Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä? Onko siis teistä törkeetä, jos lapsen mummi kysyy että mitä synttärilahjaksi, niin keroon että oikeasti tarvitaan

Vierailija

kengät? Että siihen kolehtiin voi osallistua. Kun toinen kysyy, ja samassa lauseessa kertoo että kun leluja on niin vaikeeta ostaa. Niin että mitäs pahaa tässä on? Toisessa ketjussa tätä kauhisteltiin. En taas ymmärrä.

Kommentit (11)

Vierailija

Olen ainakin kerran sanonut mummulle hänen kysyessään lahjasta, että lapsi tarvitsee kengät. Sovimme, että valitsemme kengät itse ja mummu laittoi niistä rahan tilille. Eihän silti ole kiellettyä ostaa myös jotain pientä lelua tms.

Vierailija

en nyt tietenkään kaikkia kyselijöitä velvoita oikeasti tärkeisiin hankintoihin, mutta jos jollekin läheiselle ja lapsesta kovasti tykkäävälle ihmiselle tulee hyvä mieli siitä että tietää hankkineensa jotakin oikeasti mieluisaa ja tärkeää lapselle, niin en rupea ylpeyttäni kursailemaan ja tätä iloa keneltäkään riistämään.

toki olen periaatteessa sitä mieltä että lapsen vanhemmat hankkivat kaiken lapsen välttämättä tarvitseman perustavaran, ja muut saavat niin halutessaan muistaa lasta miten itse tykkäävät (lelulla, kortilla, vaatteella, puhelinsoitolla..), mutta ainakin meidän lähipiiriin kuuluu myös ihmisiä jotka haluavat tuntea olleensa oikeasti avuksi ja hyödyksi.

esim. eräs minulle hyvin läheinen reilu viisikymppinen rouva, joka itse on jäänyt itsestään riippumattomista syistä lapettomaksi, ja jolle jokainen lähipiirin lapsi on tärkeä ja arvokas asia, ilmoitti minulle meidän tytön synnyttyä että haluaa ehdottomasti hankkia meille jotain ekstra-hienoa. ja ettei mikään halpa ehdotus kelpaa vaan täytyy olla oikeasti jotain sellaista, jota emme itse raaskisi ostaa, astetta hienommat vaunut tms. ei tullut siinä mieleeni että olisin ruvennut kursailemaan ja kiertelemään. kerroin sitten asiaa tuumattuani rouvalle katselleeni erästä tiettyä syöttötuolia. ja ihan todella hänelle tuli hyvä mieli kun sai auttaa meidän nuorta perhettä ja tuntea itsensä tärkeäksi (mitä on kyllä ehdottomasti ilman lahjojakin).

tietty minun puolestani muut saavat kursailla ja pähkäillä sydämensä kyllyydestä, eipä minua haittaa kenenkään touhut. meillä kuitenkin näin.

Vierailija

niin ettei lapsia kannata edes suunnitella jos ei ole varaa/halua rahallisesti toteuttaa kaikkia mieleen juolahtavia tarpeita tai tarpeettomuuksia.

Onnellisempia ja tervepäisempiä lapsia kasvaa vahemmälläkin rahallisella panostuksella. Ja roinakasojen keskellä kasvava lapsi ei opi elämän tärkeimpiä asioita. Herätkää todellisuuteen, Suomalainen materiaali pumpuli ei ole sitä! Jos lapsi tarvitsee kengät niin eikö ole parempi että mummo ne ostaa jonkun lelun tms. sijasta, jolla lapsi leikkii hetken ja sitten se lojuu käyttämättömänä nurkissa!!

Vierailija

Meillä kanssa kerron mummoille mitä tarpeellista vaatetta voi lapsille ostaa synttärilahjaksi. Mun äiti varsinki haluu ostaa vaatteita eikä leluja. Ja musta se on OK! Kummit ja muut sukulaiset tuo kyllä niitä leluja.

Vierailija

ja molemmat mummot antoivat toppapukurahaa ja ostin mieleiseni sitten lapselleni :)

Ei siinä minun mielestä mitään pahaa ole kun vielä olen kotihoidontuella niin sitä ylimääräistä rahaa ei niin kamalasti ole...

Vierailija

suuttui, kun kielsin ostamasta toppapukua, kun hän tahtoo sen ehdottomasti ostaa. Ei kelvannut se, että olin jo ostanut lapsille uudet toppapuvut.

Vierailija

sanon aina jotain tarpeellista, siis että ostais sitä mitä just sillä hetkellä tarvitsee, oli se sitten kengät, vaatetta tai jos ei ole tarvis ostaa mitään " tarpeellista" niin sitten joku lelu tai peli minkä tyttö haluaa.

Uusimmat

Suosituimmat