Kuinka paljon C-vitamiinia?

Vierailija

Tietääkö joku paljon taapero tarvitsee C-vitamiinia? Tyttö on nyt vajaa 1 v 4 kk ja söi yli vuoden ikään paljon hedelmä ja marjasoseita ja ajattelin että niistä saa vitamiinia, mutta nyt ne ei enää uppoa. Hän syö ihan tavallista kotiruokaa, aika kasvispainotteista kuitenkin, eli kummallakin pääruoalla on yleensä ainakin kahta keitettyä kasvista (peruna, porkkana, lanttu, parsakaali, kukkakaali), aamupuuroon laitan mansikka-, vadelma- tai mustikkakiisseliä. Epäilyttää että saisi noista tarpeeksi. Makeita mehuja en viitsisi ruveta antamaan. Illalla hän nakertelee omenaa mutta siitä ei yleensä mene puoliakaan. Sitrushedelmien syönti on vielä aika hakusessa :)

Kommentit (3)

Vierailija

vasemmassa reunassa yläotsikon ELINTARVIKKEET alla alaotsikko RUOKAKORI.



Lisää ensin vaikka kaikki elintarvikkeet haluamasi mukaan, ja sitten oikeassa reunassa valitse kohta: laske ravintoarvot.

Ravintoainetaulukon yläpuolelle tulee "valikko", josta voit valita perusravintoaineet, kivennäisaineet, rasvat, vitamiinit jne. Tällöin ohjelma laskee sinulle uuden taulukon haluamasi mukaan.



Mun mielestä oli vähän vaikea arvioida ruokamääriä oli ne sitten desilitroja, grammoja tai annoskokoja, mutta ainakin vähän osviittaa saa.

Vierailija

Kiitos tosi paljon näistä tiedoista! Kävin Finelin sivuilla, mutta olen vissiin sokea kun en löytänyt kohtaa, mihin voisin syöttää päivän ruoat - tämä nimittäin kiinnostaisi kovasti. Löysin kyllä listan eniten C-vitamiinia sisältävistä ruoista.

Vierailija

Muistaakseni yli 1-v tarvitsee n. 25 milligrammaa c-vitamiinia vuorokaudessa. Vauvahedelmäsoseissa taitaa olla (lisättynä) yhdessä purkissa päivän kiintiö.

Luulisin, että kun teillä kasviksia ja marjoja syö niin kiintiö täyttyy.



Meillä 1v4kk juo välillä laimennettua appelsiinituoremehua (huom. ei lisättyä sokeria), kun ei muuten tuoreet hedelmät sovi ruokavalioon. Mustaviinimarjoissahan on c-vitamiinia ihan tosi paljon, tulee ihan hyvä kiisseli vaikka mansikan kanssa.



Finelin sivuilla voit syöttää lapsen päivän ruuat listalle ja näet ravintotekijöittäin määrät joita saa: www.fineli.fi. Siellä myös lista, missä ruoka-aineissa on c-vitamiinia eniten.



Semperiltä tullut muuten uusia sokeroimattomia pillimehuja, jotka meillä ainakin ihan suosiossa! (=laimennettua omena-päärynä tuoremehua) Näihin myös lisätty c-vitamiinia (10mg/100ml). Toinen lämpimien päivien välipalasuosikki on meillä ollut nyt ihan uutena vauvan hedelmäsoseesta ja vedestä/tuoremehusta tehty mehujää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat