Kuinka vaarallista on painonpudotus imetysaikana? Mulla 8kk ikäinen vauva joka saa juomana vain rintamaitoa. ov

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

10 kiloa on jo tippunut, vielä olisi 20kiloa jäljellä ni pääsis ihannepainorajojen sisäpuolelle. Nyt kuulin että laihdutus onkin haitallista vauvalle... Onko jollain tietoa että kuinka haitallista? Ja kun miettii asiaa joka kantilta ni onhan tää ylipaino myös minulla todella haitallista. Mutta en toki halua laihduttaa vauvan terveyden kustannuksella. Hei kertokaas mielipiteitä tai tiedonmuruja!!!

Kommentit (9)

Vierailija

Minä en ole pariin vuoteen liikkunut yhtään. Olen vain syönyt ja lihonut :-/ Ja nyt muutos siihen on suuri. Aloitin harrastaa liikuntaa noin 3-4krtaa viikossa. Ja syön terveellisesti enkä hirmu isoja määriä. Mulla on reilussa kahdessa kuussa pudonnut se kymmenen kiloa. Eli onko vauhti liian kova? Ja mitä ne myrkyt sitten vauvalle tekee jos sellaisia se on saanut?

Vierailija

ovat varastoituneet rasvakudokseen ja laihdutus vapauttaa niitä äidinmaitoon. En osaa sanoa vaikutuksista lapseen, mutta ei esim. PCB tai kasvinsuojelumyrkyt luultavasti ole hyväksi pienelle... En tiedä tuosta laihdutusvauhdista, itsekin laihduin imettämällä n. 12kg parissa kuukaudessa, että on se meidänkin vaavi voinut niitä myrkkyjä saada. Yleensäkin ympäristömyrkyiltä on hyvin vaikea välttyä.

Vierailija

että raskauden aikana tulleet kilot SAA laihduttaa (ei ruuasta pihistämällä, vaan syömällä TERVEELLISESTI ja liikkumalla) mutta ennen raskautta, jos oli ylipainoa, niin niitä, pidempään olleita kiloja ei saa imetysaikana laihdutella...?

T:Neiti21

Vierailija

Kaksplussan Suomalaisessa Vauvakirjassa sanotaan, että nykytietämyksen mukaan ei ole haittaa, vaikka ylipainoinen äiti laihduttaa maltillisesti, eli puoli kiloa viikossa.

Vierailija

Painonvartijoilla on erityiset ohjeet imettäjiä varten.

Laihduttamisen voi periaatteessa aloittaa heti kun vaan itse jaksaa ruveta semmoista harrastamaan. Mutta tietysti maltillisesti...

Vierailija

mikä olisi sopiva vauhti tai mitä " myrkkyjä" lapsi saa äidinmaidosta, taitaa olla aika paljon mututietoa vaan liikenteessä :-) En ole kyllä töissä ainakaan törmännyt yhteenkään lapseen joka olisi jotenkin vaurioitunut kun äiti on muuttanut elintapojaan terveellisempään suuntaan imetysaikana ja laihtunut.

Mut tässä yksi linkki laihdutukseen imetysaikana, jos sieltä löytyisi tietoa. Googlella löydät varmaan kanssa enemmän infoa kun täällä ei tunnu väki ottavan nyt aiheeseen kantaa :-D

http://www.mammadieetti.net/ohjeet/imetys.htm

Vierailija

voi saada aikaan laihtumista, eli eihän se ole kiellettyä että paino laskisi imetysaikana, mutta mahdotonta syömisen vähentämistä ja liikunnan lisäämistä ei suositella jolloin kropasta lähtee kaikenlaiset myrkyt liikkeelle ja kulkeutuvat imeväiseen. Itse olen vedellyt ruokaa hevosen annoksia (ihan terveellistä ruokaa) mutta sortunut myös herkuttelemaan usein ja silti paino on tippunut synnäriltä lähdön jälkeen vielä 8 kg, nyt pituutta 175 ja painoa 61 (alle lähtöpainon). Sitä ei tarvitse ainakaan murehtia, että raskaudessa saavutetuista kiloista tarvitsisi pitää kynsin hampain kiinni, sillä toisilla imetys tosiaan saa painon laskemaan vaikka söisikin paljon. Eli, syö järkevästi niin jaksat itse hyvin ja vauva jaksaa myös.

Kaisu

Vierailija

imetysaikana ei ole vauvalle haittaa ellet käytä laihtumiseen kovin allergeenipitoista vähärasvaista ruokavaliota. Riittävä liikunta auttaa laihtumaan ja riittävä (eläinperäisen)rasvan käyttö ravinnossa pitämään äidinmaidon vauvalle riittävä rasvaisena.

Aiemmin varoiteltiin rasvoihin kertyneiden ympäristömyrkkyjen vapautuvan myöskin äidinmaitoon, jos nainen laihtuu imetysaikana. Pelottelun taustalla oli huoli lasten lisääntyneiden vaikeiden ruoka-aineallergioiden aiheuttamista oireista ja myös soijantuottajamaiden yritys peittää lisääntyneen palkokasvien käytön imetysaikana vauvalle aiheuttamat oireet. Jos tiedät jossain elämäsi vaiheessa altistuneesi myrkyille, voit pyytää terveyskeskuksesta tutkituttamaan äidinmaitosi mahdollisesti sisältämät myrkkyjäämät.

Palstoilla on keskustelussa harrastettu seuraavaa tyyliä:

tuodaan useaan otteeseen esiin esim. D-vitamiinitipat ja yritetään liittää rasvaliukoinen D-vitamiini elimistön rasvoihin kertyneisiin ympäristömyrkkyihin. Tämän jälkeen seuraa lähessuora syytös-imetät ja laihdut, vauvasi saa ympäristömyrkkyjä, toisin kuin puhdasta (siis soijapropagandaa) soijamaitoa käyttävä vauva.

Kyse on fundamentalistienkin usein käyttämästä psykologisesta vaikutuskeinosta, jota toistetaan suorastaan kyllästymiseen saakka.

Jos äidinmaito ei riitä ja vauva joutuu imemään pitkään saadakseen maitoa mikä voi tietysti tapahtua äidin liiallisen laihuuden vuoksi voi vauva altistua kohtuuttomasti allergeeneille, joita on vähärasvaisessa myöhemmin erittyvässä maidossa tavallista enemmän. Tämä tietenkin edellyttää äidin samanaikaisia hoitamattomia ruoka-aineallergioita.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat