Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oleskelulupahakemus...sotkuja

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mieheni vastikään haki oleskelulupaa Ankarassa, mutta täytti selvityslomakkeen avioliitosta sillä tavalla että sitä pitäisi korjailla, tulot oli laitettu sekä vuokra alakanttiin. Kuulin että tuon lomakkeen pitäisi olla ehdottomasti oikein täytettynä. Voiko korjatun lomakkeen vielä tehdä ja lähettää?

Sit toinen juttu on se että kuulemma avioliittotodistus pitäisi käännättää suomeksi kuitenkin, vein kopion alkuperäisestä maistraattiin ja kyllä ne sen hyväksyi ja rekisteröivät. Kysyin et pitääkö vielä täällä mennä naimisiin papereissa, niin mulle sanottiin että ei tarvitse. Mua hämmensi tää kovasti, sillä mulle oli sanottu et tääl pitää mennä vielä naimisiin ja maistraatista sanotaan et ei tarvitse. Tämä on noussut tämän oleskeluluvan myötä uudestaan pintaan, olen laittanut käännöstoimistoon todistuksen koska kuulemma suomalaiset viranomaiset kuitenkin haluavat suomenkielisen version siitä ja kuulemma pitäis täällä mennä viel naimisiin. Auta armias, eikö viranomaisten sanaan voi enää luottaa?!?

No, joka tapauksessa, koetan selvittää mitä tehdä, kun mieheni täytti muutaman kohdan selvitysosasta pieleen. Toki oon lähettänyt sinne lähetystöön palkkatodistuksen, työtodistuksen, pankkitiliotteen, vuokrasopimuksen ja -kuitit faksina. Mua kiusaa vain kauheesti kun nyt tuossa lomakkeessa oli muutama kohta väärin eikä virheitä saisi olla siinä.

Sekin mulle on sanottu et munkin pitäis hakea asiaa nopeuttaakseni oleskelulupaa täällä myös hänelle. Tässä kohta menee todella hermot... asiat on niin monimutkaisia.

Tietääkö joku vastata näihin, kiitos kaunis vain.

Kommentit (11)

Vierailija

Kävin tässä maistraatissa uudemman kerran kysäisemässä että tarvitseeko avioliittomme vielä vahvistusta. Sain kattavan vastauksen, että asia on kunnossa ja avioliitto on kuin onkin rekisteröity siellä. Avioiduimme siviilivihkimisellä eli kyseessä on virallinen avioliitto, emme imaamin siunauksella.

Se mua askarruttaa ja vaivaa vieläkin, kun toiset sanoo yhtä ja yhdet toista, en mistään varmaa tietoa mitä oikein teen. Se on suorannainen ongelma.

mun pitäisi siis kuulemma laittaa hakemus täällä näin myös vireille ja mut ohjataan paikallispoliisille hakemuksineni. Sitten toiset sanoo et ei kannata, ei se auta mitään jos puolisoni ei ole täällä.

Niinhän se on, maassa olevat hakevat paikallispoliisilta oleskelulupaa. Saa nähdä, mitä ne sanovat mulle kun mieheni ei vielä oo täällä.

Parhaani yritän kuitenkin. Sitpähän nähdään.

Kerran avioliittomme on rekisteröity täällä, riittänee siis todistus avioliitosta maistraatista siihen todisteeksi.

Mieheni ei suostu ehkä ymmärtämättömyydestä (?) tekemään mitään selvitystä virheistä hakemuksessa ja mun on vaikea kääntää hänen päätään. Pitänee keksiä joku konsti siihen, hän ei ole halukas siihen. En tiedä miten saisin hänet uskomaan...no, virheistä ainaski oppii. Kantapään kautta vaan.

Hirvittää kamalasti jo nyt tämä alkava paperisota. Välillä pääsee epätoivon ja itkun kyyneleitä, kun pelottaa miten tässä nyt käy.

En uskalla muuta kuin toivoa että hakemus menee läpi ja oleskelulupa heltiää lopulta. Muuten jo pelkään murtuvani.

Miestänikin masentaa tämä tämmöinen, mutta nyt kun ei muutakaan mahda.

Mitä siitä seuraa, jos oleskelulupa hylätäänkin? Pitääkö sille olla näyttöä vahvasti, ettei tulija ansaitse oleskelulupaa? Millä perusteella niitä on näytön kanssa hylätty?

Olisi kiva tietää hyviä ja huonoja kokemuksia. Mua vaan jo nyt hirvittää, miten tässä käy.

Vierailija

Viranomaisten kanssa asioidessa pitää olla tiukkana. Maltti on valttia. Heikkouttaan ei pidä näyttää. Joka asiasta kannattaa kysyä, mihin tieto perustuu ja jos mahdollista, pyytää tieto kirjallisena/sähköpostina. Aina kannattaa kirjoittaa ylös henkilön nimi, jonka kanssa on keskustellut, minä päivänä, mihin aikaan ja mistä asiasta jne. Hallintomenettelylain mukaan (suomalaisella)viranomaisella on velvollisuus neuvoa, ja jos kysytty asia ei kuulu ko. viranomaisen alaan, viranomainen on velvollinen ohjaamaan kysyjän oikean instanssin puoleen.

Vierailija

Uvi ei tarvitse näyttöä siitä että henkilölle annetaan kielteinen oleskelulupa päätös vaan heidän tarvitsee vain EPÄILLÄ ja kielteinen tulee. Useimmiten syy: maahatulosäädösten kiertäminen(lumeavioliitto). He katsovat että avioliitto on solmittu VAIN sen takia että ko.henkilö pääsee tänne.

Kuten aikaisemmassa viestissä sanoin että sen jälkeen jos Uvi antaa kielteisen päätöksen siitä voi/pitää valittaa hallinto-oikeuteen ja silloin kannattaa olla asianajaja(hyvä sellainen) joka tekee valituksen teidän puolesta.

Hallinto-oikeudessa asia on sitten vähintään 8kk:tta jonka jälkeen useimmiten hallinto-oikeus kumoaa Uvin päätöksen ja lähettää asian uudelleen käsiteltäväksi Uville. Siihen miten kauan sen jälkeen asia on Uvilla riippuu...en sitten tiedä mistä , käsittelijästä? mutta aikaväli on n.2pvä - 4kk:tta.

Vierailija

Jos olet suomen kansalainen ja te olette naimisissa, ei noilla tuloilla ole väliä. Laissa on poikkeus suomen kansalaisen perheenjäsenen kohdalla.

Tuo voi olla paljon mahdollista että avioliittotodistus pitäisi olla suomeksi, meillä oli englanniksi, joten se kelpasi.

Ei täällä tartte erikseen naimisiin mennä. Sekin on tosin maakohtaista minun tietääkseni. Mutta siis tuo avioliiton rekisteröinti on se mikä pitää tehdä.

Se on totta että viranomaiset puhuu ihan mitä sattuu. Joka paikassa saa erilaisen vastauksen, vasta sitten kun sanoo että esim poliisilaitoksella sanottiin näin ja kertoo uville niin ne ikään kuin sit sanoovat että samaa asiaa tarkoittivat, selittivät vain eri tavalla.

Kuka tai mistä sanottiin että sun pitäisi hakea oleskelulupaa myös täältä. Ei kai sellainen ole edes mahdollista. Kuulostaisi todella oudolta jos noin menisi. Koska esim viisumi ja oleskelulupa hakemuksia ei voi olla yhtäaikaa vireillä. Niin jos oleskelulupahakemus tuplana, huh huh.

Ootko saanut vinkit tuttavilta vai viranomaisilta?

Onnea vaan tähän oleskelulupa viidakkoon!

Vierailija

Valitettavasti viranomaisten puheisiin ei voi luottaa. Olen sen kokenut kantapää kautta. Itsekkin luotin aikaisemmin , mutta opin tämän oleskelulupa prossein aikana joka kesti melkein 2v. ettei kannata todellakaan sinisilmäisesti uskoa mitä he sanovat.

En edes usko että on mahdollista sinun hakea lupaa täältä kun miehesi on sitä jo Ankarasta päin hakenut.

Ja se on totta ettei lähetystö anna viisumia tänne kun lupa-asia on vireillä, sitähän ei missään lue mutta olen kuullut sen monilta ystäviltäni joilla sama tilanne tällä hetkellä että viisumia miehet eivät saa. Uusi ulkomaalaislaki? Hyvä?..Niinpä

Nyt sinun ei kannata jossitella asian kanssa vaan yrität luottaa siihen että saatte luvan ja jos käy että tulee kielteinen, mietit sitten asian uudestaan muuten kulutat itsesi todella pian loppuun.

Ja jos tulee kielteinen niin sitten valitus hallinto-oikeuteen , aikaahan se vie mutta muuta mahdollisuutta ei silloin ole ja useimmiten hallinto-oikeus kumoaa Uvin päätöksiä.

Vierailija

Ei voi tulla Suomeen anomaan oleskelulupaa, koska hänellä on jo oleskelulupahakemus vetämässä kotimaassaan. Eivät myönnä sitä turistiviisumia tällaisessa tapauksessa.

Tosin tätä tietoa en ole mistään lakipykälästä lukenut vaan virkamieheltä kuullut, joten voikohan siihen luottaa... Mutta ainakin minun tietojeni mukaan ei siis voi tulla Suomeen ennen kuin oleskeluluvan kanssa.

Vierailija

Joboz:

Lainaus:

Auta armias, eikö viranomaisten sanaan voi enää luottaa?!?

EI! Se onkin se ensimmäinen läksy mikä teidän pitää oppia.

Ulkomailla solmittu avioliitto huomioidaan Suomessa kun se on rekisteröity Suomessa. Jos avioliitto on solmittu ulkomailla, tulee vihkimisestä esittää rekisteröintiä varten laillistettu todistus maistraatille. Ulkomailla asuva Suomen kansalainen voi esittää vihkimisasiakirjat myös Suomen sikäläiselle edustustolle, joka ilmoittaa vihkimisestä ao. maistraatille Suomessa.

Korjatkaa hakemus heti, ennenkuin pääsevät tekemään päätöksensä ja käyttävät sitten niitä erilaisia tietojanne teitä vastaan. Tästä lähtien teidän täytyy pitää huoli, että kertomuksenne ja faktanne ovat aina yhteneväisiä. Vahinkoa tapahtunut saattaa aiheuttaa nytkin, mutta jos viranomaiset olisivat päässeet " huomaamaan" virheen ensin, seuraukset olisivat suuremmat.

Lue myös esim. rimpsu: " jenni_117 - ja taas oleskeluluvasta (ja ehkä Saharan eteläpuolisessa Afrikassa asumisesta)!" Sieltä saat hiukan vinkkejä mitä tulevaisuus saattaa tuoda tullessaan. Muutkin aiheeseen liittyvät rimpsut kannattaa käydä läpi.

Täytithän itse Liitelomakkkeen UVI 102: Selvitys perhesiteestä? Saman lomakkeen joutuu täyttämään miehesikin.

Vierailija

mieheni tutun tai kaverin kaveri näin. Tiedän kyllä itsekin, ettei paikallispoliisilta voi hakea oleskelulupaa jos ei ole maassa. Joten en ole yrittänytkään.

Myöskin avioliitto on vahvistettu täällä ja rekisteröity. Käännätin avioliittotodistuksenkin vastaisuuden varalle. Toimitin kansainvälisen avioliittotodistuksen maistraattiin heti heinäkuussa, jonka he hyväksyivät kyllä. Olen vaan mennyt vähän ulalle kun monenlaista juttua puhutaan.

Mieheni oleskelulupahakemus ei vieläkään ollut tullut UVIIN kun tiistaina soitin sinne. Lähetin Ankaran Suomen suurlähetystöön sähköpostia tiedustellakseni onko hakemus vielä siellä vai ei. Eivätpä ole vastanneet. Pommitan niitä kunnes jokin vastaus tulee.

Siitä selvityksestä, en saanut miestäni tekemään mitään sen eteen että olisi tehnyt selvityksen virheistä vaan pisti mut laittamaan sen. Pahoin pelkään et se on vain huono juttu, mutta en jaksa taistella sen kanssa asiasta. Nähköön sitten itse, mitä tapahtuu. Mennyt into koko asiasta sen jästipäisyyden takia!

Hän kun perusteli virheet sillä kun ei tiennyt mitä saa täytettäväkseen. No, en jaksa kantaa murhetta siitä, itsepähän on asiansa sotkenut. Suuttui vaan kun sanoin et ei tuu oleskelulupaa, jos on virheitä.

Luulenpa et se on vaan huono kun mä lähettelen sen puolesta jotain selvitystä, ei ois varmana pitänyt sitä tehdä.

Tehty mikä tehty... :(

Siinä oli pikkasen muitakin virheitä, kuten sekin et oltais asuttu yhdessä mut eihän se totta ole. No, kyl mä sen nyt tiiän että ongelmia seuraa tästä, älkää sanoko sitä enää mulle.

Vaikeeta on muutenkin, en jaksa enää kuulla tuomioita.

Vierailija

Älä kuitenkaan vielä stressa mitä jos-tilanteista. Sitä ehdit tehdä myöhemminkin. Tottakai on hyvä olla joku suunnitelma kaikkien vaihtoehtojen varalle, muuta älä turhaan vatvo pahoja asioita päässäsi (on kyllä vaikea toteuttaa, mutta yritä edes).

Ulkomaalaisen on vaikea ymmärtää, miten täällä asiat ovat niin hankalia (kokemusta miehen veljen kanssa puhumisesta). Yritä kuitenkin saada miehesi ymmärtämään, että mitä enemmän selvityksiä ja todisteita teillä on sitä paremmat mahdollisuudet ovat.

Epätoivoisia hetkiä tulee ja niiden varalle pitää opetella olemaan vahva. Tsemppiä!

Vierailija

Avioliittonne on OK nyt, kun se on molemmissa maissa laillinen.

Oletko ajatellut turistiviisumia ensin? Eli miehesi voisi tulla Suomeen turistiviisumilla, hakea oleskelulupaa täällä ja odottaa koko ajan sinun kanssasi. Tässä kopioitu ulkomaalaislaista perhesiteitä koskeva uudistus (laki tuli voimaan 1.5.2004):

Suomen kansalaisen perheenjäsen voi hakea oleskelulupaa Suomessa

Nykyisestä poiketen Suomen kansalaisen perheenjäsen voi jatkossa tulla Suomeen hakemaan oleskelulupaa perhesiteen perusteella. Oleskeluluvan myöntää paikallispoliisi. Nykyisin oleskelulupaa on haettava ja hakemuksen käsittelyä odotettava ulkomailla.

Vierailija

hopea:

Lainaus:

Jos olet suomen kansalainen ja te olette naimisissa, ei noilla tuloilla ole väliä. Laissa on poikkeus suomen kansalaisen perheenjäsenen kohdalla.

Tuo voi olla paljon mahdollista että avioliittotodistus pitäisi olla suomeksi, meillä oli englanniksi, joten se kelpasi.

Ei täällä tartte erikseen naimisiin mennä. Sekin on tosin maakohtaista minun tietääkseni. Mutta siis tuo avioliiton rekisteröinti on se mikä pitää tehdä.

Se on totta että viranomaiset puhuu ihan mitä sattuu. Joka paikassa saa erilaisen vastauksen, vasta sitten kun sanoo että esim poliisilaitoksella sanottiin näin ja kertoo uville niin ne ikään kuin sit sanoovat että samaa asiaa tarkoittivat, selittivät vain eri tavalla.

Kuka tai mistä sanottiin että sun pitäisi hakea oleskelulupaa myös täältä. Ei kai sellainen ole edes mahdollista. Kuulostaisi todella oudolta jos noin menisi. Koska esim viisumi ja oleskelulupa hakemuksia ei voi olla yhtäaikaa vireillä. Niin jos oleskelulupahakemus tuplana, huh huh.

Ootko saanut vinkit tuttavilta vai viranomaisilta?

Onnea vaan tähän oleskelulupa viidakkoon!

Uusimmat

Suosituimmat