Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

iskias, apua!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämä on ihan kauheeta. Säteilevää kipua jalassa jo seitsemättä viikkoa, sitä ennenkin tuntemuksia. Kuinka kauan muilla on iskias kestänyt? Onko mennyt itsestään ohitse vai oletteko esim. tehneet jotain tieyttyjä jumppaliikkeitä? Itse kävin tk:lla röntgenissä pari viikkoa sitten, sieltä annettin lähete keskussairaalaan johonkin CT-tutkimukseen (???). Lääkäriltä en oikein muuta neuovoa vielä ainakaan toistaiseksi saanut, kuin sen että " ota särkylääkettä" . Kipu on hirveä varsinkin aamuisin. En meinaa päästä sängystä ylös ja samalla 3 ja 1/2 vuotiaat poikani ovat heti huomiota vailla... hampaat irvessä ja ähkimällä ja buranalla ne aamut siitä sitten jotenkin käyntiin lähtee. Mutta kyllä jo kyllästyttää!! Auttakaa!

Kommentit (6)

Vierailija

Tuossa edellä nimimerkki Satsumassi kirjoitti juuri niistä liikkeistä ja venytyksistä joita fysioterapeutti minullekin neuvoi. Koko viime kesän ihmettelin selkäkipuja ja iskias-oireita jalkapohjissa, kunnes viimein menin yksityislääkärille, fysiatrille, ja sain lähetteen magneettikuvaukseen. Ei mitään halpaa, mutta nyt ainakin tiedän mikä siellä selässä on. Välilevyn pullistumahan se oli kuten lääkäri epäilikin. Seurasi 15 kerran jakso DBC-kuntoutusta, (Documentation based care), jossa aktivoitiin " korsetti" lihaksia eli vatsan, selän ja kylkien lihaksia pienellä vastuksella ja keskityttiin syvien lihasten vahvistamiseen. Sain jumppa- ja venytysohjeita. Maksoi hunajaa, mutta yleisellä puolella on täällä päin ollut niin pirun hidasta ja aloin jo olla epätoivoinen... Kuntoutus ja varsinkin ryhdin parannus, selän taaksepäin taivutus ovat auttaneet ja kipua ei enää ole!! Vältin käytännössä leikkauksen...ainakin toistaiseksi. Nyt on kyllä motivaatiota jumpata lihaksia ja käydä kuntosalilla, mutta ennen tutkimuksia kuntosalilla käyntini vain pahentivat kipua ja iskiasta, joten avainsana on ne syvät lihakset, jotka pitää saada ensin kuntoon, ennen kuin ruvetaan vahvistamaan isoja vatsa- ja selkälihaksia punttiksella. Tuota fysioterapeutti korosti. Joten ei suinpäin kuntosalille isoilla painoilla hikoilemaan, voi mennä ojasta allikkoon, kuten minulla ensin meni.



Voihan olla että iskiaksesi johtuu jostain muusta kuin minulla, joten hyvä että pääsit kuvauksiin niin syy selviää ja hoito on sitten sen mukaista. Mulla kuitenkin pääpointti omassa kuntoutuksessa on ollut ihan se, että vatsan päällä horisontaalisesti kulkeva " vyö" lihas (mikä lie oikealta nimeltään?) pitää saada pysymään tiukkana oikeastaan koko ajan mahdollisimman pienellä lihastyöllä. Silloin selkä ei pääse retkottamaan huonossa asennossa missään tilanteessa. Varsinkin autossa istumiseen ja sohvalla oloon on pitänyt kiinnittää huomiota, aina tukityyny ristiselässä ja selkä suorassa. Ennen en edes jaksanut pitää selkääni suorassa, ihan vaan lihasheikkouden takia, jota kipu vain lisäsi ja oravanpyörä oli näin valmis, alaselkälihakset menivät entistä heikommiksi. Nyt on ihan erilainen olo. Yleislääkäri ei osannut sanoa mitään, joten heti vaan asiantuntijan puheille. Minulle fysiatri ehdotti leikkausta, mutta nyt kun menee näinkin hyvin tuon kuntoutusjakson jälkeen, tuntuu että se olisi ollut ihan turhaa. Liikunta auttaa, sohva on vihollinen! Venyttele varovasti ja pitkäkestoisia venytyksiä, 1/2 minuutista kymmeneen minuuttiin. Tsemppiä.

Vierailija

Minulla iski iskias ensi kertaa yo-kirjoituksissa, joista piti luistaa siis ulos niin nopeasti kuin kykenin - kun en tajunnut mitään särkylääkettä ottaa... sen jälkeenkin on vaivannut ajoittain, mutta vasta kahden raskauden ja synnytysten jälkeen on äitynyt oikein kivuliaaksi.



Kun kaksoseni olivat alle 2kk, kärsin öin ja päivin hirvittävistä iskiaskivuista, joihin ainoa neuvo oli ottaa Panadol 500 + Burana 400 yhtäaikaa (sai ottaa imetysaikanakin). Levätäkin olisi pitänyt, mutta se onkin vaikeammin järjestettävissä kahden vauvan ja yhden 2,5-vuotiaan äidille... tiedän siis tunteesi paremin kuin hyvin.



Eräs ystäväni sitten suositteli venytyksiä. Hänelle oli annettu ohjeeksi venytellä etenkin pakaralihaksia, jolloin iskiashermo saa enemmän tilaa eikä ole niin puristuksissa. Samalla konstilla sain itseni liikuntakuntoon (siis tarkoitan, että pystyin vaunukävelemään lapset uneen huutamatta itse tuskasta). Otin kipulääkettä säännöllisesti, aamuin illoin nuo kaksi kappaletta kunnes kipu alkoi helpottaa. Pahinta vaihetta kesti ehkä 3-4 viikkoa, mutta ei vaiva kokonaan minua ole hyljännyt vieläkään. Ajoittain vetää jalan alta edelleen (pahimmasta on jo yli vuosi) ja kipulääkettä sekä venytyksiä pitää hyödyntää.



Minulle oli pitkän aikaa mahdotonta ajatellakaan pitkiä kävelylenkkejä, joten aloitin liikuntamuotona uimisen, jossa iskias ei vaivaa. Nykyään uskaltaudun kävelemäänkin, ehkä lihakseni ovat vetreytyneet - tai mene tiedä. Sen tiedän, että iskias tuskin minua kokonaan koskaan jättää, mutta kyllä sen hallintaan saa. Voimia!!



TT

Vierailija

ja venytysvinkeistä. En oikein ole uskaltanut liikkua/venytellä mitenkään erityisesti, kun ei ole tiennyt että onko se hyödyksi vai haitaksi. Nyt tosin alottelin noilla pakaravenytyksillä, toinen päivä menossa. Toissa päivänä kävin CT-tutkimuksessa, eli johonkin häkkyrään rupesin pitkälleni ja sitten se kone siinä aikansa surisi ja otti lannerangasta kuvia. Nyt vain odotellaan oman lääkärin soittoa. Kyllä alkaa olo olemaan väsynyt kun joka yö 7 viikon ajan on kipu aamuyöstä herätellyt. On niin väsy että itkettää. Kiitos kuitenkin kannustavasta viestistäsi ja toivotaan että se iskias meidät joskus jättäisi!

Vierailija

Pakaravenytysten lisäksi venytä takareisi ja etureisi myös. Pumppaa nilkkaa varovasti selinmakuulla koukkuun-ojennukseen x10. Laita pakaralihakseen kylmägeeliä tms. Lepää vatsamakuulla kivuttomassa asennossa 4 min (kuuntele jonkun hyvän biisin) ja nouset joku kerta siitä varovasti kyynärnojaan, 4min myös siinä sitten. Nämä ohjeet kuvailemisen perusteella sulle. Kuvantatutkimuksesi kertoo onko siellä rangassa muutosta, pullistumaa tms. Hyvä kun sinut on kuvattu.



Jaa kun kipu helpottaa treenaa vatsoja ja selkää!



t. ft-äiti

Vierailija

Siis tarkennus: kirjoitin väärin että selkän taaksepäinvenytykset, siis selän ETEENpäin venytykset ovat auttaneet, eli selän pyöristysliikkeen vastakohta, jota voi tehdä myös Satsumassin kuvailemalla tavalla: maataan vatsallaan ja noustaan kyynärnojaan. Minulle myös sanottiin että omien tuntemusten mukaan voi nousta kyynärnojasta myös ylemmäs, eli kädet suoriksi kämmenten varaan, jalat ja lantio alustassa kiinni rentoina.

Myös nuo takareiden venytys ohjeet sain. (Kun takareisi antaa " periksi" eteenpäin kumarruksessa, selän ei tarvitse taipua niin paljon.)

Vierailija

Hei!

Kärsin myös iskiaksesta joka vetää kyllä täysin voimattomaksi pitkäksikin aikaa.

Äitini tiesi hyvän avun siihen.

Jos sinulla on tavallinen puukaulin " kaulitse" sillä jalkapohjia joka ilta ennen nukkumaan menoa n.20-30min/jalka.Laita jotkut puuvillasukat jalkaan kun " kaulitset" jalkaa.

Minulla on auttanut tosi paljon. Tein tätä myös silloin kun kipu yltyi aivan kestämättömäksi ja se helpotti pikkuhiljaa.

Jalkapohjissahan on hermoja ja niitä aktivoimalla saa kipuja eri paikoista kroppaa lievitettyä!

jaksamista!!

Uusimmat

Suosituimmat