Omakoti asujat, joilla tulisijoja!!

Vierailija

Missä vaiheessa laitatte pellin kiinni? Entä onko teillä sitä häkävaroitinta?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Peltiä alan pienentämään kun kekäleet ei enää pala, mutta hehkuvat vielä. Vähitellen pienennän, kun en uskalla aiemmin laittaa kiinni. Meillä on häkävaroitin.

Vierailija

Meillä takka-leivinuuniyhdistelmä, eli yleensä lämmitetään aina ensin leivinuuni, josta kekäleet/hiillos tiputetaan takkaan, jossa ne poltetaan loppuun. Olen jostain kuullut, että pellin voi laittaa ihan kiinni sitten, kun hiillos on ihan musta. Toki pienennän peltiä melkein kiinni sitä ennen. Meilläkään ei ole häkävaroitinta. Tiedän kyllä useita vanhempia ihmisiä, jotka lyövät pellit kiinni melkein heti kun tuli sammuu. Itse en kyllä uskalla...

Vierailija

joku kysyi ruuan laitosta. Meillä tuossa on mittari ja yleensä lämmitän uunin siten että lämpöä on 350-400 astetta.... Lämmitetään siis noin joka kolmas päivä. Yleensä mä ootan jonkin aikaa ennen kuin laitan mitään uuniin koska tuohan on melkoisen kova lämpötila mut jos on jotain liharuokaa kuten karjalanpaisti ym johon tulee nestettä niin melko nopeesti kyl laitan sen muhimaan. Leipomuksia en ole vielä kokeillut (ostettiin talo kesällä) mut niitä varten täytyy kyllä odottaa joku tunti koska nehän palaa varmasti jos tuommoiseen lämpötilaan laittaa mitään paistettavaa... Mistähän muuten tietää onko palovaroittimessa myös se häkävaroitin, kun olen käsittäny että ne voi olla samassa vekottimessa?! Meillä tuossa katossa on tuommoinen puunvärinen varoitin joka ainakin savusta rupeaa huutamaan ihan hirveesti! Joo, olen kerran saanut tupsautettua savut sisälle ja pari kertaa kärventäny leivinpaperia pitsan alla kun uuni on ollu vielä liian kuuma... :)

Vierailija

Meillä kyllä häkä varoitin joka helkutin huoneessa ja palovaroittimiakin joka nurkassa...mies ja isä palomies, niin pitävät näistä asioista huolen;) Mutta kyllä pidän huolen ittekkin, ettei missään mikään hehku taikka pala, ennenkun suljen ne pellit. Näin säästyy ainakin turhalta huolelta.

Vierailija

Itellä maalaisjärki kertoo sen milloin on viisasta laittaa pellit kiinni, mutta on olemassa ihmisiä joilta tämä järki puuttuu...tai ovat muuten vaan " uusavuttomia" (okei, ei tarvi suuttua tästä!) Ei ole montaa vuotta siitä kun suurperheen äiti (muistaakseni) laittoi pellit liian aikaisin kiinni ja meinasi tappaa koko perheensä häkään yöllä!!! Tämä laittoi minunkin hälytyskellot soimaan, HÄKÄ ON TODELLA SALAKAVALAA!!! Ei siihen muuta tarvita kuin pellit kiinni kun on hiillos jäljellä, ja hiilloksen alle jäänyt puunpala joka ei ole täydellisesti palanut ja siitähän se häkä syntyy... :(

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat