Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa kokemuksianne masennuslääkkeistä.

Vierailija

Olen käynyt muutaman kerran psykologilla väsymyksen takia sekä terveyskeskuslääkärillä, joka masennusseulan jälkeen suositteli masennuslääkitystä. Olen hiukan vastentahtoinen: pelkään että jään " riippuvaiseksi" . Kaipaisin kokemuksia teiltä, jotka olette käyttäneet masennuslääkkeitä: millaista lääkettä käytitte, kuinka kauan, hyvät ja huonot puolet mielestänne, tarvitsetteko lääkettä vielä jne.

Kommentit (12)

Vierailija

Uudenaikaiset ns. serotoniiniselektiiviset lääkkeet on mielestäni ainakn turvallisia. Apu ei tule heti, vaikutus alkaa n. parin viikon-kuukauden kuluttua pikkuhiljaa. EIVÄT aiheuta riippuvuutta, eivät millään lailla muuta ihmisen persoonallisuutta tmv. Rauhoittavat ja sen kaltaiset lääkkeet ovat niitä joihin jää koukkuun, ei masennuslääkkeet.

Vaatii yleensä pitkäaikaisen käytön, ettei masennus uusiutuisi. Mutta en voi kun suositella! Olen itse sairaanhoitaja ja vaikka tiedän lääkeistä jotain, pelkäsin itsekin turhaan lääkitystä ja viivyttelin sen aloittamista joilloin tilani paheni. Itse sain apua lääkkeistä, tai voisiko sanoa että sai sen verran helpotusta oloon, energiaa, parempaa mieltä ja voimia että sitten jaksoi myös muulla tavalla hoitaa taas itseään ja pääsi elämään kiinni. Turhaa lääkkeidenkäyttöä en tietenkään suosittele (ei siitä olisi näiden aineiden kohdalla mitään iloakaan) mutta jos masennus on, niin kyllä siihen hoitoa tarvii! Tsemppiä!

Vierailija

Itse olen syönyt 10 vuotta cipramilia. Kun yrittänyt lopettaa, takapakkia on tullut, joten syön kai noita lopun ikääni. Riippuvuutta ei tule, mitä nyt aina lopettaessa tulee muutaman viikon ajan ikään kuin " sähköiskuja" vaikka kuinka lopettaisi lääkärin ohjeen mukaan...

mieluummin pilleri päivässä kuin se että olen täysin masentunut ja ahdistunut enkä pysty tuskaiselta ololtani mihinkään.

Vierailija

Sain cipramilia (Sepram) ja söin sitä noin puolentoista vuoden verran. Sepram lievensi oireitani paljon, mutta ei parantanut kokonaan. Sitten lääkäri vaihtoi Efexor Depotiin.

Sain kamalat aloitusoireet Efexorista, 6 viikkoa oli todella kurja ja ahdistunut olo, kunnes PIM, olin yhtäkkiä tehokas, terve ja työkykyinen. Lääke tehosi kuin ihme. Nyt olen syönyt Efexoria reippaat puoli vuotta ihmeparantumisen jälkeen ja syön vielä ainakin puoli vuotta lisää. Tämä siksi, ettei masennus niin helposti uusisi.

Jos olosi on kohtalainen ilman lääkettä, et haudo itsemurhaa etkä ole muutenkaan toimintakyvytön, voit mielestäni hoitaa itseäsi myös ilman lääkkeitä. Joillekin se toimii, keskustelu, lepo ja liikunta hoitavat.

Mutta jos olosi ei kohene, ei kannata jättää lääkkeitä ottamatta. Ei niihin koukkuun jää, kun eivät aiheuta riippuvuutta niin kuin rauhoittavat lääkkeet.

Vierailija

sekoitat nyt varmaan masennus- ja ahdistuslääkkeet.

suosittelen masennuslääkkeen käyttöä, jos lääkärikin on tarpeen todennut.

Vierailija

Elän täysin eri elämää kuin silloin. Vanhoja päiväkirjoja lukiessa tuntuu uskomattomalta, että olen joskus ajatellut niin synkästi kaikesta.

Vierailija

sitä ja vieroitusoireita ei ollut minkäännäköisiä. Puolivuotta käytin kyseistä lääkettä. Alkaa vaikuttan vasta viikkojen päästä mutta auttaa kyllä, ainakin minulla.

Vierailija

Its eolen syönyt lukuisia masis lääkkeitä ja ei ne auttanut mitään. Ainoastaan lihottivat ja hidastivat ns. älyllistä toimintaa.. Toisinsanoen olin vähän " hidas" .. Joten mitään ihme paranemista on turha odottaa lääkkeitä syömällä.

Vierailija

... mutta sivuvaikutuksista vähäsen.

Olen kokenut masennuksen ja jyrkkien mielialavaihteluiden tasoittuvan lääkkeillä (olen kokeillut useita SSRI-lääkkeitä) ja kaikista on ollut ainakin jonkinasteista apua.

Kiusalliseksi sivuvaikutukseksi olen kuitenkin kokenut muutokset seksielämässä. Lääkkeiden käytön myötä kiinnostus seksiin lopahti lähes kokonaan ja orgasmin saaminen (olen nainen) on tosi vaikeaa. Tämä on SSRI-lääkkeillä tosi yleinen sivuvaikutus, joten siihen kannattaa varautua.

Vierailija

Setralin orion. Toimii. Olin sekaisin jäin pois kaikesta. Lääkitys tasoitti elämääni nyt voin ihan hyvin. En ainakaan halua kuolla.

Uusimmat

Suosituimmat