Onko muita lapsia jotka toimivat " kiinalaisesti" ?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

JO aikaisemmin olen kiinnittänyt huomiota kun nyt 4-vuotias tyttömme valitsee esim. satua kirjasta niin katsoo valikkoa alhaalta ylös päin. Nyt kun on kiinnostunut kirjoittamisesta niin alkaa kirjoittamaan oikealta vasemmalle. Oman nimen kirjoittaa oikein mutta kun teen malliksi jonkun sanan niin alkaa jäljentämmän sitä lopusta alkuun päin.

Samoin hämmästyttää se että tyttö piirtää ja maalaa molemmilla käsillä ja vielä molemmilla ihan hyvin. Nyt on alkanut näyttämään siltä että vasen käsi olisi hiukan vahvempi kuin oikea koska käyttää saksia vasemmalla ja piirtääkin ehkä enimmäkseen oikealla...

Onkohan tämä nurinkurisuus ihan normaalia toimintaa vai merkki jostain " viasta" ?

Kommentit (10)

Vierailija

Sen verran vielä näin vasurina tahdon kommentoida, että ei sitten kannata automaattisesti olettaa, että jos lapsesta tulee vasuri, hänen on tehtävä kaikki peilikuvana aikuisille. :) Elämää helpottaa suunnattomasti, jos kartotatte, mitä hän osaisi tehdä yhtä hyvin oikealla ja vasemmalla ja sitten mietitte, että kannattaako osassa hommia opettaa lapsi enemmänkin oikeakätiseksi. Hienomotoriikkahan on se juttu, joka yleensä ratkaisee kätisyyden, eli kaikki vasurit yleensä kirjoittavat vasemmalla ja käyttävät esim. haarukkaa vasemmalla kädellä.

Meillä me molemmat vanhemmat olemme vasureita, mutta minä olen " enemmän vasuri" kuin mieheni. Minä esim. käytän saksia, puukkoa, leipäveistä tms. vasemmalla kädellä, mies taas oikealla. Molemmat syömme haarukalla vasemmalla kädellä, mutta jos käytämme myös veistä, emme vaihda haarukkaa toiseen käteen (kuten suurin osa oikeakätisistä vaihtaa haarukan vasuriin ja käyttää veistä oikealla), vaan jatkamme siten että haarukka on vasurissa ja veitsi oikeassa kädessä (mikä helpottaa todella paljon, jos istutaan ruokapöydässä oikeakätisten kanssa, kun kyynärpäät eivät kolise koko ajan). Minä pidän kaikissa mailapeleissä mailaa vasenkätisten puolella, mies taas pelaa esim. tennistä oikealla kädellä ja heittää palloakin paremmin oikealla kädellään (minä taas vasemmalla).

Koulussa opettajani päätti, että koska olen vasuri, minun on esim. opeteltava neulomaan peilikuvana oikeakätisiin verrattuna. Tämän vuoksi en sitten koko kouluaikana osannutkaan neuloa, kun kukaan ei osannut opettaa... Ja ihan takuulla olisin oppinut neulomaan oikeakätisten tavalla, koska molempia käsiähän siinä käytetään. Isälläni on rummut ja hän tietysti innolla opetti minuakin soittamaan. Aluksi hän käänsi rumpupatterin aina peilikuvaksi, ennen kuin itse totesin, että enköhän minä opi soittamaan samalla tavalla kuin oikeakätisetkin. Samoin esim. kitaraa soitan ihan niin kuin oikeakätisetkin ja käytän hiirtä oikealla kädellä, en vasemmalla.

On siis paljon asioita, joita vasurit voivat tehdä ihan samalla tavalla kuin oikeakätisetkin, jos vain alusta asti alkavat tehdä jutut niin. :) Osa asioista ei taas sitten millään onnistu muuten kuin " peilikuvana" , joten kannattaa vähän tarkkailla lasta ja katsoa, missä asioissa hänen vasen kätensä on ehdottomasti vahvempi, missä jutuissa sillä ei taas ole väliä.

Vierailija

Tuollainen molempikätisyys on ihan tavallista vielä 4-vuotiailla,

monet piirtävät ja syövät vielä molemmilla käsillä. Pikkuhiljaa valikoituu

se puoli jota ruvetaan käyttämään. Kyseessä ei ole mikään vika vaan on osa ihan normaalia kehitystä.

Terv. Ann-Mi terveydenhoitaja

Vierailija

Meidän esikoinen kirjoitti pitkään nimensä oikealta vasemmalle ja usein peilikuvana, ja mm. otti sakset aina ensin vasempaan käteen, vaikka leikkaaminen loppujen lopuksi onnistuikin paremmin oikealla. Jossain vaiheessa kirjoittaminen kääntyi lähes itsestään oikeaan suuntaan, tajusi kai että hänen kirjoittamansa ei muistuttanutkaan mallia. Nykyään 7-vuotiaana hän on ihan selkeästi oikeakätinen.

Olen itse vähän puolikätinen, ts. teen joitain asioita yhtä hyvin vasemmalla, ja se on ihan hyvä omianisuus. Mielelläni olisin kannustanut poikaa harjoittelemaan hienomotoriikkaa molemmilla käsillä, mutta hän ei ole koskaan antanut minun neuvoa tai opastaaa yhtään missään... Jos teillä on myötämielisempi lapsi, niin sinuna tukisin molempien käsien käyttöä!

Vierailija

Kyllä aikuisetkin voivat molempikätisiä olla, yleensä kai vain ruvetaan

käyttämään jompaa kumpaa. Vastasin tässä vain alkuperäiselle kysyjälle, joka kysyi että onko molempikätisyys normaalia vai onko kyse jostain viasta.

Vierailija

Mä olen oikeakätinen, mutta osaan kirjoittaa kaunokirjoitusta peilikuvana. Hahmottamisesta se vain on kiinni. Sarjakuvia luin pienenä ylhäältä alaspäin rivi kerrallaan. Juoni vähän pomppi, mutta kokosin sen sitten päässäni. Lapsena tykkäsin sanaleikeistä. Osaan aikasta hyvin kääntää sanoja eli lukea ne lopusta alkuun. Hesarin luen lopusta alkuun, ja päiväkirjaakin kirjoitin niin.

Ei mussa vikaa ole todettu, vaikka saankin kuulla usein, että voisi sitä aivokapasiteettia käyttää järkevämpäänkin toimintaan.

Vierailija

Minäkin luen lehdet ja luettelot lopusta alkuun, piirrän esimerkiksi &-merkin vieläkin väärinpäin ja osaan kirjoittaa sujuvasti peilikirjoitusta. Teille on kehkeytymässä pikku vasuri, vaikkaan ma.

Vierailija

4-vuotiaana nimeni peilikuvana. Olisko se ihan normaalia...? Samaa olen nyt huomannut veljenpoikani tekevän välillä, hän on kohta jo 5. Välillä oikein päin, välillä väärin.

Ja luettelon lukeminen alhaalta ylös voi johtua siitä, että alaosa on lähempänä hänen silmiään?

Vierailija

Muistaisin lukeneeni jostain, että oikealta vasemmalle toimiminen olisi ihmiselle luontaisempaa. Tiedä häntä sitten... Olen kyllä tavannut monta lasta, jotka aloittavat esim. kirjoittamaan opettelun näin.

Vierailija

Ann-Mi:

Lainaus:

Tuollainen molempikätisyys on ihan tavallista vielä 4-vuotiailla,

monet piirtävät ja syövät vielä molemmilla käsillä. Pikkuhiljaa valikoituu

se puoli jota ruvetaan käyttämään. Kyseessä ei ole mikään vika vaan on osa ihan normaalia kehitystä.

Esimerkiksi minun mieheni ja äitini ovat molemmat jossain määrin molempikätisiä. Miehen äiti taas on vasuri, joka on aikanaan pakotettu oikeakätiseksi. Eli näistä kaikki kolme tekevät jotkut asiat vasemmalla, jotkut oikealla kädellä. Minusta se on pikemminkin etu kuin haitta, että osaa käyttää molempia käsiään.

Aika näyttää, millaiseksi meidän 2-vuotiaan " kätisyys" vakiintuu. Olettaisin, että nämäkin jutut on jollain tavalla perinnöllisiä. Toistaiseksi käytää molempia käsiään. Niin, ja lukee mielellään kirjoja oikealta vasemmalle, siis kylläkin alusta loppuun, mutta katsoo ensin oikean ja vasta sitten vasemman sivun.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat