Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetysongelma, auttakaa...

Vierailija

Onkohan muilla vastaavaa? Nimittäin mun täytyy syödä kuin norsu, jotta maidontulo pysyisi edes tyydyttävänä. Olen tässä synnytyksen jälkeen ollut erittäin motivoitunut parantamaan syömätapojani, olisi siis valtava motivaatio antaa painon hiukan pudota jne. Mutta eipä onnistu, heti jos en syö ihan järkyttävän paljon, maidontulo alkaa takkuilla. Kysymys ei ole juomisen määrästä, sitä lisääminen lisää vain vessassa juoksemista, ja juon päivässä tosi paljon.



Mä siis painankin tällä hetkellä järkyttävän paljon, 92 kiloa, joten se rassaa aika paljon, samoin kuin vaatteita ei ole, jotka mahtuisi päälle.



Onko jollain vinkkejä, miten vähentää energian saantia, mutta pitää yllä hyvä maidontulo?



Laitan tässä vielä minkä verran söin, ja paino alkoi pudota - ja maidontulo hyytyi...



Aamupala : kaurapuuroa iso annos, joukossa tahinia (on periaatteessa hyvää rasvaa)iso ruokalusikallinen, mansikoita.



lounas: tavallinen runsas lounas, esim. puoli maksalaatikkoa, pari leipää



välipala: kuppi kaakaota, pari hedelmää tai jogurtti



päivällinen: esim kanafile, parsakaalia, leipää ja voita





illallinen: pari leipää, kaakaota







Ja noilla eväillä se maidontulo ehtyy, päälle pitää syödä vielä vaikka mitä!





Joten auttakaa, en jaksa enää syödä, ja motivaatiota olisi terveelliseen syömiseen!

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Lisää mammateetä ja vettä. Itse join imetysaikana

mammateetä 2*1,5 l päivässä, lisäksi pari litraa vettä,

piimää ym. Makeat ja/tai kofeeinipitoiset juomat eivät ole

hyväksi, sillä ne vain " kuivattavat" elimistöä. Ne kannattaa

siis laskea heti pois juomalistalta.





Vierailija:

Lainaus:


Juon aamuin illoin ison kupillisen mammateetä (n. 4dl/annos), n. 1-2 litraa laimennettua tuoremehua ja n. 0,5-1l vichyä. Lisäksi juon sitä maitoa (kaakaota) ja vettäkin aina välillä. Että juon kyllä varmasti tarpeeksi.




Vierailija

mutta monilla tietämilläni naisilla, jotka ahkerasti imettävät paino alkaa putoamaan kuin itsestään 7-8 kk kuluttua synnytyksestä ilman mitään.



Jos vauvasi on vielä ihan pieni, söisin niin paljon että maitoa riittää.



Itse huomasin, että maidon tuloa vähensi mm. väsymys ja liian pienet rintaliivit.



Itselläni maitoa tuli hurjasti alussa ja söin pakkosuklaalevyn päivittäin ihan vain että jaksaisin, kun tuntui että tunnen, miten imettäminen näivettää minut. Pääsin kiloissa pian lähtöpainoon, mutta olin pitkään kyllä pyöreämmän näköinen kun ennen raskautta. Sitten humps, 8 kk synnytyksestä ja ihmiset alkoivat kehumaan että olen laihtunut ja hoikistunut ja huomasin ihmeekseni, että lukioajalta olevat vaatteet mahtuivat päälle monen, monen vuoden jälkeen. Eli tämä ihme päti minun kohdalla ilman että tein mitään ruokavaliomuutoksia aivan kuten ystävättereni olivat kertoneet.



Koska 8 kk ikäinen vauva syö jo muutakin, aloitin vähän katsomaan mitä suuhun laitan ja painan nyt tosiaan vähemmän kun ennen raskautta.

Vierailija

Kyllähän naiset imettävät kehitysmaissakin, vaikka elävät riisikupillisella päivässä. Ei syömisen vähentäminen vähennä maidontuloa, ellei nyt ihan nälkäkuoleman rajalle mennä!

Vierailija

Ruokavaliosi kuulostaa hyvältä, ei haittaa vaikka söisit enemmänkin. Mitä niistä kiloista! Äidin pitää saada näyttää äidiltä, laihdutat sitten myöhemmin.

Vierailija

Eli en mäkään sinänsä usko, että ihmisen täytyy syödä kuin norsu pystyäkseen imettämään (vrt. kehitysmaat). Mutta luulisin että oma elimistöni on vaan tottunut siihen, että syön kuin norsu, ja jos vähennän syömistäni, niin ensimmäinen, mistä kroppa " säästää" on maidon tulo.



Eli olen tämän jo aika monta kertaa kokeillut, että jos vähennän syömistäni, niin maitokin vähenee, juomisesta homma ei ole kiinni.



Uskallanko sitten vaan vähentää syömistäni, ja olettaa että tilanne korjaantuu nopeastikin, että elimistö tottuu vähempään energiansaantiin ja maito alkaa taas virrata?



Vai imetänkö vielä vähän aikaa " norsuna" ja sitten vähennän syömistäni, (esim kun vauva alkaa syödä muutakin) kävi miten kävi?



Vierailija

kaksi lämmintä ateriaa päivässä ja runsaan aamupalan, sekä vielä iltapalan ja välipalan, eli sen 5 kertaa päivässä. Lisäksi syön kyllä vihanneksia, esim. kun sanon että syön parsakaalia, niin sitä menee varmaan sen puoli kiloa kerralla. Samoin kun kirjoitin pari leipää, niin se tarkoitti, että pari palaa ruisleipää, jossa päällä kinkkua ja juustoa ja paprikaa, kurkkua tms.



Juon aamuin illoin ison kupillisen mammateetä (n. 4dl/annos), n. 1-2 litraa laimennettua tuoremehua ja n. 0,5-1l vichyä. Lisäksi juon sitä maitoa (kaakaota) ja vettäkin aina välillä. Että juon kyllä varmasti tarpeeksi.







Vierailija:

Lainaus:


Ruokasi vaikuttaa suoraan sanoen liian vähäiseltä määrällisesti ja laadultaan aikalailla yksipuoliselta.



Lisää kasviksia puolikiloa (raakaa kurkkua, porkkanaa, salaattia, tomaattia jne.) ja lisäksi rasvattomia välipaloja kuten rasvaton raejuusto + ananas tms.

Nesteiden määrästä et sanonut mitään, mutta pari litraa pitäisi imettävän äidin juoda vähintään päivässä. Normaali nestetasapaino on sellainen, että käy vessassa noin 6-8 kertaa päivässä. Sitä harvemmin juo liian vähän.




Vierailija

Joten auttakaa, en jaksa enää syödä, ja motivaatiota olisi terveelliseen syömiseen!



Ei kannata miettiä laihduttamista nyt, mutta toki ruokavalion terveellisyyttä. Tarvitset paljon vitamiineja ja hivenaineita. Lisää salaattien osuutta. Jätä punainen liha kokonaan pois. Leivän päälle kevytkalkkunaa. Ei enää kaakaota. Lisäksi makeiset ja sipsit (et maininnutkaan niistä mitään) pois. Popcornit on vähäkalorisia. Ei limujakaan. Luulen, että jo pelkästään näillä neuvoilla voit paremmin! Paino putoo huomaamattasi, ja jaksat enemmän.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat