äidin unettomuus - kohtalotovereita?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kahdeksan kuukautta jaksoin hyvin vauvan yöheräilyjä mutta nyt on tullut stoppi. Jo toista kuukautta olen nukkunut huonosti, valvonut öitä - kun vauva herää yöllä en sen jälkeen saakaan enää unta. Viime yönä vauva heräsi klo 12 ja valvoin sitten koko yön. Hyvinä öinä vauva herää vasta aamuyöllä, jolloin olen jo ehtinyt nukkua monta tuntia.

Unettomuuteni takia vierotin nyt 9,5 kk vauvan yöimetyksestä ja lopettelen imetystä kokonaan. Näin mieheni on välillä hoitanut vauvan heräilyt ja olen saanut nukutuksi oikein kunnolla, sen varassa sitten taas jaksaakin (valvoa). Mies hoiti vauvan 5 yötä peräkkäin ja minä kuudentena yönä - ja taas valvoin. Lääkäri kirjoitti unilääkettä mutta ongelmahan ei ole etten ikinä saisi unta vaan vain vauvan herättyä yöllä. Onneksi silloin tällöin on kokonaisia öitä ilman heräilyjä muta ne ovat harvassa, milloin on flunssaa, milloin tulee hampaita.

Minusta on alkanut tuntua, että olen kuin palomies tai sotilas joka on aina hälytysvalmiudessa vuorokauden ympäri. Kun vauva huutaa omassa huoneessaan, säpsähdän välittömästi hereille. Uneni on muuttunut jotenkin paljon kevyemmäksi. Luulen että aivot tuottaa koko ajan stressihormoneja mitkä ylläpitävät tällaista noidankehää. Pystyn rentoutumaan vain silloin kun en ole " yövuorossa" ja tiedän että mies hoitaa vauvan.

Nyt aamulla sovimme että kokeillaan sellaista, että mies hoitaa vauvan heräilyt ennen klo 02 ja minä siitä eteenpäin. Näin ehdin nukkua (teoriassa) useampia tunteja putkeen.

Löytyykö muita vastaavista ongelmista kärsiviä?

Kommentit (1)

Vierailija

unettomuus alkoi kun esikoinen (nyt 5 v) oli puolivuotias. Minulla niin etten illalla nukahtanut, sitten aamuyöstä ja aamusta olisi kyllä nukuttanut. Silloin meillä ratkaisuksi nukahtamislääke, ja yösyötöstä vieroitus, ja mies kehiin muihin yöheräämisiin (niinpä, helpommin sanottu kuin tehty kun miehen pitää töissäkin käydä...). Ongelm ei ole kokonaan poistunut, aina silloin tällöin täytyy tabletti edelleenkin ottaa, mutta nyt siihen suhtautuu toisella tavalla (= ei enää paniikkikohtauksia jne). Nyt meillä on 3,5 kk vanhat kaksoset, ja tilanne sama kuin ennen eli vauvoista riippumatta aina välillä uneton yö. Meillä on käytäntö että kahden unettoman yön jälkeen vastuu on miehellä väh. yhden yön siten että saan tabletin avulla nukuttua, sitten taas jaksaa. Minulle lääkäri sanoi tämän olevan huomattavasti tavallisempi ongelma kuin mitä luullaan, eli et todellakaan kärsi yksin!

En tiedä muuta kuin että ajan kanssa helpottaa, eli ne yöheräämiset loppuu ennemmin tai myöhemmin! Tsemppiä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat