Mitä 2-vuotis neuvolassa tehdään?

Vierailija

muut kuin mitataan ja punnitaan? kiitos jo nyt vastauksista(jos niitä nyt tulee)

Kommentit (13)

Vierailija

jos on muuten kehittynyt hyvin.jos jotainn ei osaa koska ei sitä koskaan ennen ole tehnyt niin se ei ole syy mennä " liirum laarumeille"

Vierailija

mut ei kai siitä mitään haittaa ole jos sitä palikkatornia ei osaa sit tehdä?

kirjasta siis kysyy -missä on kissa ja lapsi näyttää,niinkö?

Vierailija

jotain liirum laarumin luona käyntiä kun ei poika osannut nuppi palapeliä tehdä. sanoin et me ei semmoisiin mennä kun ei meillä ole tuollaista peliä kotona millä olis voinu harjoitella.äkisi jotain vielä.mut äkisköön.

Vierailija

Tässä pieni ote Lasten neuvolatyön oppaasta.....



Kaksivuotias lapsi neuvolassa



Terveen kaksivuotiaan lapsen kehitysvaihe.



Kaksivuotias kehittyy liikunnallisesti koko ajan. Hän osaa jo vähän juosta, opettelee kiipeämään portaita ja yleensäkin harjoittelee tasapainoilua. Kaksivuotias tahtoo saada ja tehdä mitä erilaisimpia asioita, mutta hänellä ei kuitenkaan ole käsitystä siitä, mitä hän voi saada ja mitä ei, joten tämän ikäinen on usein aikuisen mielestä hankala. Lapsi leikkii mielellään toisten lasten kanssa, mutta lapset eivät varsinaisesti vielä osaa leikkiä yhdessä, vaan leikkivät samaa leikkiä rinnakkain. Kaksivuotias puhuu jo kaksisainaisia lauseita, mutta hän saattaa sanoa sanoja väärin ja toistaa sanojen alkutavuja. Lapsi kysyy ¿mikä¿-kysymyksiä. Puheeseen ei pidä puuttua korjailemalla lapsen ilmaisuja. Sen sijaan on hyvä jatkaa keskustelua ja antaa samalla lapsen sanoman väärän sanahahmon oikea malli. Lapsen kehitystä edistää, kun hänen kanssaan puhutaan ja luetaan paljon ja katsellaan kuvia lapsen kanssa. Nyt on siisteyskasvatuksen aika: Moni lapsi pääsee 2-3- ikävuoden välillä kokonaan eroon vaipoista, mutta toisaalta hyvin moni tarvitsee vielä ainakin yövaippoja. Kuivaksi oppiminen riippuu yksilöllisestä kypsymistahdista, ja vanhemmalta tarvitaan herkkyyttä aistia lapsensa tilannetta. Tutin käytöstä olisi hyvä luopua viimeistään tässä iässä. Infektiotauteja sairastetaan yhä paljon.



Terveysneuvontaan kuuluu keskustelu kaksivuotiaan kehitysvaiheesta: tahtoiästä, rajojen asettamisesta ja tavoista, millä hankalista tilanteista voidaan selvitä; - perheen ja lapsen ruokailutavoista, yhteisten aterioitten tarpeesta, terveellisestä ruokavaliosta; jatkuvan napostelun välttämisestä ja D-vitamiinilisästä muistuttaminen; - lapsen hampaiden harjauksesta ja reikiintymistä aiheuttavien bakteerien tartunnan ehkäisystä - lapsen ja perheen fluorihammastahnan ja ksylitolin käytöstä - siisteyskasvatuksesta ja tutista luopumisesta; - television katselun rajoittamisesta .



Kaksivuotiaalta lapselta tutkitaan: - yleisvaikutelma - pituuden, painon ja päänympäryksen kehitys - iänmukainen kehitysarvio: käveleminen, kyykistyminen ja ylösnouseminen, pallon potkaisu. Puheen kehitys: yksinkertaisten ohjeiden noudattaminen ja kieltojen ymmärtäminen, tuttujen esineiden nimeäminen kuvasta. Muutaman palikan tornin rakentaminen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää lapsiin, jotka eivät vielä 1.5 -vuotiaana osanneet sanoa mielekkäitä sanoja tai joiden lähisukulaisilla on tai on ollut luki-, oppimis- tai keskittymisvaikeuksia. Ellei lapsi kaksivuotiaana puhu sanoja tai ellei hän ymmärrä yksinkertaisia verbaalisia ohjeita, tutkitaan ensin kuulo. Jos kuulo vaikuttaa normaalilta, lapsi kannattaa lähettää puheterapeutin arvioon. Jos kuulo ei ole normaali, kirjoitetaan lähete korvalääkärille. Vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta tulee havainnoita. Lapsen tulee olla aloitteellinen vuorovaikutuksessa, ja hänen tulee osata totella kieltoa ja lyhyitä, selkeitä ohjeita (itsesäätely). Lapsen tulee osata lohduttaa ja hakea lohdutusta vanhemmaltaan (lapsen ja vanhemman empatiakyky). Vanhemman tulisi kyetä antamaan lapselle selkeitä ohjeita ja rajat, ja huolehtia niiden toteutumisesta ilman väkivaltaa. Vanhemman tulee osata suhtautua myötätuntoisesti lapseen. Lapsella tulee olla säännöllisiä päivärutiineja (ajantaju ja itsesäätely).





t. Terkkari

Vierailija

ja olen jostain kuullut et palikkatornia pitäis tehdä.

meillä ei kasattavia palikoita ole vaan sellaiset mitä niistä rei`istä sinne astiaan pudotellaan. nuppi palapeli on ja tyttö sitä kasaakin ja potkii ja heittelee palloa. mä vaan et pistääkö ne motorisesti kehittymättömäksi jos ei kasaa tornia vai pitääkö mun mennä ne palikat ostaa...

meilläkin rokotus vasta 6-vuotiaana. noita jomisista ja syömisistä kysynyt joka kerta. -ap

Vierailija

Olimme viime maanantaina neuvolassa. Mitattiin ja punnittiin (niinkuin aina). Terkkari kyseli ruokailusta, syökö itse ja mistä juo juotavan. Tutin käytöstä kysyi myös. Ei kyselty pallon potkimisesta eikä tornin rakentamisesta eikä tarvinnut piirtää isää eikä äitiä paperille. Puheesta kysyi sen verran, että tuleeko laisinkaan sanoja. Jo yksi sana riittää 2-vuotiaalle. Ei tarvitse siis sanoa montaa sanaa peräkkäin. Piikkejä ei saatu, seuraava tulee vasta 6-vuotis tarkastuksessa.

Vierailija

Terveydenhoitaja kyseli lapsen kehityksestä, miten puhuu, miten nukkuu, miten syö (sekä sitä, että syökö itse että sitä, miten hyvin syö ja kelpaako kaikki ruoka), maistuuko maito, olenko muistanut d-vitamiinit jne, osaako juosta ja osaako potkia palloa ja kiipeileekö. Sitten " leikki" lapsen kanssa, pyysi tätä tekemään tornin palikoista, tekemään puista nuppipalapeliä, osoittamaan kirjasta eri kuvia jne.

Vierailija

Meillä oli jo 1,5 vuotis neuvolassa palikoitten kasaamista ja puisen palapelin tekoa. Terveydenhoitaja sanoi silloin, että nämä on 2-vuotiaiden testejä. Seuraavaksi oli 1v ja 9 kk neuvola ja taas oli samat palikka- ja palapelihommat ja taas terveydenhoitaja sanoi, että nämä on 2-vuotiaiden testejä. Parin kuukauden päästä on sitten se 2-vuotis neuvola. Saa nähdä, onko samat värssyt...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat