Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2-vuotiaiden uhmaajien vanhemmat! Kyselisin

Vierailija

Meillä on 2.5vuotias lapsi. Ongelmana ulkoillessa on nykyään se, että hän ei lähtisi mielellään omalta pihalta muualle kuin naapuriin. Ei kaupungille puistoihin, ei mihinkään pidemmälle. Naapurissakaan ei samanikäistä seuraa ole, mutta viihtyy heidän pihallaan silti.

Sitten ongelmaan. Häntä ei saa naapurin pihalta millään pois. Ei auta selittely, suostuttelu, ei mikään. Vaikka naapurin lapsi menisi sisälle päiväunelle, syömään tms. meidän lapsemme vain jäisi sinne kuhkaamaan. Ei edes välitä niistä lapsista, heidän lelunsa kiinnostavat lähinnä enemmän.

Lopputulos=ei lähde hyvällä omalle pihalle eikä sisään=minä raahaan vastaanhangoittelevan itkevän ja karjuvan lapsen kainalossa sisään=kaikilla paha mieli.

Mitä tuohon keksisi? Pitäskö alkaa ulkoilemaan eri aikoihin? Ei jaksais yhtämittaa tuota samaa showta.

Kommentit (7)

Vierailija

Lapsi alkaa kiukutella jo kotona, kun sanon, että kohta lähdetään ulos (joka päivä sama). Itke ja juoksee ympäriinsä.

Kun saan hänet puettua ja pihalle, alkaa taas kiukuttelu.

Mikään ehdotukseni ei kelpaa, hän ei halua olla pihalla eikä mennä puistoon. Kun viimein pääsemme puistoon, hän ei halua leikkiä muiden lasten kanssa vaan itkee jaloissani. Jonkin ajan kuluttua reipastuu ja alkaa leikkiä. Kotiinlähtiessä sama homaa, eli itkee kun pitää lähteä. Ei halua mennä kotiin, ei suostu kävelemään tai lähtee väärään suuntaan, ei halua jättää leluja varastoon jne.

Yleensä maanittelen lasta jonkin aikaa ja lopulta joudun kantamaan häntä.

Vierailija

Kerrot ja puhut siitä aina vaan uudestaan ja uudestaan.

Kun menet hakemaan lasta pois, älä houkuttele ja maanittele, vaan ilmoitat, että nyt lähdetään kotiin ja jos lapsi venkoilee, nostat kyselemättä syliin ja kannat kotiin asti tai kunnes kävelee kiltisti kanssasi.

Jos yhtään itse epäilet (pitäiskö sen jäädä vai pitäiskö mun kantaa vai pitäiskö...), niin lapsi vaistoaa sen ja ajattelee, ettei äidin päätöksissä ole mitään järkeä, kun äiti ei näytä tietävän itsekään.

Vierailija

Tuntuu vähän hölmöltäkin, kun aina pyytävät tyttöä sinne leikkimään, ja tyttö ei kuitenkaan välitä siitä lapsiseurasta - ainoastaan heidän leluistaan:-) Sitten ei voi itse kuitenkaan lähteä esim. sisään kun eihän tuonikäistä voi vielä valvomattakaan toisten hoteisiin jättää, niin siinä sitten käkit pihalla ja koitat keksiä itsellesi jotain tekemistä.

Vierailija

Vaikkapa päälle 3-vuotiaana. Sitten olis jo hiukan enemmän ollut tuota ymmärrystäkin mukana. Nyt kun lopulta päästään pihalle niin pyyhkäsee heti johonkin naapuriin ja sitte saa kytätä et miten sen sieltä saa pois kun toiset jo lähtee ja tämä jäis vaan sinne..

t. toisen uhmaajan äiti

Uusimmat

Suosituimmat