Vauvan tärinä kohdussa! Kokemuksia!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli siis onko muilla kokemusta tämmösestä;

Olen nyt raskaana viikolla 28+2 ja vauva saa päivittäin useita (3-8kpl) tärinäkohtauksia, koko maha tärisee ja sen huomaa päällepäin.

Pahimmillaan saanut 4 kohtausta peräkkäin. Siis ensin tärisee 5-10sekunttia, on rauhallinen pari sekunttia ja taas alkaa tärinä.

Äitipolille on lähete laitettu tuosta ja kutsu sinne pitäisi tulla lähiaikoina.

Mutta onko kellään ollut vastaavaa ja millä seurauksella? Siis mitä on niistä sanottu? Pelottaa todella paljon, jos sieltä löytyykin jotain pahempaa =(

Vauva liikkuu muuten normaalisti ja sydänäänet ovat aina olleet todella vahvat ja tasaiset.

Kommentit (13)

Vierailija

Mun vauvat on tärisseet ja sätkyneet mahassa ja synnyttyäänkin. Kuulemma on yhteydessä hermoston kehitykseen eikä ollut vaarallista alkuunkaan. Hyvä kuitenkin, että pääset kertomaan lääkärille, niin saat varmuuden. Kerro sitten meillekin, mitä sanottiin, jooko.

Vierailija

Minä myös luin silloin joltain odotuspalstalta, että pojan pissaaminen tuntuisi tärinänä. Synnyttyään poika ainakin oli terve ja tärisemätön. Olisi mielenkiintoista tietää, onko tuolle pissaamisteorialle faktaperusteita.

Vierailija

Ja se taas johtuu keskushermoston kypsymättömyydestä mikä on täysin normaalia. Vauvahan jatkaa kehittymistään vielä kohdunkin ulkopuolella ja esim. vauvan suolisto on kypsä vasta kun lapsi on 3-4 vuotias.

Luulisin että se tärinä masuvauvoillakin johtuu tästä kypsymättömyydestä.

Rapuäiti 37+0

Vierailija

Tuosta sokerijutusta; minulla on raskausdiabetes todettu jo rv17. Kaksi kertaa olen sokerirasituksessa käynyt. Ensimmäisessä rasituksessa oli vain paastoarvo hiukan koholla mutta tässä toisessa oli sekä paasto että 1tunnin arvo reilusti koholla. Kotimittauksessa arvot olleet kuitenkin normaaleja. Aiemmassa raskaudessa oli myös raskausdiabetes, mutta silloin ei vauva tärissyt, ainoastaan synnyttyään ja hän olikin vuorokauden sokeritipassa.

Neuvolalääkärin puheista ymmärsin, että hän epäili jotain sydänperäistä. Todella tarkkaan hän kuunteli sydänäänet, mutta ne oli vahvat ja tasaiset. Joten siellä ei mitään ole.

Muuta lääkäri ei sitten osannut sanoakkaan, ainoastaan että voi olla normaalia tai sitten ei! Ja sehän se paljon helpottaakin....

Mutta jospa tässä kohtapuoliin tulisi se kutsu sinne äitipolille, sittenhän sitä on viisaampi. Ilmottelen sitten tänne teille mitä siellä sanoivat!

Vierailija

En tiedä mistä johtui. Täytyy kysyäkin lääkäriltä. Kävin synnytystapa-arviossa ja vauva on vielä aika pienikokoinen. Joudun taas menemään viikon päästä, tarkistetaan, ettei ole mitään kasvunhidastumaan. Syntymäpainoksi lääkäri arvioi n. 3000 g.

Vierailija

veljeni poika kuulemma tärisi äitinsä mahassa aina, kun pissasi. Nytkin vielä tärisee, kun tulee pissa vaippaan (on jo 9kk). Olen aiemminkin lukenut tällaisesta. Kaksplussan sivuilla keskusteltiin aiheesta n. kuukausi sitten.

Kielo rv 38+2

Vierailija

Itsekin alalla toimineena tiedän että vauvan keskushermoston kypsymättömyys aih. tärinää myös vastasyntyneellä. Voihan olla että keskushermoston kypsymättömyydestä aiheutuva sikiön tärinä saa aikaan kohdun seinämän väristyksen. Oma tärinäkin tuntuu aivan vastaavanlaiselta kuin pienellä vastasyntyneellä voi olla, joten voihan se olla niinkin.

Vierailija

Eli tärisi mahassa silloin tällöin ja minä edelleen oletan, että johtui pissaamisesta, sillä välillä vieläkin, kun istuu potalla (ikää 1 v. 8kk) ja on ollut kova hätä, " täristää" . Siis hetkellisesti. Ja kun itseäänkin miettii, niin kyllähän sitä huomaa " täristävänsä" , jos vihdoin ja viimein saa helpotusta hätäänsä ;-) Tuo täristäminen voi tietty liittyä muuhunkin, mutta minä oletan, että meillä oli tuota.

Tämä toinen ei ole täristänyt sitten ollenkaan! Enkä tiedä, että kumpi on tulossa, näkee toivottasti tuossa 4-5 viikon sisällä viimeistään ;-)

nimba rv 37+2

Vierailija

Minulla oli eilen mahdollisuus kysyä tuota tärinä-asiaa 20- vuotta

työtä tehneeltä kätilöltä, hän vastasi näin: Vauvan tärinä ei oikeasti ole vauvan tärinää vaan johtuu kohtuseinämän hermoärsytyksestä, johon esim vauvan liikkeet voivat vaikuttaa. Tärinä on siis kohdun tärinää ei vauvan vaikka se siltä tuntuukin. Vauvan voinnin kanssa sillä ei ole mitään

tekemistä eli tärinästä ei sinänsä kannata olla huolissaan. Minun " vauvani" tärisee myös joten tiedän miltä se tuntuu.

Vierailija

Esikoinen minulla täristi ihan samalla tavalla kuin nyt täristää nämä kaksi ja kaikki kolme TYTTÖJÄ! Ja edelleen esikoinen (2v) saa niinkuin vilunväreen eli " hytisee" kun pissa tulee!! Siitä jo ajoissa tunnistinkin että tyttö pissaa:)

Nyt nämä masutytöt kans täristävät ja ultrassa käyn 4vkon välein eikä mitään häikkää ole ollut, voiskin ens pe kysyä lääkäriltä tuosta täristämisestä, mitähän mieltä hän on;)

Rölli-peikko ja tylpykät 29+4

Vierailija

Olisikohan ollut niin, että se tärinä loppui, kun poika oli 3kk?? En tarkkaan muista. Mutta siis nyt on tällähetkellä ihan reipas ja terve ja rasavilli melkein 2 vuotinen.

Ja kun sitä aikoinani kysyin, että mistä tuojohtuu n iin mulle sanottiin vaan että toiset vaan tärisee ja se loppuu aikanaan.

Mutta hyvä kun tarkastavat, ultraamalla näkevät yllättävän paljon ja saavat tietää mikä masukin tärinän aiheuttaa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat