Raskaana olevia imettäviä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Poika on nyt 3.5kk vanha. Syntyi 5.7. ja menkat olivat elokuun puolivälissä ja sen jälkeen ei ole kuulunut.

Viikko sitten maidontulo väheni yhtäkkiä. Onneksi pakastimesta löytyi lypsettyä maitoa ja nan-korvike näyttäisi sopivan...

Samaan aikaan alkoi kauhea palelu. Palelen koko ajan... ainoastaan saunassa ja kuumassa suihkussa on hyvä olla...

Ihmettelin asiaa ja vauva-puolella ja siellä joku totesi, että jos olenkin raskaana...

Pitäiskös varmuudeksi tehdä r-testi? Ollaan muutaman kerran synnytyksen jälkeen miehen kanssa " touhuiltu" ja ehkäisystä (kortsut) on pidetty huolta. Tosin ollaan taidettu kerran/pari aloittaa " hommat" ensin ilman kortsua ja sitten vasta ottaa se käyttöön... TOIVOTTAVASTI ei olisi toinen tulossa ihan vielä... Tuppaa vaan yösyötöt sun muut väsyttämään...

Kommentit (12)

Vierailija

esikoinen oli reilusti yli vuoden ja imetyskerrat alkoivat harventua raskauspahoinvoinnin ja väsymyksen myötä. Ensimmäisen kolmanneksen jälkeen myös maidon tulo selkeästi väheni ja lopulta lapsi vieroittui lähes itsestään. En halunnut vieroittaa lasta " väkisin" ja olin jopa valmistautunut imettämään kahta, mutta sitten tilanne ratkesikin itsellään ;)

Vierailija

Minä tulin raskaaksi, kun meidän esikoinen oli 7 kk ikäinen. Olin ajatellut jatkaa imetystä normaalisti ja niin minun saksalainen lääkärikin kehoitti tekemään. Kävin kuitenkin kontrollikäynnillä Suomessa raskausvkolla 7. Silloin Kysin synnytyslääkärin kanssa keskustelin asiasta ja hän suositteli imetyksen lopettamista (masuvauvalla oli kaikki hyvin). Hän perusteli kantansa seuraavasti: alkuraskaudessa raskautta ylläpitävien hormonien määrä voi vaihdella imetettäessä ja toisaalta myöhemmin tulee supisteluriski. Totesi myöskin, että ei voida todistaa aiheuttaako imetys mahdollisen keskenmenon, mutta hän ainakin minimoisi riskin lopettamalla imetyksen. Koko ajan kuitenkin rauhoitteli, että ei ole tarvetta äkkilopetukseen vaan varmasti vähentäminen ja lopettaminen kuukauden sisään on turvallista.

Minulle oli sen verran vakuuttavat perustelut, että päädyin esikoisen vierottamiseen vaikka olenkin kuulut usean imettäneen ongelmitta raskausaikana.

Tämähän oli tosiaan yhden lääkärin näkemys asiaan ja varmasti eri mieltä asiasta olevia löytyy.

-miisku, pikkuneiti 10kk, masuasukki 18+4-

Vierailija

Minesti olen kuullut sanottavan että imetys pitäisi lopettaa jos tulee raskaaksi (juuri se ravinnon riittäminen kun on kolme samalla " aterialla" ja sitten tietty supistelu). Omalta äitiysneuvolan kätilöltä kysyin jo jälkitarkastuksessa että miten on jos raskaaksi tulen jo imetysaikana. Hänen mukaansa voi ihan rauhassa jatkaa kunhan pitää huolta syömisistään ja olo pysyy muuten hyvänä. Supistelun ym vuoksi neuvotaan sitten lopettamaan jos alkaa ongelmia tulla.

Nyt taitaa olla rv 5+2 tms ja esikoinen pian 7kk. Tarkoitus olisi jatkaa vielä ainakin pari kuukautta, mutta aika näyttää miten käy =)

Olisi kyllä kiva kuulla kokemuksia muilta raskaana imettäneiltä, missä vaiheessa vieroitus tapahtui ja miten se onnistui.

Vierailija

Imetin tytärtäni (1v3kk), kun tulin raskaaksi. Jatkoin kuitenkin imetystä ensimmäiseen neuvolaan saakka. Neuvolassa minua neuvottiin EHDOTTOMASTI lopettamaan imetys, koska heidän sanojensa mukaan se on " vasta-aihe" raskaudelle imetyksen erittämän oksitoonihormonin takia(?). Säikähdin toki itse kovasti, ja sen vuoksi lopetin imetyksen. Tuntui tylyltä lopettaa " noin vain" , koska muutoin olisin imetystä yhä jatkanut.

Vierailija

Siihen asti tytölle ei ollut juuri muu maito kuin rinta kelvannut, vettä joi kyllä. Päädyin lopettamaan imetyksen koska koin sen itselleni raskaaksi (tyttö imi vielä myös öisin), en niinkään kenenkään suosituksesta. Vieroitus sujui todella hyvin, ajankohdan päätin jo pari viikkoa etukäteen. Uskon ajankohdan olleen myös tytön kannalta oikean, koska hän ei juurikaan kaivannut tissiä jälkeen päin, vaikka olikin siihen asti todella kiinni rinnassa. Lopetin imetyksen siis oman vointini takia, alkuraskauden väsymys ja pahoinvointi vei voimat. Raskausviikkoja oli tuolloin n. 8 ja esikoisella ikää tasan vuosi.

Vierailija

esikoista rv 7 asti. Neuvolassa käskivät lopettaa imettämisen heti, ettei (mukamas) vie ravintoa masuvauvalta. Mutta en halunnut lopettaa liian nopsaan, kun esikoinen (1v) oli vielä niin kiinni rinnassa. Ihan hyvin onnistu imetys ja ois varmaan voinut jatkaakin, mutta olin jo aiemmin lopetus-mielellä...

Vierailija

Minä ajattelin juuri tuota, että en halua, että sitten kun vauva tulee, että joudun taistelemaan toisen lapsen takia, koska hänkin haluaisi rintaa tai tuntisi mustasukkaisuutta, että toinen tuli ja vei hänen paikkansa rinnalla.

Minusta nyt kun synnytykseen on aikaa vielä useita kuukausia on hyvä lopettaa, että toinen " unohtaa" imemisen.

mutta kukin taplaa tyylillään. Minulle tämä tuntuu hyvältä, jollekin toiselle ei. Jotkut tykkää imettää kahtakin lasta, taaperoa sekä vauvaa, mutta minusta se maito kuuluu vauvalle, koska hän sitä tarvitsee, taapero ei. Siis ravinnollisesti.

T: Siriin rv 15+4

Vierailija

Eli + testin tehdessä hän oli 1v2kk ja joi maitoa vain rinnasta. Imetän häntä edelleen ja ainoa paikka, jossa imetystä on jossain määrin kritisoitu on kuopuksen 1.5 v neuvola, jossa käskettiin lopettamaan imetys ennen 2 v ikää. Eli äitiyspuolella ei ole tullut mitään negatiivistä sanaa ja huomenna on viikkoja jo täynnä 30 ja kuopuksella ikää 1v8kk. Alussa imetin 4-8x/vrk päivisin, välillä vain 1-2x/vko, mutta viime viikon sairastelun aikana 1-3x/pvä ja tuota se menee vieläkin.

Olen itse päättänyt kuopuksen saavan vieroittua itsellään. Tosin toivon sen tapahtuvan ennen kolmosen syntymää ja to-pe on taas hyvä vierotuskurssi hänelle, koska on 2 vrk minusta erossa. Mutta en siis ota asiasta mitään paineita, koska raskauteni on sujunut hyvin tähän asti eikä todellakaan ole ongelmia laihtumisen kanssa. Pillereitä olen purkista syönyt jo muutenkin, joten olen sitä jatkanut edelleen ja tällä toivon varmistavani riittävän kalsiumin saannin myös itselleni.

Vierailija

Tulipas vain mieleen oletteko miettineet miten lapsi reagoi tulevaan vauvaan jos kovin pitkään imetys jatkuu? Toisaalta kyllähän lapsi unohtaa sen aika nopeasti, mutta miettisin kuitenkin. voi olla aika hankalaa imettää kahta lasta =)

Vierailija

-miisku-:

Lainaus:

Kävin kuitenkin kontrollikäynnillä Suomessa raskausvkolla 7. Silloin Kysin synnytyslääkärin kanssa keskustelin asiasta ja hän suositteli imetyksen lopettamista (masuvauvalla oli kaikki hyvin). Hän perusteli kantansa seuraavasti: alkuraskaudessa raskautta ylläpitävien hormonien määrä voi vaihdella imetettäessä ja toisaalta myöhemmin tulee supisteluriski. Totesi myöskin, että ei voida todistaa aiheuttaako imetys mahdollisen keskenmenon, mutta hän ainakin minimoisi riskin lopettamalla imetyksen. Koko ajan kuitenkin rauhoitteli, että ei ole tarvetta äkkilopetukseen vaan varmasti vähentäminen ja lopettaminen kuukauden sisään on turvallista.

a, niin eikö ole ristiriitaista sitten sanoa, että vähentäminen ja kk:n sisään lopettaminen jotenkin auttaisi asiaa? Ja mistä hän tuollaisen aikamääreen lopettamiselle repäisi?

Epäilen, että omasta hatustaan ;).

Normaalille raskaudelle ei ole vaaraksi jos imettää. Äidin kannattaa tosiaan pitää ravinnon laadusta huolta, koska jos joku kärsii, niin äiti ;). Ensin omansa ottaa sikiö, sitten maito ja äidille jää loput ;).

Moni lapsi vieroittuu itsestään raskauden aikana, koska maito useilla vähenee jossain vaiheessa ja maku muuttuu. Mutta jos imetys ei aiheuta kipeitä supistuksia (ja seksikin on sallittu), niin sitten ei ole lääketieteellistä syytä lopettaa imetystä. Tietysti äidin jaksamisen ja halun mukaan.

Valitettavan usein neuvolasta tmv. tulee ehdoton " kielto" , mutta se johtuu lähinnä tiedon puutteesta.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat