Galluppi: huonoin/paras neuvo jonka olet saanut

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olen huomannut tämän kolmen kuukauden äitinä olon aikana että ensi kertalaisille äideille tulee vaikka minkälaisia neuvoja. Mikä on siis ollut karmaisevin neuvo ja onko tullut ihan käyttökelpoisia vinkkejä lastenhoitoon liittyen? Ketkä ovat näitä vinkkejä antaneet?

Kommentit (15)

Vierailija

opettaa miten maailmassa toimitaan eikä vain eristää häntä erilliseen lastenmaailmaan. Ja terveellä lapsella on päivärytmi.

Lääkäriltä: karsitaan lapsen ruokavalio muutamaan ruoka-aineeseen.

Huonoin: synnytyssairaalan sairaan/lastenhoitajilta, lapsi pitää punnita ennen imetystä ja sen jälkeen vaa' alla, jonka tarkkuus ei riitä (tämänhän huomasin vasta kun olin muutaman päivän ajan punninnut) ko. tehtävään.

Vierailija

Monia hyviä olen saanut. Paras on että ei ole olemassa jotakin keskivertovauvaa! Siis että vauvat ovat erilaisia ja mikä pätee yhteen ei päde toiseen.

Huonoimpia on ehdottomasti nämä että anna vastasyntyneen/parikuisen vauvan vaan huutaa äläkä missään nimessä mene lohduttamaan. Vauva haluaa ainoastaan kiusata ja manipuloida vanhempiaan ja oppii siihen että huutamalla saa mitä haluaa (niinhän sen tavallaan kuuluukin alussa oppia). Tämä loistokas neuvo tuli aikanaan mieheni lapsettomalta miessinkkutyökaverilta eli en siihen alunperinkään osannut suhtautua vakavasti...

Vierailija

No en tiedä onko tää nyt varsinaisesti neuvo, mutta mua on aina ärsyttäny suunnattomasti, kun joka paikassa hoetaan jo raskaana olevalle ja pienen vauvan äidille että nuku kun vauva nukkuu, nuku päivällä ja nuku silloin ja nuku joka välissä ja nuku, nuku, nuku!!!! Mä en ikinä oo osannu nukkua päivällä, mun täytyy olla todella nukahtamis pisteessä jo että pystyisin päivällä nukkuun, joten tuntuu tosi turhalta kun kaikki vaan käskee nukkuun, ja mä pärjään pienemmälläkin yöunella, joten en edes tarvitse päiväunia.

Hyviä neuvoja on tullu tosi paljon, mutta esim. se on hyvä neuvo että pitää muistaa että lapset on yksilöitä ja kaikki ei käyttäydy samalla lailla. Ja että turha hysteria kannattaa unohtaa vauvan hoidossa, ei se niin vakavaa ole. Ja että lapsi ei kuole siihen jos hetken itkee, en siis missään nimessä tarkota että vauvaa pitäis huudattaa, mutta jos nyt esim. sattuu ite oleen vessassa ja vauva alkaa itkeen niin ei se niin vakavaa ole vaikka vauva huutaisi siellä sn puoli minuuttia. Ite ainakin esikoisen kohdalla hätkähdin joka itkusta paljon enemmän, kun tän kuopuksen kanssa :)

Vierailija

karmein neuvo: " Ei sitä d-vitamiinia tarvitse antaa, en minäkään antanut. Kyllä muutaman päivän ikäisen vauvan voi saunaan viedä, kunhan ei heitä löylyä." Nämä neuvot sain siis mieheni siskolta

Paras neuvo: " luota vain itseesi, sinä tunnet vauvasi parhaiten" lastenlääkäri sanoi näin ensimmäisellä tarkastuksella kun kerroin miten paljon tulee ristiriitaisia neuvoja.

Vierailija

Huono ja hyvä: Tää tuttiasia on molempia. Siis " ei vauvatartte tuttia ollenkaan" , eikä meillä oikein tarvitakaan, paitsi ihan väsyneenä.

" kyllä kannattaa opettaa, ettei tissi ole tutin korvike" . No minähän opetin vauvalle kun imutarve oli kova joskus 1kk iässä. mutta eihän se meillä kunnolla sitä ikinä oppinu. No nukahtamiseen nykyään tarvii, jos silloinkaan, ei muulloin. No nyt ei huoli enää pullosta(minkäänlaisesta tuttiosasta) maitoa, eikä tuttiakaan niinkään usein kuin ennen, vaikka kuinka opeteltiin pienenä. Ja päätin, että en opeta enää. Syö minkä syö sitä tuttia ja tissi on tärkein.

Että tää neuvo oli hyvä ja huono siis...olen noudattanut molempia..

Vierailija

Parhaita on äitini ja anoppini kanssa käydyt keskustelut siitä, että kun vauva on tyytyväinen niin koko perhe on tyytyväinen. Eli ei pidä toimia luontoaan vastaan; silloin kun vauva jotain tarvitsee, siihen kutsuun vastataan. Hyviä neuvoja olen saanut myös lapsentahtista imetystä käsittelevistä kirjoista.

Huonoja neuvoja ovat olleet mm. tutin käyttöön liittyvät jutut eli miten saada lapsi syömään tuttia, kuinka paljon se tuo helpotusta jne. En ole halunnut tuttia lapselleni varmistaakseni imetyksen onnistumisen. Myös monissa kirjoissa on karmeita ohjeita vauvan huudattamisesta, eli " opettamisesta" . " Älä kanniskele vauvaa, se oppii huonoille tavoille" -" Älä tarjoa rintaa koko ajan, se oppii huonoille tavoille" -" Älä mene lohduttamaan vauvaa, kun se herää, se oppii huonoille tavoille" Hyi olkoon! Vauva- lehdessäkin oli kerran huono neuvo vauvan nukuttamisesta. Eli vieressä ei saisi vauva nukkua, koska " vauva voi pudota sängystä tai vanhemmat kierähtää vauvan päälle" . Höpö höpö sanon minä!

Vierailija

Huonoin neuvo:

Taisi olla pojalla ikää n. kk, kun neuvolantäti sanoi ettei sille kuulu

antaa tissiä kuin maksimissaan kolmen tunnin välein. Muuten se oppii pahoille tavoille ja pitää tissiä huvituttina etc... Täytyy antaa vesipullo tai tutti jos nälkää kitisee useammin...

Meillä syödään päivisin edelleenkin tiheään (nyt 2-2½h välein) ja poika on 3½kk. Tuttia syödään ainoastaan, kun mennään päikkäreille ja vesipullosta otetaan huikat jos tulee puklu.

Paras neuvo: Todennäköisesti nuku silloin kun vauvakin nukkuu =)

Vierailija

Huonoin: " Anna sille vaan tutti suuhun, niin jo loppuu itkeminen" (vauva kun ei suostunut tuttia syömään ja tämän neuvon kuuli jokaiselta vastaantulijalta)

Paras: " Kodinhoito on toisijaista - sinun tehtäväsi on levätä, jotta vauva saa maitoa"

Vierailija

Huonoimmat:

Älä käytä kantoliinaa, vauva tottuu siihen ja saat kantaa koko ajan.

Älä anna rintaa joka itkuun, vauva tottuu siihen ja saat syöttää koko ajan.

Älä reagoi joka itkuun, vauva oppii vaativaksi ja saat viihdyttää koko ajan.

Älä nukuta omassa sängyssä, vauva tukehtuu.

Samalta ihmiseltä.

Paras on, että " pysy rauhallisena, vauva hermostuu jos itse hermostut" . Tätä olen muistellut monta kertaa vauvan itkiessä, kun tekee mieli hermostua. En tosin tiedä, onko auttanut oikeasti, vai onko meillä vaan helppo vauva, mutta ikäviä itkutilanteita on ollut vähän.

Vierailija

Semmoinen paha neuvo vaikka, että " Anna vauvan itkeä jonkin aikaa nälkäänsä, niin sitten lopulta on ainakin kunnolla nälkä" . Ja kaikki muutkin Attachment Parenting-vastaiset neuvot koskien perhepetiä, kantamista ja juuri tuota vauvan tarpeisiin vastaamista.

Parhaita on Dr Searsin neuvot, ehdottomasti. Paras olisi minulle ehdottomasti, jos neuvoja tulisi vain kysyessä!

PikkuMytty: Ole onnellinen, että äitisi ja anoppisi ymmärtävät lapsesi tarpeisiin nopeasti vastaamisen. Minua on siis kehoitettu antamaan vauvan itkeä jonkin aikaa, ennenkuin menen hänen luokseen ja anoppini veti viikon ajan herneet nenään TODELLA pahasti ja syvään sen vuoksi, kun heillä viikon ollessamme vastasin vauvan valitukseen todella nopeasti (siis ennen kunnon itkua). Asia ärsytti häntä tosi pahasti ja sain siitä kuulla vierailumme jälkeen. Minua oltiin viikko oikein tarkkailtu, eikä vain tuon asian takia. Voi kun kiva käydä kylässä!

Vierailija

Parhaat neuvot ovat niitä, jotka kehoittavat äitiä toimimaan omaan vaistoonsa luottaen ja lapsen parasta ajatellen.

Huonoimmat ovat taas niitä, joissa " kielletään" vauvan tarpeisiin vastaaminen, koska " lapsi vaan manipuloi vanhempiaan" .

Vierailija

sitten tulee sitä tai tätä ja on kauheaa ja hirveää ja elämä loppuu tykkänään eikä ikinä saa nukkua jne. jne. loputtomiin - tuntuu olevan ihan yleinen kansanhuvi.

Tosin nyt kun vauva on 5,5 kk ikäinen alkavat pahimmatkin kauheuksista varoittelusta nautiskelijat vähän lannistua, sillä olen kyllä saanut nukkua ihan riittävästi koko ajan ja muutenkin pieni ihminen on yllättävän helppohoitoinen ja selkeä tapaus. Ainoa pienen hirvityksen aihe oli imetyksen ensimmäiset 3 viikkoa (josta asiasta kukaan ei tietty muistanut minua pelotella).

Mukulan naama ja muu olemus on paras manuaali kunhan sitä osaa vaan lukea silleen sopivan rennosti approksimoiden.

Vierailija

Paras neuvo, jonka sain sairaalasta oli, että kapalointi rauhoittaa. Tai itse asiassa se selitys, että kun vauva on " kasassa" kädet rinnan päällä. En siis itse asiassa ole kapaloinut, mutta jos vauva on rauhaton niin otan käsistä kiinni ja laitan ne rinnan päälle, niin rauha maassa :).

Vierailija

mutta mieleeni on jäänyt äitini neuvo laskea pieni vastasyntynyt kylpyyn harsoon väljästi kiedottuna (otetaan pois kun vauva on vedessä). Meillä loppui kylpyhuudot samantien, kun tajusin ottaa harson käyttöön. Harso jäi pois parin kk ikäisenä, kun oli jo tottunut veteen, mutta olisipa tullut monta itkua ilman sitä. =)

huonoimpia on varmasti: anna vauvan itkeä, keuhkot vahvistuu... Just joo.

Vierailija

parhaat neuvot:

luota omiin vaistoihisi,kun alat vahvasti epäillä että jokin on pielessä ,silloin useimmiten jokin todella On pielessä!

älä vaihda vaippaa yöllä ellei ole ihan pakko!

sinä itse tiedät mikä on omalle vauvallesi parasta!

kun pinna palaa todella loppuun, etkä enää jaksa, varmista ettei lapsi voi satuttaa itseään, mene toiseen huoneeseen, sulje ovi ja laske ääneen ja hitaasti kymmeneen, sitten palaa hoitamaan itkevää vauvaa/lasta!!!

hyviä neuvoja on paljon, mutta nämä on jäänyt erityisen hyvin mieleen!

huonoimpia:

vastasyntyneen voi hyvin jo viedä vaikka ostoskeskukseen parin päivän ikäisenä, ei siitä ole mitään haittaa!

voit ihan hyvin jättää vauvan esim autoon kauppareissun ajaksi jos vauva nukkuu!!!

ei niitä d-tippoja tarvita, en minäkään koskaan ole antanut!

(neuvot sanoi äiti, joka toi 5 päivän ikäisen vauvansa ostoskeskukseen näytille, joka ei koskaan pidä pieniä lapsia turvaistuimissa/turvavöissä, jättää 2v lapsensa lukittuun autoon ja lähtee 1 1/2 tunniksi omille asioilleen kaupungille!!!)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat