Maanantaita huhtikuisille!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vihdoin takaisin arkeen! Sunnuntai oli sadepäivä ja olimme lasten kanssa sisällä koko päivän aamun kaupparetkeä lukuunottamatta. Kun mies tuli illalla työmatkaltaa alkoivat lapset kiukutella ja tapella. Kaikki olivat odottaneet isän paluuta niin paljon. Minä, että saisin olla hetken ihan yksin ja lapset tietenkin janoavat isän huomiota, joka reissusta väsyneenä ei ole ihan 100% läsnä. Välillä tuntuu, että kotona sujuu arki paremmin kun ollaan vaan lapset ja minä, ainakin aamurutiinit pyörii. Nyt tuli jo tarpeeksi valitusta, siispä mukavampia uutisia: Luulen tunteneeni lauantai-illalla vauvan liikkeitä. Sellaista pienen pientä muljausta. Toisaalta nyt on vielä niin varhaista, etten voi mennä vannomaan, etteikö se olisi voinut olla myös ilmakupla. Milloin olette tunteneet ensimmäiset liikkeet?

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Uusi viikko ja ihanaa kun ei tarvinnut mennä töihin =D

Haluaisin jatkaa vähän eilistä pinoa eli mam- jotain kirjoitteli tuosta imettämiestä. Neuvoloissa suhtaudutaan imettämiseen raskauden aikana milloin mitenkin. Mutta se oikea tieto on (juuh, minähän sen tiedän) että imettäminen ei ole kielletty raskauden aikana. Sitä vain ei suositella, koska se laittaa äidin kehon koville, eli tarvitset enemmän kalsiumia yms. eli maitotuotteita pitää saada runsaasti jos imettää raskaana ollessa. Se saattaa meidän neuvolatätin mukaan lisätä pahoinvointia tai väsymystä. (tästä en mene takuuseen, kun oli tätin puhetta, mutta tuo muu on ihan virallista tietoa).

Itse ajattelin niin, että parempi vieroittaa nyt, ettei tule mustasukkaisuus kohtausta vauvan kanssa kun sitten vauva saa ja toinen ei. Onneksi on lähtenyt ihan mukavasti käyntiin tämä vieroitus.

Eipä tässä mitään kummempaa. Huomenna on neuvola, joten sitten ehkä lisää kuulumisia.

T: Siriin ja salarakas 15+4

Vierailija

Vastailen minäkin nyt siihen gallupiin, kun viikonloppuna jäi väliin. Mukavia nuo tuollaiset, vaikka tuskin enää muistankaan kuka oli mistäkin ja mikä oli ammatti... :) Mutta anyway

Itse olen siis 23v. ja avomieheni täytti juuri 25v. Seurusteltu ollaan pari vuotta, tunnettu tosin pitempään. Niin ja esikoista kovasti odotellaan.

Asutaan Pohjois-savossa, kerrostalossa, ja Savonlinnassa on mulla vielä opiskeluasunto. Löydettiin just halvempi saunallinen vuokra-asunto kivasta luhtitalosta ja muutto olis kuun vaihteessa. Etsitään kuitenkin koko ajan omakotitaloa ja siihen asti asutaan vuokralla.

Mies on ammatiltaan nuohooja ja itse siis vielä opiskelen kotitalous/matikan opettajaksi. Yritän valmistua viimeistään kesällä/syksyllä -06. Riippuu tietysti millainen peto sieltä masusta tulee.

Olikohan tuossa kaikki?!

Vierailija

Eli erittäin flunssaista viikon alkua täältä sängyn pohjalta. Eilen alkoi todella kova flunssa jota enteili lauantain pieni nuha. Eilen sitten räjähti todelliseksi pommiksi ja tänään poissa töistä sen vuoksi. Päätä särkeeä, selkää kolotta ja särky otsassa ja silmien ympärillä on melkoinen. Panadolia 6 tunnin välein otettuna pitää mut suunnilleen tajuissani. Kuumetta ei onneksi ole kuin 37.8 ollut tähän mennessä, mutta en tosin tiedä mitä olisi ilman lääkettä. Hassua, että minä joka en siis koskaan sairasta niin nyt raskauden aikana tää on jo toinen kerta. Täytyy kai jotain vitamiinia lähteä etsimään apteekista kun tokenen joku päivä. Piti tuo influenssarokotekin töiden puolesta ottaa tänään, mutta täytyy siirtää kun kunto antaa myöten.

Omaa napaa: liikkeitä tuntuu aina silloin tällöin, pieniä potkaisuja ja hipaisuja tyyliin, täällä ollaan :-) pahoinvointi on helpottanut huimasti eikä ole enää palannut. Iltaisin jaksaa paljon paremmin lastenkin kanssa eikä kotityötkään enää jää pelkästää isännän harteille. Parin viikon päästä olisi uusi neuvola. Ostin jo paketin Spartocinea kaappiin, kun kuitenkin sitä rautaa tarttee alkaa napsimaan kohta. Äitiyshousut on kovassa käytössä sekä äitiyspaidat. Masu on kasvanut melkoisesti, vaikka muuten painoa ei mielestäni ole kovinkaan paljon tullut. Edellissä raskauksissa keräsin sitä 20 kg/raskaus, joka kyllä lähti kaikki sitten poiskin. Saa nähdä miten nyt painon kanssa on.

Taidanpa alkaa vielä nukkumaan pikkuisen ennenkuin mies tulee lasten kanssa kotiin. Jos sitten illan jaksaisi paremmin.

Vointeja kaikille!

Pikkis rv 16+0

Vierailija

paistaahan se arskakin välillä! ihanan kirpee ilma muutenkin, mittari näytti aamulla pakkaslukemia.

neuvola oli vihdoin ja viimein ja uskomatonta kyllä vasta nyt viikolla 16 kuulen eka kertaa sydämen sykkeen. esikoinen katseli totisena vieressä kun täti pyöritteli laitetta mahan päällä ja oli sitten niin tohkeissaan kun kuuli sykkeen :) muuisti taitaa pätkiä, mutta olikohan se syke 148....viittaako tuo nyt sitten poikaan vai tyttöön uskomuksien mukaan?

liikkeet tuntuu täälläkin jo melko selvästi, mutta vielä ovat kovin hentoja potkuja. ehkäpä parin viikon päästä näkyvät jo uloskin päin jos ei aiemminkin.

painoa on tullut pari kiloa lisää tähän mennessä, edellisessä tais olla tuplasti enemmän...mutta eiköhän se ala karttumaan kun ruokahalu kasvaa yökötyksen väistyessä. jotenkin kummallisen ähky olo on koko ajan, miten muilla?

aurinkoista viikkoa huhtiksille!

Vierailija

..ja minä saan täällä mummilan alakerrassa aivan rauhassa istua tietokoneen ääressä :) Melkoinen metakka kyllä yläkerrasta kuuluu!

Imetyskyselyyn heti vastailen; esikoista osottaessani pelkkä ajatuskin imetyksestä suoraan sanottuna etoi minua. Toki olin päättänyt imettää, mutta en halunnut lukea tai edes kuulla mitään siihen viittaavaa. Mielestäni koko touhussa ei ollut mitään " luonnollista" . Kuitenkin imetin esikoistani vuoden. Ja nyt nuorimmaista 1v3kk (lopetin siis kun neuvolasta käskettiin). Nyt toivon, että tätä " kolmosta" pystyisin myös imettämään pitkään ja lapsentahtisesti. Elikkäs näinkin voi mielipiteet muuttua! Älkää siis huolehtiko, asiat ja tunteet muuttuvat kummasti, kun vauvi tulee maailmaan :)

Muutoin ei tänään kummempia, vauvin liikkeet olen jo tuntenut, viikkoja siis nyt 13+1. Ihana tunne =)

Kylmä päivä on täällä Savon sydämmessä ollut, kunnolla on täytynyt päälle ulos pakata.

Mutta nyt on mentävä iltapuuron keittoon, melu käy sen verran kovaksi! =)

Vierailija

Masu kasvaa ja nyt rv 15+4 tunnen jo hyvin vauvan liikkeet! Itsellä jo tosin neljäs tulossa.

Kovasti vaivaa painonnousu (joopa joo, vaikka ei pitäisi...) ja yritän syödä terveellisesti ja kohtuullisia määriä. Toivon kovasti, etten lihoisi näin ollen sen takia, että syön " turhaan" ... Muilla samanlaista ongelmaa?!

Olo oikein hyvä, ei enää edes iltaetomista havaittavissa! Vessassa käyn kerran yössä, paitsi viime yönä, joten sain minäkin nukuttua harvinaisen hyvät unet.

Mukavaa viikkoa huhtikset!

Vierailija

... siis tarkennuksena että mua ei vaivaa siinä se että joku vois nähdä vilauksen mun rinnasta vaan siis mua jotenkin inhottaa koko toimitus. Synnytys yms jutut ei pelota ainoa mikä tuntuu vastenmieliseltä on ajatus imettämisestä.

Vierailija

Huomentapäivää täältä P-Karjalastakin! Täällä oli yöllä oikein kova pakkanen ja vielä puol 10 oli maa kuurassa... Vissiin se nyt sitten alkaa sitä talvea tekemään, onkin ollu niin lämmin syksy että aivan ihana. Mietin just et en taida iha vielä mennä tyttöjen kans pihalle vaan odotellaan vähä jospa edes vähä tuo lämpötila nousis.

Joo oltiin sitte reisussa viikonloppu, eilen tultiin kotia iltapäivällä, tai siis mies heitti minut ja tytöt kotia ja jatko sitte ite töihin, että ihana paluu arkeen :) Reissu meni kivasti, kellekkään ei vauvasta tosin puhuttu, ollaan aateltu että kylläpä kaikki huomaa sitten jossain vaiheessa... Äitille sanoin sillo viikko sitte ja sit viime viikon lopussa yhelle siskolle, en tiä sitte et onko ne kertoneet eteenpäin viestiä.

Tässä lyhyesti, nyt pitää lähtä laittaa tota pienempää päikkäreille.

trv. daisy + masuasukki rv 12+5

Vierailija

... onko joukossa muita (ehkä lähinnä esikoisen odottajia mutta mielellään vastatkaa muutkin aiheesta) joita ei innosta ajatus imettämisestä? Mulla se tuntuu jopa jotenkin vastenmieliseltä ajatukselta? Voihan olla ja varmaan ajatus muuttuu kun sitä sitten aikanaa kokeilee ja opettelee mutta tällä hetkellä musta tuntuis luontevammalta lypsää pulloon ja syöttää siitä. pliis älkää tuomitko mua...

Vierailija

täällä voidaan vallan loistavasti..välillä tuntuu että onkohan sitä edes raskaana.ihanaa kun se alkuraskauden huonovointisuus on ohitse!!masu kyllä on jo alkanut pömpöttää siihen malliin että ei pääse unohtumaan että joku siellä tosiaan on..

meidän tyttö kohta nukkunut 4 h joten aikaa oli taas rynnätä tänne koneellekin välillä.

eipä tässä sen kummempia kuin päivä kerrallaan..

Vierailija

Heippa kaikille!Uusi viikko ja uudet kujeet =)

Vauvan liikkeistä: mulla on nyt tilanne 15+1 ja olen tuntenut kaksi kertaa semmosen niinku ilmakupla hajois vatsassa. ekalla kerralla se oli tosi voimakas ja toisella ihan aavistus. Ei vielä mitään säännöllistä tai useemmin tapahtuvaa. Mutta odotan innolla.

Eilen tuli pitkästä aikaa laatoituskohtaus =) Söin ihanan aamiaisen ja sen päälle omenan joka olikin sisältä mätä ja kaikki kaaressa vessan seinään. Olen huomannut raskausaikana etten kestä edes nähdä mitään pilaantunutta saati haistaa vaan heti lähtee pyörimään masussa. Eilen oli ihanan kirpeä sunnuntai ja tein ensin aamulla itsekseni kävelylenkin ja sit vielä " oikean" lenkin miehen kanssa illalla. Huomaan että liikun todella paljon nyt raskausaikana ja nautin eri tavalla raittiista ilmasta. Viime yönä ei tarvinnut herätä pissalle kuin vasta puoli kuudelta!! =) Se on edistystä se sillä tähän asti on pitänyt käydä kahdelta ja neljältä. Ihana tunne kun sai nukkua kunnolla. Tosin mun selkävaivani oli aika puutunut aamulla mutta ainakin sain unta =)

Viikon päästä alkaisi sitten mammajooga ja odotan sitä innolla! En ole aiemmin ollut missään vastaavassa ja jos jollain on kokemusta nimenomaan Merja Pennasen mammajoogasta Tampereella niin mielelläni kuulisin mielipiteitä.

Perjantaina muuten iski pieni paniikki: ajattelin siinä itsekseni ja oikein hymyilinkin kuinka ihana on olla raskaana kunnes hoksasin että just de tää vauvahan kasvaa mahassa sitten puol metriseksi ja onhan se nyt niin söpö pieni kumpu mutta entä sit kun se on VALTAVA... =) Niin näin esikoista odottaessa tulee kaikkea mieleen... Ja huomaan suojaavani kädellä masua aina väkijoukoissa ettei kukaan vaan tönäise siihen. Onko tämä nyt sit sitä heräävää äidinvaistoa? =)

Mukavaa viikkoa kaikille huhtimammoille!

Annu

Vierailija

Kerkesin jo iloita, että pahat olot ovat takana. Ja tänään tietty sitten ihan karsea olo ja väsytys koko päivän. Töissä kasvoi otsaan metrinen sarvi... Odotan innolla, että aika juoksisi joulukuulle, silloin on jo varmasti energiaa ihan eri tavalla. Nyt siis viikkoja 12+4.

Imetyskommenttia: minä tykkäsin imettämisestä, imetin 11 kk esikoista. Imetys loppui aika kivuttomasti, kun tuli töihinmeno ja uusi raskaus. Mutta itselle se imetys tuli ihan luonnostaan. En edes ollut ajatellut, että homman voisi tehdä jotenkin muutenkin. Ehkä semmoinen tietty hölmöys auttoi. Kun koko ajan oli se usko, että näinhän tää homma tietty menee ja kaikki maidonnousun tuskat ja tuntikausien imetyssessiot menivät ilman enempiä miettimisiä. Myöhemmin vasta olen ymmärtänyt, että ei se nyt aina ja kaikilla niin iisiä olekaan.

Ja kuten joku sanoi: silloin kun imettää, ei mikään tunnu sen luontevammalta. Aluksi olin aika arka yleisillä paikoilla. Mutta liikkeelle piti päästä, ja imetetty on kyllä joka penkillä ja kannonnokassa. On se kyllä helppo ainokaisen kanssa kulkea, kun tisu on ainoa ruoka. Aina tuore sapuska oikean lämpöisenä mukana. Sitten, kun tuli kiinteä ruoka mukaan, piti ihan uudestaan miettiä päiväretket ja aikataulut.

Onkos muut jo tulevalle pinokaiselle nimeä miettineet? Mulla on hienoja listoja päässä, iltaisin sitten miehelle ehdottelen. Hän ei vielä ole ihan yhtä innostunut kyseisestä asiasta. Ei ole vielä ajankohtaista. Härre gud, eihän tässä ole enää kuin puoli vuotta aikaa!

Mutta mukavaa viikkoa kaikille!

Vierailija

Viikonloppu vilahti vauhdilla perheen kanssa puuhatessa ja paluu arkeen on väistämätön.

Viikonloppuna huomasin ekakerran tyttöjen kanssa lattialla legoilla leikkiessäni, että kyykyssä olo tuntuu tukalalta. Kauhistus. Vasta 16. viikko menossa ja alan kohta olemaan kokoluokkaa valas =/ Vaivojakin on ilmaantunut huomattavasti aikaisemmassa vaiheessa kuin edellisistä. Selkä varsinkin kränää, erityisesti juostessa tuntuu tosi pahalta. Vanhuus ei tule yksin...vaan enpä ois uskonut, että näin vanhalta tuntuu jo alle kolmekymppisenä X-)

Imetyksestä sen verran, että meillä molemmat lapset ovat oikeastaan vaatineet imetysrauhan, joten julkisilla paikoillakin olen aina joutunut etsimään rauhallisen sopen, jottei uteliaan vauvan pää ole pyörinyt sinne ja tänne. Villatakit, imetyspaidat ym. on näppäria pelejä, niin ei todellakaan tarvitse niitä rintoja esitellä muille kuin vauvalle.

Aurinkoista viikkoa!

nuuppari

Vierailija

Jospa miinäkin jotain kirjottaisin.Viikonloppu meni oikeastaan vietettyä yksin kun miehellä oli Helsingissä Herbalife tsydeemi ja itse en ollut mukana kun piti olla siskolla tekemässä remonttia.Tekee hyvää syödä kaikkia vitamiineja ja ravinnepirtelöä jos ei aamulla oikeen aamiainen maistu,mutta sitten joku kysyi imettämisestä...Kyllä itse ajattelin imettää olin sitten missä tahansa mutta alatie synnytystä en uskalla tehdä joten haluan leikkaukseen..Kauhea pelko koko jutusta.Ja msuasukki asiaan..itsellä näkyy jo maha tosi hyvin ja housutkin ovat jo tätä mammaluokkaa josta alan olla jo aika ylpeä:)paino on itsellä noussut kilon ja viikkoja on nyt 14+5.Iloista päivänjatkoa kaikille:)

Vierailija

Lainaan uutista Kalevan verkkosivuilta:

Äidinmaito täyttävää ravintoa

Yli vuoden imetetty lapsi voi saada äidinmaidosta huomattavan osan päivittäisestä energiantarpeestaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan yli vuoden ikäistä lasta imettävien äitien maito on huomattavasti rasvaisempaa kuin alle puolivuotiasta imettävien. Myös maidon energiapitoisuus kasvoi.

Israelissa tehty tutkimus julkaistiin syyskuussa lastenlääkärien Pediatrics-lehdessä. Suomessa vietetään parhaillaan maailman imetysviikkoa. Tämän vuoden teema on äidinmaitoa ja kotiruokaa.

Teemalla Suomen Kätilöliitto ja Imetyksen tuki ry haluavat tuoda esiin, kuinka äidinmaito pelkästään on vauvan parasta ruokaa kuuden kuukauden ikään asti ja kuinka imetys voi jatkua senkin jälkeen. Samalla vauva totuttautuu hiljakseen oman perheensä ruokakulttuuriin.

-----

Kiitos teille jotka olette jo omia mielipiteitänne minulle kertoneet, ehkä aikaa myöten totun ajatukseen imettämisestä ja tiedän kyllä että se on parasta vauvalle. =)

Annu

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat