Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minua säälittää lapset, joilla on " vanhat" vanhemmat..

Vierailija

Tänään kaupassa oli taas muutama pariskunta vastasyntyneidensä kanssa. Ikää saletisti 40 vuotta ja risat ja huomasi kyllä, että oli parin esikoinen. Eikö nämä vanhahkot vanhemmat (siis lähinnä esikoisen tuossa iässä saaneet) ollenkaan ajattele, miltä lapsesta myöhemmin tuntuu.. Isälläkin on hiusraja takaraivolla jo ristiäiskuvissa..

Sitten valitetaan täällä, kun ei ole isovanhempia hoitamassa (mikä ihme kun ovat jo lähellä kahdeksaakymppiä tai jopa haudassa..). Ja omankaan lapsen lapsilla ei tule mummoa ja vaaria olemaan kun kuolevat jo lapsen ollessa kahden ja kolmenkympin väälimaastossa.

En siis ole mikään teiniäitiyden puolustaja, mutta kymmenen vuottakin aiemmin olis huomattavasti parempi..

Mitä mieltä muut?

(Ja nyt tietty ikäloput alkaa puolustaa, että kuinka se ura ensin ja vakiintunut suhde yms... Jotka siis on mahdollista hankkia esim. 30 ikävuoteen mennessä)

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Äitini, kohta seitsemänkymppinen, on ihan höyrähtänyt ekaan lapsenlapseensa ja jaksaisi touhuta hänen kanssaan vaikka miten.

t. 15

Vierailija

Elämä ei ole asia, joka suunnitellaan paperille ja toteutetaan sitten joka piirtoa myöden, vaan elämä eletään. Toki voi lasten hankintaa ja perheen perustamista lykätä tietoisestikin, mutta so what?

Jos saa lapsen 40v, niin se lentää pesästä ennen vanhempien virallista eläkeikää eli vanhemmat noin yhteiskunnankin kannalta lasketaan työkykyisiksi siihen asti joten miksei lasten huoltajiksi kelvollisiksi.

Minusta on aika hassua, jos minä rupaisin kauppajonossa arvostelemaan pienten lasten vanhempia: liian kalju isäksi. Kylläpä hoitaa lastaan kömpelösti, kun on jo noin vanha. Osa 2-kymppisistä on varmaan ollut varsin reippaita hoitaessaan nyyttejään, mutta osa on takuulla ollut huuli pyöreänä - ihan samoin uskon olevan kaikkien vanhempien joukossa.

Itse olen naapurin kanssa joskus naureskellut, että hän on lopettanut lasten teon siinä isässä, kun minä olen aloittanut. Meillä on siis meidän vanhimmalla ja heidän nuorimmalla saman ikäiset vanhemmat suhteessa lapsen ikään (ikäeroa 31v). Ja entäs sitten nuo tutut, joilla vanhemmilla on jo keskenään ikäeroa lähes 10v. Milloinkas heidän olisi pitänyt tehdä lapset - kun isä oli nuori vai kun äiti oli vieklä nuori ;)

Kaiken kaikkiaan siis olen sitä vastaan, että täällä arvostellan vanhemmuutta iän perusteella.

Milloinkohan serkkuni on ollut oikean ikäinen vanhemmaksi: sai esikoisen kun oli 19v ja kuopuksensa kun oli 40+ ja siinä välissä 3 muuta lasta - ja mummuksi tuli vähän sen jälkeen kun sai kuopuksensa. On aina jaksanut innolla hoitaa omiaan, sijaislapia, edelleen niitäkin ja nyt runsasta lapsenlapsijoukkoa.

Vierailija

Ei sen oikean miehen löytäminen niin helppoa ole kaikille, ja sitten kun sen viimein löytää, ei ole niin salettia että niitä lapsia alkaa heti putkahdella. Hitsi pistää vihaksi tällaiset aloitukset!! Omat ratkaisusi eivät välttämättä ole ainoita oikeita.

Vierailija

Miksi naisilla kuukautiset kestävät jotain 42 - 58 -vuotiaaksi? Onko tarkoituksena se, että lapsia saadaan sinne 42 - 58 ikään saakka? Jos lasten hankkiminen pitäisi aloittaa silloin kun kuukautiset alkavat, niin samalla logiikalla se kai pitäisi lopettaa silloin kun kuukautiset loppuvat.

Joo, tiedän että kirjoittamani oli tosi tyhmä yleistys.

Ap:n ajatuksenjuoksusta en ymmärrä sitä, että mikä ero siinä on saako 40-kymppinen esikoisen tai esim. neljännen lapsen. Sama sairas sääli pitäisi säteillä kummankin pienokaiset päälle, jos ap:tä on uskominen. Minun mielestäni noin ei ole.

Jos joku saa lapsen 40-vuotiaana, niin ei se automaattisesti tarkoita sitä että lapsenlapsi syntyy kun kyseinen henkilö on 80-vuotias. Lapsihan voi saada lapsen jo 20-vuotiaana, jolloin mummo onkin vasta 60.

Vierailija:

Lainaus:

Biologiset faktat ovat ja pysyvät. Jokainen saa tehdä lapset silloin kun sen parhaaksi näkee.

Mutta, kyllä lapset on alunperin nuorena tarkoitettu tehtäväksi, miksi muuten naisilla esim. kuukautiset alkaisivat niin aikaisin? Lisäski riskit raskaudessa lisääntyvät huomattavasti yli 30-vuotiailla odottajilla. Tämä on lääketieteellinen todistettu fakta. Mutta kuten mainitsin, jokainen tehköön lapset silloin kun parhaaksi katsoo. Tosin harvemmin kukaan on kai suunnitellut hankkivansa esikoisensa nelikymppisenä, sinnä saattaa olla ap sellaiset syyt taustalla johon ei voi itse vaikuttaa. Olen onnellinen että ihmiset ylipäätään saavat lapsia, siis ne jotka sitä toivovat.

Vierailija

Hänet oli saatu iltatähtenä kun äiskä oli 43 v eli tuolloin tämä lapsi oli 16 v ja äiti jo 59 v!!! Isoveljet oli yli 30 vuotiaita (isän ikää en muista..).

Musta tuo on kyllä jo ihan mummoikä saada lapsia...

Vierailija

enkä ole tuntenut olevani esim. vanhempainilloissa mitenkään vanha! Samanikäisiä vanhempia on lapseni luokkatovereilla vaikka kuinka ja iäkkäämpiäkin löytyy. Itse asiassa tuntuu ainakin täälläpäin olevan poikkeuksellisempaa, että lapsella on nuoret vanhemmat. Joitakin tällaisia nuorena esikoisensa saaneita pareja olen seuraillut ja monet ovat hankkineet iltatähden samassa iässä kuin itse omat lapseni sain.

Meillä on lisäksi sellainen etu, että isovanhemmat molemmilta puolilta ovat erittäin hyvässä kunnossa. Omat vanhempani ovat jo 80 täyttäneitä ja mennä viuhtovat lasteni kanssa milloin missäkin. Pitkille automatkoille en kyllä enää lapsiani heidän kyytiinsä laske, mutta muuten he kyllä tapaavat lapsenlapsiaan säännöllisesti ja lapset ovat satunnaisesti heillä yökylässäkin.

Vierailija

Lähti liian aikaisin...

ootko ap ajatellut että tilanne ei tosiaan ole aina sellainen miksi nyt sen kuvittelit? Ystäväni sain nyt ekan lapsensa,ikää hänellä 35 ja miehellä 42. Ja tosiaan vasta nyt siksi,että kumpikaan ei ollut aiemmin löytänyt ihmistä jonka kanssa haluisi tosissan jakaa loppuelämänsä ja saada lapsia. Olisko heidän siis täytynyt tehdä lapset jonkun kanssa vain siksi,että lasten ei tarvitse hävetä " vanhoja vanhempia" ? Huolimatta siitä että parisuhde ei ollut tosiaankaan kestävällä pohjalla?

Vähän enemmän näköaloja sinunkin elämään!

Vierailija

että oli niin vanha äiti ja kyllä mä häpesinkin. Oma äiti puhui jostain sota-ajasta ym. mikä oli sairaan noloa....Omat lapseni teinkin nuorena koska en halua niin suurta sukupolvien välistä kuilua väliimme. Mutta kukin tyylillään...

Vierailija

Aloituksesta olisi tullut aika pitkä jos olisin kaikki tähän eritellyt..

Ja sinullahan on jo ennestään lapsia, aloitukseni koski lähinnä esikoisen vanhempia..

Vierailija

Lähes poikkeuksetta omassa ikäluokassa nuoret vanhemmat tarkoitti köyhyyttä ja huonoa ammattia.

kuten näet. Asiassa on monta puolta. Itse ainakin olen nyt kolmikymppisenä viisaampi ja varmasti parempi vanhempi kuin koskaan. Ja vaikea kuvitella, että olisin nelikymppisenä huonompi kuin nyt. Iällä on tapana tuoda viisautta...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat