reilu puoli tuntia mutta päättäväisesti tuikkasin tuttia suuhun ja vaunut heilumaan. Ette arvaa miten ihanalta tuntuu lapsenkin puolesta kun toinen saa nukuttua ja on sitten virkeä.

Yöt olleet aikamoista sirkusta. Viime yönä tosin saatiin Näpsä rauhoittumaan äp:n makuupussiin jossa ei pääse niin kovasti hyörimään. Suponkin sai illalla kun niin tuntuu ikeniä kolottavan. Ainuttakaan hammasta ei näy eikä kuulu. Minne lie hammaskeiju eksynyt...

RÄNKÄLLE voimia. Minäkin oon välillä toivonut että joku (siskoni esim?) tarjoutuisi joskus vaikka päivällä vähän auttamaan kun tietää kuitenkin miten väsynyt olen välillä. Edes se, että joku kävis vaunuttelemassa sillon tällön tytön ulkona uneen olisi itselle paljon. Mutta jotenkin ei viitsi alkaa pyytää apua vaikka tietenkin pitäis, mulla ainakin tunkee päähän ajatus " itsepä lapsen halusin niin pärjättävä on" . No, mun äiti tulee meille ensi viikolla ja hän hyysää Näpsää onnessaan. I-H-A-N-A-A!!!

Näin eilen raskaana olevaa ystävääni jolla oli niiiiiiiin iiiiiiiiihana masu. Kateus kävi. Hän kyseli kovasti että " no onko siistiä vauvan kanssa?" Koitin sanoa että " on aivan ihanaa mutta totisesti myös rankkaa" . Tuntui ettei hän oikeen ymmärtänyt, sillä heidän vierailunsa ajan Näpsä oli mitä aurinkoisin. Musta tuntuu että hänellä on aika ruusuiset kuvat vauva-ajasta. Tietysti en haluais toisen mieltä pahoittaa järkyttämällä kovasti mutta toisaalta en halua myöskään että hän sitten vauvan tultua järkyttyy ettei se elo kokoajan niin ruusuista olekaan.

Äitinä olemista olen miettinyt nykyään tosi paljon. Sitä rakkautta omaa lasta kohtaan ei voi selittää, etenkään sellaiselle kellä ei lapsia ole. Ja sillä rakkaudella ei mun mielestä ole oikeestaan mitään tekemistä tälläsen parisuhde-rakkauden kanssa. Oma lapsi vaan on kaikki kaikessa. Omaa äitiä ja isää olen alkanut arvostaa enemmän kun ymmärtää minkä työn he ovat meissä lapsissaan nähneet. Ja nyt tietää kuinka vanhemmat lapsistaa välittävät. Noniin hempeilyksi meni.

Menempä kurkkaamaan vaunuihin, että alkaisiko se pallero jo herätä. Tää on ihan hullua; kun lapsi on väsynyt niin oottaa että nukkuisi ja kun nukkuu pidempään kuin tunnin niin ikävä tulee ja odottaa et heräisipä jo...

-miuqu ja nti näpsä-

Vierailija

Tykkään uida matkaa. Näin alkuun vetelin altaassa kilsan, jospa loppuviikosta sitten jo puolitoista. Valmistaudun talven hiihtokelejä varten, kunto ei taida olla kovin huipussaan... TEL: uudet sukset minäkin toivoisin, mutta ensin täytyy katsastaa, pelittääkö vanhat edes alkutalven.

Ränkälle jaksamista! Toivottavasti läheiset hoksaisivat antaa apua lasten kanssa ja sulle rauhaa nukkua...

Anteeksi lehtovi, kuspisuvaivat eivät todellakaan ole naurun asia, mutta väkisin hieman hihitytti kun mietit mistä sitä pissiä piisaa ja kun kerroit pusikkopisuvälikohtauksesta.. ;) Th:n kanssa kantsii kyllä asiasta jutella.

Topi tuossa konttaa sukka suussaa.. intohimot kullakin.. Meillä ei näköjään tarvita koiraa, kun murut katoaa pöydän alta pojan suuhun ja sukkaakin osataan jyrsiä. Niin ja nuo murut ei todellakaan mene suuhun millään pinsettiotteella vaan suu kiinni lattiaan ja sitten nuollaan koko pinta puhtaaksi. Kaunista, ah niin kaunista! :)

Ä-pakkauksen toppapuku meillekin käyttöön varmaan tästä päivästä lähtien. Vuoden 2002-malli alkuun. Mahdollisesti meillekin joulun jälkeisestä alennusmyynnistä isompi ja kosteussuojattu haalari kevättä varten. Ellei sitten esikoisen 86 senttinen puku jo passaisi joten kuten.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Pippandii ja poitsut

Vierailija

Jospa minäkin taas pinoutuisin, kun edellisestä kerrasta on aikaa...

Mitäpä meille? Tuukka nukkuu yönsä kohtalaisen hyvin. Meillä syödään vielä kerran yössä, kun en jaksa huudattaa poikaa. Muutaman kerran laitetaan tuttia ja peitellään yön aikana, joten unta saa myös äiti suht. hyvin. Toivotaan, että yöt ruvetaan nukkumaan heräämättä, kun muutto uuteen asuntoon ja omaan huoneeseen tapahtuu joulukuun alussa.

Tuukka myös on välillä sen näköinen, että pian kontataan. Nousee kontilleen usein kesken ryömimisen ja nytkyttää, mutta kädet ei toimi vielä. Tuukka on jo liikutellut jalkojaan sen näköisesti, että konttaaminen alkaa kohta.

Toinen uusi taito on vilkuttaminen. Poika heiluttaa kättään, kun ollaan esim. lähdössä mummolasta. Toisin sanoen vastaa käden heilutuksellaan mummon tai vaarin vilkutukseen. Äidilleen poika ei vilkuta. Varmistaa tällä varmasti, ettei äiti poistuisi kovin pitkäksi aikaa. Eilen olin lähdössä ystävieni luo kahvittelemaan ja poika jäi isänsä hoiviin, niin poika ei millään tavoin vastannut vilkutuksiini. Olikin sitten pitänyt kunnon show:n isälleen, kun ei suostunut nukkumaan päikkäreitään ja sitten väsyneenä ei jaksanut syödä päivällistään, vain maidon oli juonut ja nukahtanut kesken ruokailun. Voi toista =)

Niin, meillä on alkanu nyt muuttopuuhat, kun uusi asunto saattin vihdoin ostettua. Pitäisi aloittaa remonttipuuhat; maalaushommat tehdään itse. Keittiö+kylpyhuonenrempat tulee onneksi ammattilainen tekemään.

Nyt kuuluu ääniä pinniksestä. Taisi puolentoista tunnin päikkärit riittää tällä kertaa. Aurinkoista viikkoa kaikille maaliksille!

Noopu ja Tuukka 18.3.

Vierailija

Kaisa nukkuu päikkäreitä parvekkeella, toivottavasti vielä jonkun aikaa. Ei nää päiväunet ole parantuneet sitten millään satunnaisia kertoja lukuunottamatta. Useimmiten nukutaan 3x 20-45 min. Turhauttavaa.

Yötkin on taas värikkäämpiä. Mua askarruttaa, että miten pitäis suhtautua öisiin huutoihin sellaisen päivän jälkeen, kun kiinteitä ei olla syöty juuri yhtään. Eilen esim. Kaisa söi ainoastaan iltapuuron, muuten mentiin koko päivä pelkällä maidolla. Imetin sitten yöllä, mutta aamuyönä tyynnyteltiin sitten taas tutilla ja kylkiasennolla. Mä en suoraan sanoen tiedä, koska tytöllä on nälkä ja koska kitistään vaan muuten, kun siihen rauhoitteluun menee aina tolkuttomasti aikaa. Eikä itkussa musta ole tunnistettavaa eroa. Viime yönä tosin itku yltyi välittömästi paniikinomaiseksi, josta päättelin ettei nälästä ollut kysymys. Kellokin päätelmää tuki.. Vaikeita nää vauvajutut aina välillä.

Tänään ollaan menossa vaunuttelemaan naapurimme kanssa. Käydään samassa harrastuksessa ja kävi yllättäen ilmi, että meillä on melkein samanikäiset tytöt. Vaunuseuraa täällä ollaankin kaivattu, ei näitä samoja teitä jaksa yksikseen kuukausitolkulla kierrellä. Joka päivälle pitää kehitellä jotain tekemistä, kotona tylsistyy niin nopeasti. Tällä viikolla ohjelmaa alkaakin jo olla kivasti.

Eipä tässä mitään kummempia. Toivotaan kaikille hyviä päiviä ja parempia öitä!!

KUA ja Kaisa 25.3

Vierailija

Molemmat lapset ovat sairaina. Veeti nukkuu niin huonisti kuin olla jo voi. Hampaat, ruokavalion vaihdos ja törkeä nuha haittaavat unta tosi paljon. Veetun isosiskokin on niin pahassa flunssassa, että köhii ja yökkäilee vähän väliä. Olen viimeisimmät yöt joutunut selviämään 3-4 tunnin unella. Rehellisesti sanoen, EI EES VÄSYTÄ. Se vaihe on mennyt jo ohi. Odotan uupumisvaihetta innolla... Toivotavasti joku tajuu kohta, etten taida selvitä näillä yöunilla itsekseni. Toistaiseksi kukaan ystävä tai sukulainen ei ole reagoinut edes selkeisinkään vinkkeihin.

Nyt poika reuhtoo siihen malliin, että pitää mennä. Palaan.

- Ränkkä

Vierailija

päätin pinoutua pitkästä aikaa. Niille jotka kamppailevat flunssien ja yöunien kanssa PALJON SYMPATIAA JA YMMÄRRYSTÄ!

Leo nukkui 22-08 yhdellä tutin laitolla!!!! ENNÄTYS.

Poika on aloittanut taas iltakitinät ja kiukuttelut ja purraan välillä hammasta miehen kanssa. Myös nukahtaminen vaikeutunut, kun tähän asti sänkyyn vieminen riittänyt. En tiedä mikä hätänä, kun viime iltoina myös tunnin unen jälkeen yltyy kovaan itkuun ja rauhoittelu voi kestää minuutteja (mekun emme sovitusti sängystä nosta!).

No tähän astiset " pelkät heräilyt" olisivat tervetulleita ja alan ymmärtää miten helpolla ollaan nukuttamisissa päästy..

Lyhyeksi jäi. Poika tahtoo unille.

S ja Leo

Vierailija

Perjantain pinossa näytti olleen puhetta joululahjoista: Minä varmaan ostan Saanalle jotain vaatetta, muilta tulee todennäköisesti lelujakin... Eihän noin pieni tietysti kauheasti joulusta tajua, mutta tykkää varmaan värikkäistä papereista jne. Muutenkin joululahjoja ostellaan jonkin verran, mutta koetetaan pysyä kohtuudessa... Itse juuri ilmoitin eilen miehelleni, että sukset ois kiva juttu... Edelliset kun olen omistanut joskus kouluaikoina, eli kauan sitten...

Ja töihin menosta: Minä aloitan työt 1.2.06 (eli samana päivänä kuin kevät05 taisi aloittaa työharjoittelun). Hoitopaikkaa on haettu jo. Kuulin esikoisen perhepäivähoitajalta, että parilta ihan mukavalta pph:lta on täällä vapautumassa paikka vuodenvaihteessa, joten olen S:n hoitopaikan suhteen toiveikas. Valitettavasti ei saada S:ää esikoisen kanssa samaan paikkaan, mutta onneksi täällä pph:t asuvat melkein kaikki parin korttelin sisällä, joten kuljettelu ei mene liian hankalaksi. Lisäksi pph:t viettävät paljon aikaa keskenään, joten sisarukset näkevät toisiaan päivälläkin. Vaikka kyllähän se hoitoonvieminen hirvittää, mutta ei auta - näin isoa asuntolainaa ei yhden ihmisen palkalla + hoitorahalla maksella...

Ja sitten talvihaalarista: Meillä on nyt äitiyspakkauksen (vm. 2002) haalari käytössä. Seuraavaksi otetaan sitten esikoisen vanha haalari käyttöön, se taitaa olla 80-senttinen. Meillä Saana-raukka joutuu pukeutumaan isonveljen vanhoihin vaatteisiin... Aina välillä pitää sitten ostaa jotain hörhellystä, ettei tule liian poikamainen olo ;-)

Ja vielä piti Candelafia onnitella gradun valmiiksi saamisesta! Ja tsemppiä toisen G:n työstämiseen! Meilläkin mies sai oman urakkansa eilen valmiiksi, nyt jos vielä minä saisin alkuvuodesta omani puserrettua (on melkein valmis, mutta jäänyt vähän huonolle työstämiselle viime aikoina - jotenkin ei töiltä ja lastenhoidolta oikein ehtinyt), ruvettaisiin meidänkin perheessa olemaan vihdoin ja viimein valmiita (älkää kysykö, montako vuotta opiskelut ovat kestäneet...).

No joo. Nyt mä taas lopetan...

Terhitaas

Uusimmat

Suosituimmat