Eka lapsi sektiolla syntynyt, onko sitä synnyttäessä kuitenkin uudelleensynnyttäjä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ainakin ensimmäistä odottaessa monessa kohtaa otettiin huomioon onko ensi- vai uudelleensynnyttäjä. Ja vaikuttaahan se " paikkojen venymiseen" ym kaiketi joten miten mahtaa olla kun menee toista synnyttämään (esikoinen syntyi suunnitellulla sektiolla)? Kohdellaanko kuitenkin uudelleensynnyttäjänä vaikka kroppa on kuten ensisynnyttäjällä? Pelottaa vaan kun haluaisin kohtelua kuten ensisynnyttäjät mutta jos sairaalassa katsotaankin vaan papereita? Vannotin jo miehelle, että ellen itse enää pysty pitämään puoliani niin hän ainakin saa olla mainitsemassa kätilöille koko ajan että ensimmäinenhän syntyi sektiolla.. ;-)

Kommentit (3)

Vierailija

koskapa ei paikat ikinä olleet auenneet jne... nyt odottelen kolmatta syntyväksi jo kovasti, ja vaikka on kokemusta niin silti jänskättää.. :) mut kyl ne siellä osaa ottaa huomioon sen, että on sektio, ja sen voi tosiaan sit itekin vielä mainita varmuuden vuoksi.. :)

dem@ rv 38+3

Vierailija

Meillä siis esikoinen syntyi sektiolla perätilan takia ja loput kolme tulleet sitten alakautta.

Toisen lapsen raskausaikana kaikki oli " tuttua" , koska olinhan ollut raskaana ennenkin. Mutta sit kun alettiin puhua synnytyksestä niin tuli sellainen olo, että " oon ihan urpo, en tiedä mistään mitään..." ja siitä neuvolassakin puhuin. Terkka rohkaisi vaan kertomaan sairaalassakin (vaikka kyllähän he siellä papereista jo näkevät), että esikoinen syntyi sektiolla ja että omasta mielestäni olen ensisynnyttäjä... No, sairaalassa sai sitten moneen kertaan muistutella kätilöitä, etten ole ennen synnyttänyt alakautta, vaikka yksi lapsi jo ennestään onkin! Ja aina kun kätilö vaihtui (mulla ehti olla silloin neljä kätillöä, piiitkä synnytys), piti selittää samat asiat uudestaan :( Se oli aika turhauttavaa, varsinkin siinä tilassa...

Monesti kun tuli raskauden loppumetreillä puhetta synnytyksestä (esim. ultrissa jne.), ammatti-ihmiset totesivat aina, että " No, sullahan jo kokemusta onkin kun yksi lapsi jo on..." Just joo, on mulla lapsi muttei synnytyskokemusta!!! Sitä oikeesti ammattihenkilökunta ei tahtonut millään muistaa/ tajuta, että en ollut ennen synnyttänyt alakautta :(

Hienosti synnytys sit kuitenkin saatiin loppuun, vaikka mulle sattui kaksi tosi ärsyttävää kätilöä. Kun jotain siinä tuskissani voihkin, he saattoivat tokaista vaan, että " No, semmosta se synnytys on!" tai " Se pitää vaan kärsiä!" Musta tuollaiset letkautukset ei kuulu todellakaan synnytyssaliin, eikä varsinkaan ensisynnyttäjälle lauottavaksi!! GRRR!

Toivottavasti sulla tulee olemaan parempi kokemus synnytyksen suhteen! :) Kyllä se hienosti menee. Muistat vaan hokea niille ihmisille siellä että " Hei, en oo ennen synnyttänyt alakautta!" ;)

Nasu kera neljän termiitin ;)

Vierailija

Varmaan riippuu ihan sairaalasta ja jopa kätilöstä/lääkäristäkin, miten suhtautuvat. Sillähän on joka tapauksessa merkitystä, että sinulle on tehty sektio, ihan jo siksikin ettei kukaan voi etukäteen tietää, miten leikkausarpi juuri sinulla käyttäytyy. Lisäksi siinä mielessä poikkeat ensisynnyttäjästä, että sinulla on kuitenkin jo jonkinlainen kokemus esim. siitä, millaista on sitten kun lapsi on tullut pois mahasta, millaista on olla sairaalassa pienen vauvan kanssa jne.

Itse synnytin esikoisen alakautta, enkä oikein tiedä, kohdeltiinko minua jotenkin eritavalla kuin sellaista, joka on synnyttänyt jo monta kertaa. Toki varmasti nyt kun menen synnyttämään toista (olettaen ettei tule sektiota), tiedän jo valmiiksi, miltä esim. supistukset tuntuvat jne. Kuitenkin kaikki synnytykset ovat erilaisia ja siinä mielessä en taaskaan tiedä, mitä synnytyksessä tulee tapahtumaan. Paikat ovat ilman muuta paremmin venyneet ja valmistautuneet kuin sinulla, varsinkin kun esikoisen synnytyksestä on alle 2 v. aikaa. Varmasti kätilöt osaavat ottaa sen huomioon, ettet ole kertaakaan vielä alakautta synnyttänyt, mutta voithan vielä erikseen sanoa siitä. Ja sano vaikka sekin, että kun et ole alakautta synnyttänyt, tunnet olosi ehkä epävarmaksi sen suhteen, miten se synnytys tulee sitten sujumaan. Ja voithan esim. sanoa, jos et tiedä, miltä supistukset tai vaikkapa ponnistustarve tuntuu. Nimittäin voisin kuvitella, että ainoa merkittävä ero suhtautumistavassa olisi siinä, että toissynnyttäjän kohdalla kätilöt ehkä (?) helpommin kuuntelevat äidin sanaa, jos tämä sanoo että nyt ponnistuttaa. Mutta tosiaan luulen, että tämä on pitkälti kiinni kätilöstä.

Mutta kirjoita vaikka lappu valmiiksi, että mitä toivot synnytykseltä ja mitkä asiat sinua mietityttävät/pelottavat, ja anna se kätilöille saliin mennessäsi. :) Eivätköhän he osaa ottaa sinun toiveesi huomioon. Ja evästä miestäkin siitä, mitä ehkä tulet haluamaan ja pyydä, että jos sitten synnytyksen kuluessa pyydät jotakin, niin mies pitäisi sitten huolen siitä, että pyyntösi kuullaan. :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat