30+ ESIKOT ~~ alkuviikkoa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Onnea beibille ja miehelle pikku sankarittaren syntymän johdosta. :)

RouvaSukkula: kuulostaa kamalalta tuo päänsärkysi. :-/ Mulla on ollu migreenikohtaus muutaman kerran, ja nuo näköhäiriötkin on tosi ikäviä. Miten muuten olet voinut? Onko migreeni pahentunut raskauden aikana? Mulla on vihoitellut vain selkä, mutta sekin on joten kuten pysynyt kunnossa hieronnalla ja kovalla patjalla nukkumalla. Onneksi pystyn vielä nukkumaan selällään, se on mun selän pelastus.

Cindi: mulla on valunut jotain maidon tapaista rinnoista lähes päivittäin. Sitä tulee muutamia tippoja kerrallaan. Tuntuu ihan hassulta, kun laskettuun aikaan on vielä yli kolme kuukautta. Kai se kroppa jo harjoittelee?

Vierailija

Viimeiset kaksi viikkoa on mennyt siivotessa vanhaa ja uutta asuntoa sekä muuttaessa. Nyt ehtii vihdoin netin ääreen, kun oli pakko jäädä selkäkipujen takia sairaslomalle. Lisäksi väsymys vaivaa edelleen. Selkä ei niinkään rasittunut muutossa, kun en kantanut mitään käsilaukkua painavampaa, mutta töissä ei tahdo jaksaa enää 8 tuntia.

Supistukset ovat lisääntyneet ja välillä vauvan liikkeiden vähyys huolettavat. Viikonloppuna, kun sai levätä välillä, pieni jumppasi aivan kamalasti, mutta viime viikolla sekä eilen ja maanantaina oli tosi hiljaista. Tulin siihen tulokseen että nyt minun ja vauvan hyvinvointi menee työn edelle. Tuntuukin TOSI hyvältä kun ei tarvitse välttämättä tehdä mitään. Olisin valmis jäämään jo mammalomalle.

Beibille ja tytölle onnea! Ihanaa kun tulee vauvauutisia.

Ikävää että muillakin on vaivoja. Kannattaa kuunnella omia tuntemuksia, nyt jos koskaan on aika levätä jos siltä tuntuu.

Mullekin sopii tapaaminen jo klo 17:

RouvaSukkula 17ok

Kirsi10

Kanika 17ok

Olivera

Turpo-Urpo

Toukkis73

SnowApple 17ok

Suiza

Frida75 17ok

Modesty68

Swheatie

Susumi

Cindi

babyontheway

Terv. Frida75 rv 27+4

Vierailija

Enivei, BEIBIN PERHEELLE PALJON ONNEA!!! :) :) :)

Loma on täällä alkanut rauhallisissa merkeissä, mehustan tuossa omenoita ja marjoja, kunnon sekamehua tulossa kun yhdistin kaikki mitä vielä pakastimessa oli mehustamatta. ;)

Harmittaa kun piti mennä sinne kaverin luokse, ja olisin saanut siltä reissulta niitä äippävaatteita lainaan jne. niin se reissu peruuntui kun niillä on siellä pientä myrskyn poikasta ilmassa... Eipä sinne väliin kehtaa mennä, annan selvittää asiat ihan rauhassa. Pitänee vaan vetää mahaa sisään vielä jonkin aikaa... Tai sitten mentävä ostamaan jostain upouudet äitiyshousut ja -paita.

Ei mutta on mentävä vahtimaan sitä mehumaijaa, tulen myöhemmin lukemaan kuulumisianne.

Mukavaa alkuviikkoa! :)

Tutanna 17+0

Vierailija

Töissä taas... toinen päivä takana. Nyt loman jälkeen tuntuu enemmän selässä tuo työnteko, alkaa loppupäivästä näemmä alaselkä kiristelemään... uusi vaiva meikäläisellä. Tuo pieni kiristely vielä menee, toivottavasti ei ala enempää oireilla tai jospa olis vain alkupäivien tottumattomuutta. Melko varma olen kyllä etten jouluun asti jaksa töissä olla, on sen verran fyysistä ja koko päivän joutuu olemaan jalkojen päällä. Rasituksen huomaa nyt ihan eri tavalla.

Sen olen päättänyt, että heti marssin lääkäriin jos alkaa tuntumaan liian rankalta. Sen verran itsekkyyttä olen tähän ikään oppinut, töitä voi paiskia taas ihan eri tahtiin sitten raskauden ja äitiysloman jälkeen.

Torstaita odottelen, sitten pääsee käymään taas neuvolassa. Mielenkiinnolla odotan myös veriarvojen testausta, otin myös itse tuollaisen yhden Kräuterblutsaft- mehukuurin hiljattain. Vaikka veriarvot olivatkon ihan ok vielä edelliskerran testauksessa, niin ajattelin varmistella sitä ettei pääsisi putoamaankaan.

Mielenkiintoista on ollut seurata tuohon Kräuter;iin liittyen terkkareiden mielipiteitä. Jollekin täällä on suositeltu parhaana tuotteena, oma terkkarini puolestaan tuntui suhtautuvan vähän epäluuloisena tuota tuotetta kohtaan. Ilmeisesti koska on luonnontuotteena myytävä. Oma terkkari puhui kovasti Obsidanin puolesta. Itselläni ainakin nuo tablettivalmisteet on aina imeytyneet huonosti ja aiheuttaneet vatsakipuja (Obsidan;in kuulemma tosin pitäisi olla vatsaystävällinenkin).

Eilen tein muuten yhden pikkuhankinnan eli huuto.netin kautta ostin Kanga- rengasliinan (kantoliina). Se soveltuu heti vastasyntyneellekin, ajattelin että tuosta olis apua kotona kanniskelussakin. Säästää toivottavasti käsiäkin vähän.

Mukavaa viikkoa taas kanssasisaret!!

Suiza 25+4

Vierailija

...onnitteluista. Tuossa se prinsessa tuhisee sohvalla.

Alapää on vieläkin kipeä välilihan leikkauksen takia, joten en jaksa istua tässä tietokoneen ääressä ollenkaan (nytkin kirjoitan seisaaltaan).

Joten synnärikertomuksen kirjoituskin on sen takia siirtynyt.

Mulla oli muuten raskauden aikana kanssa muutama migreenikohtaus, vaikka en siitä yleensä kärsikään. toivottavasti on siis ohi menevää. Samoin multa hävisivät jaloista krampit ihan raskauden loppuvaiheessa eivätkä ole takaisin tulleet.

Kaikille hienoa loppuviikkoa!

j+beibi 5vrk

Vierailija

Tervehdys,

Tänään onkin hiljainen pino... Toivottavasti RvaSukkula sinulla migreeni alkaa jo helpottaa. Ja Tutanna - sinun viikonlopun viestisi saivat minut taas hieman haikeaksi Joensuun suhteen! Eikös se löytynyt pommi ole Lehmon puolella? Kävin viime syksyllä ja keväällä ihanassa rentouttavassa jumpassa Lehmon koululla ja jos olisin vielä Joensuussa, kävisin varmaan nyt raskausaikanakin.

Olen vieläkin iloinen Beibin vauvauutisista!

Itse kävin tänään neuvolassa. Kaikki oli kunnossa: Nyt verenpaineenikin on taas sellainen kuin pitää. Pissa on edelleen puhdas, turvotusta ei ole ja vauvan sykettä on aina yhtä ihana kuunnella! Meillä " sykesarja" on ollut tasainen: joka kerta 150:n hujakoilla. Vauva vaan tahtoo järjestää hieman jännitystä: Se on nyt perätilassa tai poikittain. Toivottavasti se kääntyy raivotarjontaan... Aikaa kuulemma on vielä useampi viikko. Saan myös yhden ihan uuden kokemuksen eli joudun rautakuurille. Minulla on aina ollut hyvä hemoglobiini, joten tämä rautakuuri tulee olemaan elämäni ensimmäinen. Pitää illalla kauppareissulla käydä apteekissa.

Ihanaa, että sää kylmenee! Meillä oli kiva viikonloppu vanhempieni ja yläkerran rappusia pelkäävän Mona-vehniksen kanssa. Eilen olimme sitten mieheni kanssa kahdestaan kotona ja kävimme kävelemässä joen varrella. Jotenkin kolea sää, mukavat maisemat ja syksyiset lehdet toivat tosi tunnelmallisen olon.

Mukavaa alkuviikkoa esikot!

Katja rv 31+5

Vierailija

Meilläpä isukkikin tunsi eilen illalla vauvelin potkut! :) Ihan meinasi itku tulla molemmilla, halittiin liikuttuneina sitten pitkälle yöhön ja tunnusteltiin niitä ihan selviä muksaisuja. Mies oli ihan täpinöissään kun sai ensi kerran konkreettisen " elonmerkin" tulokkaasta. Sehän ei siis ultrassa ja neuvolassa ollut mukana, joten ei edes sydänääniä ole kuullut vielä. Rakenneultraan on kyllä sitten tulossa. On se ihanaa! :)

Ulkomaan keikka ei miestä kutsu vielä tämän vuoden puolella. Mutta vuoden vaihteen jälkeen saattaisi olla uusi mahdollisuus. Harmi sikäli, että parempi olisi ollut että nyt olisi päässyt, keväällä kun synnytys lähestyy niin olisihan se kivempaa yhdessä sitä odottaa. Tiedä vaikka sitten ei sinnekään pääse jos lähtö onkin vasta joskus alkukeväästä... No, mitäpä näitä etukäteen suremaan, eletään nyt tässä päivässä ja nautitaan kirpakasta syyssäästä ja mojovista potkuista masussa. :)

Eilen innostuin siirtämään tietokoneen + muun siihen liittyvän (eli käytännössä kaikki entisessä " tietokonehuoneessa" olleet tavarat ja huonekalut) toiseen huoneeseen, jossa netti toimii paremmin. Saa vauva sitten tuon pienemmän huoneen, se ei nettiä tarvitsekaan. ;)

Arvatkaapa mikä on nyt olo, vaikka kuinka varovasti ja pienissä osissa tavaroita siirtelin...? Supisteluja tuli vain muutama urakan aikana, mutta nyt selkää särkee niin pirusti! Pitikin mennä yksin niitä tavaroita siirtelemään...

Kyllähän sitä oli odotettavissa näitä selkäsärkyjä, mutta ei niihin uskonut kuitenkaan. Ei malta ottaa niin rennosti. Mullahan on yliliikkuvat nivelet muutenkin, ja pitää tosi tarkkaan miettiä esim. nostoasennot jne ettei tule kipuja. Nyt kun raskauden myötä nivelet löystyy entisestään, niin mitenkähän sitä kasassa pysyy loppuun asti... ;)

Olikos jollain muullakin yliliikkuvuutta nivelissä? Miten on oireillut raskauden aikana?

Mulla polvet kipeytyy entistä helpommin, juoksuaskelista ei tarvitse haaveillakaan. Töissä on ihan hyvä kun on ne jalkapohjan mukaan tehdyt tukipohjalliset, mutta pitäisihän ne olla lenkkikengissäkin että auttaisivat sitten vapaa-aikana myös. Nilkkoja särkee usein kävelylenkin jälkeen, mitä ei ennen ollut kuin juoksemisen jälkeen. Sitten on tietysti tuo selkä, joka kipeytyy helpommin kuin koskaan. Usein sieltä alaselästä kuuluu sellainen ihme napse, kuin joku pikkunivel ei olisi paikoillaan. Sitten se jossain vaiheessa rusahtaa kohdalleen ja kivutkin lievittyvät. Aina ei tätä napsamista ole, vaan kipeytyy muutenkin helpommin, lihakset sitten kramppaavat paikatakseen tilannetta... Ihanaa!

Yleensä en näistä kivuista sen kummemmin välitä, meno jatkuu vaikka hitaammalla tahdilla, saikkua haen vasta jos en enää liikkeelle pääse (kerran piti pari vuotta sitten tilata töihin ambulanssi, kun en päässyt ylös... Silloin olin reilun viikon saikulla, diagnoosina vain ärhäkkä noidannuoli).

Mutta eiköhän se riitä näistä selkäsäryistä sun muista vaivoista minun osalta! Sen verran pitää vielä mainostaa, että päänsärky lähti eilenkin kun otin kupillisen kahvia panadolin perään. Pitänee alkaa taas juomaan kahvia, ennen raskautta joinkin aivan mielettömän paljon...

Mutta nyt annan puheenvuoron seuraavalle, tulee muuten kilometrin pituinen kirjoitus.

Tutanna 17+2

Vierailija

IIIIIISOT onnittelut Babylle ihanasta prinsessasta! Malttamattoma odottelen lisätietoja...

Ja toivottavasti RvaSukkulan migreeni menee piakkoin ohi.

Tänne ei kuulu ihmeitä, mietiskelen, että mitähän tuonne vauvan huoneeseen laittaisi, matto pitää varmasti hommata ja joku nojatuoliko, -kö ja lipasto. Ostettiin säästäväisyyden puuskassa IKEAsta sellainen 25e hoitopöytä (joka on vielä kasaamatta) ja se näyttää varmasti aika yksinäiseltä nurkassa nököttämässä...

Harjoitussuppareita on ja eilen päikkäreiden jälkeen huomasin lakanalla maitoläikän - kaipa se synnytys sieltä lähestyy. Vauva on kuulemma kiinnittynyt mutta kyllä sitä riittää vielä tänne ylöskin. Verenpaine, siis alapaine, oli normaaliuomissa ja yläpaineesta ei puhuttu mitään. Vauvelin sykettäkin taas kuunneltiin ja se oli 130-140, tarkoittikos se poikaa 50% varmuudella =) Ai niin, terkan mukaan lääkärin painoarvio oli alakanttiin, pitkäselkäinen, pitkä vauva on tulossa...

Jep jep, hyviä vointeja kaikille esikoisen odottajille =)

Cindi ja Teuvo-Tellervo 37+1

Vierailija

oli eilen ja jatkuukohan sama tänään? Mitäs siis kuuluu itse kullekin 30+ esikolle?

Minä olen yrittänyt nyt tehdä töitä tosi paljon, jotta voisin aloittaa sen loman ensi viikolla.

Cindi ja Lene: Luin eiliset " maitoviestinne" . Sinulla Cindi laskettu aika onkin niin lähellä, ettei ihme, että maitoa tulee. Minulla on nyt viikkoja 31+6 ja viimeisen viikon ajan minultakin on tullut jotain maidonkaltaista. Sitä ei tule paljoa - en onneks ihan vielä tarvitse liivinsuojuksia - vaan iltaisin huomaan, että rintaliiveissä on jotain kuivaa, samoin nännien päässä. Tosi kivaa ja yksityiskohtaista ;) Maidontuleminen onkin kai aika yksilöllistä.

Swheatie: Miten Toto nyt?

Miten muuten sen ensi viikon tapaamisen kanssa? Tapaammeko Omenapuussa jo klo 17 vai klo 18?

Katja

Vierailija

Swheatie: Meidän vehnävierailu sujui hyvin. Mona on niin tavattoman kiltti koira. Riiviövirtaa silläkin riitti ainakin kymmenvuotiaaksi, mutta nyt viimeiset kaksi vuotta se on ollut " normaalin" kiinnostunut kaikesta. Kiltti se on toki aina ollut (pentunakin se kaipasi yleisöä tempuilleen, yksin ollessaan se nukkuu). Taisin eilisessä viestissäni mainitakin, että Mona pelkäsi rappusia. Meillä mennään yläkertaan " avorappusia" (siis askelmien väleistä näkee) eikä Monsku uskaltanut astua rappusille kuin kaksi askelmaa. Sitten se alkoi vapisemaan pelosta, ressu! No, vanhempani nukkuivat alakerrassa olohuoneessa ja me mieheni kanssa ylhäällä. Muuten olisimme laittaneet vieraspedit työhuoneeseen, mutta mitäs sitä ei koiran vuoksi tekisi! Monan kasvain (yhdessä nisässä) on huolestuttavasti kasvanut, mutta koira itse oli virkeä ja nautti tavattomasti tuulisestä säästä... Olen joskus miettinyt, onko vehnillä jokin irkkugeeni jäljellä, koska kaikki tuntemani tuntuvat nauttivan tuulesta :)

Katja

Vierailija

Heippa,

Töissä taas, joten särky on poissa, väsymys jäljellä. Kävin työterveydessä katsastamassa hb:n kun väsyttää vaan koko ajan ja olihan se sentään noussut 106:sta -> 114:ään, kiitos Kreuterblutsaftin hörppäilyn. Terkkari oli sitä mieltä, että kyseinen litku on kaikkein tehokkain raudanlähde, sen lisäksi suositteli obsidania, jos saftin maku alkaa tympäisemään. Obsidanin lisäksi kävin ruokiksella ostamassa MultiTabsin Special2+ raskaana oleville. Jospa noi vitamiinit saisivat vähän pirteämmiksi.

Lene, noi migreenit ovat siinä mielessä harmillinen juttu, että luulin niistä jo päässeeni. Ehdin nauttia 4 vuotta migreenitöntä aikakautta ja nyt raskauden hormoonimuutosten myötä ne ovat tulleet takaisin. Ainoa keino välttää niitä tuntuu olevan riittävän unen takaaminen. Nyt törmäsin ensimmäistä kertaa tähän ongelmaan, ettei uni tunnu riittävän vaikka kuinka nukun. Jotenkin tämän väsymyksen vielä kestäisin, kunhan ei tarvitsisi kärsiä päänsärystä.

Tosin ne migreenit aikaisemmin olivatkin ihan kunnon kohtauksia, joista selvittiin yleensä vasta kunnon imigrane-lääkityksen avulla. Toinen vaihtoehto oli kärsiä 2-4 päivää lekalla päähän hakkaamista, pahoinvointia ja ripulointia.

Muutenhan raskaus on sujunutkin kohdallani aika mukavasti. Kylkiluitten välilihaksista muutamat särkyilevät venyessään ja vaiva yleensä pahenee iltaa kohden, mutta helpottaa kun pääsen vaakatasoon. Puolen vuoden kuluttua tosin tuskin muistan enää mitään näistä vaivoista, luulen... ;)

Tapaamisesta: Olisiko meitä muita halukkaita menemään Omenapuuhun jo klo 17 reilun viikon kuluttua 27.10? Kanikahan sitä kyseli ja SnowApple on lisäkseni ilmoittanut ehtivänsä. Laitan tähän listan meistä, jotka olisivat mahdollisesti tulossa (ei ole sitova), joten lisää sinne tuo klo 17 jos sinulle sopii:

RouvaSukkula 17ok

Kirsi10

Kanika 17ok

Olivera

Turpo-Urpo

Toukkis73

SnowApple 17ok

Suiza

Frida75

Modesty68

Swheatie

Susumi

Cindi

babyontheway

terv.

RouvaSukkula & Astronautti (24+4)

Vierailija

...tuohon klo 17 ravintolalistaan:

Ravintelilista vielä:

RouvaSukkula 17ok

Kirsi10

Kanika 17ok

Olivera

Turpo-Urpo

Toukkis73

SnowApple 17ok

Suiza

Frida75 17ok

Modesty68

Swheatie 17ok

Susumi 17ok

Cindi

babyontheway

T. Swheatie 30+2

Vierailija

...täällä on vielä toi alapää kipeä eli ei loppunut tohon synnytykseen kaikki kivut. Sais jo parantua niin ois helpompi kumarrella ja muutenkin istuskella.

Vauva-arkea:

Vauva nukkuu kohtuu hyvin mutta syöminen ei oikein suju. Paino ei ollut noussut tarpeeksi (ei ilmeisesti saa tarpeeksi mun rinnoista maitoa), joten nyt on syötettävä vastiketta joka syötön yhteydessä niin paljon kun suostuu syömään. Pitää kasvattaa mahalaukkua.

ehken ensi viikolla uskaltautuu jo lähteä ulos kävelylle vaunujen kanssa. Terkkari antoi luvan jos on kohtuu lämmintä. Tosin tänään käytiin jo autolla ostoksilla.

Mulle ei onneksi tullut raskausarpia. Aloitin käyttämään joskus puolen välin jälkeen arpirasvaa, mutta tiedä häntä oliko siitä mitään apua. On varmaan enemmän kiinni ihotyypistä kuin noista voiteista.

Jos rinnat valuu niin voihan noita liivinsuojuksia alkaa käyttämään niin ei lakanat ja vaatteet likaannu. Itse ostin noita kankaisia kun totesin että noi kertakäyttöiset tarttuu rintoihin kiinni. Ja samalla tulevat pestyä kun vauvan vaatteetkin. Joka päivä niitä saa vaihtaa ja välillä useamminkin.

Rintaliivitkin on ollut ainakin nyt pakko vaihtaa joka päivä, kun aina jostain tulee imetyksen yhteydessä maitoa niihin tai rinnat valuvat suojusten läpi. Ostinkin toiset imetysliivit ja lisäksi käytän tavallisia liivejä.

Onneksi tein lisää noita harsoja kun ne tuntuvat olevan koko ajan likaisia. Maitoa kun pyyhkii niin ovat heti keltaisia läikkiä täynnä joten ei kun pesuun. Eli jos mahdollista suosittelen että joko teette tai osatatte lisää harsoja. Ei ne äitiyspakkauksen kuusi riitä mihinkään. Varsinkaan jos ei aio ihan joka päivä pesukonetta pyörittää.

toinen hyvä juttu on ollut imetystyyny. Sairaalassa en oikein osannut niitten versiota käyttää ja alkoi jo tuntua että niskat ja hartiat tässä on kohta jumissa mutta oma tekemä toimii mainiosti. Ei tarvi kannatella vauvan painoa käsillä.

Odotusrikasta loppuviikkoa kaikille! Yritän kirjoittaa sen synnärikertomuksen ennen viikonloppua.

j+beibi 6vrk

Vierailija

Tervehdys,

Eipä mitään uutta kuulu tähänkään osoitteeseen, mutta kirjoittelen nyt pari sanaa, niin saadaan samalla tätä pinoa nostettua.

Kanika, huhuu! Olisitko tulossa ensiviikon torstaina 27.10.2005 klo 17 meitä tapaamaan Omenapuuhun? Meitä on nyt 5-6 ilmoittanut, että voitais tulla paikalle tuntia aikaisemmin jotta ehtisimme sinut tavata, mutta jos et jostain syystä pääsekään paikalle, lienee turhaa ajankohdan aikaistaminen.

Kylläpä olemme vaivaista porukkaa, täytyy kommentoida, kun lueskelee juttujamme. On selänkolotusta, päänsärkyä, yms. Mutta semmoistahan tämä raskausaika ilmeisesti on. Välillä olen ihan tyytyväinen, että kunto on sen verran kohdillaan, että voin olla töissä, mutta kotona taas huutaa ne tuhannet pikkuhommelit, joita olisi kiva tehdä, jos vain olisi riittävästi aikaa. Noh, laskeskelin juuri, että lomapäivät yms. liukuma-korvauspäivät poislukien meikäläisellä olisi vielä 40 työpäivää jäljellä ennen äitiyslomaa. Sitten kai niitä hommeleita ehtisi tekemään, vaan jokohan sitä on sitten niin väsy ja kankea, ettei mitään enää saa aikaiseksi?

Vaan kohta pitää lähteä reeneihin. Konsertit torstaina ja perjantaina. Jännittää vähän miten sitä jaksaa seisoa lauteilla kaksi keikkaa. Mutta aionkin hyödyntää tätä tilaani ja vain röyhkeästi istua solistien aarioiden aikana.

Terv.

RouvaSukkula & Astronautti (24+5)

Vierailija

Täällä on tullut luettua palstaa kyllä joka päivä, mutta ei oikein mitään uutta ja ihmeellistä ole tapahtunut itselle tai mahalle... Ja töissäkin joutuu vielä viikon sinnittelemään. Beibille tietysti hurjasti onnea prinsessasta!!!

SnowApple, Toto menee torstaina leikkaukseen, jonka jälkeen olen vähän viisaampi. Lääkäri lupasi, että eiköhän hän sen hännän pysty pelastamaan, mutta silti tietysti jännittää nukutus+löydökset ja kyllä se häntäkin... Muutenhan Toto on ollut täynnä riiviövirtaa, onneksi se sai pahimmat paineet purettua viikonloppuna maaseudulla, kun pääsi vapaana viilettämään pitkin pihaa ja puutarhaa :) Pitänee opettaa sille vaikka joku uusi temppu tai tehdä jotain muuta aktivointia. Mitenkäs teidän vehnävierailu sujui?

Niin, mulle sopisi se Omenapuu jo klo 17, mutta en tiedä onko mitään vielä lyöty lukkoon?

Tänään ja eilen tuli käytyä tässä Pitäjänmäellä työpaikan vieressä olevassa lelujen varastomyynnissä, on vielä huomennakin auki. Mukaan tarttui kummitytölle nukkeja ja poneja ja vaaville pari helisitintä.

Tässä vielä linkkivinkki, johon on kivasti koottu näitä vauva-aiheisia sivuja: http://www.makupalat.fi/perhe1.htm

Terv. Swheatie 30+1

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat