Kumppanin saamattomuus

Vierailija

Perheessämme tilanne on se että avovaimo on kotona hoitovapaalla kahden lapsen (2 ja 4 v) kanssa ja minä käyn töissä. Vähitellen tilanne on mennyt siihen että avovaimon panos kotona tuntuu välillä rajoittuvan siihen että hän huolehtii vain siitä että lapset pysyvät hengissä. Minua tilanne kovasti harmittaa kun raskaan 10-tuntisen työpäivän jälkeen kotiin tullessaan huomaa usein ettei kotitöiden suhteen ole tapahtunut päivän aikana yhtään mitään. Täydet roskapussit odottavat viejäänsä, pyykit on pesemättä, ruoka on laittamatta vaikka kaapissa olisi aineksia, villakoirat juoksevat eteisessä vastaan ja tiskipöytä on täynnä pesemättömiä astioita vaikka niiden paikka olisi tiskikoneessa jne. Kaikki kotityöt siis tehdään käytännössä yhdessä sen jälkeen kun lapset ovat nukahtaneet. Täydellinen en toki minäkään ole ja silloin tällöin saattaa esimerkiksi jäädä joku tavara laittamatta paikoilleen tai likaiset sukat laittamatta pyykkikoriin mutta en minä silti odota että avovaimo ne siitä korjaisi.

Onko tämä merkki masennuksesta vai seurausta jo melko pitkään jatkuneesta kotonaolosta ja sen unohtamisesta miten rankkaa töissä oikeastaan onkaan?

Väsynyt työmies

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija:

Lainaus:

Vastakysymyksenä voisi heittää että onko hänen miehensä sitten jonkinlainen rahantekokone, jonka työssäkäynti mahdollistaa toisen kotonaolon mutta vastapalvelukseksi ei tarvitsekaan tehdä edes kotitöitä? Turhan paljon on näitä tämmöisiä kotiäitejä jotka vaan nalkuttaa mutta miehen rahat ja niillä ostettu omakotitalo kelpaavat kyllä.

Täysin samaa mieltä. Naiselta ei voi vaatia mitään, ei edes pesukoneen käynnistysnappulan painamista. Ainoa vaihtoehto on hankkia nämäkin työt ulkopuoliselta (miehen rahapussista, of course) että vaimo saa rauhassa olla köllötellä. Miehen pitää tietysti tehdä hymyssä suin kotityöt kun töissä pääseen niiiin helpolla.

Miten av-mammat olisitte suhtautuneet, jos kirjoittaja olisi nainen, jonka mies on päivät kotona, mutta nainen joutuu pitkän työpäivän päälle tekemään kotityöt? Vastaukset olisi luokkaa " jätä se sika, ansaitset parempaa" !

Vierailija

Kyllä tuo varmaan jonkinlaista masennusta voi olla. Vaimollani oli samoja oireita, eli lähes totaalinen saamattomuus ja yleinen huonotuulisuus, ei innostunut mistään jne. Sain hänet mukaan ammattiauttajan puheille, joka taisi auttaa siihen pahimpaan honoon oloon.

Kuitenkin edelleen näen aina välillä viitteitä samasta, ja oletan että osa tästä saamattomuudesta varmaan on luonollista ja " normaalia" hänelle, eli hän on vähän laiska, en vain ole huomannut sitä aikaisemmin niin selvästi.

Uskon kuitenkin että hänellä on taipumus tähän masennukseen, joten olen jatkuvasti vähän varpaillani sen suhteen myös.

Koita jaksata, sillä tiedeän ettei se ole helppoa aina! Tällä palstalla et varmaan kauheasti myötäntua saa.

Itse odotan pelolla sitä vaimon työhönpalua. Toisaalta oletan että se tekee hänelle hyvää, mutta toisaalta en tiedä mihin lisääntynyt stressi ja tiukemmat aikataulut johtaa. Eli toivon parasta mutta pelkään pahinta..

Koita kuitenkin saada se vaimosi mukaan jonkun juttusille, ei siitä haittaa ainakaan ole!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

siivouspalveluiden ostaminen on hyvin helppoa nykypäivänä. samoin lastenhoitoavun. vaimosi ei ole orjasi, hyvä mies.

Ja vaimon pitäisi olla kotona tekemättä mitään? Hoitamatta lapsia ja kotia? Olla vaan?

Normaali arjen pyöritys ei ole orjuutta, hyvä nainen.

Vierailija

Minulla on lievä masennus.Käyn psykologin juttusilla kerran viikossa,

sekä äiti-vauva-kerhossa perheneuvolassa.Niistä olen saanut

apua.Nyt voin jo paremmin.Olin tosi väsynyt,mikään ei kiinnostanut,

äksyilin kaikille ja sain raivareita ihan pienistä asioista.Pienetkin

asiat tuntuivat ylivoimaisilta,jopa ulos lähteminen ja kotityöt.

Onneksi ihana mieheni patisti minut psykologin luokse,minulla

ei olisi siihen ollut energiaa.Niin...en tiedä onko vaimosi masentunut,

mutta samanlaisia oireita kuin minulla.Tsemppiä!

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

meille ostetaan ko. palvelut. olen äitiyslomalla, en työleirillä.

Tyypillinen laiska kotiäiti. Koskahan miehesi saa vastaavan loman?

Vierailija

niin sitten vaimokin taas jaksaa pitää paikkoja kunnossa. Jos oikein pääsee paikat sekaisin, niin päivä menee siihen, kun miettii mistä aloittaisi.

Vierailija

Laiskoja tai saamattomia naisia ei ole olemassa, vain miehiä. Jos nainen ei saa kotona mitään aikaiseksi, on syy miehessä tavalla tai toisella (ei huomioi tarpeeksi joka johtaa vaimon masennukseen jne.)

Ja kotona olo on hirvittävän raskasta, huolimatta siitä että kotiäidillä on aikaa keskustella niinkin oleellisista aiheista kuin Big Brotherin juonenkäänteistä tai Idolsista. Kotityöt kuuluvat miehelle tasa-arvon nimissä, vaikkakin tämä on hereilläoloajastaan kotona vain pari tuntia.

Summa summarum, töihin paluu tekisi varmasti naisellesi hyvää. Pitkä kotona olo altistaa velttoudelle ja pienetkin kotiaskareet saavat hirveät mittasuhteet, kun on koko päivä aikaa miettiä tekisikö niitä vai ei.

Vierailija

Miksi avovaimosi on siis vielä kotona? Kyllähän 2-vuotiaan voi jo hyvin hoitoon viedä. Jos on oma valinta niin sen kanssa täytyy pystyä elämään muutenkin kuin marttyyrin viitta harteillaan. Lastenhoito on raskasta mutta niin on työntekokin varsinkin jos tekee illalla kotona toista vuoroa.

Vierailija

Uskokaapa kymppiä, että tämä on veto juuri tähän " laiska kotiäiti ei tee kotona hommia" -keskusteluun. Että tehkääpä Porvoossa miten tykkäätte.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

meille ostetaan ko. palvelut. olen äitiyslomalla, en työleirillä.

Kyllä täytyy todeta tasa-arvon menneen niin pitkälle tässä asiassa että naiset ovat nykyisin jopa paljon miehiä tasa-arvoisempia. Joskus toivoisi eräiden kohdalla paluuta entiseen aikaan jossa miehet määräsivät kaapin paikan.

Vierailija

Se nimittäin voi olla tosi rankkaa, kokemusta on!

Henkinen paine tuonikäisten kanssa kotona voi käydä tosiaan hermoille, kävi minullekin mutta onneksi vaimo jäi nyt kotiin lasten kanssa (1,5v ja 3,5v).

On minullakin pitkiä päiviä töissä mutta olen sentään aikuisten kanssa tekemisissä ja saan sentään esim. nauttia yksinolosta ja musiikinkuuntelusta bussimatkojen aikana:-D

Vierailija

Ensinnäkin viestini ei ollut provo vaan kuvaus elävästä elämästä, toki hieman subjektiivinen sellainen. Vastaus hieman kesti sen vuoksi että valitettavasti välillä on tehtävä muutakin kuin surffailtava netissä, niin töissä kuin kotonakin.

Kiitoksia kaikille vastauksista. Parasta niissä oli huomata valtaosan olevan kanssani samaa mieltä siitä, ettei " lasten hengissäpito" vielä ihan riitä sen kotona olevan osapuolen työpanokseksi. Kyllä minä tiedän että helpompiakin hommia on olemassa mutta, kuten joku viestissään mainitsikin, kyseessä on avovaimoni oma valinta olla kotona. Sillä on toki myös vaikutusta perheemme talouteen ja sitä kautta minun jaksamiseeni koska joudun painamaan " pitkää päivää" vaimon tulojen vähäisyyden vuoksi.

Vierailija

on lihava, ei meikkaa tms.

En käsitä tuollaisia naisia, onneksi oman mieheni ei tarvitse tuollaisen asian kanssa painia. Ruoka on melkein pöydässä valmiina, koti siisti, lapset hoidettu ja äitikin näyttää hyvälle:)

Nyt losoperseet, ottakaa itseänne niskasta kiinni ja lopettakaa turha valitus, pistäkää netti kiinni JA MENKÄÄ SIIVOAMAAN!!!!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat