pitäisikö 2,5-vuotiaan osata jo:

Vierailija

a) syödä itse

b) pukea itse

c) riisua itse

d) tehdä palapelejä

e) piirtää muutakin kuin töherrystä

f) rakentaa legoista muutakin kuin torneja

g) tuntea numeroita/kirjaimia

h) leikkiä rohkeasti muiden lasten kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa

mielipiteitä???

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

a) syödä itse -Joo, mutta meillä ainakin esikoinen oli tosi laiska syömään itse, kun pikkusiskoakin kerran syötettiin..

b) pukea itse -Yrittää ainakin, mutta mein esikoinen oli myös lasika tuolloin pukemaan, kun vauvasiskoa puettiin

c) riisua itse -Jonkin verran

d) tehdä palapelejä -Nuppipalapelit riittävät ainakin vielä 2v.neuvolassa

e) piirtää muutakin kuin töherrystä -Ei, meillä tytöt taitavia piirtjiä, mutta kuvat alkaneet esittää jotain vasta yli 3v.

f) rakentaa legoista muutakin kuin torneja -Ei.

g) tuntea numeroita/kirjaimia -EI!!! Toiset lapset tulevat vielä kouluunkin ilman tätä taitoa

h) leikkiä rohkeasti muiden lasten kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa -Ei välttämättä, luonne kysymys

Vierailija

Se, että osaa leikkiä, on kuule TODELLA iso asia. Vaikka se voi tavallisen taitavan lapsen äidistä tuntua mitättömältä jutulta, jota jokikinen iikka tekee.

Vierailija

Pukee collegehousut, pipon ja saappaat. Riisuu kyllä kaikki ja usein.

Piirtää töhryjä. Jos piirrän auton, piirtää siihen renkaat hienosti. Värittää viivojen sisältä. Täydentää katkoviivat piirustukseksi.

Syö itse jos viitsii, lusikalla tai haarukalla. Kaataa kannusta vettä itselleen, voitelee leivän itse, leikkaa juustoakin jos en vahdi.

Legoista mm. autoja yms. koneita

Palapelit 20 palaa max yksin, isompia vähän avustettuna.

Kirjaimet ja numerot osaa kaikki, automerkkejä lukemattomia. värit kaikki.

Puhuu selvästi ja taivuttaa sanoja. Jos ei tiedä jonkun asian sanaa keksii itse (laiva jonka mastossa on lippu = lippulaiva)

Ei laula, muistaa vain kaikki sanat ja lorut. Ei taida olla nuottikorvaa. Ei tanssi paljonkaan, ei taida olla rytmitajuakaan. Hyppelee ja kiipeilee.

Vierailija

Ja ap, älä suotta huolestu. Kaikki lapset kehittyvät eri tahtia, ja alle kolmivuotiailla taitoerot voivat olla todella valtavia. Toiset oppivat tietyt asiat myöhemmin.

Vierailija

Älkääs turhaa miettikö lapsukaistenne taitoja.Päiväkodissa näen joka lähtöön näitä alle 3v eikä ketään voi sanoa epänormaaliksi.

Kyllä se taito kasvaa iän myötä ja ei todellakaan ole vaatimuksia että 2v olisi pakko osata jotain noista.Sen ikäinen on kuitenkin vielä pieni ja opettelee vasta näitä taitoja.Yksi pukee itse, toinen ei.Se kolmas osaa pukea jotain itse...kaikki yhtä nomaaleita.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

a) syödä itse -joo

b) pukea itse -housut, pipo

c) riisua itse -takki, housut, sandaalit, hattu

d) tehdä palapelejä - ei olla testattu

e) piirtää muutakin kuin töherrystä - joo, ilmapalloja, autoja"

f) rakentaa legoista muutakin kuin torneja -joo

g) tuntea numeroita/kirjaimia -ei

h) leikkiä rohkeasti muiden lasten kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa -joskus

mielipiteitä???

- kylläpä sinulla on huolenaiheet

Vierailija

Ei osaa laukata eikä hypätä korkealta. Rengaskeinuunkaan tuskin kiipeäisi. Pelkää tuon tyyppisiä juttuja.

On nukkunut omassa huoneessa 7 kk ikäisestä alkaen. Se sujuu hyvin. Mielikuvitusleikkejä on paljon.

Onhan tää vertailu aika tyhmää, mutta kun tunnen niin vähän samanikäisiä, niin on kiva kuulla, mitä muut suunnilleen osaa.

ap

Vierailija

Meillä osataan kirjaimet, automerkit (noin 10 merkkiä), 10 väriä. Pukea ei osaa kuin lapaset. Riisuu housut, paidan, sukat ja joitain muita helppoja. Puhe erittäin epäselvää ja ei taivuta sanoja ja paljon omia sanoja. 4-5 sanan lauseita maksimissaan.

Noita kirjaimia ei ole treenattu, vaan lapsi on itse niitä osoitellut 1,5-vuotiaasta lähtien. Silloin sanoja vain 1, mutta osan kirjaimista osasi. Monet jo puhui silloin.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

a) syödä itse

b) pukea itse

c) riisua itse

d) tehdä palapelejä

e) piirtää muutakin kuin töherrystä

f) rakentaa legoista muutakin kuin torneja

g) tuntea numeroita/kirjaimia

h) leikkiä rohkeasti muiden lasten kanssa ilman äidin jatkuvaa läsnäoloa

mielipiteitä???

a.kyllä

b.osittain

c.kyllä

d.max.6 palan palapelejä

e.piirtää töherrystä

f.rakentaa torneja legoista

g.ei tunne numeroita/kirjaimia

h.varttitunti menee hyvin

Pyörällä osaa ajaa sujuvasti :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat