Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asmaan vastauksia Josefiinalle.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Asmaa - 17.10. 16:19 vastaa tähän viestiin (3/47)

Puolustajasta Josefiinalle

Tässä sinullekin copy & pastella puolustajasta vielä.. lähteenä sama sivusto kuin aiemmin..

Olipa selitys termille puolustaja mikä hyvänsä, johtopäätöksemme on että Jeesukseen työ jäi kesken ja että joku oli tuleva täydentämään hänen työnsä. Tutkikaamme Raamatun esimerkkien valossa, sopiiko kuvaus puolustajasta profeetta Muhammedein (ROHK) luonteeseen:

1..¿¿toisen puolustajan¿ :Puolustajia oli siis ollut useita ja vielä yksi oli tulossa.

2. ¿¿joka on kanssanne ikuisesti¿: hänen jälkeensä ei enää tarvittu lisää, sillä hän oli kaikkien profeettojen sinetti. Opetus säilyy aina, pysyy ennallaan. Pyhä Koraani ja kaikki Muhammedin opetukset ovat pysyneet samanlaisena, kuin mitä ne olivat 1400 vuotta sitten.

3. !..hän tulee paljastaa, että maailma on väärässä¿ (Joh.16:8): kaikki muut profeetat, Aabraham, Mooses, Daavid ja Salomon rankaisivat naapureitaan ja kansansa näiden syntien takia, mutta Muhammed (ROHK) rankaisi koko maailmaa. Hän ei vain hävettänyt epäjumalia Arabiasta 23 vuodessa, mutta lähetti myös lähettiläät Herakliuksen luokse, Persian ja Rooman keisarikuntien hallitsijoiden luokse, Etiopian kuningas Najasjhin luokse ja Egyptin kuvernööri Muqauqisin luokse.

Hän nuhteli kristittyjä siitä, että nämä olivat jakaneet Jumalan ykseyden kolminaisuudeksi ja nostaneet Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja Jumalaksi. Hän tuomitsi juutalaiset ja kristityt siitä, että nämä olivat turmelleet pyhät kirjoituksensa; hän osoitti Ismaelin (ROHK) syntyperän ja puhdisti profeettojen maineen aviorikos-, insesti-, raiskaus- ja epäjumalanpalvontasyytteistä.

4. ¿¿tämän maailman ruhtinas on tuomittu¿ (Joh.16:11). Kyseessä on Satana, kuten selitetään kohdissa Joh.12:31 ja 14:30. Profeetta Muhammed (ROHK) tuli siis rankaisemaan maailmaa tuomion johdosta.

5. ¿Totuuden Henki¿ (Joh.16:13). Jo lapsesta saakka profeetta Muhammedia (ROHK) kutsuttiin Al-Aminiksi eli

rehelliseksi, totuudelliseksi ja ¿¿hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden¿ (Joh.16:13).

6. ¿Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee¿ (Joh.16:13).

Pyhä Koraani on Jumalan sanaa. Yhtään profeetta Muhammedin (ROHK) tai hänen seuraajiensa sanaa ei sisälly Koraaniin. Enkeli Gabriel luki Koraanin hänelle, hän painoi sen mieleensä ja sen kirjoittivat hänen kirjurinsa. Hänen omat sanansa ja opetuksensa on tallennettu Hadithiin eli perimätietoon.

Vertaa kohtaan 5.Moos. 18:18: ¿..minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan¿. Tämä vastaa suuraa 53:2-4: ¿Suojelijanne (Muhammed) ei erehdy eikä johdu harhaan; ei hän myöskään puhu omasta tahdostaan. Tämä on totisesti Jumalan ilmoitus, joka on hänelle ilmaistu¿.

7. ¿Hän ¿Ilmoittaa teille, mitä on tuleva¿ (Joh.16:13). Kaikki profeetta Muhammedin ennustukset toteutuivat.

8. ¿Hän kirkastaa minut¿ (Joh.16:14). Pyhä Koraani ja profeetta Muhammed itse asiassa kunnioittavat Jeesusta (ROHK) enemmän kuin Raamattu ja kristityt itse. Seuraavat seikat selventävät tätä väitettä:

a. Ristinkuolemaan uskominen halventaa Jeesusta profeettana, kuten käy ilmi kohdasta 5.Moos. 13:6: ¿Mutta teitä yllyttänyt profeetta tai unennäkijä on surmattava¿¿. Kohdan 5.Moos. 21:22-23 mukaan ristinkuolemaan uskominen myös langettaa kirouksen hänen päälleen (Jumala varjelkoon!): ¿¿sillä puuhun ripustettu on Jumalan kiroama¿.

b. Matt.27:46: ¿Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?¿ Eikö tämän täydy olla peräisin joltain muulta kuin Jeesukselta? Jopa ei-profeetta hymyilisi kärsimyksensä keskellä tietäessään, että hänen kuolemansa tekisi hänestä marttyyrin. Eikö ollut loukkaus Jeesusta kohtaan esittää, että hän ei uskonut Jumalaan?

c. Me muslimit emme voi uskoa, että Jeesus nimittäisi pakanoita ¿koiriksi¿ ja ¿sioiksi¿ ja puhuttelisi äitiään ¿naiseksi¿. Pyhä Koraanin suurassa 19:32 sanotaankin:¿(hän on luonut minut hyväksi äitiäni (Maria) kohtaan, eikä Hän ole tehnyt minua kapinalliseksi, onnettomaksi¿. Matt.7:6: ¿älkää antako koirille sitä, mikä on pyhää, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen..¿ Joh.2:4: ¿Mutta Jeesus vastasi (MVerdanale): " Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut" ¿.

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Asmaa; Näen siis rukouksen täysin Jumalan määräyksen toteuttamisena - en koe ottavani siitä mitään kunniaa itselleni, koska se teko yksinään ei auta mitään - vaan usko, sillä jos rukoilee ilman uskoa, vain sen teon itsensä takia, se on aivan turhaa. Silloin näkisin, että pyrkisi vain niittämään kunniaa siitä itselleen, jos tekisi sen teon vain sen teon takia - eikä Jumalan takia ja sen takia, että se on asia, jonka Hän on määrännyt. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ja Jumala yksin tietää, onko sydämemme vilpitön tässä asiassa, meidän ei sitä tarvitse muille vakuutella millään lailla.

Jaimini: Minä taas näen tuon asian sillä tavalla, että jos lähtee toteuttamaan Jumalan määräyksiä, että yhdessä uskon kanssa saavuttaisi niillä jotain Jumalan silmissä, mahdottomana tehtävänä. Ymmärrän kyllä että et tee rukousta pelkän teon takia. Mutta teet sen kuitenkin sen määräyksen takia, että saavuttaisit sillä jotain, ymmärrätkö? Vaikka sinulla on usko, sinun on silti suoritettava teko, että se usko tulisi täydelliseksi, niinkö? Että kelpaisit Jumalalle. Vai miten on, jos et tekisi noita tekoja, et voisi olla varma pelastuksestasi? Kerro minulle milloin muslimi voi olla varma Jumalan rakkaudesta häntä kohtaan ja pelastuksesta?

Asmaa; Tässä tulee väkisinkin mieleen, että jos jokainen kohta tulee täyttää täydellisesti eikä mitään voi saada anteeksi, siis ei mitään, johtuipa se mistä tahansa - enkä puhu nyt vilpittömyydestä - niin silloin Jumala on täysin armoton eikä anna mitään anteeksi. Silloin ei voida enää puhua armeliaasta Jumalasta.

Jaimini; Se miksi ihmisen täytyy täyttää koko laki johtuu Jumalan Pyhyydestä. Tästä Jumala ei tingi. Se että Jumala on armollinen, ei tee hänen Pyhyyttään yhtään vajaammaksi koska hän on täydellinen. " Olkaa pyhät niinkuin teidän Jumalanne on Pyhä." Jos hän tinkisi siitä hän joutuisi tekemään itsensä kanssa kompromisseja ja antamaan periksi pahalle. Jos hän ei suhtaudu täydellä vakavuudella syntiin, vaan antaa anteeksi ikäänkuin toisella kädellä huitaisten, että antaa nyt mennä tämän kerran, mutta älä sitä enää tee, ei hän olisi enää uskottava täydellisyydessään. Jos tuokin lause Mooseksen kirjasta olisi ikäänkuin sinnepäin, " loput voidaan unohtaa" , " ei se mitään" , ei se loppujen lopuksi olisi totuus vaan valhe. Jos armo on sitä että tekee kompromisseja synnin kanssa, se on mielestäni halpaa armoa ja väärää armoa. Jumala vihaa syntiä. Täydellisesti. Jumala ei vihaa syntistä. Hän on sitoutunut armoonsa. Hän antaa siinä itsensä. Maksaa siitä hinnan. Hän ei tee kompromisseja pahan kanssa, juuri siitä syystä, että vihaa pahuutta ja hän on myös vihassaan täydellinen.

Asmaa: En ajattele Jumalan tekevän minua täydelliseksi. Kyse ei ole siitä. Vaan oma aikeeni tehdä kaikki täydellisesti Jumalan tähden, se on mitä ajan takaa ja olen ajanut koko ajan takaa. Yksikään ihminen ei ole täydellinen, siksi jokaikisen ihmisen täytyy palvoa Jumalaa ja pyytää Häneltä anteeksiantoa jokaikinen päivä - ja vaikka Jumala olisi antanut kaiken anteeksi, siltikin Hänen palvomistaan tulisi jatkaa teoin, emmekö ole kiitollisia Jumalalle? Unohdammeko Hänet, jos meillä ei ole " tarvetta" Hänelle?

Jaimini; Olisin sitä mieltä, että unohdamme. Sekin on tarve, että voi todistaa itselleen, että minä sentään olen hyvä ihminen, kun teen kaiken mitä Jumala määrää. Ihminen on sellainen. Ajattelet siis, että Jumalan palvominen ja anteeksiannon pyytäminen, pitää meidät kelvollisina hänelle? Ja uskot että se riittää ja kelpaamme hänelle oman hyvän aikeemme ansiosta? Se on minun mielestäni aika epämääräistä. Missä menee raja? Antaako armollinen Jumala meidän olla epätietoisuudessa, joudummeko helvettiin vai ei? Raamatun mukaan Jumala on rakkaus. Se on yksi hänen ominaisuuksistaan. Siihen mielestäni kuuluu se, että voi sanoa rakkautensa kohteelle, sinun käy hyvin, minä pidän huolen siitä, älä ole huolissasi. Siihen myös kuuluu, että sitoutuu rakkautensa kohteeseen ja antaa hänelle lupauksen.

Asmaa; Tästäkin olen samaa mieltä, ehkä ajattelen kuitenkin eri tavalla silti.. ei se oma hyvä olo riitä, silloinhan sitä rukoilisi vain oman hyvän olonsa takia tai muuta vastaavaa. Jumalaa tulee palvoa kaikissa tilanteissa, rukoilla oli asiat sitten hyvin tai huonosti. Koko elämämme tarkoitus on vain ja ainoastaan palvoa Jumalaa, se on siis oleellinen osa jokapäiväistä elämää ja olemista tässä maailmassa.

Jaimini; Aivan, hyvän olon saaminen rukouksesta ei vielä todista mitään. Se ei todista sitä, että rukouksella on saavutettu jotain. Minä uskon, että Jumalan Sana ja lupaukset ovat ne mihin voimme luottaa.

Vierailija

Lainaus:

Jaimini:Juu, anteeksi jos olen toistanut itseäni. Sitä koittaa vaan selittää ja selittää, että jos toinen voisi ymmärtää.

Ymmärrän kyllä, mielelläänhän sitä saisi toisen näkemään kuin itse asian näkee, koska kokee sen olevan totuus. Itse koen aivan samalla tavalla. Mutta olet kyllä antanut lisää näkökulmaa asiaan, vaikka edelleen olen asioista ' omaa mieltäni' .

Lainaus:

Jaimini: Kiitos kun kerrot rehellisesti ajatuksiasi. (Tämä ei nyt tarkoita, ettetkö olisi tehnyt niin koko ajan.) Mutta juuri se minua kiinnostaa, miten ihminen, suomalainen nämä asiat kokee. En voi vaikuttaa siihen miten uskot, mutta voin kertoa miten itse näen nämä asiat.

Täytyy sanoa, että vaikka olemme niin eri mieltä, niin silti keskustelumme on ollut (mielestäni) todella asiallista - olemme kertoneet mitä mieltä olemme ja olemme vertailleet näkemyksiämme. Tällaista keskustelua toivoisi enemmänkin eikä vain sitä vänkäämistä.

Lainaus:

Mietipä onko sellainen heikko, joka menee kuolemaan toisen puolesta, vaikka itse ei ole tehnyt mitään pahaa.

Ihmiselle en näe sitä heikkoutena, mutta Jumalalle kyllä. Koska Jumala ei ole niin kuin ihminen. Jumalalle kaikki on mahdollista eikä Hänen tarvitse toimia kuten ihminen.

Lainaus:

Jos hän olisi rakastanut vain sanoillaan, silloin hän olisi heikko.

Itse näen/koen Jumalan Kaikkivoivana, Kaikkivaltiaana - joka pystyy tekemään mitä vain haluaa, ilman tarvetta muuttua ihmiseksi.

Lainaus:

Jos ajatellaan perheen isää, joka lähettää vain rahaa perheelleen, mutta ei tule heidän luokseen ja vietä aikaa heidän kanssaan, rakastaako hän silloin todella perhettään. Jos perhe on pulassa ja kärsii vaikka rikollisten käsissä, rakastaako hän todella heitä, jos huutelee vain matkan päästä, minä rakastan teitä. Eikö hän ole rohkea ja osoita todellista rakkautta, kun hän menee heidän luokseen ja asettaa henkensä alttiiksi perheensä puolesta. Onko se heikkoutta?

Ihmisestä ajateltuna, ei ole heikkoutta - mutta jälleen, Jumalasta ajateltuna on. Koska Jumalalle kaikki on mahdollista, ei Hänen tarvitse kuolla (joka olisi mielestäni todella heikkoa, jumala joka kuolee.. ketä sellainen jumala voi edes suojella?)

Lainaus:

Inhimillinen rakkaus on vain kuva, vain häivähdys Jumalan rakkaudesta.

Jumalan rakkaus on suurempaa kuin inhimillinen rakkaus.

Lainaus:

Jos et tule ja kärsi samaa kärsimystä, et voi tietää missä toinen on, mitä se kärsimys on.

Mutta oma näkökantani on se, että Jumala kyllä tietää mitä koemme - Hän tietää KAIKEN, miksi Hän ei siis tietäisi mitä tunnemme ja mitä kärsimme? Ei Hänen tarvitse muuttua ihmiseksi kokeakseen tätä - siksihän Hän on Jumala. Ihmisellä on tarve samaistua, jopa astua toisen saappaisiin kokeakseen mitä toinen kokee - mutta Jumalalla ei ole tällaista tarvetta.

Lainaus:

Asmaa: Kristityt vaan tuntuvat noudattavan niin kovin harvoja asioita Raamatusta, siksi kysyin tästä asiasta.

Mitähän tällä tarkoittanet?

[/quote]

Raamattu kuitenkin antaa monia ohjeita, jos nyt alkaisin poimimaan asioita, ne tuntuisi yksittäisille ohjeille. Kun sanoit, että laki on hyvä aiemmin.. koskeeko tämä sitten myös VT:n puolta vai vain UT:n puolta. UT:sta nyt tulisi ainakin ensimmäisenä mieleen naisten pään peittäminen.. välillä siis tuntuu sille, että poimitaan vain se rakkauden kaksoiskäsky ja muun annetaan mennä täysin omalla painollaan, pahemmin välittämättä siitä mitä Raamattu sanoo. Yksi kovin näkyvä asia on esiaviolliset suhteet, joihin Raamattu suhtautuu kielteisesti.. toisaalta naispappeus on sellainen, jota en näe Raamatun hyväksyvän.. niin miten kristityt hyväksyvät näitä asioita? Miten itse näet tämän asian?

Vierailija

Lainaus:

Jaimini: Jumalan laki on täydellinen. Raamatussa Jumalan laki tulee esille sekä Vanhassa että Uudessa Testamentissa. Meille jokaiselle kuuluisi tuomio tämän lain mukaan. Mutta silloin kukaan ei kestä Jumalan tuomiolla. Siksi Jumala lähetti Jeesuksen kärsimään rangaistuksen meidän puolestamme. Hän meni tuomittavaksi meidän puolestamme.

Mutta eikö Jumala voi antaa anteeksi katuvalle ja anteeksipyytävälle? Tämä on minusta omituista, kun Jumala on kuitenkin Kaikkivaltias, Kaikkivoiva. Tiedän, että olen aikaisemminkin takertunut tähän ja joku siihen silloin vastasikin - mutta tämä on yksi niistä asioista, joita en voinut ymmärtää kristinuskossa, silloin kuin aloin etsimään vastauksia muualta.

Lainaus:

Jaimini: tuohon edelliseen jatkoa. Hän joutui Jumalan hylkäämäksi meidän pahojen tekojemme tähden. Tässä Jeesus tunnustaa sen itse.

Muslimin silmissä Profeetta ei sanoisi tuollaisia sanoja. Sen lisäksi, jos Jeesus on kerta osa kolminaisuutta ja täten myös Jumala itse, niin millä selittyvät hänen sanansa tämän valossa? Menee monimutkaiseksi mielestäni. Ja jälleen, millainen Jumala hylkää palvelijansa? Tämä on jotain käsittämätöntä.. minulle Jumala on aina, myös ennen islamiin paluutani, ollut Armelias. Tässä ei näy armo, ei edes sen myötä, että Jeesus muka kantoi kaikki syntimme - minusta se on vain julmaa. Jos ei Jumala kykene anteeksiantoon muuten, niin silloin en kutsuisi tällaista Jumalaa armeliaaksi.

Lainaus:

Luulen että hän nimitti äitiään niinkuin tuohon aikaan oli tapana. Suomenkielinen käännös kuulostaa ehkä kummalliselta, kun meillä aikuiset miehetkin kutsuvat äitiään äidiksi, samalla tavalla kuin lapset. Se ei kerro kuitenkaan etteikö hän rakastanut äitiään. Jopa ristillä ollessaan hän huolehti äitinsä tulevaisuudesta.

Tulee mieleeni, että luulo ei ole tiedon väärti - olisi mielenkiintoista selvittää, oliko tuollainen tapana hänen aikanaan.

Vierailija

Lainaus:

Jaimini: Kirjoitin tänne, mutta kun lähetin sen, se hävisi jonnekin...Uusi yritys. Oli mielenkiintoista lukea miten ajattelet rukouksesta. Eli rukouksen kautta voi saavuttaa täydellisyyden, joka vaikuttaa sitten muihinkin tekoihin. En osaa analysoida sitä miten se eroaa kristillisestä rukouksesta, mutta se tulee mieleen, että meillä on tärkeää että siitä ei oteta kunniaa ihmiselle (vaikka ymmärsin kyllä, että et tee sitä ihmisten vuoksi) itselleen.

En tiedä kuinka hyvin olet tietoinen siitä, että palvonnan tekeminen näyttääkseen sitä muille on islamissa suuri synti. Arabiaksi sen nimi Riyaa ja tässä oli määritelmä tälle sanalle jonka löysin:

[b]Riyaa` is defined as the performance of a deed with the intention of pleasing other than Allah (swt ). The difference between riyaa` and sum' ah (sometimes confused in the minds of some), is that while riyaa` is done in order to show off in front of people (such as ostentatiously giving charity or praying), the latter involves the performance of good deeds in order to be heard (such as mentioning Allah (swt ) or reciting the Qur' an in a loud voice etc.) - both with the same intention: To favourably impress people[/b]

[B]

Linguistically riyaa comes from the root " ra`aa" which means to see, to behold, to view. The derived word ' riyaa' means " eyeservice, hypocrisy, dissimulation; dissemblance."

From a Sharee`ah point of view, " to perform acts which are pleasing to Allah, with the intention of pleasing other than Allah" . Thus riyaa originates in the heart. [/b]

Ja sitten Riyaasta, kun tiedät sen merkityksen:

On the authority of Abu Sa' eed Al-Khudri (ra ), in a marfoo' form, it is reported from Prophet Muhammad: " Shall I not tell you what I fear for you more than Al-Maseeh Ad-Dajjaal?" 1 They replied: " Yes." He (saas ) said: " It is hidden Shirk such as when a person stands in prayer and he improves his prayer when he knows that others are watching." (Narrated by Imam Ahmad)

[Al-Maseeh Ad-Dajjaal: The false Messiah, who will deceive many people by performing apparent miracles, such as giving life to the dead. There are many authentic Ahadith concerning him.]

Aboo Hurayrah quoted Allah' s Messenger (saaw) warning about a person' s adoration of himself: " There are three destructful things: desires that are followed, greediness that is obeyed, and a person' s self-admiration and conceit; and this is the worst of the three"

Profeetta Muhammad on myös sanonut seuraavaa:

`The first person to be judged on the Day of Resurrection will be a man who was martyred. He will be brought forth and Allah (SWT) will remind him of His blessings, and he will recognize them. Then he will be asked, " What did you do with them?" He will say, " I fought for Your sake until I was martyred." Allah (SWT) will say, " You have lied. You only fought so that people would say, `He is courageous,' and they did say it." Then He will order that he be dragged on his face and thrown into the Fire. Then there will be a man who studied much and taught others, and recited Qur' an. He will be brought forth and Allah (SWT) will remind of His blessings, and he will recognize them. Then he will be asked, " What did you do with them?" He will say, " I studied much, and taught others, and recited Qur' an for Your sake. Allah (SWT) will say, " You have lied. You studied so that people would say, `He is a scholar,' and you recited Qur' an so that they would say, `He is a qari' ,' and they did say it." Then He will order that he be dragged on his face and thrown into the Fire. Then there will be a man to whom Allah (SWT) gave all types of wealth in abundance. He will be brought forth and Allah (SWT) will remind him of His blessings and he will recognize them. Then he will be asked, " What did you do with them?" He will say, " I have never seen any way in which You would like money to be spent for Your sake without spending it." Allah (SWT) will say, " You have lied. You did that so people would say, `he is generous,' and they did say it." Then He will order that he be dragged on his face and thrown into the Fire." ' " 46

The intelligent Muslim woman who is truly guided by the Qur' an and Sunnah carefully avoids slipping into the sin of boasting in any of its many forms. She is ever keen to devote all of her deeds exclusively to Allah (SWT), seeking His pleasure, and whenever the appalling spectre of pride and boasting looms before her, she remembers and adheres to the teaching of the Prophet (PBUH):

" Whoever makes a show of his good deeds so that people will respect him, Allah (SWT) will show what is truly in his heart." [Sahih Muslim, 16/143, Kitab al-birr wa' l-silah wa' l-adab, bab tahrim al-zulm.]

Tuo pitkä hadith on mielestäni selkeä osoitus siitä, miten muslimin tulisi nähdä tämä asia.

Lainaus:

Eli rukous ei ole niin näyttävää ulospäin, kuin Islamissa. Se kehoitetaan tekemään salassa, ettei siitä varmasti tulisi suoritusta ja sillä ostettaisi Jumalan suosiota, sillä Jumala on jo maksanut sen suoritusosuuden.

Islamissa on kahdenlaisia rukouksia - on pakolliset rukoukset, jotka ovat miehille heidän mahdollisuuksien mukaan pakollisia seurakunnassa (ts. moskeijassa) ja tällä on tarkoitus lisätä rakkautta uskovien välillä, muun muassa.. mutta sitten on suositeltavaa rukoilla ylimääräiset rukoukset kotona, juuri varmaan yllä mainittujen seikkojen takia, ettei niitä tekisi näyttääkseen muille - etenkin yöaikaan suoritettava ylimääräinen rukous on suositeltava, koska silloin uskova on muiden silmien " näkymättömissä" ja teko on täysin Jumalalle.

Lainaus:

Sen vuoksi rukous voi olla vapaata. Se on vapaata sydämen puhetta Jumalalle. Saa olla sellainen kuin on ja kertoa Jumalalle ne asiat mitkä sydämessä on koska hän tietää ne jo. Jumala on valmistanut tien jota kautta voi vapaasti olla yhteydessä Häneen. Ja se on vastavuoroista siinä Jumala myös vastaa sydämen puheeseen. Raamattu kehottaa rukoilemaan lakkaamatta. Kun rukous on vapaa suorituksesta, se voi keskittyä suoraan Jumalaan, pois itsestä. Hän on erittäin tarkka siitä että kunnia pelastuksesta ja paratiisiin pääsystä tulee Hänelle ja vain Hänelle.

Muslimien ns. du' aa-rukous on täysin vapaamuotoinen. Mutta sitten meillä on vielä ns. pakolliset rukoukset - jotka teemme kuten kaikki aiemmatkin profeetat, Jeesuksenkin kerrotaan painaneen päänsä maahan kuten teemme. Tämä ns. pakollinen rukous on ainakin minulle äärimmäisen ihana asia enkä koe sitä mitenkään, miten sen sanoisi, " rutiininomaisena" tai vain liikesarjana. Koen senkin olevan puhetta Jumalalle, Hänen ylistämistään ja kiittämistään. Toisessa ketjussa Aureole vastasi todella kauniisti siihen, mille rukous tuntuu. Ja ne liikkeet ovat niin luonnolliset, että se ei millään lailla estä keskittymästä Jumalaan, päinvastoin. Ja tavoitteemme on saavuttaa rukouksessa khushoo eli nöyryys Jumalalle, tietynlainen keskittyminen - emme ajattele mitään muuta sillä hetkellä.

Viimeisestä lauseesta olen samaa mieltä, kukaan ei voi ottaa kunniaa pelastuksesta tai paratiisiin pääsystä. Tämä asia on Jumalan käsissä.

Vierailija

Joo kyllä siinä oli lueteltu joitain asioita mitä pitää tehdä. Eli ymmärränkö että noita hyviä tekoja on lueteltu siellä täällä ja ne pitää etsiä Koraanista? Mutta tarkkaa tietoa, määritelmää miten hyvin ne pitää suorittaa, ei ole annettu?

Minua vieläkin kiinnostaisi missä Koraanissa on puhuttu siitä mittatikusta ja millä tavalla se siellä ilmaistaan? Etten tempaa jotain asiayhteydestään mielivaltaisesti. Sen kuitenkin tiedän että siellä on mainittu se kaksi kertaa.

Mittatikku, joka on annettu Moosekselle ja Aaronille on Vanhan Testamentin mukaan selkeästi kymmenen käskyä, lain taulut. Siis minun mielestäni. Ja 10 käskyn summana Jumala sanoo 3 Moos 11:44 " Sillä minä olen Herra, teidän Jumalanne; pyhittäkää siis itsenne ja olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." ja Matt 5:48 " Olkaa te siis täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on" . Ja Jeesus myös vuorisaarnassaan tarkentaa kymmentä käskyä ja osoittaa miten tarkkaan niitä pitää noudattaa, eli täydellisesti. Siitä oli jossain toisessa keskustelussa.

Eli tämän mittatikun mukaan mitattuna Jumalan vaatimustaso on täydellinen eli siinä on nollapiste. Jos ei paastoa täydellisesti ja anna almuja täydellisesti ja paha aie muutu AINA hyväksi ja ei vain hyväksi vaan täydelliseksi teoksi, silloin menee kaikki nämä teot miinuksen puolelle, jos ne eivät ole täydelliset. Ja tämän mukaan täydellinen teko yltää vasta siihen nolla viivalle. Ja jos teko on enemmän kuin täydellinen silloin se vasta menee sinne plussan puolelle. Osaanko ollenkaan selittää ymmärrettävästi? Mitä mieltä olette tällaisesta?

Vierailija

Mieheni selitti asian näin: koska Jeesus oli Pyhän Hengen hedelmä ja ei siis tavallinen ihminen, niin kuoleman edessä, hän halusi painottaa, että hänen äitinsä oli samanlainen nainen kuin muut naiset ja hänen suhteensa samassa asemassa kuin muutkin naiset. Mariankin täytyi tehdä samanlainen ratkaisu kuin muidenkin: uskoiko hän Jeesukseen Jumalan poikana eli Jumalana.

Mieheni ei edes pohtinut pitkään tätä asiaa, joten en tiedä, mistä hän tämän selityksen otti, mutta näin hän sen selitti, kun kerroin, mitä jäin pohtimaan, kun olin käväissyt tietokoneella.

Vierailija

Asmaa:

</p> <p> <br /></p> <p>[quote kirjoitti:

Taivaaseen ei tosiaan voi päästä yhtään syntiä - ja tästä minusta kertoo kauniisti eräs hadith, jota en muista sanasta sanaan, mutta ajatuksena se, että ne jotka joutuvat ensin Helvettiin maksamaan joistakin teoistaan - sitten kun he pääsevät Paratiisiin, heidät kastetaan veteen, joka puhdistaa heidät kaikesta.. jolloin Paratiisiin ei pääse hippustakaan syntiä tai pahuutta.

Tulle väkisinkin mieleen kastevesi, meikäläisen näkökulmasta :)

Vierailija

Lainaus:

Jaimini: Mutta entä itseltä ja Jumalalta? Kristinuskossa palvonnalla, rukouksella ei voi kartuttaa " pelastuksen tiliä" . Rukous sinänsä ei ole teko, jolla voisin puhdistua. Rukouksen merkitys ei ole se, koska silloin, jos se olisi tulisi väkisinkin siinä kunniaa ihmiselle itselleen, siitä mitä hän tekee. Jumala ei anna kunniaansa ihmiselle. Jumala on vapauttanut minut tästä ja silloin rukous saa ihan uusia ulottuvuuksia.

Tässä kohdin näkemyksemme eroavat, kahdellakin tapaa. En koe saavani rukouksesta kunniaa - vaan koen tekeväni asian, jonka Jumala haluaa minun tekevän. Koen palvovani Jumalaa. En usko sen olevan " avaimeni" Paratiisiin, vaan sen ratkaisee varmastikin usko - mutta mikä sitä uskoa vahvistaisi muu paremmin kuin rukous, yhteys Jumalaan?

Tarkemmin sanottuna, koen rukouksen muistutuksena ja apuna - en sinänsä ajattele sen kartuttavan mitään tiliä, vaan koen sen pitävän minut " oikeassa suunnassa" . Koraanin mukaan rukous on tärkeä enkä ihmettele kyllä yhtään miksi, sen jälkeen kun on saanut kokea sen vaikutuksen elämässään. Kun herään aamulla, herään palvoen ja kiittäen Jumalaa siitä, että olen saanut uuden päivän palvoa Häntä.. keskipäivällä keskeytän jälleen tekemiseni, muistaakseni Jumalaa, ylistääkseni Häntä kaikesta hyvästä (sekä pahastakin, koska joskus näemme jonkin asian pahana vaikka se todellisuudessa on meidän parhaaksi).. jälleen iltapäivällä keskeytän maalliset toimeni ja muistan ja kiitän Jumalaa.. samoin muiden rukousten kanssa.

Näen siis rukouksen täysin Jumalan määräyksen toteuttamisena - en koe ottavani siitä mitään kunniaa itselleni, koska se teko yksinään ei auta mitään - vaan usko, sillä jos rukoilee ilman uskoa, vain sen teon itsensä takia, se on aivan turhaa. Silloin näkisin, että pyrkisi vain niittämään kunniaa siitä itselleen, jos tekisi sen teon vain sen teon takia - eikä Jumalan takia ja sen takia, että se on asia, jonka Hän on määrännyt. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ja Jumala yksin tietää, onko sydämemme vilpitön tässä asiassa, meidän ei sitä tarvitse muille vakuutella millään lailla.

Lainaus:

Raamatun mukaan ihmisen, joka haluaa ansaita jotain Jumalan silmissä täytyy täyttää koko laki, kaikki viimeistä piirtoa myöten.

Tässä tulee väkisinkin mieleen, että jos jokainen kohta tulee täyttää täydellisesti eikä mitään voi saada anteeksi, siis ei mitään, johtuipa se mistä tahansa - enkä puhu nyt vilpittömyydestä - niin silloin Jumala on täysin armoton eikä anna mitään anteeksi. Silloin ei voida enää puhua armeliaasta Jumalasta.

Lainaus:

Kuinka voi olla varma omasta sydämestään, että se on aina vilpitön.

Siksi täytyy pitää koko ajan huoli siitä, että oma aie on oikea. Kyllä sitä joskus huomaa tekevänsä jotain vääristä syistä, mutta sitten täytyy tehdä tawba eli katua, pyytää Jumalalta anteeksi ja oikaista oma aikeensa.

Lainaus:

Jos sinulle on annettu tietyt jutut jonka kautta Jumala tekee sinut täydelliseksi, niin mitä sitten jos joskus et teekään kaikkea.

En ajattele Jumalan tekevän minua täydelliseksi. Kyse ei ole siitä. Vaan oma aikeeni tehdä kaikki täydellisesti Jumalan tähden, se on mitä ajan takaa ja olen ajanut koko ajan takaa. Yksikään ihminen ei ole täydellinen, siksi jokaikisen ihmisen täytyy palvoa Jumalaa ja pyytää Häneltä anteeksiantoa jokaikinen päivä - ja vaikka Jumala olisi antanut kaiken anteeksi, siltikin Hänen palvomistaan tulisi jatkaa teoin, emmekö ole kiitollisia Jumalalle? Unohdammeko Hänet, jos meillä ei ole " tarvetta" Hänelle?

Lainaus:

Et voi saada niitä päiviä ja hetkiä takaisin. Silloin et olekaan täydellinen vaan vajaa. Sydämesi ei olekaan kokonaan puhdas. Se että Jumala sanoisi että saat anteeksi, ei korvaa sitä ja tee sydämestä puhdasta.

Ei niitä voikaan saada takaisin. Mutta aina on mahdollisuus pyytää Jumalalta anteeksi ja tehdä asiat siitä lähtien kuten pitää. Jos Jumala ei hyväksyisi katumusta tai antaisi mitään anteeksi - niin jälleen kerran, kyseessä ei ole Armelias Jumala vaan täysin armoton Jumala. Jumala on Kaikkivoiva, Hän näkee meidän sydämeemme ja tietää kaiken meistä - Hän myös voi antaa anteeksi.

Lainaus:

Se että rukouksesta saa hyviä fiiliksiä, ei vielä tarkoita sitä, kaikki on hyvin.

Tästäkin olen samaa mieltä, ehkä ajattelen kuitenkin eri tavalla silti.. ei se oma hyvä olo riitä, silloinhan sitä rukoilisi vain oman hyvän olonsa takia tai muuta vastaavaa. Jumalaa tulee palvoa kaikissa tilanteissa, rukoilla oli asiat sitten hyvin tai huonosti. Koko elämämme tarkoitus on vain ja ainoastaan palvoa Jumalaa, se on siis oleellinen osa jokapäiväistä elämää ja olemista tässä maailmassa.

Vierailija

Mietin vielä tuota armollisuutta ja täydellisyyttä lisää. Mieleeni tuli hadith, jossa sanotaan, että jos uskovan rukous on täydellinen - silloin kaikki muutkin teot ovat täydellisiä. Siitä syystä varmasti Koraanikin puhuu rukouksesta niin tärkeänä ja vaatii sen suorittamista täydellisesti.. ja hadith, jota lainasin aiemmin, siinähän puhuttiin, että ensimmäinen asia josta meidät " vaaditaan tilille" on rukous ja jos pakollisissa rukouksissa on puutteita, sitten katsotaan ylimääräisiä rukouksia.

Ja sitten jos itse pohdin tätä, niin sellainen ihminen, joka ihan oikeasti antautuu rukoukselle Jumalan tähden eikä sen tähden että muut näkisivät - kyllähän se vaikuttaa ihmiseen. Itseeni ainakin rukous vaikuttaa niin, että se muistuttaa jatkuvasti siitä, miksi olen täällä. Ja mitä enemmän rukoilen, tuntuu, että sydän vahvistuu uskossa ja rakkaudessa Jumalaan - ja sitä kykenee välttämään pahoja tekoja helpommin, koska mieli on " selkeä" siitä mitä olen täällä tekemässä ja mikä on tavoitteeni - sehän on Jannah eli Paratiisi, inshaAllaah, jos Jumala suo. Eli jos rukous on täydellinen, kaikkine osineen, tärkeimpänä khushoo eli tietynlainen nöyryys Jumalalle, niin kaikki loputkin teot napsahtavat sen kautta kohdalleen - koska se rukous (tai viime kädessä Jumala) ohjaa meitä meidän muissa teoissa.

Vielä tuli mieleeni seuraava hadith, joka liittyy jotenkin aiheeseen:

Bukhary, Volume 1, Book 2, Number 49: Narrated An-Nu' man bin Bashir: I heard Allah' s Apostle saying, ' Both legal and illegal things are evident but in between them there are doubtful (suspicious) things and most of the people have no knowledge about them. So whoever saves himself from these suspicious things saves his religion and his honor. And whoever indulges in these suspicious things is like a shepherd who grazes (his animals) near the Hima (private pasture) of someone else and at any moment he is liable to get in it. (O people!) Beware! Every king has a Hima and the Hima of Allah on the earth is His illegal (forbidden) things. Beware! There is a piece of flesh in the body if it becomes good (reformed) the whole body becomes good but if it gets spoilt the whole body gets spoilt and that is the heart.]

Profeetta Muhammad sallallaahu alayhi wa sallam sanoi myös, että taqwa eli Jumalan pelko on sydämessä.

Armosta vielä seuraava hadith:

With regards to children, Al-Aqra Ibn Habis was visited by the Prophet Muhammad Sallallahu ' Alayhi Wa sallam. The Prophet Sallallahu ' Alayhi wa sallam lifted one of his children and placed the child on his lap. He kissed the child out of the kindness and softness of his heart towards the child. Al-Aqra said, " I have 10 other children and I have not kissed a single one of them." This was a point of pride, manhood - that one is not soft, that one is tough. The Prophet Sallallahu ' Alayhi wa sallam said to him, " Can I help it if Allah has removed mercy from your heart?" He went on to say, " And whoever is not merciful will not receive mercy."

Lisäksi tiedon vaikutuksesta ihmiseen:

The reality for those seeking knowledge - as it is compulsory for us to seek knowledge of the Deen - is that if there is not, along with that knowledge, a soft heart, then we cannot taste the beauty of that knowledge. As Hassan Al-Basri had said, " If a man seeks knowledge, it will appear in his face, hands and tongue and in his humility to Allah."

Ja lisäksi Koraani sanoo heistä, jotka eivät muista Jumalaa:

" " Woe to those whose hearts are hardened against the remembrance of Allah." Surah Az-Zumar (39:22)

Ja lisäksi Koraanissa Jumala sanoo:

" Whoever turns away from my remembrance will have a wretched life." [Quran, Surah Ta-Ha 20:124 : "

Ja vielä:

Quran, Surah Al-Ra' d 13:28 : " Those who believe, and whose hearts find satisfaction in the remembrance of Allah: for without doubt in the remembrance of Allah do hearts find satisfaction."

Jumalan muistaminen pehmentää sydäntä ja auttaa meitä tekemään hyviä tekoja.

Vielä loppuun Profeetta Muhammadin sallallaahu alayhi wa sallam sanat:

" I have left you on a clear white plain, whose day is like its night. Anyone who deviates from it is destroyed."

Vierailija

Jaimini:

Lainaus:

Tarkoitan, että olen ymmärtänyt, että muslimit ajattelevat, että hyvät teot on uskonnollisten velvollisuuksien täyttäminen, eli rukoukset ja almut. Ja sitten taas paha teko on edellisten laiminlyöminen. Ja sitten näiden balanssi kertoo, mitä seuraa eli ollaanko plussan puolella. Mutta eikö Koraanissa ole mainittu myös yksittäisiä tekoja synneiksi? Ja Koraani opettaa, että viimeisellä tuomiolla pieninkin teko ja ajatus punnitaan ja että viimeinen tuomio on julma ja tarkka. Eli mikä on synti? Lasketaanko siihen kaikki yksittäiset teot ja ajatukset?

ja hyvästä teosta samoin. On hyvä teko nostaa tieltä häiritsevä kivi. Hymyillä siskolle. Paljon pikkupikku juttuja.

Teot palkitaan aikomuksen mukaan:

Sahih Bukhari Volume 1, Book 2, Number 51:

Narrated ' Umar bin Al-Khattab:

Allah' s Apostle said, " The reward of deeds depends upon the intention and every person will get the reward according to what he has intended. So whoever emigrated for Allah and His Apostle, then his emigration was for Allah and His Apostle. And whoever emigrated for worldly benefits or for a woman to marry, his emigration was for what he emigrated for."

Hyvistä teoista saa myös palkkiota eri tavoin kuin pahoista saa rangaistusta:

Hadith Qudsi 16:

On the authority of son of Abbas (may Allah be pleased with them both), from the Messenger of Allah (PBUH), among the sayings he related from his Lord (glorified and exalted be He) is that He said:

Allah has written down the good deeds and the bad ones. Then He explained it [by saying that] he who has intended a good deed and has not done it, Allah writes it down with Himself as a full good deed, but if he has intended it and has done it, Allah writes it down with Himself as from ten good deeds to seven hundred times, or many times over. But if he has intended a bad deed and has not done it, Allah writes it down with Himself as a full good deed, but if he has intended it and has done it, Allah writes it down as one bad deed.

It was related by al-Bukhari and Muslim.

Eli jopa siitä palkitaan että jos on ajatellut jotain ikävää mutta sitten tajunnut olla tekemättä sitä!

Harmi ettei ehdi kääntämään mutta menisi niin paljon aikaa ja nopeasti en halua kääntää ettei tule virheitä.

Vierailija

Lainaus:

Jaimini: Joo kyllä siinä oli lueteltu joitain asioita mitä pitää tehdä. Eli ymmärränkö että noita hyviä tekoja on lueteltu siellä täällä ja ne pitää etsiä Koraanista? Mutta tarkkaa tietoa, määritelmää miten hyvin ne pitää suorittaa, ei ole annettu?

Tiedon etsiminen on velvollisuus jokaiselle muslimille. Ja sanotaankin, että tämä uskonto perustuu todisteisiin (daleel). Asioista on kerrottu selkeästi ja meille on kerrottu mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Eihän niitä sinänsä tarvitse etsimällä etsiä Koraanista, koska olisi suotavaa säännöllisesti (mieluiten päivittäin) lukea Koraania.

En tiedä tarkalleen mihin viittasit sillä, että Koraanissa olisi mittatikku mainittu kaksi kertaa. Mutta tällaista löysin:

" O you who believe! Enter perfectly in Islâm (by obeying all the rules and regulations of the Islâmic religion) and follow not the footsteps of Shaitân (Satan). Verily! He is to you a plain enemy" (Al-Baqarah 2:208)

" Then, there has succeeded them a posterity who have given up As-Salât (the prayers) [i.e. made their Salât (prayers) to be lost, either by not offering them or by not offering them perfectly or by not offering them in their proper fixed times, etc.] and have followed lusts. So they will be thrown in Hell." (Maryam 19:59)

" Those who believe and do righteous good deeds, there is no sin on them for what they ate (in the past), if they fear Allâh (by keeping away from His forbidden things), and believe and do righteous good deeds, and again fear Allâh and believe, and once again fear Allâh and do good deeds with Ihsân (perfection). And Allâh loves the good­doers. (Al-Ma' idah 5:93)"

Eli siis täydellisyyttä odotetaan myös Koraanin taholta, mutta kuitenkin..

" Verily, He is the One Who forgives (accepts repentance), the Most Merciful." (Al-Baqarah 2:37)

" Say (O Muhammad SAW to mankind): " If you (really) love Allâh then follow me (i.e. accept Islâmic Monotheism, follow the Qur' ân and the Sunnah), Allâh will love you and forgive you of your sins. And Allâh is Oft-Forgiving, Most Merciful." " (Aali Imran 3:31)

" Allâh accepts only the repentance of those who do evil in ignorance and foolishness and repent soon afterwards; it is they to whom Allâh will forgive and Allâh is Ever All­Knower All­Wise" . (An-Nisa 4:17)

" Verily, Allâh forgives not that partners should be set up with him in worship, but He forgives except that (anything else) to whom He pleases, and whoever sets up partners with Allâh in worship, he has indeed invented a tremendous sin. (An-Nisa 4:48) "

" Degrees of (higher) grades from Him, and forgiveness and Mercy. And Allâh is Ever Oft­Forgiving, Most Merciful. (An-Nisa 4:96)"

ja haditheista:

" Abu Dawood reported from Anas ibn Hakeem al-Dabbi that he came to Madeenah and met Abu Hurayrah. He said: ¿He asked me about my lineage so I told him about it, then he said: ¿O young man, shall I not tell you a hadeeth?¿ I said, ¿Of course, may Allaah have mercy on you,¿ and I think he mentioned it from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him). He said: ¿The first thing that people will be asked about on the Day of Resurrection will be their prayers. Our Lord will say to His angels (although He knows best): ¿Look at My slave¿s prayers: are they complete or is something lacking?¿ If they are complete, they will be recorded as such, but if something is lacking, He will say: ¿Look and see if My slave has any voluntary prayers to his credit.¿ If this proves to be the case, He will say: ¿Make up his (missing) obligatory prayers with his voluntary prayers.¿ Then the rest of his deeds will be dealt with in the same manner.¿¿" (Saheeh al-Jaami¿, 2571)

" saheeh hadeeth narrated by Hurayth ibn Qubaysah, who said: ¿I came to Madeenah and prayed, ¿O Allaah, send me a righteous companion.¿ I went and sat with Abu Hurayrah and said: ¿I asked Allaah to bless me with a righteous companion; tell me a hadeeth that you heard from the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him), so that I may benefit therefrom.¿ He said: ¿I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say that the first thing for which a person will be brought to account on the Day of Resurrection will be his prayer. If it is sound, he will be successful, and if it is lacking in any way, he will be doomed. If his obligatory prayers are lacking, the Lord will say: ¿Look and see whether My slave has any voluntary prayers which may be used to make up what is lacking in his obligatory prayers.¿ Then all his deeds will be examined and dealt with in the same way.¿¿ (Reported by al-Tirmidhi, no. 413; see also Saheeh al-Jaami¿, 2020).

Lisäksi rukouksesta Koraani sanoo seuraavaa:

" What led you into Hell-Fire? They will say; ' We were not of those who prayed;' (The Noble Quran, 74:42-43)" '

" So woe to the worshippers who are neglectful of their Prayers, those who (want but) to be seen (of men). (The Noble Quran, 107:4-6)"

" The hypocrites--they think they are over-reaching Allah but He will over-reach them: When they stand up to Prayer, they stand without earnestness, to be seen of men, but little do they hold Allah in remembrance. (The Noble Quran, 4:142)"

Ja vielä hadeeth qudsi (eli hadeeth, jossa välitetään Jumalan sanoja):

On the authority of Abu Dharr al-Ghifari (may Allah be pleased with him) from the Prophet is that among the sayings he relates from his Lord (may He be glorified) is that He said:

O My servants, I have forbidden oppression for Myself and have made it forbidden amongst you, so do not oppress one another. O My servants, all of you are astray except for those I have guided, so seek guidance of Me and I shall guide you, O My servants, all of you are hungry except for those I have fed, so seek food of Me and I shall feed you. O My servants, all of you are naked except for those I have clothed, so seek clothing of Me and I shall clothe you. [B]O My servants, you sin by night and by day, and I forgive all sins, so seek forgiveness of Me and I shall forgive you.[/b] O My servants, you will not attain harming Me so as to harm Me, and will not attain benefitting Me so as to benefit Me. O My servants, were the first of you and the last of you, the human of you and the jinn of you to be as pious as the most pious heart of any one man of you, that would not increase My kingdom in anything. O My servants, were the first of you and the last of you, the human of you and the jinn of you to be as wicked as the most wicked heart of any one man of you, that would not decrease My kingdom in anything. O My servants, were the first of you and the last of you, the human of you and the jinn of you to rise up in one place and make a request of Me, and were I to give everyone what he requested, that would not decrease what I have, any more that a needle decreases the sea if put into it. O My servants, it is but your deeds that I reckon up for you and then recompense you for, so let him finds good praise Allah and let him who finds other that blame no one but himself.

It was related by Muslim (also by at-Tirmidhi and Ibn Majah).

Lisääkin olisi :) mutta eiköhän näistä ala jo saamaan kuvaa. Siis teoissa vaaditaan täydellisyyttä, siis näissä velvollisuuksissa kuten rukouksessa. Ja jos sitä ei suorita täydellisesti, katsotaan onko ylimääräisiä tekoja, jotka paikkaisivat tätä vajaavuutta. Tämä siis pätee näihin velvollisuuksiin.

Sen lisäksi Jumala kertoo olevansa Armelias, joka antaa anteeksi anteeksiantoa pyytävälle - ainoastaan Hän ei anna anteeksi sitä, että Hänen rinnalleen nostetaan joku muu, tämä on synneistä suurin.

Rukouksella on äärimmäisen tärkeä asema islamissa ja yllälainatut Koraanin kohdat kyllä kertovatkin tästä. Lisäksi rukouksesta on sanottu seuraavaa:

Prophet Muhammad said: " What lies between a man and disbelief is the abandonment of prayer." [Muslim, Aboo Dawood, Nasaa' ee]

Prophet Muhammad said: " If anyone abandons prayer deliberately then he has no claim upon Allah." [Ibn Maajah, al-Adab al-Mufrad of Bukhaari, Tabaraani]

Selvensikö tämä yhtään?

Vierailija

Tuhve ottikin jo hyviä pointteja esille. Kopioin tämän tähän tuolta toisesta keskustelusta. Uskontojen välinen vuoropuhelu on mielenkiintoista. Siinä voi kuulla millaisia väitteitä toisen uskonnon piirissä esitetään omasta ja sitten voi korjata ne mitkä on vääriä, ainakin omasta mielestä.

Asmaa

1..¿¿toisen puolustajan¿ :Puolustajia oli siis ollut useita ja vielä yksi oli tulossa.

Jaimini: Tuo toinen Puolustaja on Pyhä Henki. Ensimmäinen on Jeesus. Puolustaja tarkoittaa sitä, että jokaiselle uskovalle on annettu Pyhä Henki ja tämä Pyhä Henki puolustaa tätä ihmistä Saatanan syytöksiltä. Koska ihminen on ostettu vapaaksi synnin orjuudesta, katsotaan hänet viimeisellä tuomiolla synnittömäksi Jeesuksen tähden. Myös täällä maan päällä Pyhä Henki puolustaa ihmistä, kun sielunvihollinen syyttää häntä synnistä. Pyhä Henki osoittaa Kristuksen risille, se on maksettu.

2. ¿¿joka on kanssanne ikuisesti¿: hänen jälkeensä ei enää tarvittu lisää, sillä hän oli kaikkien profeettojen sinetti. Opetus säilyy aina, pysyy ennallaan. Pyhä Koraani ja kaikki Muhammedin opetukset ovat pysyneet samanlaisena, kuin mitä ne olivat 1400 vuotta sitten.

Jaimini: Tämä tarkoittaa kirjaimellisesti " ...on kanssanne ikuisesti" . Pyhä Henki on jokaisessa Jeesuksen omassa ikuisesti. Hän konkreettisesti on ja jokainen uskova tietää sen.

3. !..hän tulee paljastaa, että maailma on väärässä¿ (Joh.16:8): kaikki muut profeetat, Aabraham, Mooses, Daavid ja Salomon rankaisivat naapureitaan ja kansansa näiden syntien takia, mutta Muhammed (ROHK) rankaisi koko maailmaa. Hän ei vain hävettänyt epäjumalia Arabiasta 23 vuodessa, mutta lähetti myös lähettiläät Herakliuksen luokse, Persian ja Rooman keisarikuntien hallitsijoiden luokse, Etiopian kuningas Najasjhin luokse ja Egyptin kuvernööri Muqauqisin luokse.

Raamatun mukaan maailma on synnin vallassa. Pyhä Henki osoittaa ihmisen syntiseksi ja näin paljastaa, että maailma on väärässä ja tarvitsee Lunastajaa. " ...Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos." Jeesuksen sanoja kohdasta Joh 12:31.

Asmaa: Hän nuhteli kristittyjä siitä, että nämä olivat jakaneet Jumalan ykseyden kolminaisuudeksi ja nostaneet Jeesuksen Jumalan Pojaksi ja Jumalaksi. Hän tuomitsi juutalaiset ja kristityt siitä, että nämä olivat turmelleet pyhät kirjoituksensa; hän osoitti Ismaelin (ROHK) syntyperän ja puhdisti profeettojen maineen aviorikos-, insesti-, raiskaus- ja epäjumalanpalvontasyytteistä.

Jaimini: Toki hän teki näin, koska jos hän olisi uskonut kolminaisuuteen, hän olisi kristitty. Todella ovelasti suunniteltu harha.

4. ¿¿tämän maailman ruhtinas on tuomittu¿ (Joh.16:11). Kyseessä on Satana, kuten selitetään kohdissa Joh.12:31 ja 14:30. Profeetta Muhammed (ROHK) tuli siis rankaisemaan maailmaa tuomion johdosta.

Jaimini: Ottiko Mohammed Jumalalle kuuluvan tehtävän?

5. ¿Totuuden Henki¿ (Joh.16:13). Jo lapsesta saakka profeetta Muhammedia (ROHK) kutsuttiin Al-Aminiksi eli

rehelliseksi, totuudelliseksi ja ¿¿hän johtaa teidät tuntemaan koko totuuden¿ (Joh.16:13).

Jaimini: Pyhä Henki ilmoittaa ihmiselle totuuden. Totuus on että maailma pahan vallassa ja tarvitsee Lunastajaa Jeesusta Kristusta, jonka sanoma on koko Raamatun ydin ja polttopiste.

6. ¿Hän ei näet puhu omissa nimissään, vaan puhuu sen, minkä kuulee¿ (Joh.16:13).

Pyhä Koraani on Jumalan sanaa. Yhtään profeetta Muhammedin (ROHK) tai hänen seuraajiensa sanaa ei sisälly Koraaniin. Enkeli Gabriel luki Koraanin hänelle, hän painoi sen mieleensä ja sen kirjoittivat hänen kirjurinsa. Hänen omat sanansa ja opetuksensa on tallennettu Hadithiin eli perimätietoon.

Jaimini: Näin siis väittää yksi ihminen. Kukaan ei ollut edes todistamassa.

Vertaa kohtaan 5.Moos. 18:18: ¿..minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan¿. Tämä vastaa suuraa 53:2-4: ¿Suojelijanne (Muhammed) ei erehdy eikä johdu harhaan; ei hän myöskään puhu omasta tahdostaan. Tämä on totisesti Jumalan ilmoitus, joka on hänelle ilmaistu¿.

Jaimini: Jeesus sanoo: " Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni..." Joh.14:10 ja " Sillä ne sanat, jotka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille; ja he ovat ottaneet ne vastaan ja tietävät totisesti minun lähteneen tyköäsi ja uskovat että sinä olet minut lähettänyt." Joh. 17:8 Tässä Jeesus puhuu, että hän on saanut sanansa Isältä.

7. ¿Hän ¿Ilmoittaa teille, mitä on tuleva¿ (Joh.16:13). Kaikki profeetta Muhammedin ennustukset toteutuivat.

Jaimini: Pyhän Hengen armolahjoihin kuuluu mm. profetoiminen, joka voi sisältää tulevaisuudesta kertomista, koska Jumala tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Myös Raamattu on ennustanut monista asioista kuten maanjäristyksistä. Sehän on Pyhän Hengen inspiroima kirja.

Valitettavasti en ehdi nyt enempää. Mutta jatkan kun ehdin.

Vierailija

Asmaa: Tästä tulee mieleeni, että etkö ajattele Jumalasi odottavan sinulta mitään? Ei mitään tekoja? Miksi Jeesus sanoi, että usko ilman tekoja on kuollut? Olen kyllä kuullut selvityksen tästä, että toimitte pyhän hengen ohjaamina, mutta siinäkin tapauksessa ei voi sanoa, että usko YKSIN ilman tekoja riittää. Uskon on näyttävä jollain tavalla, myös Jeesuksen sanojen mukaan. Jos ei usko näy missään, mikä vaikutus sillä edes on ihmiseen?

Jaimini: Pelastuksen kannalta Jumala ei odota minulta mitään muuta. Se että elän yhteydessä Jeesukseen riittää. Selitän sitä vertauksella. Olemme kuin puun oksat, jotka ovat kiinni rungossa. Kun olemme elävässä yhteydessä runkoon, Jeesukseen, saamme levätä siinä, niinkuin oksat lepäävät rungossa. Riittää, kun mahla virtaa juurista rungon kautta oksiin. Ja hedelmät muodostuvat oksiin, niiden yhtään ponnistelematta. Jos oksa ei tuota hedelmää ajallaan, on syytä epäillä onko oksa kuollut. Silloin se ei ole ehkä enää yhteydessä runkoon.

Asmaa: Tämä tuli mieleeni jo eilen, mutta nyt pääsin aiheesta kirjoittamaan. Koraanin mukaan Jumala on siis anteeksiantava ja armelias. Ja meidän uskomme mukaan hyvä teko korvaa pahan teon, se on " maksu" siitä, korvaus. Profeetta Muhammad on myös kertonut, että jokainen, jolla on hivenkään uskoa sydämessään, pääsee Paratiisiin.. mutta osa, joilla sitä uskoa on, mutta he ovat myös tehneet paljon vääryyttä, he joutuvat siitä " maksamaan" ja he joutuvat joksikin aikaa Helvettiin.. mutta jokainen, jolla on hivenkin uskoa, pääsee Paratiisiin. Osa pääsee sinne suoraan. Ja mielestäni tämä on täysin oikeudenmukaista. Tämä siis tuli mieleeni keskustelusta " oikeudenmukainen Jumala" , kaikkea ei siis anneta noin vain anteeksi.

Jaimini: Tässä on meillä erotuksena mihin uskomme, mistä uskosta puhumme.

Olet varmaan suomalaisena lukenut Raamattua jonkun verran. Siellä kerrotaan fariseuksista, jotka olivat sen ajan hyviä ihmisiä. He olivat hyviä uskovia. Me suomalaiset emme ajattele niin, koska kristinusko vaikuttaa niin voimakkaasti tässä yhteiskunnassa ja olemme oppineet sen. Mutta sen ajan ihmiset ajattelivat, että fariseukset ovat hyviä ihmisiä. Jos kertoisit fariseuksista muslimimaassa, näkisit hyväksyvää nyökyttelyä ja kunnioitusta ja toteamuksia, että noin sitä pitää. Jeesus ei kuitenkaan suhtautunut heihin niin. Miksi? Hän sanoi: " Ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan." Mitä hän tällä tarkoitti? Ilmiselvästi noiden uskontoon perehtyneiden usko ei ollut riittävä, Jumalan mittapuun mukaan. Luuk. 11:39-52 voi myös lukea, mitä mieltä Jeesus oli heidän uskostaan. 52 kertoo; " Voi teitä, te lainoppineet, kun te olette vieneet tiedon avaimen! Itse te ette ole menneet sisälle ja sisälle meneviä olette estäneet." Siis he kukaan eivät olleet voineet mennä Jumalan valtakuntaan sisälle tiedon ja uskon ja tekojen kautta. Jeesus sanoo sen harvinaisen selvästi. Jeesus näki heidän ajatuksensa ja motiivinsa. Hän tiesi sellaista mitä he itsekään eivät itsestään nähneet. Jeesus opetti selvästi mitä on synti. Synti sai paljon syvemmän merkityksen kuin mitä ihmiset olivat ymmärtäneet. Jeesus toi esille sitä miten pyhää Jumalan pyhyys on, joka paljastaa hyvästäkin teosta sen tahrat.

Asmaa: Mutta jos on todella Armollinen, antaa myös anteeksi. Se ei tee ketään vajaaksi. Jumala ei tingi laistaan, mutta Hän näkee meidän sydämeemme, Hän tietää aikeemme ja Hän tietää pyrkimyksemme. Siitä kun aiemmin puhuit, että täytyy laskea Jumala pesemään meidät synnistä.. luin itse asiassa hadithin, jossa kerrotaan, kuinka muslimi laskee Jumalan pesemään itsensä synnistä rukoillessaan, muslimi ottaa jokaisella rukouksellaan Jumalan ja Hänen armonsa vastaan - on suorassa yhteydessä Jumalan kanssa.

Jaimini: Jos synti ymmärretään niinkuin Jeesus siitä opettaa, meillä ei ole mitään mahdollisuutta olla yhteydessä Pyhään Jumalaan ilman synnin sovitusta meidän ulkopuoleltamme. Jos emme näe tätä olemme samassa tilanteessa kuin fariseukset. Jeesus sanoi heitä sokeiksi ja pimeydessä oleviksi. Vieläkin väittäisin, että jos Jumala antaisi vaan anteeksi pahuuden, ei sille olisi tehty mitään, asia ei olisi muuttunut miksikään. Ja Jumalan Pyhyys vaatii tekemään asialle jotain. Se vaatii oikeudenmukaisuutta, sitä että se asia sovitetaan ja siten Jumala saa pestä meidät puhtaaksi. Meidän rukouksella ei voi mitään pestä puhtaaksi. Niinkuin ei fariseustenkaan rukouksella Jeesuksen mukaan, vaikka he luulivat pyyteettömästi palvelevansa Jumalaa. Mutta jos on pimeydessä, ei näe sitä. Jeesus sanoi, että hän itse on Valkeus (Joh 12:35).

Asmaa: Armollisuus on siis kompromissi? Se ei siis ole parhainta, kauneinta mahdollista hyvyyttä - johon vain ja ainoastaan Jumala kykenee? Koska ihminen ei aina kykene antamaan anteeksi tai olemaan armollinen, tietyissä tilanteissa, vaikka toinen osapuoli tekisi mitä tahansa. Tällainen " rajattu armollisuus" kuulostaa ihmisen ominaisuudelle minun korvissani, ei Jumalan ominaisuudelle. Jumala suhtautuu täydellä vakavuudella syntiin, mutta synnille on maksunsa ja anteeksianto. Se ei ole suhtautumista siihen " toisella kädellä huitaisten" . Jumala on nimenomaan täydellinen ja myös Hänen armonsa on Täydellinen, ei rajallinen.

Jaimini: Juuri selitin, että Jumala ei ole tällainen, joka tekisi kompromisseja pahan kanssa. Jumala kyllä kykenee antamaan anteeksi ja hänen anteeksi antamuksensa on tullut täydellisenä meidän osaksemme Jeesuksessa. Jeesus sovitti koko maailman synnin. Mutta se sovitus ei kelpaakaan kaikille. Halutaan mieluummin itse tehdä jotain. Halutaan sitoa Jumalan anteeksiantamus omaan katumukseen. Halutaan uskoa sellaiseen Jumalaan, joka antaa anteeksi meidän katumuksemme tähden. Onko se maksu synnistä, joka kelpaa Jumalalle? Siinäkö on Jumalan anteeksianto? Ainakaan Jeesuksen mielestä ei, kun muistelemme miten hän suhtautui hyviin ihmisiin (lue, omissa silmissään hyviin).

Asmaa: Mikä asema Raamatulla loppujen lopuksi on kristitylle, koska minusta tuntuu, että suurin osa siitä on unohdettu? Miksi se ei toimi ohjeena teille? Mikä kumoaa kaikki sanat Raamatussa, myös siellä uuden testamentin puolella? Se tuli mieleeni tästä " loput voidaan unohtaa" -ajattelusta.

Jaimini: Raamattu on Jumalan Sanaa. Se on kristitylle erittäin tärkeä kirja (ei kuitenkaan nimikristityille, joiden sydämeen Jeesus ei ole päässyt). Niinkuin sinulle jo kirjoitin laki on hyvä ja sitä pitää noudattaa. Mutta ulkonaisten hyvien tekojen noudattaminen, ei tee meistä sisäisesti puhtaita. Sydän poikii koko ajan pahoja ajatuksia, joita emme edes näe aina itse. Mutta kun Raamatun sana saa valaista, se paljastuu ja voimme tehdä parannusta, joka tarkoittaa, että menemme sinne ristin juurelle. Mikään ei kumoa Jumalan lakia, joka kertoo meille Jumalan pyhyydestä. Ja se laki on kymmenessä käskyssä, jonka Jeesus tiivisti rakkauden kaksoiskäskyksi, jossa on kaikki laki ja profeetat. Se valaisee sen mikä meissä on pimeyttä. Se vie meidät tiiviimmin runkoon, eli Jeesukseen kiinni.

Asmaa: Olen tästä periaatteessa jälleen samaa mieltä, mutta tiedän ja ymmärrän meidän ajattelevan kuitenkin tästä hyvin eri tavalla. En koe Jumalan tekevän kompromisseja, jos Hän on anteeksiantava ja armelias. Tämä on osa Jumalan täydellisyyttä, sellaista täydellisyyttä, johon ei ihminen ei ikinä kykene. Jumala todellakin vihaa syntiä ja tahtoo meidän olevan puhtaita siitä, siksi Hän on antanut meille ohjenuoria, jotta voisimme tehdä asioita, jotka ovat puhtaita ja Jumalalle mieluisia.

Jaimini: Niin olen samaa mieltä. Jumala on antanut meille ohjenuoria, joita meidän pitää noudattaa. Mutta noudattamalla niitä emme voi ansaita Jumalan suosiota. Silti niitä pitää noudattaa.

Asmaa;Siinä ei ole mitään halpaa eikä väärää - ennemminkin on halpaa uskoa siihen, että usko ilman mitään osoitusta siitä oikeuttaa Jumalan Armoon (en tarkoita tätä loukkauksena, vaikka se on voimakkaasti sanottu). Uskon tulisi näkyä haluna palvella Jumalaa eikä olla välinpitämätön Häntä kohtaan, joka on antanut meille kaiken. Haluna tehdä Jumalalle mieluisia asioita ja välttää/olla tekemättä niitä asioita, jotka Hän on Viisaudessaan kieltänyt.

Jaimini: En ollenkaan loukkaannu. Olen iloinen, että kerrot mitä ajattelet. Silloinhan minulla on mahdollisuus kertoa siitä mielipiteeni. Nöyrtyminen Jumalan tapaan toimia, on mielestäni osoitus uskosta. Tunnustaminen, että minä en ole mikään tulemaan hänen eteensä on osoitus kunnioituksesta. Ja nöyrtyminen ottamaan hänen lahjansa vastaan, on se milloin Jumala voi vaikuttaa sinne sydämeen. Ja kun Hän saapuu sydämeen, silloin tapahtuu vallankumous. Silloin syttyy halu palvella Jumalaa. Kerrotaan yhdestä fariseuksesta, Nikodemoksesta, joka uskalsi nöyrästi kysyä. Tosin hän pelkäsi muita ja tuli yöllä. Jeesus vastasi hänelle: " Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" . Joh 3:3-. Sitten he kävivät keskustelun siitä miten se tapahtuu. Pyhä Henki ei vaikuta välinpitämättömyyttä, päin vastoin.

Asmaa: Tästä tulee mieleeni sellainen, että monet ihmiset rukoilevat Jumalaa vain silloin, kun heillä on hätä ja tarve - mutta hyvinä aikoina he " unohtavat" Jumalan tai rukoilevat selkeästi vähemmän. Missä on kiitollisuus Jumalalle?

Jaimini: Kun Pyhä Henki saa vaikuttaa, on mieli täynnä kiitollisuutta.

Asmaa: Tästä nousee mieleeni kysymys - että missä kulkee kristinuskon opin mukainen raja tässä? Jos joku uskoo, mutta silti tekee pahaa toisia ihmisiä kohtaan ja tekee äärimmäisen pahoja asioita, pyyhkiikö usko Jumalaan tuon kaiken pois? Minusta se olisi epäoikeudenmukaista. Sillä jos menee sen mukaan, että jos usko yksin Jeesukseen riittää turvaamaan Pelastuksen, niin myös paljon pahaa, jatkuvasti pahaa (siis en puhu nyt mistään pienistä asioista) tekevä ihminen pelastuu uskonsa takia? Muslimilla ei ole suinkaan epätietoisuutta asiasta, meille on selkeästi kerrottu millaiset ihmiset pääsevät Paratiisiin ja jokainen sinne haluava pyrkii olemaan näiden ihmisten kaltainen.

Jaimini: Paavali (olet varmaan lukenut) oli hyvä ihminen. Hän noudatti lakia niin hyvin kuin taisi. Hän rakasti Jumalaa ja halusi sydämestään palvella tätä. Hän meni tässä niin pitkälle, että alkoi vainota kristittyjä, jotka uskoivat Jeesukseen. Eräällä tällaisella matkalla valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä (Apt. 9). Jeesus ilmestyi hänelle ja kysyi miksi Paavali vainoaa häntä. Paavali menetti näkönsä siihen saakka kunnes sai Pyhän Hengen. Hänestä tuli Jeesuksen todistaja. Hän opetti paljon ja kirjoitti paljon. Hän ei ollut mikään julkirikollinen, Pyhä Henki pyhitti häntä ja silti hän sanoi olevansa syntisistä suurin. Hän varoitti kaikenlaisesta synnistä ja eli pyhää elämää. Mutta Pyhä Henki valaisi hänen sydämensä ja näytti hänelle hänen todellisen tilansa. Mitä pidemmälle pyhitys menee sitä selkeämmin näemme, että emme selviä tästä omin avuin. Sitä enemmän tarvitsemme Jeesusta ja sitä paremmin pysymme rungossa. Usko Jeesukseen riittää yksin. Ristillä toteutui Jumalan oikeudenmukainen tuomio. Siinä ei tarvitse miettiä olenko rukoillut tarpeeksi.

Nyt lopetan ja menen hommiin. Minäkin keksin viimeksi tallentaa viestin. :) Mutta kerropa minulle tuo kursiivijuttu. Miten saa oman tekstin väliin tavallisella?

Vierailija

Asmaa:

[quote]

Mietin vielä tuota armollisuutta ja täydellisyyttä lisää. Mieleeni tuli hadith, jossa sanotaan, että jos uskovan rukous on täydellinen - silloin kaikki muutkin teot ovat täydellisiä. Siitä syystä varmasti Koraanikin puhuu rukouksesta niin tärkeänä ja vaatii sen suorittamista täydellisesti.. ja hadith, jota lainasin aiemmin, siinähän puhuttiin, että ensimmäinen asia josta meidät " vaaditaan tilille" on rukous ja jos pakollisissa rukouksissa on puutteita, sitten katsotaan ylimääräisiä rukouksia.

Ja sitten jos itse pohdin tätä, niin sellainen ihminen, joka ihan oikeasti antautuu rukoukselle Jumalan tähden eikä sen tähden että muut näkisivät - kyllähän se vaikuttaa ihmiseen. Itseeni ainakin rukous vaikuttaa niin, että se muistuttaa jatkuvasti siitä, miksi olen täällä. Ja mitä enemmän rukoilen, tuntuu, että sydän vahvistuu uskossa ja rakkaudessa Jumalaan - ja sitä kykenee välttämään pahoja tekoja helpommin, koska mieli on " selkeä" siitä mitä olen täällä tekemässä ja mikä on tavoitteeni - sehän on Jannah eli Paratiisi, inshaAllaah, jos Jumala suo. Eli jos rukous on täydellinen, kaikkine osineen, tärkeimpänä khushoo eli tietynlainen nöyryys Jumalalle, niin kaikki loputkin teot napsahtavat sen kautta kohdalleen - koska se rukous (tai viime kädessä Jumala) ohjaa meitä meidän muissa teoissa.

Jaimini: Kirjoitin tänne, mutta kun lähetin sen, se hävisi jonnekin...Uusi yritys. Oli mielenkiintoista lukea miten ajattelet rukouksesta. Eli rukouksen kautta voi saavuttaa täydellisyyden, joka vaikuttaa sitten muihinkin tekoihin. En osaa analysoida sitä miten se eroaa kristillisestä rukouksesta, mutta se tulee mieleen, että meillä on tärkeää että siitä ei oteta kunniaa ihmiselle (vaikka ymmärsin kyllä, että et tee sitä ihmisten vuoksi) itselleen. Siitä Jeesus opettaa näin: 1. " Kavahtakaa, ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat; muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaissa.

2. Sentähden, kun annat almuja, älä soitata torvea edelläsi, niinkuin ulkokullatut tekevät synagoogissa ja kaduilla saadakseen ylistystä ihmisiltä. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

3. Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee,

4. että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

5. Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.

6. Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

7. Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.

8. Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne kyllä tietää, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.

Eli rukous ei ole niin näyttävää ulospäin, kuin Islamissa. Se kehoitetaan tekemään salassa, ettei siitä varmasti tulisi suoritusta ja sillä ostettaisi Jumalan suosiota, sillä Jumala on jo maksanut sen suoritusosuuden. Ja Jumala on itse täyttänyt sen täydellisyysvaatimuksen. Sen vuoksi rukous voi olla vapaata. Se on vapaata sydämen puhetta Jumalalle. Saa olla sellainen kuin on ja kertoa Jumalalle ne asiat mitkä sydämessä on koska hän tietää ne jo. Jumala on valmistanut tien jota kautta voi vapaasti olla yhteydessä Häneen. Ja se on vastavuoroista siinä Jumala myös vastaa sydämen puheeseen. Raamattu kehottaa rukoilemaan lakkaamatta. Kun rukous on vapaa suorituksesta, se voi keskittyä suoraan Jumalaan, pois itsestä. Hän on erittäin tarkka siitä että kunnia pelastuksesta ja paratiisiin pääsystä tulee Hänelle ja vain Hänelle.

Luuk. 18:9-149. Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:

10. " Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.

11. Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: ' Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.

12. Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'

13. Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: ' Jumala, ole minulle syntiselle armollinen' .

14. Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Pyhä Henki vaikuttaa kristityssä uskovassa Jumalan mielen mukaista rukousta. Ja se on juuri niitä tekoja, jotka ovat Jumalalle mieleisiä ja puhtaita. Siinä hän itse toimii heikon ja vajavaisen ihmisen kautta, että kunnia kaikesta tulisi hänelle. Silloin kun rukouksesta puuttuu suoritus, se voi vapautua ylistämään Jumalaa ja hänen tekojaan Vanhan Testamentin profeettojen lailla.

Olin kommentoinut noita lainauksiasi viestissä, joka katosi, mutta nyt en ehdi enempää. Kaikkea hyvää!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat