Pitäisikö lapsen saamisen olla aikuisen subjektiivinen oikeus?

Vierailija

Nyt tasokasta keskustelua tästä aiheesta!

Tämä on se keskeinen kysymys lesboparien ja yksinäisten naisten hedelmöityshoidoista päätettäessä - missä määrin ja / tai missä olosuhteissa hedelmöityshoitoja saisi antaa? Missä kulkee raja? Pitäisikö kaikki sallia siksi, koska rajan veto on tämän asian suhteen vaikeata?

Onko yhteiskunta velvollinen antamaan näitä hoitoja - pitäisikö lapsen saaminen mahdollistaa ihan jokaiselle sitä haluavalle?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

vaan siitä että asiat yleensäkin muuttuvat. Vielä sata vuotta sitten

perheissä toki oli kaksi vanhempaa, mies ja nainen, mutta yleensä isä jäi lapsille hyvin etäiseksi, pelottavaksikin hahmoksi. Etenkin maaseudulla isät olivat savotoissaan ja muissa töissä pois kotoa kuukausiakin. Nykyisille pehmoisille ja synnytyssairaaloille olisi vaivaantuneina naurettu, niitä tuskin olisi pidetty edes mahdollisena. Moniko pariskunta olisi nyt valmis siihen että äiti on kotona ison lapsilauman kanssa, synnyttääkin ehkä välillä naapurinrouvan avustuksella, ja isä suuren osan vuotta pois kotoa? Mitä kauemmas historian hämäriin mennään, sitä tavallisempaa se on ollut.

Ja toisaalta sadan vuoden kuluttua meitä ja nykyisiä näkemyksiämme ihmetellään aivan varmasti, menipä kehitys mihin suuntaan tahansa.

Tämä ihan vaan esimerkkinä muutoksista yhteiskunnassa ja sen rakenteissa -- perheen ja lasten osalta. Suosittelen tasapuolisesti kaikille luettavaksi Kaari Utrion kirjaa Eevan tyttäret. Se ei siis vastaa siihen tuleeko hedelmöityshoidot sallia, vaan kertoo muutoksista perheen -lähinnä naisten ja lasten- historiassa.

pirtelö:

Lainaus:

Tuntuu, että tämä maailmankuva ja normaali ihmiskuva vähän vääristyy, jos muutoin on. Ja kyllä, minusta normaali-ihminen on hetero. Homoseksuuaali on toki kenties normaali muutoin, muttei siis seksuaalisuudeltaan. Ja minulla ei ole mitään heitä vastaan.

Vierailija

jota hedelmöityshoitolaki konkreettisesti koskee, eli äidiltä, joka on lesbo (lesboäiti en suostu olemaan, koska lapsellani ei ole mitään tekemistä seksuaalisuuteni kanssa):

Lapsemme on leikki-ikäinen ja viettää päivänsä päiväkodissa, jossa häntä ei koskaan ole kiusattu, kuten ei myöskään omalla kotipihalla tms. Ja jos mahdollinen kiusaaminen otetaan kriteeriksi siihen, kuka saa tehdä lapsia ja kuka ei, niin siinä tapauksessa minä, heteroperheen lapsikaan, en olisi koskaan saanut syntyä.

Itsekin pitäisin adoptiota parhaana vaihtoehtona niin lesbo- kuin heteropareillekin, mutta kun se ei ole lesboille mahdollista. Ainut vaihtoehto on tehdä lapsi itse. Yksinäinen nainenhan voi adoptoida, mutta mihinkäs tuon puolison siksi aikaa olisi saanut työnnettyä?

Myös lesboparit, jopa pariskunnan molemmat osapuolet, voivat kärsiä lääketieteellisestä lapsettomuudesta, joten muumimukeilu on heille mahdotonta ja klinikat puolestaan eivät suostu käyttämään lesboparin tutun miehen siittiöitä.

Kyllä, myönnän suoraan, että olen itsekäs, koska olen halunnut tehdä lapsen tähän suvaitsemattomaan ja muutenkin pahaan maailmaan. Mutta eikö lapsenteko (enkä todellisuudessa ajattele, että heitä tehdään, kyllä se saamista on) ole aina itsekästä? Eipä sitä kukaan vanhempi voi etukäteen tietää, haluaako tuo lapsi syntyä vai ei, itseäänhän siinä aina ajattelee.

Vierailija

Hyväksyn ja kannatan kaikkia hedelmöityshoitoja, mutta en

ymmärrä sukusolujen luovutusta, enkä voi täysin ilman epäilyjä

sitä hyväksyä. Kiistattomasti on todettu, että monet

lapset haluavat aikuisina selvittää geneettiset vanhempansa

ja sukujuurensa, ja tuntevat itsensä irrallisiksi ja onnettomiksi,

jos he eivät saa tietää, mistä ovat " tulleet" .

Lapsen oikeus on saada tietää geneettiset vanhempansa,

niin äidin kuin isänkin. Lisäksi lapsella on oikeus rakastaviin

ja huolehtiviin vanhempiin, ovat he sitten biologisesti hänen

tai eivät. En kuitenkaan näe mitään järkeä siinä, että

tällaisten ei-geneettisten vanhempien kasvattamien lasten

määrää tulisi lisätä.

Adoptiota odottavia, vanhempiensa hylkäämiä lapsia riittää.

Kukaan ei heitä rakasta, eikä huolehdi heistä. Miksi vanhemmat,

jotka eivät voi saada omia lapsia omilla sukusoluillaan, eivät

siis voisi adoptoida? Esim. Kiinassa löytyy suloisia tyttöjä vailla

vanhempia kaikille halukkaille.

Vierailija

Lapsi voi kyllä olla eri mieltä. Onko ihana lapsuus kun perheessä on 2 äitiä ja kaikki kiusaavat. Mutta nyt ei nähtävästi asiassa olekaan kyse lapsen edusta.

Vierailija

Itsestään selvää on, että yksinäiset naiset ja naisparit eivät voi

luonnollisesti saada lasta aikaiseksi. Siihen tarvitaan spermaa

= miestä!

Jos hedelmöityshoidot kielletään heiltä, niin se on nimenomaan

luonnollinen toimenpide. Naiset voivat harrastaa seksiä ja

lisääntyä keskenään ihan niin paljon kuin haluavat - tosin

tulostahan tästä ei yhden sorttisilla välineillä synny.

Jos sen sijaan sallitaan yksinäisten naisten ja naisparien

hedelmöityshoidot, niin loogisesti tasa-arvon nimissä

pitäisi sallia myös yksinäisten miesten ja miesparien

lapsen hankkiminen. Siihen tarvitaan luovutettu munasolu

_ja_ kohdunvuokraaja. Lääketieteellisesti tämä on siis aivan

mahdollista.

Joten nyt barrikadeille siskot tasa-arvon nimissä!

Kuka teistä haluaa alkaa kohdunvuokraajaksi?

Vierailija:

Lainaus:

Mä en itse olisi rajaamassa yksinäisiä naisia ja naispareja pois hedelmöityshoidon piiristä. Koska eihän asia sitten niin menisi, että naisparit ja yksinäiset naiset ei enää saisi lapsia, vaan ainoa seurasu olisi se, että nämä naiset joutuisivat kenties pelaamaan aikamoista arpapeliä valitessaan lapselleen isää, jonka taudittomuudesta yms. heillä ei olisi mitään takeita.

En tiedä puhuiko ap. aloituksessaan myös miesten oikeudesta vanhemmuuteen. Mun mielestäni sekin on näissä keskusteluissa täysin epäolennaista, että pitäisikö miestenkin sitten saada lapsia " tosta vaan" . Jos se heiltä onnistuu sillä että annetaan munasolu matkaan, niin en vastusta ollenkaan. Jos verrataan sitä pientä biologista eroa, mikä liittyy miehen ja naisen panokseen lapsen maailmaan saattamisessa, niin eiköhän keskustelun voi jo lopettaa siihen.

Vierailija

Rajanveto on yllättävän vaikeaa. Ei ainakaan minusta olisi sanomaan lasta vuosikausia toivoneelle ja suunnitelleelle naiselle ettet kelpaakaan äidiksi. Mutta kuka sitten kelpaa ja millä ehdoin? Klinikoille hakeutuvien naisten/naisparien on kuitenkin jo nytkin läpäistävä melko tiukka seula.

Ehkä tähän lapsikysymykseen löytyisi ratkaisuja silläkin jos adoptio olisi nykyistä helpompi prosessi. Tai jos siittiöitä luovuttanut mies voisi olla " olemassa" edes valokuvassa, ja hoidoilla alkunsa saanut lapsi voisi myöhemmin ehkä jopa ottaa häneen yhteyttä. Muistaakseni jossain on käytetty luovuttajan itse kirjoittamaa " esittelykirjettä" josta lapsi on aikanaan saanut kopion. Mutta nämä siis ovat vain tapoja muokata asiaa niin aikuisen kuin lapsenkin näkökulmasta, ei mikään kyllä/ei -vaihtoehto.

Aihe on mielenkiintoinen. Harmillista kun en ehdi nyt enempää kirjoittamaan... Pitänee jatkaa juttua myöhemmin.

Vierailija:

Lainaus:

Tämä on se keskeinen kysymys lesboparien ja yksinäisten naisten hedelmöityshoidoista päätettäessä - missä määrin ja / tai missä olosuhteissa hedelmöityshoitoja saisi antaa? Missä kulkee raja? Pitäisikö kaikki sallia siksi, koska rajan veto on tämän asian suhteen vaikeata?

Onko yhteiskunta velvollinen antamaan näitä hoitoja - pitäisikö lapsen saaminen mahdollistaa ihan jokaiselle sitä haluavalle?

Vierailija

Mä en itse olisi rajaamassa yksinäisiä naisia ja naispareja pois hedelmöityshoidon piiristä. Koska eihän asia sitten niin menisi, että naisparit ja yksinäiset naiset ei enää saisi lapsia, vaan ainoa seurasu olisi se, että nämä naiset joutuisivat kenties pelaamaan aikamoista arpapeliä valitessaan lapselleen isää, jonka taudittomuudesta yms. heillä ei olisi mitään takeita.

Mun mielestä on NIIIIN tekopyhää näissä julkisissa keskusteluissa vedota jatkuvasti lapsen oikeuteen isään. Eihän se oikeus useinkaan toteudu, vaikka kuinka " oikeaoppisesti" lapsi olisi saanut alkunsa. Jos siitä lapsen oikeudesta molempiin (molempia sukupuolia) oleviin vanhempiin ollaan niin hirveän huolestuneita, niin miksei saman tien kielletä avioeroja? Miksei tehdä sitten lainsäätäjän puolesta pikkasen tiukemmiksi lapsiensa hylkääjien kohtelu. Että jos ei tulla tapaamisiin/pidetä niistä kiinni, niin hirveät sakot vaan isukeille. Elämä ei vaan ole niin mustavalkoista.

Mielestäni on jopa järkevämpää tehdä lapsi " ehdoin tahdoin" isättömäksi, kuin etsiä millainen vain mies lapsensa isäksi.

En tiedä puhuiko ap. aloituksessaan myös miesten oikeudesta vanhemmuuteen. Mun mielestäni sekin on näissä keskusteluissa täysin epäolennaista, että pitäisikö miestenkin sitten saada lapsia " tosta vaan" . Jos se heiltä onnistuu sillä että annetaan munasolu matkaan, niin en vastusta ollenkaan. Jos verrataan sitä pientä biologista eroa, mikä liittyy miehen ja naisen panokseen lapsen maailmaan saattamisessa, niin eiköhän keskustelun voi jo lopettaa siihen.

No joo. Sinänsä en ehkä vastannut aloitukseen fiksusti. Mutta vaikka me kuinka oltaisiin moraalisesti ja eettisesti järkeviä ja todettaisiin, että ei ole mikään ihmisen perusoikeus saada lasta, niin ei se niiden ihmisten ajattelua muuta, jotka todella sen lapsen haluavat. Sen takia mun mielestäni pitääkin lähteä siitä, että kun nämä ihmiset joka tapauksessa sen lapsen tekevät, niin mikä olisi fiksuin ja turvallisin tapa sekä näille naisille että heidän lapsilleen.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija

No mitä sitten ennen tapahtui niille, jotka eivät pystyneet synnyttämään normaalisti? Kuolivat synnytykseen.

Pitäisikö nyt myös tehdä niin - jättää hoitamatta ? Eiväthän he " osaa" synnyttää...

Tai sitten synnytys omakustanteiseksi!

Vierailija

olen sinkkuäiti enkä osaa vastata tyhjentävästi kysymyksiisi, mutta sen verran heitän kommenttia että olisin ikionnellinen jos myös yhteiskunnan taholta tulisi jonkinlainen päätös hoidoista. Hyvä että asia on saanut julkisuutta. Ihmettelen vain että jos hoidot täydellisesti kielletään, kuinka selitän lapselleni että yhteiskunnan silmissä meidän kaltaistamme perhettä ei saisi olla. Ettei hän, lapseni, olisi saanut edes syntyä.

Isättä kasvamiseen liittyvät seikat on perheessämme ratkaistu ainoalla meille oikealla tavalla, joita en halua tässä repostella sen enempää. Sanonpahan vaan että minä tiedän kuka lapseni isä on, vaikka sinkkuäiti olenkin.

Vierailija

Jos lapsen saaminen olisi oikeus, myös kuolema olisi oikeus,

elämä olisi oikeus, syöminen olisi oikeus, nukkuminen olisi oikeus.

Kyse on luonnollisesta asiasta, joten tuo sana on huono kuvaamaan

asiaa.

Minusta pitäisi elämän synnyttämistä enemmän pohtia sitä,miten

voisimme eriarvoistaa yhteiskuntaamme, estää kuolemista syntymisen

sijasta ja vaikka etsiä vaihtoehtoja ehkäistä liikakansoitusta

(koskee sitten niitä, jotka saavat luonnostaan lapsia).

Suurempia ongelmia ovat sodat ja sairaudet.

Vierailija

puolta olevaa vanhempaa ja näin sen tulee olla. On sitten eri asia, jos joku lapsia omaava nainen menee yksiin vaikka toisen naisen kanssa, mutta kuitenkin lapsilla on silloin se biologinen isä (millainen tahansa) ja näitä lapsia ei ole tehty näille kahdelle naiselle.

Minusta on hyvä, että sinkuilla on adoptio-oikeus (lesbojen ja homojen adoptio-oikeutta en ole miettinyt), mutta minusta muilla kuin heteropareilla ei tarvitse olla lapsenteko-oikeutta.

Tuntuu, että tämä maailmankuva ja normaali ihmiskuva vähän vääristyy, jos muutoin on. Ja kyllä, minusta normaali-ihminen on hetero. Homoseksuuaali on toki kenties normaali muutoin, muttei siis seksuaalisuudeltaan. Ja minulla ei ole mitään heitä vastaan.

Vierailija

ainaista jonottamistahan se on hoitotakuusta huolimatta. Ja nämä lesboparit sitten vaan lisäisivät sitä jonoa entisestään. Muuten ei ole mitään sitä vastaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat