Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Makaronilaatikkoa allergiselle

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Olisiko kenelläkään ohjetta makaronilaatikon tekoon allergiselle?

Käytössämme on riisimakaroni ja possunliha, mausteista menee ainoastaan suola. Maidon korvikkeena on Neocate. Siis kananmunakaan ei käy.

Entäs ohjetta johonkin muuhun laatikkoruokaan?

Meillä menee possun ja riisin lisäksi bataatti, pakastemuusi ja parsa. Että näistä olis revittävä.

Vaihtelua kaipaan varmaan lähinnä itse, lapsi kyllä tykkää syödä pelkkiä soseitakin;-)

Kiitos jo valmiiksi!

Kommentit (4)

Vierailija

ihan normaalin ohjeen mukaan mutta niistä aineista mitkä käy.

munan voi jättää ihan hyvin pois.

käykö lihaliemi?

kannattaa tehdä monta annosta ja pakastaa osa,on sitten nopea sieltä ottaa.

bataattia voi käyttää ihan kuten perunaa.

eli sekoita vaikka possunjauhelihaan ja uuniin.

kokeilemalla vaan oppii noita tekemään.

toivotaan että ruokavalio helpottuu pian!

Vierailija

tilaamalla lihatiskiltä.Laatikon voi saostaa perunajauhoilla, ne lienevät riisijauhoja parempia. Laatikkoon voi lisätä väriä ja makua antamaan bataattisosetta, tällöin laatikon voi valmistaa veteenkin. Riittävä rasvan käyttö antaa makua.

Laatikon asemasta voi pannulla ruskistelun jauheliha-bataattiseokseen lisätä riisinuudeleita kypsymään, rakenne voi olla laatikkoruokaa parempi.

Vierailija

Muistan aikanani itse tilanneeni Neocaten maahantuojalta (yhteystiedot purkin kyljessä) reseptivihkosen, jossa oli ainakin ohje makaronilaatikkoon eli lähinnä millä suhteela Neocatella korvataan munamaito.

Lisäksi voisit paistaa pihvejä seuraavasti: raasta bataattia karkeaksi raasteeksi. Lisää pottumuusia, jauhelihaa, suolaa, tilkka vettä ja vähän perunajauhoja. Paista lettupannulla pihveiksi (toivottavasti joku rasva käy!) Ilman rasvaa voit yrittää paistaa myös uunissa.

Possun jauhiksesta voit tehdä lihapullia, pihvejä, pötkylöitä tai vaikka kebakoita. Sotke jauhelihaan pottumuusia, suolaa ja tl perunajauhoja. Sekoita kunnolla, muotoile haluamaksesi ja paista pannulla tai uunissa.

Olen itse tehnyt pelkästä possunlihasta myös karjalanpaistia. Lihakuutiot, vettä ja suolaa uuniin hautumaan pitkäksi aikaa (3 tuntia). Liha muhii ihanan pehmeäksi ja sopii myös aika pienelle.

Toivottavasti näistä on sinulle jotain apua!

Vierailija

Löysin arkistoistani Neocaten ohjevihkosen. Ohje on seuraava:

150 g jauhelihaa

2 rkl purjosilppua (jos käy)

1 dl bataattiraastetta

1,5 dl sopivaa makaronia

Neocate seos

2,5 dl vettä ja 8 mittaa Neocatea

Valmista kuten tavallinen laatikko, paista 45 min 180 asteessa.

Itse kyllä usein käytin laatikoissa nesteenä vesi-riisijauhoseosta, koska en halunnut, että kaikki ruoat maistuvat samanlaiselta. Neocatessa kun on aika voimakas maku.

Lisäksi tuli mieleen, että luettelemistasi aineista voit tehdä myös pikkupizzoja (peruna-riisirieskapohjan päälle jauhelihaa ja kuullotettua bataattiraastetta ja parsakaalipalasia. Sinun kannattaa ehdottomasti luukea Aila Paganuksen ja kumppaneiden Allergiakeittokirja.

Uusimmat

Suosituimmat