Rintojen arkuudesta ja omaan sänkyyn nukuttamisesta..

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meillä on 5 vrk vanha pikkuprinsessa, joka tuli sektiolla maailmaan viime keskiviikkona.

Tyttö on kova syömään ja niinmpä rintani ovat todella arat. Sain sairaalasta mukaan lansinoh- nimistä voidetta mutta onko muita keinoja tai aineita, joilla arkuutta voisi helpottaa? Oikein salamat lyövät, kun vauva ottaa ensimmäisen otteensa aina ruokailun aloittaessaan.

Sitten omaan sänkyyn nukuttamisesta. Meillä on vasta yksi yö kotona, jonka pikkuinen nukkui välissämme parivuoteessamme. Kaikki sujui sinänsä hyvin mutta haluaisimme silti opettaa pikkuisen pienestä pitäen omaan pinnasänkyynsä (jossa muuten juuri nukkuu ensimmäisiä päikkäreitään) mutta eilen illalla ei oikein sinne suostunut jäämään. Onko hyviä vinkkejä tähän? Täytyykö vauvan vain antaa itkeä ja äännellä ja odottaa ja odottaa, josko hän sinne lopulta nukahtaisi? Vai?

T: Panda-Agentti ja pikkuneiti 5 vrk

Kommentit (5)

Vierailija

hieman. Jos rintojen iho ärtyy on syytä selvittää, ettei äidillä ole hoitamattomia ruoka-aineallergioita, joiden vuoksi äidinmaito sisältäisi runsaasti allergeeneja ja ärsyttäisi täten rintojen ihoa.

Allergeenipitoinen äidinmaito saattaa huonontaa vauvan imemistekniikkaa, mikä voi aiheuttaa haavoja rinnanpäihin.

Yleensä voiteita ei tarvita rintojen hoitoon.

Vierailija

Kolme lasta synnyttäneenä ja imettäneenä tiedän, miltä arat rinnanpäät tuntuvat. Aikoinaan minulle suositeltiin Bepanthen-voidetta ja taisi siitä jotain apuakin olla. Se on muutenkin hyvä voide, koska sitä voi käyttää myös vauvalle esim vaippaihottumaan jne.

Itse olen nukuttanut kaikki lapseni ihan vauvasta asti perhepedissä ja pinnasängyssä - vuorotellen. Ihan ensimmäiset viikot nukuttiin yöt perhepedissä - siinä sai olla vauvaa lähellä ja vauva todennäköisesti tunsi olonsa turvalliseksi kun äiti on vieressä. Nyt kun kolmoseni on 2,5 kk, nukkuu hän joitakin päiväuniaan sekä yöunien ekan jakson (n 3-4h)pinnasängyssään, mutta yöllä nostan hänet imetyksen ajaksi sänkyyni ja siihen sitten nukahtaa loppuyöksi. Meillä pinnasänky on ihan vuoteeni vieressä. Sanottakoon vielä että mieheni on siirtynyt nukkumaan toistaiseksi vierashuoneeseen, jotta kaikki saisimme nukuttua - minulla ja vauvalla on enemmän tilaa eikä miehen kuorsaus haittaa ; ) . Eli vauvasi oppii kyllä nukkumaan omassakin sängyssään vaikka tässä vaiheessa vieressäsi olisikin :)

Ja vauvan itkusta sanotaan, ettei vauva koskaan itke syyttä eli älä jätä vauvaa yksin itkemään. Kun tämä kolmoseni opetteli nukahtamaan yksinään niin iltatoimien (vaipan- ja yöasun vaihto sekä iltasyöttö) jälkeen laitoin hänet omaan vuoteeseensa tutin ja " unirätin" kanssa ja poistuin huoneesta. Joka kerta kun vauva alkoi äännellä levottomasti, kävin huoneessa laittamassa tutin paikoilleen, mutten puhunut mitään ja poistuin taas huoneesta. Näin vauva huomasi, että olin lähellä ja oli turvallista nukahtaa. Nyt hän nukahtaa huomattavasti nopeammin itsekseen.

Oikein hyvää syksyä sinulle ja vauvallesi : )

Vierailija

arkoihin rinnanpäihin auttoi Bebanthen voide. Sain myös sairaalasta tuota Lasinohia mutta se ei oikein auttanut.

Minulla meni alussa melkein rinnanpäät rikki, oli niin kovaa imua ensiviikoilla mutta nyt alkaa jo helpottamaan (tyttö on 3 viikkoinen) vaikka vieläkin sillon tällöin laitan Bebanthenia. Ja sitä tosiaan ei tarvitse pestä pois ennen imetystä, ei haittaa vaikka menee vauvan suuhunkin.

Ai niin ja sitten toinen mikä auttoi oli kaalinlehdet!! Kun rinnanpäitä oikein jomottaa, niin ota keräkaalista lehdet ja rikot jollain hieman sitä pintaa ja ne rintsikoihin niin aaaaah, johan helpottaa!!! Uskomatonta mutta toimii :) Kannattaa koittaa.

Vierailija

Minulla auttoi nimenomaan lansinoh ei bepanten - varmaan yksilöllistä. voisit kokeilla parin päivän ajan imettää rintakumien kanssa kunnes nännit paranevat & sitten rasvata, ehkä homma hoituu sillä?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat