Onko teidän imetysongelmienne takana väärät ohjeet?

Vierailija

http://blogit.claymountain.com/ike/index.php?/archives/927-Maailman-imet...

" Jotkut äidit ovat kertoneet, että vasta jälkikäteen ovat tajunneet että ehkä sittenkin vielä jotain olisi ollut imetyksen eteen tehtävissä. Että ovat saaneet vääriä neuvoja, vääriä lääkkeitä. Ja usein tässä kohtaa äiti piiskaa itseään siitä, miksei ole ollut lääkäriään fiksumpi, miksei ole tiennyt enemmän kuin neuvolaterveydenhoitajansa. Mutta miten voisi, mallikko? On selvää, että imetys muuttuu hankalaksi ellei mahdottomaksi jos synnytyslaitoksella estetään aktiivisesti maidon nousua viemällä lapsi pois äidiltä, syöttämällä turhaan lisämaitoa, tarjoamalla tuttia vastasyntyneelle, jättämällä imetysohjaus kokonaan äidin oman aktiivisen kyselemisen varaan ja antamalla vääriä tietoja niin kirjallisesti kuin suullisesti. Ei voi imettää jos synnärillä ei neuvota rinnan tyhjentämisen tärkeyttä, jos väärien neuvojen vuoksi tulee rintatulehdus ja sitä hoidetaan rutiininomaiesti sellaisella antibioottimerkillä, jonka sivuvaikutuksena on maidon tuotannon ehtyminen. Ei ole äitien vika ettei imetysongelmiin saa neuvolasta apua vaan korvikefirman mainontaa. Ei ole äitien vika uskoa lääkäriä, joka ilman mitään todellista lääketieteellistä perustetta käskee äidin vieroittamaan lapsen mitä mielikuvituksellisemmilla perusteilla höystettynä."

Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

En ollut osannut ennalta odottaa ongelmia, ja vauvan synnyttyä minusta ei ollut lähtemään kirjastoon (etsimään netistä tietoa) tai imetystukiryhmään, olin synnytyksen jälkeen huonossa kunnossa ja muutenkin haluton liikkumaan itkuisen vauvan kanssa. Ja neuvolaan soittelusta, kuten todettua, ei olisi ollut hyötyä.

Vierailija

vieressä maidon loppuvan, imetyksessäni tulevan ongelmia ja maalaa piruja seinille. Lypsää pitäisi kaikki väliajat että maitoa tulis enemmän ja kaikkea muuta hölmöä. Miksi sitä ei vaan saa imettää. Ruokaahan siinä vaan annetaan, ei se mikään taitolaji ole.

Vierailija

Raivostuttavaa neuvomista ja tuputtamista. Ihan kuin ei osaisi itse lukea kirjoja ja netistä etsiä tietoa. Ihan kuin synnytys aiheuttaisi äidille jonkin aivovamman, että ei osaa itse ottaa asioista selvää. Mulle ainakin iskostettiin niin hyvin synnärillä päähän se, että,imetys on hirveän vaikeaa ja monimutkaista ja siihe ei nuori äiti pystykään. Tunsin hirveää syyllisyyttä kun vauvan paino ei noussut ensimmäisinä viikkoina kuin 450g viikossa ja tunsin koko ajan syyllisyyttä, enkä oikein tiennyt edes mistä. Kun lapsi oli kolme kuukautta tulikin sitten psoriasis ja peitti nännit ja siihen loppui imetys. Pääsi eroon siitäkin syyllisyydestä kun sai antaa tuttelia vauvalle.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Ei ole mitään noista koskaan tapahtunut. Päinvastoin imetyshihhulit juuri ahdistikin ja teki tapahtumasta luonnottoman sirkuksen jolla ei ollut mitään tekemistä ruokinnan kanssa.

Vierailija

Mun ongelma imetyksessä oli ihmiset joille se oli ongelma.

Vierailija:

Lainaus:

Tätäkään kirjoittajaa ei ole nähtävästi osattu neuvoa ongelmissa asiallisesti ja nyt hän on sitä mieltä että äidin pitäisi itse etsiä tieto. No eipä näyttänyt kovin hyvin onnistuvan häneltä itseltäkään kun tuollaista syyllisyystaakaa piti kantaa! Eikö tämmöiset tapaukset nimenomaan osoita, että asiantunteva neuvonta olis enemmän kuin tarpeen.

Vierailija:

Lainaus:

Raivostuttavaa neuvomista ja tuputtamista. Ihan kuin ei osaisi itse lukea kirjoja ja netistä etsiä tietoa. Ihan kuin synnytys aiheuttaisi äidille jonkin aivovamman, että ei osaa itse ottaa asioista selvää. Mulle ainakin iskostettiin niin hyvin synnärillä päähän se, että,imetys on hirveän vaikeaa ja monimutkaista ja siihe ei nuori äiti pystykään. Tunsin hirveää syyllisyyttä kun vauvan paino ei noussut ensimmäisinä viikkoina kuin 450g viikossa ja tunsin koko ajan syyllisyyttä, enkä oikein tiennyt edes mistä. Kun lapsi oli kolme kuukautta tulikin sitten psoriasis ja peitti nännit ja siihen loppui imetys. Pääsi eroon siitäkin syyllisyydestä kun sai antaa tuttelia vauvalle.

Vierailija

Tein kaikki ohjeiden mukaan ja lapsi vain huusi, paino ei noussut niin todellakin annoin tuttelia! Ja vauva oli ekan kuukauden rinnalla KOKO AJAN. Rinnan päätä hajos totaalisesti Lypsin 2 viikkoa (nousin yölläkin lypsämään), ei tullut kuin 5-10ml per lypsykerta, tämän jälkeen lopetin, vakuuttuneena siitä että minulla ei vain oma maito riittänyt!

Mikä siinä on niin ihmeellistä uskoa? Toisilla tulee yli oman lapsen tarpeen, toisilla ei VALITETTAVASTI tule edes omalle, piste!

Vituttaa kun joku lypsylehmä kokee olevansa nyt äitiydessä jollain korkeammalla tasolla vain ja ainoastaan siitä syystä, että maitoa valui!

Se imetyksen onnistuminen kun on hyttysenkakka koko vanhemmuudessa, (tämän ymmärtää jos omaa normaalijärjen juoksun ja hieman arkirealismia).

Välillä tuntuu, että tästä imetyksestä nostaa kohua juuri ne, jotka ei paljon muussa ole sitten elämässä onnistuneetkaan.

T. Korpeentunut aiheeseen totaalisesti

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

vieressä maidon loppuvan, imetyksessäni tulevan ongelmia ja maalaa piruja seinille. Lypsää pitäisi kaikki väliajat että maitoa tulis enemmän ja kaikkea muuta hölmöä. Miksi sitä ei vaan saa imettää. Ruokaahan siinä vaan annetaan, ei se mikään taitolaji ole.

Olet ilmeisesti niitä onnekkaita joiden imetys luonnostaan onnistuu. Onnittelut. Harmillista toki se, jos et ymmärrä että tässä kohtaa sinä olet poikkeuksellisella lahjalla varustettu verrattuna moniin, joiden imetys tyssää ensimmäiseen yksinkertaiseenkin ongelmaan joita usein tulee vastaan. Sinulla on selvästi hyvä usko itseesi ja vauvaasi ja luottamus siitä, että selvität ongelmat. Näitä ominaisuuksia tarvitaan ehdottomasti imettäessä. Hyvä jos olet pystynyt imettämään vaikka olet kokenut valistuksen pelotteluna tai mörkönä!

Vierailija

99% naisista rinnat toimivat juuri niinkuin pitääkin ---maitoa tulee riittävästi. Mutta täällä aletaan jo synnytyslaitokselta lähtien lisämaidon tyrkyttäminen ja vauvalaan vieminen ym. Nopeaan maidonnousuunhan tarvitaan sitä, että vauva imee ekat vuorokaudet hyvinkin tiheään, ja pitkään. Tätä ei useimmissa sairaaloissa " anneta" tehdä. Minulle tultiin useampaan kertaan sanomaan, että ei tissiä kannata antaa noin usein kun imetin vuorokauden ikäistä lastani, ja samalla mainittiin lisämaidon tarpeesta ---jota ei koskaan tullut. Koska en antanut antaa lisämaitoa (oma maito nousi toisena päivänä synnytyksestä, ja sitä ennen vauva sai ihan riittävästi kolostrumia) vauvalle tilattiin 2krt vuorokaudessa verensokerin seurannat, vauvaa siis pistettiin:( ja sitä ihmeteltiin suureen ääneen, että verensokeri oli hyvä VAIKKA EI OLE ANNETTU LISÄMAITOA.

En tiedä miksi Suomi on niin imetyskielteinen. Minä osasin pitää pääni, sillä olin lukenut niin paljon siitä, miten imetys saadaan hyvään vauhtiin enkä uskonut sairaalan/neuvolan henkilökuntaa 70-lukuisissa neuvoissaan. Tätä auttoi myös se, että olen seurannut siskoni imetystaivalta, joten asia ei ole minulle niin uusi kuin monelle.

Vierailija

Tätäkään kirjoittajaa ei ole nähtävästi osattu neuvoa ongelmissa asiallisesti ja nyt hän on sitä mieltä että äidin pitäisi itse etsiä tieto. No eipä näyttänyt kovin hyvin onnistuvan häneltä itseltäkään kun tuollaista syyllisyystaakaa piti kantaa! Eikö tämmöiset tapaukset nimenomaan osoita, että asiantunteva neuvonta olis enemmän kuin tarpeen.

Vierailija:

Lainaus:

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat