influessarokote, kukaan ottanut?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli saisin influessarokotteen työni puolesta ilmaiseksi. Nyt mietinkin että onko kukaan ottanut raskaana ollessaan nyt sitä rokotetta ja jos niin kumpaa - Influvac vai Vaxigrip? Kummallakaan ei ilmeisesti ole todettuja vaikutuksia sikiöön - silti mietityttää tuo rokotus.

Kiitos jos joku osaa vastata!

Kommentit (13)

Vierailija

jääkarhuäiti: en tuohon edelliseen laittanut koko sairaskertomustani, jokatapauksessa rokotteen otan, siitä ei pitäisi olla mitään haittaa sikiölle, eikä hintakaan ole huima.

on näitä muita vaivoja ihan kylliksi että en mielelläni enää influenssaa sairasta, poskiontelotulehduksia kroonisena jo 10 vuotta ym. ylä- ja alahengitystiesairauksia. vaikka olisinkin saanut jonkinasteisen vastustuskyvyn tautiin, se ei suojaa siltikään 100%, eihän rokotekaan ole 100%.

p.s. meillä hevosetkin rokotetaan influenssaa vastaan, joka vuosi, on ihan lakisääteinen juttu.

Vierailija

..kunhan alkukolmannes on takana.

On koko perheelle rokotteet jo jääkaapissa odottamassa.

Logiikkani on se , että jos tässä vaikka on tulossa

jokin kamala panepidemia ei ainakaan ole puolustuskyky

lapsilta/itseltä heikentynyt , jos on juuri sairastanut

sen torjuttavissa olevan tavallisen influenssan.

*toivottavasti sepustukseni ymmärrettiin:)*

neljäs lapsi kesäkuussa...

Vierailija

Tilanne oli se että yritys päällä ja kuukautiset siinä vaiheessa että en osannut sanoa vaikka hedelmöittyminen olisi tapahtunut. Teettivät minulle raskaustestin ennenkuin pistivät rokotteen. Nyt en uskalla sitten ottaa kun olen raskaana.

Vierailija

Mietin tätä rokotejuttua, koska itsellä on perussairaus, joka voi pahentua influenssan jälkeen. Soitin HYKSin teratologiseen tietopalveluun ja sain sieltä todella asiantuntevaa palvelua. Hoitaja ensin haastatteli ja lupasi soittaa takaisin, kun on varmistanut asian lääkäriltä. Lääkärin vastaus oli, että kyllä. Hän jopa suosittelee minulle influenssarokotteen ottamista. Siitä ei ole vaaraa sikiölle.

Ansu ja juhannusvauva

Vierailija

Joo, otin eilen, tyonantaja suositti ja lueskeltuani asiasta netista paattelin etta voi olla hyva. Mulla on ollut niin paljon terveysongelmia tassa raskaudessa etten enaa jaksa influenssaa siihen paalle. Olen kylla jo toisessa kolmanneksessa, ekassa kolmanneksessa en ottaisi. Niin ja mullakin oli influenssa n. 5 sitten mutta siita ei kylla ole suojaksi koska influenssakannat muuttuu (ja siksi rokotuskin on joka vuosi eri " cocktail" eri kannoista). Olin tosi sairas vaikka muuten nuori ja terve olinkin, eli makasin sangynpohjalla 2 viikkoa; ei kiitos enaa varsinkaan raskaana.

Vierailija

Tänään töissä kyselin että eikös henk.kunta saa rokotetta jos niitä vielä jää kun asiakkaille pistetty,näin meilläpäin käytäntö.Mutta sairaanhoitaja kummasteli että sinähän olet raskaana,ei aillon voi mitään rokotetta ottaa.Aijaa,,,sanoin vain kun enpäs ollut asiaan perehtynyt tarkemmin.Taidankin huomenna kysellä muulta taholta asiaa tarkemmin kun kerran teille jollekin sen on lääkäri huoletta luvannut ottaa.mulla menossa nyt viikko 23,eli ei alku kolmannes enää.

Vierailija

Kysyin asiasta kurkku-, nenä-, korva lääkäriltä ja hän totesi, että harvoissa tapauksissa influenssarokotteesta voi tulla komplikaatioita, ja ei siksi suositellut.

En voi tietää kuulunko noihin harvoihin! On helppo ajatella, että eihän siitä nyt varmaan haittaa tule, ja luultavasti ei tulisikaan, mutta jos..

Itsellä on kokemuksia on muutaman vuoden takaa antibiootista, josta sain sivuoireina erittäin harvinaiseksi luokiteltuja haittoja. :(

Lähipiiri ottaa rokotteen, etten saa heidän kauttaan influenssaa.

Varmaan parasta keskustella rokoteasiasta lääkärin kanssa!

-Niittyheinä

Vierailija

Itse kuulun tuohon riskiryhmään, siis olen saanut joka vuosi rokotteen. Samoin kaksi lapsistani. Nyt sitten kyselin tuota rokotetta, koska lapsille olen menossa ottamaan, niin sanoivat mulle että eivät suosittele sitä nyt raskauden aikana... sinänsä kummaa, koska olen lukenu niin monesta paikasta että sen voisi ottaa myös raskaana oleva. Nyt en sitten tiedä mitä teen. Yksi meidän lapsista jää kuitenkin rokottamatta, koska lääkäri suositteli sitä. (hän ei siis kuulu riski ryhmään) Nämä riskiryhmäänkuuluvat saavat rokotuksen. Mitähän tässä nyt uskaltaisi itse tehdä???

lilla79 rv. 33

Vierailija

mutta en uskalla ottaa sitä näin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana. Ja käsittääkseni sitä ei monissakaan paikoissa edes suostuta antamaan tuon ensimmäisen kolmanneksena aikana kun riittävia tutkimustuloksia ei vielä ole. Jos olisi menossa toinen (tai kolmas) raskauskolmannes niin sitten ottaisin rokotuksen.

Vierailija

lapanen:

Lainaus:

olen sairastanut kerran tuon influenssan, ja makasin viikon petin omana. jälkitautina poskiontelontulehdus ja keuhkoputken tulehdus ym.

rokotuksen olen ottanut sen jälkeen joka vuosi ja säästynyt taudilta.

Olen ymmärtänyt, että kerran influenssan sairastaneena siitä saa jopa eläkevuosiksi asti vastustuskykyä. Minä olen kans vuosia sitten sairastanut erittäin kova influenssan jälkutautineen. Sen jälkeen en ole saanut sitä kertakaan vaikka muilla perheen jäsenillä on ollut se niin ei ole tarttunut minuun. Lääkäri sanoi sen johtuvan juuri saadusta vastustuskyvystä.

Ja vastauksena alkuperäiseen. En ole ottamassa rokotetta.

Jääkarhuäiti 28+4

Vierailija

olen viikolla 24+ ja resepti odottaa pöydällä että apteekkiin tulisi nuo rokotteet. lääkäri ei nähnyt mitään estettä rokotteelle kun on jo tuo ensimmäiset 3 kk jo reilusti takana.

olen sairastanut kerran tuon influenssan, ja makasin viikon petin omana. jälkitautina poskiontelontulehdus ja keuhkoputken tulehdus ym.

rokotuksen olen ottanut sen jälkeen joka vuosi ja säästynyt taudilta.

Vierailija

Ihme juttu jos jossakin teetetään jopa raskaustesti jos haluaa influenssarokotteen!? Teratologinen tietopalvelu neuvoo tarvittaessa myös hoitohenkilökuntaa eli jos sieltä saa kehoituksen ottaa rokote, niin eipä sen suurempaa osaamista tästä maasta taida löytyä. Yksilöllisesti tietty harkitsevat, mikä kyseiselle odottajalle sopii ja mikä ei.

Tietopalvelun sivuilta lainattua:

" Teratologinen tietopalvelu

Teratologinen tietopalvelu on koko maan kattava maksuton puhelinpalvelu. Yhteyttä voivat ottaa raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat vanhemmat, terveydenhoitohenkilökunta, apteekit ja terveydenhuollon viranomaiset. Palvelun tärkeimpiä tehtäviä on sikiövaurioiden ennaltaehkäisy."

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat