Miksi vauvasta tehdään painoarvioita,jos niihin ei voi luottaa?

Vierailija

Vauvastani on arvioitu liki kaikkea kokoa 3-4kg välillä ja ylikin. Lääkärikin sanoi, ettei näihin mittauksiin voi luottaa. Miksi niitä sitten tehdään? Isoja asioita niiden pohjalta kuitenkin päätetään ja todetaan.

Kommentit (12)

Vierailija

Arvion tehnyt lääkäri oikeasti nauroi minulle ja ihmetteli, että miksi tällaisia tapauksia edes painoarvioon lähetetään. Käsikopelolla sanoi, että reilut 3,5kg ja ultralla sai mitaksi 3,8kg. Neuvolan kätilö oli arvioinut päälle 4kg kokoiseksi sf-mitan ja mahanympäryksen perusteella. Olin siis laskettuna päivänä arviossa, tarkoitus oli laittaa käynnistykseen jos vauva olisi iso ja jos normaali niin saisi mennä yli lasketun ajan. Ja koska vauva oli normaali, niin saipi olla mahassa.

Minulle lääkäri sanoi, että normaalisti on 10% virhemarginaali suuntaan ja toiseen, " mutta nyt saatiin niin hyvät mitat ja käsikopelokin antoi saman arvion, joten tämä arvio on todella lähellä totuttaa ja tähän voi luottaa" . Vauva syntyi 2 päivää myöhemmin 4,7kg painoisena. Että se siitä.

Vierailija

Ekan lapsen piti olla iso jonka takia käynistettiin, mutta kokoa olikin vain tasan 3 kiloa. Tokasta veikattiin niin kovin pientä juuri ja juuri kolmikilosta(vaikutti varmaan edellisenkin vauvan koko arvioon) sitten synnytin yliaikaisena 4800g painavan pojan. Sama oli seuraavan kohdalla. Kysyin näistä painoarvioista lääkäriltä, joka sanoi, että aina ei niihinkään voi luottaa. Just, nyt en edes halua tietää paljo vauva saattais painaa.

Vierailija

Jokainen voi itse kuvitella, kuinka tarkasti sinun painosi pystyttäisiin arvioimaan jos mitattaisiin pään leveys, vyötärönympärys, reiden paksuus ja laskettaisiin niiden mittasuhteet yhteen. Tai mitä ne nyt mittaavatkaan, heitin nuo vain hatusta.

Ja sitä tietysti käytetään siksi, että parempaakaan painoarviomahdollisuutta ei ole käytettävissä. Kyllä tuo kuitenkin osuu useammin oikeaan kuin menee väärin. Mulla saatiin joka kerralla (todennäköisesti) oikea paino arvioitua 100g tarkkuudella.

Vierailija

Jos vauva on pitkä, isomahainen mutta hoikka tai muuten hiukankin standardeista poikkeavan mallinen, antaa ultra heti painoarvioksi ihan mitä sattuu

Vierailija

Ultran arviot ovat menneet jokseenkin pieleen. Nuorin oli perätilassa ja hänet veikattiin 2,8-kiloiseksi, mutta syntyessään 38. viikolla olikin 3,8-kiloinen. Kääntääkin yritettiin vielä pari päivää ennen leikkausta, koska " vauva on niin pieni" . Yhden lapsen painon neuvolan kätilö arvioi 10 gramman tarkkuudella kohdalleen.

Vierailija

Painoarvio ultrassa reilu 3 kg. Samaisella reissulla jäin synnytyksen käynnistykseen (rv 38) ja seuraavana päivänä synnytys. Ja kilon painavampi kaveri kuin edellispäivän arvioissa.

Vierailija

Sektiota lääkärit ehdottelivat harkitsemaan koska vikoilla viikoilla vauvan painoksi arvioitiin ultralla 4800g mutta synnytystapa-arviossa todettiin että todennäköisimmin mahtuu kuitenkin alakautta.

Kun sitten synnyttämään olin menossa, kätilö teki käsikopelolla painoarvion jonka mukaan vauva olisi 3800g, veikkasi sata grammaa liian isoksi :)

Vierailija

Synnytyslääkäri sitten imukuppisynnytyksen jälkeen ommellessaan sanoi että johan tuon mahan koosta näki että lapsi on lähempänä viittä kuin kolmea kiloa. Terkkari samoin veikkasi isoa vauvaa, mutta ultraanhan pitää luottaa kun se on sentään kone!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat