Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

eikö vauva saa olla siro!?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Onko muilla kokemuksia ahdistavista neuvolakäynneistä, kun vauvan kasvua seurataan tarkasti ja äitiä ahdistellaan vauvan lisämaidon antamisella?!

Tyttöni, 2,2kk, on siro ja suloinen, sattui olemaan syntyessään jo pitkä mutta hoikka. Painokäyrä on lähtenyt nousuun, mutta tänään neuvolassa käydessäni neuvolantätiä huoletti se, että pituutta ei ollut tullut kahdessa viikossa kuin 0,5cm eli nyt painon ja pituuden suhde ei ole kohdallaan. N-täti mietti, että eikö ravinto riitä pituuden kasvattamiseen.

Minä olen sitä mieltä, että maitoa tulee kyllä ihan hyvin, useimmiten syötän vain toisesta tissistä kerralla ja neiti on todella tyytyväinen, aktiivinen vauva, joka ei juurikaan itke. Ei ainakaan ruokaa! Imetän melko tiheästi 1-2h välein,jos on hereillä, unet ovat päivällä n.3h ja yöllä syöttöväli n.4h.

Minä en oo ollut iso vauva, en ole iso vieläkään, mies myös on hoikka. Ärsyttää tuo pituus- ja painokäyrien seurailu, kun painoa on tullut riittävästi joskaan ei reilusti eikä pituuskasvukaan ole tyssännyt.

Eikö tyttöni siis saa olla pieni mutta tyytyväinen vauva??

Lisämaitoa en aio antaa, koska en näe siihen tarvetta ja toisekseen olen itse maidottomalla dieetillä, koska vauvalla epäillään lehmänmaitoallergiaa.

Onko kohtalotovereita?

Puhisee ja kihisee ja on harmissaan Jolly

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

tämä meidän paljon puhuttu lääkärimme myös on sanonut että kun hän katsoo meitä vanhempia niin kyllä hän olisi enemmän huolestunut jos lapsemme olisivat lyhyitä ja painavia eli tottakai ruumiinrakenne on osaksi periytyvää, ihan niin kun sanoit.

Vierailija

Meille valitetaan neuvolassa, että poika on joka kerta kasvattanut liikaa painoa... Mitä ei oikeasti ole tehnyt vaan on mielestäni vieläkin aika hoikka poika. Syntymämitat 3245 g ja 50 cm ja 3kk-neuvolassa oli 5940 g ja 60,1 cm.

Jossain vaiheessa käytiin varmaan joka viikko painokontrollissa ja aina valitettiin, kun painoa tuli liikaa niiden mielestä. Enää ei suostuta käymään kuin normaalit neuvolakäynnit...

Vierailija

meillekin tyrkytettiin lisäruokaa tuon kolmosen kohdalla ja mulla tuli maitoa ihan reilusti, tyhmä minä uskoin ja annoin tuttelia sillä seurauksella, että vauva puklasi kaiken ulos ja nenästäkin tuli kaaressa...no en antanut toiste!

Nelonen taas on aina ollut ' liian pieni' , mutta koska syö hyvin ja kasvaa omaa vauhtiaan, en enää moiselle korvaani lotkauta. Kiinteitäkin piti väenvängällä antaa nelikuisena, että kasvaisi, vaan eipä siitä kasvuvauhti kiihtynyt. Ja on nyt siis siro 8 v, joka syö kuin hevonen.

Kyllä huomaisit, jos vauvasi olisi nälässä! Vaikka periaatteessa on tietysti hyvä että seurataan, huomaan olevasi itse aika tarkkakorvainen/herkkäkorvainen tuolle paino/pituus arvostelulle...

Vierailija

Minustakin on välillä kummaa ettei yhtään oteta huomioon vauvan ruumiinrakennetta tai perintötekijöitä tms. Meidän molemmat tytöt ovat mielestäni olleet siroja, pitkiä ja hoikkia. Aina ovat olleet siellä käyrän alapäässä mutta meille lääkäri on sanonut että mitat on ihan ihanteelliset. Meidän poika taas oli ihan eri ruumiinrakenteinen ja painoikin paljon enemmän. Nyt hänkin on sellainen hoikahko.

Kuopus oli juuri puolivuotistarkastuksessa ja oli 72 cm ja 8 kiloa. 3kk oli esim 65 cm ja 6500 kiloa. Esikoinen oli aika samoissa mitoissa ja hän on edelleen hoikka, 6-vuotiaana 122 cm ja vajaa 20 kiloa. Mutta kaikki ovat syöneet hyvin ja olleet terveitä. Olen myös imettänyt kaikkia 6 kk ennen lisäruokia ja ollut tyytyväinen että lääkäri on vaan kannustanut.

No, en kyllä tiedä ovatko lapsemme suomalaisilla käyrillä hoikkia vai eivät mutta aikankin täkäläisillä. Lääkärimme vielä sanoi että kyllä ihan silmillä voi arvioida onko lapsi hoikka vai aliravittu...

Vierailija

Eli eilen käytiin ekaa kertaa neuvolassa. Jännitin jo etukäteen punnitusta , koska tyttömme on hoikka jo ulkomuodoltaan. Kuitenkin erittäin virkeä ja tarkkaavainen, sekä jäntevä. Ikää on vasta 6 viikkoa.

Syntymämitat olivat; pituus 51 cm ja paino 3650 g. Nyt painoa oli 4230g eli -1,5 käyrällä. Mutta pituutta olikin 57 cm, +1 käyrällä. Eli oli kasvanut huimasti, mutta paino noussut hitaasti. Kontrolli punnitukseen 2 viikon kuluttua.

Itse mietin rintamaidon riittävyyttä,mutta omasta mielestä se riittää. Päivisin tyttö ei nuku kuin torkkuja, mutta yö 23-9 mennään kahdella syötöllä. Ja pissaa ja kakkaa runsaasti. Neuvolassa sanoivat, että katsotaan vielä, josko käyrät tasoittuisi. Vielä ei lisäruokaa tarvitse antaa. Omaa maitoa voisi kokeilla joku kerta lisänä.

Molemmat mieheni kanssa ollaan hoikkia, joten ehkä sekin jotain kertoo. Voihan se olla, että nyt oli vain tuollainen kasvu pyrähdys joka " söi" painoa. Vai mitä mieltä olette? ´Vielä en haluaisi korvikkeita antaa, koska tyttö on tyytyväinen rinnan jälkeen ja minun ei tarvitse imettä, kuin yksi rinta syötöllä.

Takku ja Neiti 6 vk 4 pv

Vierailija

Meillä myös molemmat tytöt pienikokoisia. Poika on ollut aina ns. keskikäyräläinen.

Olen jutellut asiasta monien kanssa ja kaikille, joilla lapset menee +2-käyrällä tai jopa yli niin neuvolassa sanotaan vain, että " hienosti kasvaa" . Kun taas meidän neitokaiset, jotka meneekin -2-käyrällä, ovat kauheassa syynissä tyyliin: mikä on vikana, syökö, juoko jne. Eli onko tavoite siis kasvaa plussalla eikä edes nollalla. Jos siis käyrällä isokokoinen lapsi on neuvolan silmissä " hienosti kasvava" eikä suinkaan " iso ja lihava" , mutta käyrällä pieni onkin sitten " kurjan pieni ja laiha" . Ainoastaan yksi th on meillä kirjoittanut: " Kasvaa hienosti omalla tasollaan" . AINA muulloin lukee: " Lyhyt, laiha tyttö" tms. Ja kun tyttö ei edes ole laiha, vaan siro ja pieniluinen!

Meillä lapset ovat alusta asti saaneet sekä korviketta että rintaa, 2-3kk iästä pelkkää korviketta ja 3kk-> kiinteitä. Keskimmäinen (tyttö) on pieni ja siro, nyt 2v 2kk iässä n. 10kg ja n. 82cm. Vauvamme (8kk) on lyhyt, mutta paino menee keskikäyrää (8kk iässä siis mitat 65,5cm ja 7550g)

Kuopus ei ole käynyt kasvukontrolleissa, koska sain niistä tarpeekseni keskimmäisen kanssa ja kieltäydyin kohteliaasti seurannasta. Niinpä käymme vain normaalit neuvolakäynnit. Keskimmäisen kanssa ramppasimme pituus- ja painoseurannassa ekan 1,5v kuukauden välein, jolloin tympäännyin ja sanoin, että annetaanpa lapsen kasvaa omassa tahdissaan ja lopetetaan tämä tyhjä syynääminen.

Vierailija

syntyessään 3090g ja 2,5 kk 4990g. Jokusessa painokontrollissa olemme käyneet mutta on todettu et poika virkeä ja jäntevä ja kasvaa omaa vauhtiaan. Mun maito ei kumminkaan riitä, kaikkea tässä on kokeiltu mutta poika ei vain tisua kauheasti syö-ja monesti itkee tisun jälkeen joten meillä menee korviketta 1-3 dl päivässä ja kohta varmaan enemmänkin. Olemme antaneet nannia, ei oireita.

Mitä ootte mieltä tässä vaiheessa, alanko kokeilla kiinteitä jo 3kk iässä vai jatkammeko mahdollisesti pelkällä korvikkeella jos oma maito loppuu kokonaan?

Itse en sikäli ole huolissaan että olemme mieheni kanssa kasvaneet vieläkin hitaammin ja itse oon ollut tosi hoikka ja mua on tutkittu pienenä kovasti mut niin vaan olen terve ja nyt on jo makkaroita mahalla ;)

Vierailija

Meijän tyttö oli syntyessään 4070g ja 52cm. Ekat neljä kk. kasvoi huimaa vauhtia ja pituus- painokäyrät oli iloisesti taivasta kohen. Sitten kasvu alkoi tasaantua. 6kk. neuvolassa pituutta oli 67.6cm ja painoa 8100g, kahden kuukauden päästä 8kk. neuvolassa pituutta oli 70.2cm ja painoa 8200g. Eli painoa oli tullut vain 100g kahdessa kuussa. Itse sitä aluksi säikähdin että miksikäs niin vähän, mutta neuvolan täti vakuutti että kaikki on niinkuin pitää ja tyttö on aivan terve, hyvin kehittynyt lapsi. Täti sanoi että tyttö on tainnut isäänsä tulla; mieheni ja koko hänen sukunsa on tosi hoikkia, minä ja sukuni naiset vähän pyöreämpiä. Eikä siinä kuulemma ole mitään pahaa. Nyt tyttö on jo 9kk. ja hoikka rakenteeltaan. Hoikkuudesta huolimatta niiiin suloinen ja kaunis vauva!! Eli älä välitä niistä neuvolan tätin kommenteista, sinä olet vauvasi äiti eikä hän. Ja kyllä äiti itse tietää parhaiten mikä on omalle vauvalle hyväksi. Luota itseesi!! =)

Vierailija

on myös hoikka, pitkä vauva. Odotinkin jo 3 kk-neuvolassa saavani noottia kun tiesin ettei paino olisi aivan " käyrillä" mutta neuvolan täti suhtautuikin positiivisemmin. Sanoi että jos maitoa riittää, ei tarvitse tuputtaa ja että pelkällä rintamaidolla olevat lapset eivät aina kasva/pulskistu niin nopeasti. Neuvoi myös odottamaan ihan rauhassa kiinteiden kanssa, sanoi vain että jos vauva alkaa viihtyä rinnalla ihan yhtenään, voi aloittaa soseet ennen 4 kk ikää. Niin, ja mitat olivat tuolloin 3kk-nevolassa 60+5310.

kaikki kasvavat omassa tahdissaan, mutta onhan se toki hyväkin jos asioita selvitellään ajoissa. Jotkut tuntuvat vain unohtavan, että kaikenlaiset käyrät ovat keskiarvoja, ja harvalla on keskiarvolapsi.

Vierailija

no jopas on kummaa toimintaa teidän neuvolassa! Teidän vauvelihan kuulostaa tosi sopusuhtaiselta ja kasvu täysin normaalilta :)

Meidän pikkujätti oli syntyessään 3740g ja 51cm ja sit vajaa 6vkon iässä 6140g ja 56,5cm ja neuvolantäti oli vaan tyytyväinen ja sanoi, että hienosti on kasvanut :o) Ja sopusuhtaiselta näyttää meidänkin poju.. Kehoitti vaan jatkamaan samaan tapaan kuin tähänkin asti ja antamaan rintaa aina, kun poika haluaa. Nää kasvaa niin yksilöllisesti kuitenkin ja kasvupyrähdykset tulee milloin tulee.

Vierailija

eli pituus-painosuhde meni -20 käyrällä. Kasvoi kuitenkin rintamaidolla huimasti, kilon ja 4-5cm kuussa, mutta ruumiinrakenne pysyi pitkänä ja hoikkana. Onneksi oma neuvolantätini ei alkanut edes ehdotella mitään lisämaitoja ym. vaan aina jaksoi kehua kuinka hienosti kasvaa omalla käyrällään. Ja poika olikin täysimetyksellä 6kk.

Me olemme miehen kanssa molemmat pitkiä ja erityisesti lapsena olemme olleet hoikkia. Poika onkin kasvanut lähes tismalleen samoissa mitoissa kuin itse pienenä (on vanha neuvolakortti tallella). Hän on edelleen pitkä ja hoikka (oli 2-vuotiaana 92cm ja 13kg) ja mitä hurmaavin nuorimies.

Minusta sirot vauvat ovat paljon kauniimpiakin kuin pulloposkiset " lihavat" vauvat. Tämä varmaan kuitenkin johtuu ihan vaan tottumuksesta :) Mutta näin vain on.

Tämä toinen vauva oli isompi syntyessään (53cm ja 3700g), mutta pitkä ja hoikka siis hänkin. Ja nyt kun olemme vaihtaneet neuvolaa, toivon myös tämän tädin tajuavan että tästä lapsesta ei todellakaan edes kuulu tulla lihavaa. Ei tulisi mieleenikään syöttää vauvojani korvikkeella pulleiksi, kun rintamaidollakin kasvavat loistavasti. Ja maitoa suihkuaa ja tulee ylenmäärin ihan varmasti.

Uskon siihen, että tyytyväinen ja hyvin nukkuva vauva saa aivan varmasti tarpeeksi ruokaa. Meillä esikko nukkuin täydet yöt syömättä jo parikuukautisena ja tämä toinenkin (3,5vk) herää usein vain kerran syömään. Ja päivälläkin nukkuu kolmen tunnin unia.

Tsemppiä ja luottamusta itseesi! Uskalla sanoa vastaan neuvolassa - eivät he ole mitään kaikkitietäviä sielläkään, tuijottavat vain keskiarvokäyrästöihin... Sinä itse elät vauvasi kanssa ja huomaat aivan taatusti, jos hän ei voi hyvin tai on nälkäinen.

Hyvää jatkoa ihanan siron vauvasi kanssa!

Vierailija

Kahden kuukauden iässä 4570 grammaa ja 54,5 senttimetriä. Olen itsekin ollut siro vauva, joskin pitkä. Äitini yritti juottaa minulle kaikki maailman maidot, suorastaan tuputtaa, mutta painon ja pituuden suhde oli aina neuvolan mukaan vinksallaan. Mikään ei kuitenkaan oikeasti ollut vialla. Pitkä ja hoikka olen yhä.

Jos tilanne huolettaa, käy ihmeessä neuvolassa puntarilla esim. viikon-kahden välein. Tuolloin saat varmuuden siitä, että vauva kasvaa, jos asia painaa mieltäsi. Tsemppiä!

Vierailija

että usein vauvat kasvavat pyrähdyksittäin ja siten, että toisina kuukausina lisääntyy pituus ja toisina paino. Meillä ainakin käyrät tekivät jatkuvasti pientä sahalaitakuviota molempiin suuntiin, mikä neuvolantädin mielestä oli juuri se tapa miten vauvat tavallisesti kasvavat.

Vierailija

Jos lapsesi ei saisi tarpeeksi energiaa, niin kyllä sinä sen huomaisit, lapsi itkisi, olisi väsähtänyt jne. Eli luota vai itseesi ja siihen, että kyllä se maito riittää (äidinmaidossahan on enemmän energiaa kuin esim. perunassa tms. ja se on siinä sellaisessa muodossa, että lapsen on helppo käyttää se hyväkseen). Meillä esikoisen pituuskäyrä oli laskeva ekat 4 kk, eli pituutta ei tullut juurikaan. Terveydenhoitaja tuumasi vain, että lapsi kasvaa kuitenkin hyvin omalla käyrällään ja että jopa ekat puoli vuotta voi mennä siihen, että lapsi vain hakee sitä omaa käyräänsä. Jos käyrä yhä sitten on laskeva, kannattaa mennä tarkemmin tutkittavaksi, tai jos käyrä alkaa laskea rajusti. Mutta kuulemma muuten ei tarvitse hätäillä, jos lapsi kerran muuten on iloinen ja pirteä ja pissaa tarpeeksi. :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat