Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysvinkit! Tehdään iso pino!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mulla on tilanne se että esikoisen kanssa imetys meni alusta asti pieleen ja nyt on pikkukakkonen tulossa. Esikoiselle ekaksi annettiin lisämaitoa verensokerin takia, mulla oli raskausdiabetes ja siksi arvoja seurattiin. Ne oli kuitenkin ok, mutta silti lisämaitoa tuputettiin. Sitten tuli keltaisuus, lääkäri määräsi lisämaitoa: 70ml/3h! Sitten ei paino noussut tarpeeksi (huom. kaikki nämä alle 1vko ikäisenä) ja taas lisämaitoa. Poika siis täytettiin sairaalassa lisämaidolla, rinnasta ei tullut juuri mitään ja korviketta meni kotiin tullessa 400ml/pv.

Toivoisin siis tähän mahdollisimman paljon vinkkejä miten sitä maitoa saa tulemaan? Kaikki poppaskonstit on kaivattuja, tilanteen näkee sitten mitä tarvii, mutta mieltä rauhoittaisi kun tietää etukäteen että jotain on tehtävissä. Samoin keltaisten/sokeri/liian hitaasti painoa nostaneiden vauvojen äideiltä kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia miten on sairaalassa toimittu ja mitä voi tehdä itse?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Mymmeli_75:

Lainaus:

Missään nimessä en antaisi vinkiksi laittaa tissiä suuhun tunneiksi!!!

Esikoiseni nimittäin tilasi maitoa imemällä parhaimpana/pahimpana iltana yhdeksän (!) tuntia putkeen. Vain vessassa ehdin käydä. Tuon muutaman illan kestäneen imuttelusession tarkoituksena oli tilata lisää maitoa, ei rinnan käyttäminen tuttina.

Kuopus puolestaan ei koskaan ole viihtynyt tuntikaupalla rinnalla, nyt 3½kk. Maito riittää kuitenkin.

Siitä tyhjän rinnan imemisestä ja maidon tulosta tuli mieleen: Kuopus jää joskus nukkuun syliin rinnalle. Hänellä rinta siis suussa. Kun on viisi kymmenen minuuttia imenyt " tyhjää" , alkaa taas maito virtaamaan. Se on varsin jännä tunne rinnassa. Ensin ukkeli ei saa mitään, yhtäkkiä alkaa tiivistahtinen nieleminen.

Toisen kohdalla olen myös huomannut sen, etteivät rinnat enää tunnu täysiltä. Esikoiselta rinnat oli lähes koko imetysuran, 13kk, selkeästi täysiä, pystyi ihan helposti kokeileen, kumpi rinta on se, josta viimeksi imetti. Nyt ei tunne sitä. Pitää luottaa omaan muistiin ;-) Kuopuksella toivon mukaan vielä 2½kk täysimetystä jäljellä. Eli kuuteen kuukauteen tähtäillään ennen lisäruoan aloittamista.

Tsemppiä imetykseen! Ja muista, että vaikka rinta tuntuu tyhjältä, se ei sitä kohta ole ;-) Eli syötä vaikka toinen rinta välissä ja palaa ensimmäiselle takaisin. Luota itseesi, kyllä maito riittää.

Vierailija

Meidän kokemukset:

Vauva syntyi kiireellisellä sektiolla joten en heti päässyt imettämään: heräämössä meni aikaa 3 tuntia, jonka jälkeen pääsin vasta vauvan luo. Silloin kätilö nosti vauvan rinnalle ja alkoi kova imeminen pikkuisella. Yöksi poika vietiin pois jotta äiti saisi levätä. Synnytys/sektio oli kuitenkin aika rankka kokemus, joten lepääminen sen jälkeen oli tärkeää.

Aamulla alettiin syöttäminen oikein sitten kunnolla, alun " hankaluudet" tai se etten heti vauvaa imettänyt ei asiaan vaikuttaneet. Vauvan paino laski liikaa joten jouduttuttiin tehokuurille: syöttö 3 tunnin välein ja vähintään oli saatava ruokaa menemään 25-30 ml kerta. Jos ei oma maito riittänyt niin olisi pitänyt antaa lisämaitoa. Muutaman kerran jouduttiin lisämaitoa antamaan pullosta, muuten oma tuotanto riitti.

Nyt vauva on 2 kk vanha, syntyessään 3 kg nyt 5,4 kiloa ja kaikki omalla maidolla sairaalasta pääsyn jälkeen. Mitään poppakonsteja en ole käyttänyt, en myöskään ole imetyksestä stressanut; ehkä se juuri auttaa ;) Poika syö kun on nälkä, meillä ei harrasteta edes iltatankkausta, koska poika nukastaa klo 20 kieppeillä iltaunille. Yösyötöt menee nopeasti 5-10 minuuttia. Tutti on käytössä sen avulla lapsi rauhottuu nopeasti unille ja äiti saa myöskin levättyä. Eli en usko, että tutti vaikuttaa imettämiseen.

Itse yritän muistaa juoda tarpeeksi, ja huomaahan sen jo muutenkin, että janottaa eri lailla kuin ennen imetystä.

-s-

Vierailija

eli insuliinihoitoinen raskausdiabetes oli ja vauva vietiin teholle suoraan syntymän jälkeen. sai siellä aluksi 2 tunnin välein maitoa pullosta. vuorokausi syntymästä sain itse kokeilla imettämistä (kukaan ei tuntunut välittävän siitä että imetänkö, jouduin itse kyselemään asiaa) imetykseeni suhtauduttiin jotenkin kummasti, kehotettiin pumppaamaa rintoja, mutta eihän niistä mitään irronnut. vauvalle syötettiin sitten toisena päivänä 3 tunnin välein pullosta ja imetin hetken ennen päivän syöttökertoja. teholle ei saanut mennä klo.20-10välisenä aikana. sokeritipassa oli siis. tutti oli myös annettu vauvalle heti ja imi hullun lailla kaikkea, rintaa, pulloa, tuttia. osastolle pääsi 2vrk iässä (syntyi aamulla, eli 2 yötä teholla) ja lääkärinmääräyksellä muistaakseni 35ml per syöttökerta. 40min imetyksellä ympäri vuorokauden vauva sai n.5-10ml rinnasta. eli pulloa annettiin. 4päivänä meni keltaiseksi ja määrättiin sinivaloon. rinnoista tuli edelleen 5-10ml ja syötöt piti olla nopeitaja lääkärin määräys oli 60ml per syöttö 3tunnin välein ympäri vuorokauden. eli pulloa pulloa. 6päivänä synnytyksestä yöllä vauva alkoi saada rinnasta n.50ml ja lisämaitoa ei tarvinut enää antaa. seuraavana päivänä päästiinkin kotiin, eikä lisämaitoa enää tarvittu.

itse olin täysin tietämätön imetyksestä etukäteen, jotenkin luulin sen olevan automaattista, joten aika todella pohjalta tässä on noustu. n.6viikon iässä alettiin antaa viimisen iltasyötön perään nan:ia koska olin aivan uupunut 2tunnin yöllä heräilevään vauvaan. yöt helpottui huomattavasti ja nyt 2kk vanhana syö n.60-100ml illalla pullosta ja nukkuu perään n.6tuntia ja elämä on helpottunut huomattavasti.

vielä lisäisin, että itse en tuntenut maidon nousua rintoihin lainkaan, vasta nyt, siis 2kk jälkeen, pitkän unen jälkeen olen tajunnut miltä tuntuu kun rinnat pakkaa.

vauva kasvaa hitaasti mutta varmasti, syntymäpaino 3025g ja nyt 2kk 4570g, mutta en usko että maidon riittämättömyys on syynä, kasvaa vaan omalla käyrällään.

kuten kirjoituksesta huomaa, en ole mikään imetysfanaatikko, mutta paljon olen oppinut vasta " liian myöhään" , jos saan lisää lapsia niin aion tosiaan olla fiksumpi tuolla sairaalassa ja vaatia imetystä alusta asti, jos se vaan olisi mahdollista. vasta nyt olen myös tajunnut että vaikka lapsi turhautuukin välillä " tyhjän" rinnan imemiseen, niin jos jaksaa hetken kuunnella kitinää ja tuputtaa rintaa, niin heruminen jatkuukin pian.

mutta tärkeintä siis: 2 vrk lähes täydellinen pulloruokinta ja 6vrk 3tunnin välein tapahtunut tissi+pulloruokinta ympärivuorokauden ja tutti eivät meidän kohdalla lainkaan estäneet imetystä. lisäksi minulla on nännit joista vauva ei saa kiinni, joten rintakumilla mennään. en tiedä vaikuttaako sitten että vauvalla on tosi voimakas imemisrefleksi.

kovan imetyskoulun käynyt

anni ja aino 2kk

Vierailija

Minä jouduin tekemään todella töitä ensimmäisen lapsen aikana, jotta sain maidon riittämään ensimmäiset 4kk. Sitten helpotti. Nyt toisen lapsen kohdalla sama asia. Monesti olen miettinyt, että kyllä moni olisi luovuttanut jo aikaa sitten. Mutta mun vinkit ovat:

-mammateetä nautin aina kun tuntuu että maitoa tulee tosi vähän. Ja hunajalla on myös maitoa nostattava vaikutus.

- homeopaattista pulsatillaa. Sitten siihen tueksi ostin homeopaattista urtica urens-nimistä helmeä.

- tietysti nesteen juonti

- eikä saisi stressata maidon loppumisesta (helpommin sanottu kuin tehty)

Lypsämällä saa kuulemma maitoa tulemaan enemmän mutta siitä se kova suru ensimmäisen kohdalla tuli kun en saanut lypsämällä juurikaan mitään pullon pohjalle. Nyt en ole enää edes vaivautunut yrittämään.

Mulla oli kova halu täysimettää ensimmäiset 6kk. Vaan tuntui siltä että lapsi on kovin levoton öisin, joten aloin antaa kiinteitä 4,5kk. Nyt kyllä olen sitä mieltä että hyvin olisin voinut vaan imettää. Yöt yhtä risaisia ja kovasti ei näytä painoon vaikuttavan.

Mutta ei kannata antaa periksi. Kokemuksen rintaäänellä..

Vierailija

syö hyvin, juo lepää

älä anna lisämaitoa ensimmäisinä kuukausina. Jos on tarve päästä vaikka lenkille niin syötä ja lähde, kyllä vauva sen aikaa pärjää isinkin kanssa eikä kuole, vaikka vähän karjasee.

imetä aina kun vauva haluaa, mielstäni ne tarkat syöttövälit on ihan turhia. Itekki taidan kuulua siihen ryhmään joka imettä jokaiseen ininään.

rauhallinen tilanne imetettäessä (toki vaikeaa jos muut lapset pyörii vieressä) esim meillä esikoinen potkii mua tai hakkaa vauvaa siinä samalla jos en keksi jotain tekemistä sille.

Vierailija

-juo tolkuttomasti, siis litroittain ja minä juon ihan vettä

-lepää ja nuku tarpeeksi

-syö paljon järkevää ruokaa

-älä stressaa laihdutuksesta tai muustakaan

-ei tutteja eikä pulloja...

sairaalassa imettelin koko ajan, vaikka mulla maito nousee vasta n. kolme päivää synnytyksestä, en antanut antaa lisäruokaa, vaan pyysin tuomaan vauvan rinnalle, jos on nälkäinen.

Kotona imetän aina vaan kun vauva haluaa, iltaisin tosi tiuhaankin, siis monta tuntia peräkkäin...ja sitkeästi vaan uudelleen tissiä suuhun, vaikka monesti tuntuu, ettei siellä voi enää mitään olla.

Mulle oli näin viidennen kohdalla ahaa-elämys se, että vois yhdellä syötöllä imettää vaan yhden rinnan. Lueskelin niitä imetystukisivuja ja siellä kehotettiin imettämään useampaan kertaan peräkkäin samalta puolelta, jos vauva imee tiheään, esim. tunnin sisällä uudelleen, ja näin tein. Yösyötöt hoituu vartissa, kun syötän vain yhden rinnan. Tuo saman puolen syöttäminen uudelleen ymmärtääkseni lisää tuotantoa.

Näillä eväillä on ilman maidonriittämisongelmia syötetty jo neljä ja viideskin on jo kohta 6 kiloinen...

Vierailija

Juo paljon (kuten kaikki muutkin neuvonut=)

Imetä aina vaan kun vauvalle kelpaa rinta, vaikka olisit juuri imettänyt!!!

Imetä samasta rinnasta pari kolme kertaa perättäin vaikka tuntuisi että rinta on jo ihan tyhjä. Kyllä sieltä heruu rasvaista takamaitoa rinnan tyhjenemisenkin jälkeen. Rasvainen maito pitää myös vauvan pidempään tyytyväisenä.

Pumppaa imetyksen jälkeen myös toisesta rinnasta hieman maitoa pois joka syöttökerran yhteydessä jos haluat että maidon tuotanto todella lisääntyy! Rintahan toimii niin että mitä enemmän kysyntää sitä enemmän tarjontaa...paljon ja usein imua -> paljon maitoa! =)

Lepää aina kun voit, jos on väsynyt ja stressaantunut maidon tuotantokin vähenee

Yritä ajatella positiivisesti imetystä, luota itseesi ja usko että maitoa tulee ja että imetys kyllä onnistuu kun vaan jaksat yrittää!

maito ei lopu koskaan kuin seinään, sitä kyllä tulee vaikka et saisi irti pumppaamalla pisaraakaan, vauvan imu on erillainen ja tehokkaampi

Imetä useassa eri asennossa, vauva sylissä, vauva sängyllä, vauva ja sinä kyljeltään vastakkaisiin suuntiin sängyllä, vauva " kainalon alta"

Imuteho on vahvin vauvan leuan puolelta.

Vierailija

Paljon sinänsä jo tiesinkin mutta kiva kuulla silti uudestaan :) kuin myös kokemuksia että lisämaidosta huolimatta voi onnistua.

Esikoista imetin ekan kerran jo synnytyssalissa, osastolle tullessa poika sitten vietiin multa verensokerin mittaukseen. Ilmoitin että tahdon sitten imettää ennen kuin annetaan lisämaitoa, jos se edes on tarpeen. Mut kärrättiin huoneeseen odottamaan ja poika tuotiin sitten syötettynä takas " kun edellisestä imetyksestä oli niin pitkä aika että ihan varmuuden vuoksi" ARGH!

Ja aina verensokerin mittaamisen jälkeen antoivat lisämaitopullon mulle, että " anna nyt kuitenkin tuo" , no vähän sitä annoin, sit vein pullon takas " ei se syö" . Imetin aina kun poika kitisi ja usein sairaalassa meni suunnilleen 40min/rinta. Tuon 40min jälkeen syöttöpunnituksen tulos oli aina tasan -4g. Yhtenä yönä muistan että meni 3h putkeen imettäessä, seuraavana olikin sitten valohoidossa.

Sitten keltaisuuden takia, ilmeisesti lääkärin määräyksestä, en ole varma, annettiin tuo 70ml/3h kun poika oli valohoidossa, sinä vuorokautena sain imettää 20min 3h välein ja sitten tuo 70ml syötettiin pojalle, vaikka väkisin. Itkukurkussa katselin kun hoitaja nappasi pojan ja ilmoitti " Äiti X voi nyt mennä takaisin nukkumaan, minä hoidan..." Se oli muutenkin sairaan ärsyttävä hoitaja.

Onneksi sairaalassa oli edes yksi kiva hoitaja joka antoi mulle primperania joka vähän ehkä auttoi maidon nousussa. Sitä tuli lopulta sitten 2viikkoa synnytyksestä jonkin verran, mutta mitään käsitystä mulla ei ole siitä tunteesta kun rinnoissa on maitoa. Kertaakaan näissä läpysköissä ei tuntunut yhtään mitään. Lisämaitoa meni kotiin tullessa reilut 400ml päivässä eikä se siitä koskaan vähentynyt. Ja stressasin kyllä paljon. Se varmasti vaikutti.

Tällä kertaa olenkin miehelle uhannut että otan käsiraudat mukaan ja lukitsen vauvan itseeni. Ja neuvolan terkkarin kanssa on sovittu että tilataan sairaalasta ne paperit mitä hoitajat täyttivät ja käydään yhdessä läpi mitä siellä tapahtui, mitä lääkäri määräsi ja miksi ja mitä muuta olisi voinut tehdä. Yritän olla stressaamatta, juon paljon ja syön, lepään. Mammateestä tuskin haittaa on, olkoon vaikutus sitten psykologinen tai ei vaikutusta ollenkaan. Ja tällä kertaa sairaalasta lähtiessä pyydän suoraan primperan/metopram reseptin varalle jos ei ole maito noussut, sekin sitten vähän rauhoittaa tietää että sitä voi hakea jos siltä tuntuu, viimeksi se ainakin auttoi vähän.

Tieto lisää tuskaa, mutta joskus se myös vähentää stressiä :) Kiitos!

Vierailija

kahden päivän ikäisenä (oli siellä n. 2 päivää). Poika syntyi tiistaina ja ke-to yönä maito nousi kunnolla. Rinnat olivat ihan täydet ja niitä lypsettiin kahden kätilön voimin... Sen ajan, kun oltiin sairaalassa minä vaan join, join, join ja söin kaiken mikä eteen kannettiin. Kun poika oli teholla, kävin siellä syöttämässä poikaa pullosta (omaa maitoani), lähdin omalle vuodeosastolleni ja join, söin, join ja lypsin koneella. Taas syöttöpuuhiin teholle ja sitten takaisin osastolle itse syömään, juomaan ja lypsämään...

No nyt onkin maidon riittävyyden kanssa ongelmia. Mutta silloin alussa sitä maitoa tuli oikein tulvimalla. Sängyssä, kun imetti niin lakanat sai vaihtaa (sairaalassakin) pari kertaa yössä...

Luulisin, että alussa auttoi jonkin verran se kun join ihan tajuttomasti. Olin synnytyksen jälkeen (suht nopea luomutoimitus, ei ehditty antaa puudutuksia) aika väsynyt ja ekan kerran jaksoin pojan nostaa vasta yli vuorokauden kuluttua synnytyksestä... Joten en voinut muuta tehdä kuin maata, syödä, juoda ja imettää kun mies nosti pojan viereeni.

Vierailija

Tätä asiaa onkin tullut jo, mutta:

- Tuttia ja pulloa olisi vältettävä. Pysy tiukkana sen lisämaidon antamisen kanssa, se tekee hallaa omalle maidontuotannollesi ja oravanpyörä on valmis.

-Pidä jo sairaalassa lasta paljon vieressäsi ja mieluiten ihokontaktissa. Ja imetä paljon, jo pikkukitinöihin.

-Syö, juo, koita nukkua

Nää tuli ihme käskymuotoon, ei ollu siis tarkotus komennella;) Yritin vaan kirjottaa lyhyesti ja ytimekkäästi. Tässä nyt semmoset tärkeet, mitä mulle tuli mieleen. Lykkyä tykö!

Vierailija

ja illalla juon yhden alkoholittoman oluen. Tällä pysyy hyvin maidontuotanto käynnissä. Olen huomannut, että ilman olutta maitoa tulee vähemmän.

Meidän poika sai myös synnärillä lisämaitoa, kun oli ensin lastenosastolla ja sen jälkeen niin kaamea karjunta, kun jäi nälkä. Mun mielestä lisämaitoa voi antaa hyvin oman maidon lisänä. Ensin vaan antaa vauvan imeä niin kauan kuin haluaa ja jos vielä jää nälkäiseksi niin lisämaitoa vaan. Stressaaminen nimittäin vähentää maidontuotantoa ja kierre on valmis.

Toivottavasti imetyksesi lähtee sujumaan!

Vierailija

Ajattelin vain kannanottona mainita, että meidän poika sai sairaalassa lisämaitoa muutaman kerran, kun ei vielä omat eväät riittäneet ja vauva jäi selvästi nälkäiseksi, vaikka aina rintaa tarjosin kun kysyntää oli. Pääsimme sairaalasta jo kahden vuorokauden jälkeen, vaikkei maito ollut vielä noussut ja sain ohjeeksi antaa 20 milliä korviketta joka syötön jälkeen lisäksi, kunnes oma maito riittää. Onneksi sitä ei kuitenkaan tarvittu, sillä heti kotona maito alkoi herua paremmin ja eilen rinnat oli jo ihan täynnä. Ehdin kuitenkin sairaalassa huomata, että pullo alkoi vaikuttaa pojan imemishalukkuuteen rinnalla, eli hyvä ettei tarvinnut enempää sitä käyttää. Minä ja poika olemme molemmat tyytyväisiä kun annan rintaa aina kun sitä pyydetään ja niin kauan kun maistuu. Välit on olleet vaihtelevasti tunnista neljään tuntiin ja syöttöjen kesto kymmenestä minuutista puoleen tuntiin.

Ja tutin vauva sai käyttöönsä heti sairaalassa, ei ole vaikuttanut imemisotteeseen. Hyvin imee rintaa sekä kumilla, että ilman. (Pakko käyttää rintakumia välillä kun on vielä niin arat nännit)

Eli meillä on lähtenyt imetys tosi hienosti käyntiin lisämaidosta ja tutista huolimatta. Eri asia tietysti on miten kauan jatkuu yhtä mallikkaasti. Ja siksi kyllä luen mielelläni muiden vinkkejä...

Vierailija

Eli kun minä imetin ja imetin, niin vauvan isi kiikutti minulle voileipiä, mehua jne. Se rentoutti ja rauhoitti, koska syödä ja juoda pitää ja paljon. (Ja siitäkin osasin alkuun stressata...)

Imetä öisin jos tuntuu että imetys ei suju - yöimetys lisää maidontuotantoa. Mutta ei saa rasittaa/väsyttää itseään liikaa. Väsynyt äiti ei ole vauvan etu.

Vierailija

En jaksanut lukea montaakaan vinkkiä, kunnes jo törmäsin sellaiseen joka kyllä kapinoi omaa imetystä vastaan.

Minä käytin molemmilla vauvoilla tuttia niin että kun olin imettänyt vauvaa tarpeeksi, siis niin että rinnasta ei enää tullut mitään niin vaihdoin tissin aina tuttiin. Molemmat vauvat oppivat äkkiä että tissistä syödään ja tutti on imemistä varten.

Tutti myös auttoi minua lepäämään syöttöjen välillä. Muutaman kerran vauva oli kiukkuinen ja ajattelin sen saavan liian vähän maitoa. Tutti oli aivan loistava väline kun sain vauvan sillä rauhoittumaan viereeni köllöttämään ja itse join sillä välin lämmintä teetä ja silittelin vauvaa. Se sai maidon nousemaan : )

Missään nimessä en antaisi vinkiksi laittaa tissiä suuhun tunneiksi!!!

Muita hyviä apuja oli juominen, tosi paljon saa juoda! Rintojen lämpimänä pitäminen on tärkeää myös. Lapsen tahtinen imetys on hyvä, kunhan vauva nukkuu tarpeeksi eikä syö tunnin välein : ) Liian tiheät syönnit saavat vauvan mahan kipeäksi. Itse nukuin lasteni vieressä koska läheisyys sai vauvan nopeasti oppimaan yön ja päivän eron ja luulen että sillä oli vaikutusta myös imetyksen onnistumiseen. En tarjonnut vauvalleni ikinä lisämaitoa pullosta.

Siinä muutama minun vinkkini!

Mymmeli jonka taapero heräilee ulkona...

Vierailija

En tiedä auttoiko se vai ei, mutta siskoni vinkistä ostin jo ennen synnytystä luontaistuotekaupasta mammateetä (löytyy ihan tällä nimellä) ja otin sen sairaalaan mukaan ja sitä sitten lipitin pari-kolme kertaa päivässä sairaalassa ollessa ja maito nousi todella hyvin.. Ja sitä on tullut riittävästi ainakin tähän asti (tyttö on kyllä vasta 3 viikkoinen..).

Ajattelin vain antaa vinkkiä teillekin että kannattaa kokeilla, tulee ainakin ajateltua positiivisesti kun sitä lipittää ja sehän auttaa ainakin :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat