Vauvan kuolema ja uusi raskaus. Mielipiteitä?

Vierailija

Mieheni lähisukulainen menetti vastasyntyneen vauvansa viime vuonna. Nyt kuulin hänen olevan jälleen raskaana. Miten pitäisi suhtautua? Mitään hirmuisia onnitteluja ei uskalla esittää. Asianomaiset eivät ole itse minulle edes kertoneet, vaan kuulin kiertotietä. Ajattelin olla kuin en tietäisikään, mutta lopulta he varmaan kertovat asiasta minullekin. Vaikea tilanne.

Kommentit (7)

Vierailija

Mä en nyt aivan tajunnu miten niin vaikea tilanne? Vaikeampi olisi tilanne jos eivät koskaan enää voisi toista vauvaa saada... Minusta sitten kun he kertovat voit onnitella ihan niinkuin muulloinkin..

Itse menetin vauvan viikko sitten ja toivon et pian oltais uudestaan raskaana...

Vierailija

menetimme esikoistyttömme 1 1/2 vuotta sitten. Hän kuoli kohtuuni rv:lla 36. Olen nyt uudestaan raskaana ja rv:lla 35.

Se, että ystävänne vaikuttavat hermostuneelta, ei tarkoita etteivätkö he iloitsisi raskaudesta.

Me olemme olleet aivan onnesta soikeina, mutta samalla kamalan peloissamme koko ajan. Ei sitä uskalla julkisesti iloita kunnolla ennenkuin elävänä tämän rakkaan täältä masusta syliimme saamme.

Kyllä meitä on ihan reilusti onniteltu, kun kerroin olevani raskaana. Toki siihen onnittelun perään on kaikki lausuneet toiveen: kunpa nyt kaikki menisi hyvin. Sitä samaa mekin toivomme.

Vierailija

Muista aina puhua toisesta lapsesta (jos tämä uusi vauva on siis toinen, ja heillä ei ole muita lapsia). Älä koskaan puhu siihen malliin, että tämä uusi lapsi jotenkin korvaisi sen vanhan, sillä eihän niin ole. Vauva, vaikka miten pienenä kuollut, on ollut ihminen, rakastettu ja arvokas.

Olen ihan normaalisti, mun mielestäni, ja onnittele tottakai ihan normaalisti!

Vierailija

Tietysti on korrektia odottaa että asianomainen kertoo itse, tai sitten odottaa kunnes raskaus näkyy jos eivät halua ennen sitä asiasta kertoa. Jokainen varmaan itse tietää parhaiten, onko valmis uuteen vauvaan, sitä ei tarvitse muiden miettiä. Mutta iloita uudesta tulokkaasta voi, vaikka onneton kokemus onkin takana!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat