Minkä ikäistä vauvaa voi " opettaa" nukahtamaan yöunille itsekseen omaan sänkyyn?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ja miten?Poju 3kk juo illalla maidot pullosta, itsensä ihan täyteen. Nukahtaa jo viimeisillä siemauksilla, röyhtäytän ja laitan unisena sänkyynsä. Hetken hiljaisuus ja sitten alkaa itkeskelemään. Olen koittanut käydä rauhoittelemassa, silittelemässä yms. Maitoa ei enää ota, tutti ei kelpaa. Annanko vain huutaa, kunnes nukahtaa? Pisimmillään ollaan näin " vehdattu" 1,5h, kunnes syliin nukahtaa.

Vinkkejä kaivataan.

Kommentit (7)

Vierailija

...nimittäin vauvan tempperamentista riippuen. Itse en kovasti huudattaisi, mutta meille tuli n. viiden kuukauden iässä tyttärelle vaihe, että huusi ennen nukkumaanmenoa. Aiemmin oli nukahtanut rinnalle tai kannettaessa syliin, mutta ei enää. Alettiin nukuttaa pinnasänkyyn, vieressä istuttiin, siliteltiin, laulettiin. Tyttö itkeskeli, muttei mikään konsti auttanut. Välillä itkun yltyessä nostettiin syliin rauhoittumaan ja sitten takaisin sänkyyn, kun ei uni tullut sylissäkään. Lopulta 1/2-1 tunnin päästä nukahti. En muista kuinka kauan iltaitkuja jatkui, mutta nykyään nukahtaa melkein heti, kun lasketaan sänkyyn. Tuttia tyttö ei syö, sängyssä on äidin t-paita ja unilelu.

Vierailija

Meillä siis aloitettiin omaan sänkyyn nukuttaminen 3,5 kk iässä. Aloitin harjoitukset päiväunilla, joten yöunet eivät menneet opettelun takia plörinäksi. Sitten kun nukahti päivällä nätisti tutin ja harson kanssa, niin opeteltiin nukahtamaan illallakin. Protestoi tietysti ensin, ja taisi ihan ekana iltana itkeskellä n. 20 min, mutta parissa illassa helpotti. Olin kuitenkin varma, että nukahtaa myös illalla, koska oli päiväunilla sen taidon jo oppinut.

Laitoin pojan kyljelleen sänkyyn reunaa vasten, tutti suuhun, harso vähän ryttyyn naaman eteen ja sit silittelin pepusta. Kun silmät alkoi painua umpeen, silitin vielä muutaman kerran, otin käden pois, laskin mielessäni kymmeneen ja poistuin hiljaa huoneesta. Jos ei ollut just nukahtamaisillaan, niin heräsi kyllä itkeskelemään. Ideahan kuitenkin on, että vauva ei nukahda taputteluun, vaan se lopetetaan juuri ennen. Viikon ajan taisin pyllystä silitellä, ja sit poju ilmoitti, että hän ei tykkää hytkytyksestä ja alkoi nukahtaa ihan itse.

Nyt ikää on jo reilu 8 kk ja tuttikin on jäänyt pois, mutta harson kanssa menee ihan nätisti nukkumaan.

Vierailija

Meillä poika kitisi koko yön, jos nukkui selällään. Kun kokeiltiin vatsalleen, nukkui paljon rauhallisemmin. Voisit kokeilla eri asentoa, auttaisiko se rauhattomuuteen. Tuo silittely on ihan hyvä, koita pitäytyä siinä, älä nosta sängystä pois ellei mene ihan hätäitkuksi. Sittenkin, jos otat syliin niin silittelyä ja rauhoittelua kunnes on rauhoittunut ja sitten taas takaisin sänkyyn. Meillä toimi parhaiten kevyt rytminen taputtelu peppuun, siitä vauva rauhoittui nopeimmin.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, että tuosta tilanteesta helposti lipsuu siihen että vauva tottuu nukutteluun ja perhepetiin, kuten meillä kävi, joten jos et ole perhepetiä suunnitellut niin nyt olisi hyvä olla kärsivällinen ja koittaa saada vauva tottumaan omaan sänkyyn. Hiukan itkuahan siitä saattaa tulla mutta se menee varmasti ohi kun vauva tottuu miten asiat etenevät, eikä hänellä ole mitään hätää jos olet sängyn vierellä silittämässä.

Vierailija

Vaikea antaa neuvoja, kun meidän tyttö laitokselta tultua heti omaan sänkyyn ja itsekseen nukahti. Imetys meidän sängyllä, röyhtäytys ja siirto pinnikseen. Ja toimii edelleen (4kk). Tutin ottaa ja syö sitä 5-50 min, mutta ei kaipaa hyssyttelyjä.

Vierailija

Meillä on molempien kohdalla toimittu ihan alusta asti niin että nostettu vaan sänkyyn, ilman kummempia nukuttamisia. Esikoisen kanssa kaikki meni tosi hyvin sen jälkeen kun koliikista selvittiin. Kuopus on välillä ollut vähän vaikeampi tapaus, eli saattaa kitistä pitkänkin aikaa sängyssään, ei iltasin mutta päiväunille mennessä tai saattaa nukahtaa ja hetken päästä huutaa, mutta ollaan tehty niin että käydään vain laittamassa tutti suuhun ja rauhotellaan sinne sänkyyn jos kovasti huutaa, jos ei huoli tuttia oon tehnyt niin että tarjoan sitten hetken päästä uudestaan, ja jos huuto yltyy oikein todella kovaksi eikä lapsi meinaa rauhottua, niin sillon otan syliin ja kun lapsi rauhottuu, lasken takaisin sänkyyn, mutta en siis nukuta syliin. Tosin ihan pari kertaa vaan oon joutunu syliin ottaan ja muutenkin yleisesti ottaen useimmiten nukahtaa melko helposti itse sänkyyn, mutta vaatii se välillä hiukan kärsivällisyyttä jos monta kertaa juoksee laittamassa sitä tuttia suuhun, en kuitenkaan halua että lapsi oppii siihen että hänet pitää nukuttaa esim. syliin tai että joku istuu aina vieressä kun käy nukkumaan.

Vierailija

sitten herkistynyt jollekin sinun käyttämällesi ruoka-aineelle imetyksen aikana. Eli on syytä suunnata lääkäriin vauvan voinnin parantamiseksi.

Vauva voi olla myöskin nälkäinen. Nälkä voi vaivata myöskin silloin, kun lapsella on allergiaoireita.

Vierailija

Meillä poika nukahtaa edelleen rinnalle tai syliin enkä ole kauheesti jaksanut alkaa opettamaan muille tavoille. Esikoinen oli aikanaan samanlainen ja alkoi sitten joskus vuoden tietämillä muistaakseni nukahtamaan sänkyyn eikä syliin. Mutta edelleenkin ollaan hänen vieressä kun menee nukkumaan, ikää nyt jo 4v! Minusta on mukavaa olla lapsen kanssa kun hän nukahtaa, on turvallista lapselle kun on yhdessä rauhoituttu yötä varten.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat