Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isälläni ei ole varallisuutta yhtään,

Vierailija

äitini nimissä vanha mökki ja auto. Jos isä kuolee ensin, niin lasketaanko äidin omaisuus kuitenkin isänkin omaisuudeksi?

Kommentit (10)

Vierailija

Jos isäsi kuolee ensin, äitisi ei luovuta omaa omaisuuttaan tasingoksi kuolleelle puolisolle. Jos isällä ei ole mitään varallisuutta lapset ei maksa perintöveroja, eikä myöskään peri mitään.

Jos äitisi kuolee ensin, puolet omaisuudesta on silloin isäsi, jonka hän saa tasinkona. Toinen puoli on lasten perintö, ellei sitten testamentti toisin määrää. Isäsi saa myös mahdollisen yhdessä kotina käytetyn asunnon pitää leskenoikeutena.

Vierailija

että kun äitinsä ei omista mitään, niin silti, kun hän kuolee, niin isän omaisuus lasketaan tasinkona kuolleelle äidille.

Olen aika sekaisin tässä jutussa, kuinka se nyt oikeasti on? Minun mielestäni viimeinen neuvoja kuulosti uskottavimmalta, mutta toisaalta, avioerosskin laitetaan omaisuus puoliksi ellei ole avioehtoa!

Vierailija

Isäsi kuoltua molempien omaisuus lasketaan yhteen ja puolitetaan. Puolet ovat siis osituksessa isäsi osuus. Perilliset (lapset) maksavat perintöveron siitä osuudesta. Halutessaan leski voi kuitenkin estää lapsia perimästä tätä osuutta, sillä ennen kuolemaa omaisuus on ollut lesken nimissä, ja asunnon kanssa leskellä on aina hallintaoikeus siihen kuolemaansa asti. Näin, jos avioehtoa ei ole, tai mökki ei ole päätynyt äidillesi esim. sellaisena perintönä, jossa perinnön jättäjä on estänyt omaisuuden siirtymistä aviopuolisolle.

Vierailija

niinkuin mun mielestä on oikeus ja kohtuus! Olen yrittänyt puhua niille, että käyttäisivät nyt pientä omaisuuttaan niin kauan kuin pystyvät siitä nauttimaan. Olen ainoa lapsi enkä todella halua perintöä, vaikka köyhyyden rajoilla elänkin. Perintö tuntuu niin vastenmieliseltä ajatukselta.

Vierailija

omaisuus ositetaan. Rintaperillisille jaetaan oma osuus toisen vanhemman omaisuudesta.

Tässä tapauksessa siis äitisi pitää omansa, mutta ota huomioon jos äitisi kuolee ensin niin mökki menee myyntiin testamentin puuttuessa.

Vierailija

Siihen tarvittiin myös yhden rintaperillisen allekirjoitus.

Näin omaisuutta ei jaettu toisen puolison kuollessa.

Käsittääkseni muuten se jaetaan oli omaisuutta toisella tai ei.

Uusimmat

Suosituimmat