Onko Opamoxin käyttäjiä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko muita jotka käyttävät opamoxia raskauden aikana? Kuka sen on määrännyt,joku äippäpolin/nlan lääkäri? Itselläni silloin tällöin ahdistus/panikki kohtauksia ja niihin kyseinen lääke.Pitkään olen pärjännyt yhdellä tabletilla viikossa nyt tilanne pahempi ja tarvitsen päivittäin ja mietinkin paljonko tuota lääkettä uskaltaa ottaa vai pitäisikö jo soittaa johonkin.Toisaalta tämä voi olla joku huono vaihe ja taas muutaman päivän päästä parempi.Ei vaan jaksaisi miettiä.Lääkäri joka sen minulle antoi lopetti minulta Cipralexin ja sanoi että tämä olisi parempi.Muiden kokemuksista olisin kiinnostunut.

Kommentit (8)

Vierailija

Ja mulla on lääkkeenä seronil 10 mg kerta päivässä.

Tuosta sun lääkkeestä en olekkaan kuullut, To mulle vaihdettiin kun on kuulemma vanhempi ja enemmän tutkittu lääke ja voin syyä koko raskauen tuota.

Mukavaa kuulla että täällä on toinenkin panikoiva mamma.

Vierailija

Opamoxin ja muiden rauhoittavien lääkkeiden käytöstä rakauden aikana kannattaa kyllä neuvotella pikimmiten niitä määränneen lääkärin kanssa. Raskaus ei kai ole välttämättä este käytölle, mutta tärkeä asia huomioida lääkkeen sopivuutta arvioitaessa. Eli kannattaa soittaa ja keskustella lääkärin kanssa.

Vierailija

Tässä nyt vielä ajattelin sulle vastailla tuohon kysymykseen....

Mulla tulee just esimerkiksi superväsymyksen aikana vielä helpommin tuo pyörryttävä olo,ja pulssi hakkaa tuhatta.Tietty se muutenkin tässä raskauden aikana lisääntyy ihan tuon verenmäärän ja muiden fysiologisten juttujen takia,mutta silti!

Olo on tuolloin tosi kurja.. mulla ei esimerkiksi ole sosiaallisia ongelmia eikä pelkoja mennä yleisille paikoille,joten olo johtuu juuri noista edellämainituista.Huonosti nukutut yöt ja univelka riittää.Mulla käy elimistö ylikierroksilla ja reagoi juuri tuolla tavalla.Pahaolo ja tuntuu että pimenee silmissä ja tulee tuskahiki ja mukamas happi loppuu...

Silloin ei muu auta ku juosta kaupasta ulos :)

Niin olen joskus joutunut tekemään,mies onneksi tietää...heti kun raikasta ilmaa niin helpottaa.Myös nyt raskauden aikna huonon olon on tehnyt sen kun verensokerit on laskenut liian alas.Se tekee ihan samanlaisia tuntemuksia ja sen sekoittaa paniikkiin.Tai yleensähän nuo on sellaisia että ne lietsoo toinen toistaan ja soppa on valmis!

Nyt vaan otat kokonaisen,niin ne sairaalassakin antais.Hyvin nukutun yön tai parin jälkeen olo on taas ihan toinen :)

Erkku

Vierailija

Juu jatkan vielä tuosta " vaiheesta" ...

Mulla monesti just noita " VAIHEITA" on tullut tän raskauden aikana.Muuten mulla pysyy paniikki pois optiparin ansioista.Nyt taas menossa huono vaihe,joka tosiaan kestää aina sen muutaman päivän ja sit rauhoittuu.Ehkä siksi juuri,koska kun saa muutamn päivän levättyä ja tilanne rauhoittuu tuolla päänsisällä,niinsitten on taas hyvä VAIHE...JA TAAS tulee se huono vaihe...

Tä on tosi paska tää paniikki.Ja sen ymmärtää vain ja ainoastaan he,ketkä siittä kärsii!!

Mutta sen kanssa on vaan opittava elämään ja ajattelemaan että onpas " kiva" kaveri joka seuraa läpi elämän.Vaiheittain,ja muuttaa vielä muotoaan aina välillä.Nyt vielä kun on niin herkkä tässätilassa,niin kiinnittää enemmän vielä huomiota itseensä...

Eipä muuta..

Erkku

Vierailija

Mulla unihäiriöön tarvittessa kokonainen 15mg illalla, jos siis uni ei tule.

Ennen tätä oli nukahtamislääke, JOS sitä tarvitsin, mikä oli kyllä aika vähäistä, mutta ajoittaista kuitenkin. Mulla on niin, että jos en nuku, niin en nuku sitten koko yönä, jolloin voi jäädä kierre päälle. Hormonaalinen juttu eli menee kierron kanssa käsi kädessä.

No nyt raskausaikana alussa tuli kova huoli siitä, että jos en nukahdakaan ja lääkäri vaihtoi nukahtamislääkkeen Opamoxiin, kun se on ihan yleisesti hyväksytty lääke sekä raskaus- että imetysaikana. Ei ole toisin sanoen saatu todisteita, että sillä on vaikutusta sikiöön tai vauvaan. Mulla on nyt sitten käynyt niin, että kuuden viimeisen viikon aikana olenkin tarvinnut sitä vain 3 kertaa, mikä on siis todella vähän. Viikko meni sitä ennen panikoidessa pelkästään siitä, että jos unihäiriö pahenee. No nyt nukun koko ajan sikeemmin ja sikeemmin ja nukahdan heti sänkyyn mentyäni tai vessareissun jälkeen.

Lääkettä ei siis olisi sinulle kirjoitettu, jos se olisi vaarallinen. Kannattaa ottaa lääkäriin (esim. neuvolalääkäri) vaikka puhelimitse yhteyttä, jos et ole lähiaikoina menossa ja kysyä hältä asiasta, että varmasti rauhottaa. On tosi tärkeää olla stressaamatta asiasta turhaan, kun vaihtoehtoja ei paljon ole ja stressaminen taas pahentaa. Lopusta olis vaan sellainen suositus, että ihan loppuraskaudessa kannatta harventaa, ettei lapsi joudu vierotukseen, mutta tää koskee siis heitä, joilla säännöllinen, päivittäinen ja ympärivuorokautinen annostus.

Tsemppiä!

Vierailija

Mulla ei ole tuota opamoxia käytössä,mutta vastaava (bentsodiats) mikä nimeltään xanori,tai myös alproxina tunnettu.

Nyt kun mulla on raskausviikoja takana tasan 37 alkaa paniikit olemaan melkeinpä jokailtaisia.Iltaisin alkaa ahistamaan ja uni ei tule silmään.Yritän aina ensiksi ilman,mutta ei tosiaankaan ole mukavaa nousta ylös muutaman minuutin välein kun tuntuu ettei saa ilmaa ja on epätodellinen olla.Väsymys laukaisee mulle tuon paniikin joka on todettu jo v.2000.Normaalisti syön siihen optiparia mutta raskauden ajaksi jätin sen pois ja olen pärjäillyt tuon rentouttavan kanssa.

Parempi ottaa vaan kuin kärsiä,koska vauvalle ne normaalit annokset eivät tee mitään.Niin mulle sanottiin.Ja pakko luottaa vaan siihen.Tietty on eri jos joutuu käyttämään säännöllisesti.Mulla voi mennä niin että joudun 4 iltaa ottaa peräkkäin ja sitten saan taas viikon oltua ihan ilman.

Nyt olen ajatellut että kerään voimia,väsymys vaan laukaisee monesti nämä olot.Kyllähän sitä joutuu monet äidit syömään läpi raskauden näitä kyseisiä.Oman mielenrauhan vuoksi kannattaa jutella jonkun kanssa.Sitten voit hyvillä mielin ottaa napin ja rentoutua.Kierre on se pahin,just se että " apua,mahdanko mä saada unta jne...."

Toivotan kaikkea hyvää :)

Kirjoitin nopeesti kun hiukan kiirus,mutta toivottavasti sait jonkun selon.

Erkku ja tiituska tasan 37 rv

Vierailija

Varsinkin erkku viesteistäsi! Kovin tuntuu meillä olevan samanlaisia ongelmia.Helpotti kovasti lukea etten olekaan ainoa ja sekin on jo helpottanut oloa.Kun vielä tuntisi ihan oikeesti sellsen ihmisen jolla samoja ongelmia,jonka kans vois treffata ja jutskata ja juosta vaikka yhdessä ulos kaupasta :)

Vierailija

Eli vähän helpotti mun oloa ja päätinkin hyvällä omalla tunnolla ottaa ensi yöksi koko tabletin (puolikkaalla olen yrittänyt pärjätä) ja yrittää nukkua kunnolla.Olen nimittäin aivan Super! väsynyt (aikaisemmissa raskauksissa ei uni ongelmia),viime yönä nukuin pari tuntia ja nyt päikkäreitä en saanut nukuttua.Jotenkin käyn ihan yli kierroksilla.Yhtään ei helpota se että muut lapset (6v ja 4v) ovat tämän viikon kokonaan kotona syyslomalla,yleensä eskarissa ja pari päivää hoidossa toinen.Eli olisiko mulla se väsymys joka laukaisee olon? Liittyykö muilla paniikkiin pyörryttävää oloa joka tulee esim.kaupassa?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat