Sujuva shoppailu vaunujen kanssa Helsingin keskustassa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Te keskustassa vaunujen kanssa kurvailleet, neuvokaa shoppailureissua suunnittelevaa! Mihin kauppoihin pääsee helposti vaunujen kanssa? Entä onko mitään vaunuystävällisiä kahviloita? Joissa on hyvä imettää? Ehkä myös lämmittää pulloa?

Vinkkejä innolla odottaen Taimi-Lempi 31 vuotta ja poju 8 viikkoa

Kommentit (11)

Vierailija

vaunujen kanssa isoissa liikkeissä ja ostoskeskuksissa keskustassa (Sokos, Stockmann, Forum, Kluuvin kauppakeskus), ja noiden yhteydessä olevat kahvilat on ihan ok, mutta kaikkein paras on mielestäni Sanomatalon Wayne´s coffee, jossa on paljon tilaa vaunuille, imetys onnistuu ja mikro käytettävissä.

Vierailija

Homma pitää vain miettiä ennenkuin menee, ihan niinkuin bussiin ja ratikkaan menokin...

Itse menen liukuportaisiin sekä ylös- että alaspäin vaunut edellä. Ylöspäin mennessä kannattaa katsoa, ettei kahvasta roiku mitään kauhean painavaa, koska käy raskaaksi kannatella - tavarat kannattaa laittaa vaikka alakoriin. Alaspäin mennessä vaunut taas kannattaa ajaa portaisiin toisesta laidasta, jolloin saa toisen jalan alemmalle rappuselle vaunujen viereen, eikä tarvitse painaa kädensijaa kumarassa. Ja molempiin suuntiin mennessä tietysti pitää katsoa portaiden jaksotus ja pitää pyörä kiinni yläportaassa. Itse kuljin aikanaan liukuportaissa jopa kahden lapsen kanssa, toinen sisaristuimessa. Kun sisaristuimessa olija kasvoi liian isoksi kannatella, niin vedin hänet toisella kädellä portaisiin ja toisella kannattelin vaunuja ;) Ja liian pitkiin liukuportaisiin ei tietysti kannata mennä (esim. metro).

Ja samantien myös niistä busseista ja ratikoista, kun aika monilla tuntuu olevan homma hakusassa etenkin niiden kanssa. Elikäs matalalattiaratikkaan ja bussiin vaunut voi työntää ihan yksinään edellään, poispäin kannattaa tulla takaperin ainakin jos ulkona ei ole lattian tasossa olevaa laituria. Portaallisiin busseihin ja ratikoihin vaunut viedään KAHVA EDELLÄ ja ulos tullaan kahva perässä, eli aina niinpäin, että vaunujen korkeampi osa osoittaa portaiden yläpäähän. Juoksen aina kovaa karkuun, kun näen jonkun pyytävän apua vaunujen nostoon ja samalla pitävän itse tiukasti kiinni kädensijasta alapäässä - ei kenenkään selkä kestä nostaa vaunuja pyöristä ylämäkeen!!! Ja sitäpaitsi lapsi kippaa vaunuissa tällä taktiikalla pahasti ja myös siellä alapäässä on vaikea nostaa kahvasta niin ylös - ja kaikkien vatteet ovat taatusti likaiset. Ja jos on huonokuntoinen ihminen tarjoamassa nostoapua, niin kannattaa antaa se aisa apulaiselle ja nostaa itse niistä pyöristä, saa aika kiitollisia ilmeitä osakseen!

No joo, alkuperäisestä asiasta: minusta tavarataloissa ja kauppakeskuksissa on aika helppoa liikkua, paitsi tietysti ruuhka-aikaan kun kaikki kuvittelevat, että vaunujen ohi saa vapaasti rynniä eikä niitä tarvitse väistää ;) Stokkalla on tosin ne hissit aika hankalasti ja usein täynnä, eli muissa paikoissa on yleensä helpompaa. Sen sijaan pikkubutiikit ovat minusta tosi hankalia! Yleensä niissä on kaksi ovea ja rappusia joka puolella - vaunuja on täysin mahdotonta saada liikkeeseen sisään ja ulos ilman apuvoimia ja usein myyjät ovat työllistettyjä muiden asiakkaiden kanssa. Hyllyrivien väliin eivät vaunut välttämättä mahdu ollenkaan, eikä niille ole mitään muutakaan luontevaa paikkaa, vaan ne ovat aina jonkun tiellä....

Vierailija

Itse pidän esim. stokkan kahvilasta koska se on aika rauhallinen, ainakin päivällä. Ja jotenkin mun mielestä mukava paikka imettää. Kun itse en tykkää istua lasiseinän takana ihan kuin näyteikkunassa. Ja Stockmannilla on lastenhoitohuone leluosastolla. ja se on niin sopivasti melko keskellä että vaikka ei siellä asioisi niin ei ole pitkä matka siellä piipahtaa.

Kauppoihin kyllä mun mielestä pääsee hyvin vaunujen kanssa, osa on tietenkin ahtaampia mutta kuitenkin. Itse kuljen esim. anttilan kakkoskerrokseen liukuportaita, onhan ne vähän hankalat vaunujen kanssa, mutta kyllä se menee.

Tipy, joka itsekkin taas suunnittelee kauppoihin lähtöä.

Vierailija

lastenosastollakin laukkujen luona on hissit ja myös lastenvaatepuolella sellainen pienehkö. ja se mikä jo sanotttiinkin pääovista tultaessa vasemmalla .

Hyvä imetysja vaipanvaihtopaikka

Itse tykkään kuitenkin eniten jumbosta tai itiksesta varsinkin talvella kun saa vaatteet pois niin ei tarvi heti laittaa takas kun vaihtaa kauppaa-

Vierailija

No, mielestäni aika hyvin pääsee melkein kauppaan kuin kauppaan vaunuilla. Kun pitäähän liikuntaesteistenkin päästä, niin hyvin ovat suunnitelleet kulkureitit. Sitten taas joissain kaupoissa on huonosti hissejä esim. Makkaratalon Anttilassa pitää pyytää myyjää kuskaamaan tavarahissillä. Kuin myös, jos haluaa mennä Halosen kenkäosastolle alakertaan. Monissa katutasoa ylempänä tai alempana olevissa liikkeissa on rappusissa ramppi, mutta sitten taas joissain ei. Esim. Manskun Yliopiston Apteekki tästä esimerkkinä. Mutta toisaaltahan siinä aika lähellä on Kaivopihalla toinen YA, jonne kyllä pääsee hyvin vaunuilla. Tällasissa paikoissa vaan on aika ahdasta, kuten kyllä melkein kaikissa muissakin kaupoissa. Mutta tämä on varmasti sama vaiva muuallakin kuin Helsingissä.

Tuosta imetyspuolesta mulla ei ole kokemusta, mutta varmasti vaunukansan keskuudessa suosituin kahvittelupaikka on Sanomatalon Wayne' s Cofee. Se kun on yhdessä tasossa, hyvin tilaa ja mikrot ym. käytössä itsepalveluperiaatteella. Eli saa sekä maidot että ruoat lämmitettyä myyjiä vaivaamatta. Ja jos sulla on seuraa mukana, niin kyllähän raflaan kuin raflaan pääsee, vaikkei ramppia olisikaan. Nostatte vaan vaunut sisään.

Mun oma kokemus on , että tosi hyvin Helsingin keskustassa pääsee vaunujen kanssa liikkumaan. Pitää vaan joskus niitä hissejä hieman etsiskellä, mutta esim. Stokkalla on hissejä ympäri taloa, eikä vaan ne kolme ( useampia?) jotka on siinä infon vieressä. Kannattaa kysellä rohkeasti. Tietty, jos uskaltaa niin lukuportaitahan myös löytyy.

Sitten, jos haluatte vaikkapa museoissa tms. käydä, niin mm. Ateneumiin ja Design Museoon ainakin mennään takapuolelta. Etuovissa on kyllä yleensä opasteet.

Että eikun rohkeasti vaan keskustaan! Kyllä siellä pärjää!

lehtovi ja Helmi 28.3. 05

Vierailija

Stokkalla muita hissejä on ainakin heti pian siinä kosmatiikkaosastolla, kun lähdet pääovista sisään tultuasi oikealle. Muistaakseni myös siellä vasemmalle mentäessä. Mikäli en nyt aivan väärin muista...Ihan kuin muistelisin, että Stockkalla saattaapi olla vielä muitakin hissejä. Noi hissit on siitä tosi hyviä, kun kaikki ei niistä tiedä, niin niihin ei yleensä ole kovaa tunkua.

Vierailija

Tai voinhan tuota kysyä myyjältä sinne mennessäni... =)

Mutta kiva kuulla, että siellä on muitakin hissejä, kun ne pari siinä infon luona. Kun olen kerran neloskerroksessa jonottanut niihin hisseihin 10 minuuttia, kun niihin on niin vaikea mahtua sisään vaunujen kanssa kun ovat niin täynnä ihmisiä jatkuvasti. Menin silloin vaunuilla rullaportaat alas, mikä on mielestäni todella pelottavaa! (Ylöspäin on mielestäni mukava mennä rullaportaat vanuilla.) Tämän tapauksen jälkeen en ole enää Stocmannin yläkerroksiin rattailla mennytkään...

Heti Stockmannille shoppaileen!!!

Nalle ja poika 7,5kk

Vierailija

Stockalla on parhaat lastenhoitohuoneet. Se isompi lastenhoitoalue on lastenvaateosastolla Carrolsin vieressä ja sieltä löytyy kaikki tarpeellinen ja paljon tilaa. Pienempi, mutta ihan asiallinen hoitopaikka on myös leluosastolla. Siellä on kuitenkin muistaakseni vain lasten vessa, joten itselle pitää etsiä vessa jostain muualta tai kökkiä siinä pikku pöntöllä... Molemmista löytyy mikro

Myös Sokoksella on suht' asiallinen, mutta pieni lastenhoitohuone leluosaston vieressä 4. kerroksessa. Myös sieltä löytyy mikro.

Forumissa on muistaakseni maksulliset lastenhoitohuoneet, joten niissä en ole käynyt. Anttiloissa ei taida olla lastenhoitohuoneita ja uuteen Kampin keskukseen en ole tässä mielessä vielä tutustunut.

Vierailija

mutta yleisesti rullaportaita alaspäin mennessä kärryjen kanssa kannattaa peruuttaa rullaportaisiin, niin että menee itse edellä ja kärryt perässä. Näin olet itse alempana kuin kärryt ja saa hyvin pidettyä ne paikallaan. Onnistuu helposti =)

Vierailija

Lastenhoitohuone myös Aleksin lasten H&M:llä. Lisäksi vaipanvaihtotasolla varustettuja vessoja ainakin Kluuvissa, Cafe Esplanadissa, kaikissa (?) Wayne' s Coffeissa, La Famigliassa ja muistaakseni Papa Giovannin Spaghetteriassakin.

salama & K

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat