20kg pois ensi kesäksi. Miten onnistuu?

Vierailija

Haluaisin tiputtaa 20kg painoa pois ensi kesäksi. Onnistuuko mitenkään? (terveellisesti siis)

Millekään porkkana-vichy-kuurille en rupea, mutta yritän katsoa mitä syön, vähentää herkkuja ja liikkua enemmän.

Minulla on 2 lasta, nuorempaa imetän vielä. Vaikuttaako se jotenkin öaihdutukseen?

Millaista liikuntaa voisi harrastaa kotona lasten hoidon ohella? Mistä löytyy esim jumppaohjeita?

Käyn päivittäin koiran kanssa lenkillä (noin tunnin, ja vauhti on sellainen että tulee hiki) Kuinka paljon muuta liikuntaa kannattaisi harrastaa?

Ja sitten vielä, jos/KUN tulee hirveä herkkuhimo niin mikä siihen auttaa???? (Joku muu kuin suklaa tai pizza...)



Kaikki tsemppi ja vinkit tulevat tarpeeseen!

Kommentit (3)

Vierailija

Itsepa jo vastasitkin miten laihduttaa terveellisesti - liiku, vahenna herkkuja ja katso mita syot. Tarkista annoskoot - syo joko lautasmallin mukaan (1/2 lautasesta kasviksia, 1/4 hiilihydraattia= perunaa, riisia tms. ja 1/4 proteiinia =lihaa, kalaa, maitotuotteita TAI n. kammenen kokoinen annos hiilareita ja proteiinia. Ala unohda juoksevia rasvoja -kayta margariinia ja oljya leivan paalla, salaatinkastikkeena yms. paivittain. Vihanneksia saa/pitaa syoda niin paljon kuin jaksaa ja hedelmia voi syoda 1-3 paivassa. Katso myos mita juot - esim. monet mehut sisaltaa paljon kaloreita mutta nalka ei mene pois. Aluksi annokset voi tuntua pienilta, mutta pian totut niihin. Sita paitsi syomalla edella mainitun kokoisia annoksia voit syoda 5-6 kertaa paivassa.



Tassa esimerkki:

aamiainen: 2 siivua leipaa, 2 tl margariinia (esim. becel), kalkkunaleikkeletta/keittokinkkua/vaharasvaista juustoa ja tomaatti/kurkkuviipaleita & kuppi kahvia & vaharasvainen jukurtti/viili



valipala: hedelma ja lasi maitoa/jukurtti



lounas: iso kasa salaattia ja/tai keitettyja vihanneksia, 2tl oljya, kammenen kokoinen laja kokojyvariisia tai 2 perunaa, kammenen kokoinen laja lihaa/kalaa/kanaa. (Valta kermaisia kastikkeita.) Lasi vetta



valipala: purkki rahkaa, sekaan makeutusainetta & marjoja



illallinen: ks. lounas. Jos syot esim. laatikkoruokaa, ota kahden kammenen kokoinen keko. Jos syot keittoa, ota 2-3 desia.



iltapala: pala leipaa, margariinia, leikkeletta & lasi maitoa & hedelma





Imettaessa ei saa laihduttaa, mutta jos syot normaalisti, sinun pitaisi laihtua, silla imetys lisaa elimiston peruskulutusta. Esim: peruskulutuksesi on 2000kcal normaalisti, imettaessa se on 2500kcal. Jos syot 2000kcal paivassa (normaalitarve), saat n. 500kcal vajeen ja laihdut n. puoli kiloa viikossa. (luvut esimerkkeja)



Jumppaohjeita loytyy esim. www.tuuli.net sivuilta, lehdista & kirjoista (kirjastoon vaan!). Videolta on helpompi seurata kuin katsella kuvia.



Lenkkien lisaksi voit jumpata 2-3 kertaa viikossa ja varmasti naet tuloksia. Treenaa jokaista lihasryhmaa eika vain esim. vatsoja. Tehosta/lisaa/muuta liikuntaa aina valilla, ettei kroppa totu liikaa & kehitys pysahdy. Esim. vaihda jumppaa 2-3 kuukauden valein.



Jos tulee herkkuhimo, niin syo pieni annos himoitsemaasi herkkua hitaasti ja nautiskellen. Jos et halua syoda herkkua, lahde lenkille tai tee jotain muuta jolla saa ajatukset pois. Jos vahan valia tekee jotain herkkua mieli, katso etta syot kunnon ruokaa kunnolla ja lisaa proteiinin maaraa.



Jos yks paiva menee plorinaksi niin se ei paljon merkkaa, muista etta huomenna on paiva uus! Motivaatiota voi lisata mittanauhalla mittailu, silla usein kroppa voi kutistua vaikka vaa' alla ei nay pudotusta. Myos jo isoiksi kayneiden vaatteiden sovittelu piristaa.



Tsemppia, onnistut kylla! :)



Vierailija

on tosi jees. Tosin aika kallis. Liity ja hanki points materiaali (tai lainaa joltakin tutulta). Alkukustannuksia tulee jos joudut ostamaan sen, mutta jos et käy viikkotapaamisissa, niin pääset kohtuuhinnalla.



Points-cd oli ainakin pari vuotta sitten ihana! Sieltä voi listata mitä on syönyt ja miten liikkunut ja kone laskee juuri sinulle räätälöidyillä tiedoilla miten paljon saa vielä syödä, jos haluaa laihtua. Ja siellä otetaan imettäminen huomioon. Ihan loistava systeemi.



Sain itse pois sillä toissa keväänä melkein 10 kiloa ilman suuria ponnistuksia. Ja pisteitä oppi pian laskemaan itsekin ilman cd-levyä.



Makeanhimoon auttaa ainakin mulla:

erilaisia hedelmiä (paitsi ei paljon banaania eikä avokadoa)

kevyitä juomia (esim. light-mehut, light-limsat, makuvissyt, Hartwallin Friss)



Ja naposteluhimon:

kasviksia ja keytkertmaviilistä tehtyä dippiä (sitruunaa, sokeria, suolaa ja mausteita sekaan)

vähärasvaista mikropopkornia mieluummin kuin sipsiä jos on pakko

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat