Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***MARRASKUISET tiistaihin***

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Neuvola kuulumisia:

painon muutos:+500g

rr:116/68

hemoglobiini:131..pikkuisen oli noussut:)aikasemmin 117..jee:)

sf:edelleen se sama 35

vaava:rt

syke:144

pissa puhdas

kaikki siis hyvin:)

Mullakin on iskenyt kauhea räkätauti alapäähän..sellasta kellertävää limaa tulee..yöks.Tossa äsken tuli aika mukavasti suppareita..kipeitä:)Josko sitä kohta pääsis synnyttämään...ei millään enään malttaisi odottaa..:)On niin kypsä olo.

mut nyt pitää mennä..heips..auuts taas yksi kipeä suppari..

neeta&papu rv 37+6

Vierailija

Puuh... olipa pitkiä pinoja taas luettavana kun en ole moneen päivään " ehtinyt" koneen kimppuun.

Tsemppiä kaikille tositoimien kynnyksellä oleville, erityisajatus Pylleröiselle, toivottavasti pikkuinen syntyy pian! Pikkuisen tuo sinun kuvaus räkätaudista alapäässä hymyilytti, kerroin sen miehellenikin ja yhdessä täältä naureskeltiin... epäilemättä hymyt hyytyy kun se omalle kohdalle tulee. Mutta ajatuksissa olet ja peukkuja pidellään!

Noema ja Kasperina; nostan teille hattua rohkeudesta päätöksissänne. Kuten Noema kirjoitti niin moni vauva kääntyy viimetingassa oikeinpäin, toivotaan sitä teille molemmille. Jos saatte käsiinne Vauva-lehden 10/2000 niin lukaiskaa sieltä juttu moksauksesta. Se on se akupunktiokeino kääntää vauva rt:n.

Meille ei mitään ihmeitä kuulu. Olen urakalla pessyt vauvan vaatteita ja nyt ne on viimeistä koneellista vaille kaikki silitettynä kaapissa. Kehto on kasattu ja tänään sain pedattua sen valmiiksi, kun sain ommeltua patjanpäällisen. Siinä sitten herkistelin vartin! Oli se niin sulosen näköinen ja ajatus että max. 6 viikon päästä meidän pikkuinen tuhisee siinä sai tipan linssiin.

Neuvola on vasta torstaina, joten ne kuulumiset sitten loppuviikosta.

Vauva liikkuu hiljoikseen, mutta tasaiseen tahtiin, mutta vihlonta alapäässä on välillä niin hirveää että tuntuu ettei hengittämään pysty.

Tuo painoarvioasia onkin aika mielenkiintoinen. En tiedä ketään kenellä se olisi osunut kohdilleen! Minut passitettiin kans arvioon kun SF-mitta huitelee taivaan tuulissa, hyvä että skaala riittää äitiyskortissa. Ens' viikon keskiviikkona ois sitten meno kättärille arvioon. Terkkari sanoo että ihan normaalin kokoinen mutta se minun tumpelo lääkäri passitti arvioon.

Nyt alkaa jo tämä istuminen tuntumaan lonkissa, joten paras toivotella kaikille mahdollisimman levollisia yöunia.

Hyvää Yötä!

Toukkis ja Papu 36+5

Vierailija

Tuntuupa hurjalta, että meistäkin alkaa osa jo pikkuhiljaa synnytteleen. Itselläkin on ollut supistelua melko paljon, myös levossa. Tänään oli viimeinen lääkärikäynti ja onhan tuo supistelu saanut jotain aikaiseksi: kohdunsuu pehmennyt ja 2cm jäljellä. Pää on jo tosi alhaalla. Ja ihan valmishan tuo on sieltä jo tulemaan. Toivottavasti ei ainakaan mene kauheasti yli, kun painoarvio oli tänään 3000g, tosin ei niihinkään voi täysin luottaa. Pään halkaisija on 9cm, eli jo syntyvän kokoinen, sydämen 4 kammiota näkyivät hienosti ja kaveri harjotteli just ultratessa hengitysliikkeita. Oli veikeän näköistä!=) Lähtöpainoon on tullut nyt 3,9kg lisää, lääkäri sanoi että piilevästii olen siis laihtunut noin 10kg. No se ei haittaa, kun lähtöpainoa oli kuitenkin reippaaasti.

Nyt sitten vaan otetaan rauhassa, kun äippälomalla ollaan!=) Oikein hyviä vointeja koko porukalle!=)

Miisa ja rv 36+3

Vierailija

Toivottavasti vauvasi kääntyy ennen tsekkausta! Lääkäri kertoi, että 97% vauvoista kääntyy rt ennen viikkoa 39, eli toivoa on vielä runsaasti.

Itse koin, että juttelemalla lääkäreiden kanssa oloni rauhoittui ja osasin tehdä itseni ja vauvan kannalta oikean päätöksen (nyt en tarkoita, että kaikkien pitäisi synnyttää pt:ssa. Aina se ei ole kummankaan kannalta paras vaihtoehto). Ihmiset kuitenkin aina värittelee omia kokemuksiaan ja lääkäreiltä sain puhdasta faktaa. Onhan se niin, että kaikista synnytystavoista saa kuulla sekä niitä hyviä kokemuksia että kauhutarinoita.

Tsempit sinulle perätila-asukkaasi kanssa!

Noema

Vierailija

Tuo pylleröinen kyseli eilen noista painoarvioista...

Täällä kanssa kokemusta arvioiden heittelyistä.

rv 31+5 sain arvion äitiyspolin ultrassa, että olisi 2200g ja kasvoi äitiyspolin kaikkien käyrien mukaan yläpuolella ja tuli lähete sokerirasitukseenkin.

No rasitusarvot oli ok ja uusi aika sitten äitiyspolilla oli

rv 34+5 jolloin vauva painoikin 2500g ultralla katsottuna.

Lääkäri sitten soitteli äitiyspolilta vielä osastonlääkärille, että onko normaalia, kun kasvanut vaan 300g kolmessa viikossa.

Vastaukseksi sain sitten, että ollut ekassa ultrassa mittaustekninen virhe :(

Ja nyt vauva onkin sitten kooltaan normaali / pienehkö ainakin ultran mukaan.

Sf-mitta neuvolan mukaan kuitenkin oli rv. 35+5 36cm.

Vielä sain ajan rv 38+5 äitiyspolille ultraan, jos ei ehdi ennen syntyä.

Kun esikoinen tuli jo rv. 36+1 ja kakkonenkin 38+3.

Täällä valvotti viime yönä hammaskipu :(

Täytyykin soitella hammashoitolaan mitä tehdä, kun kipeä hammas on viisaudenhammas, jota jo paikattu alkuvuonna.

Kellään tietoa voiko näin loppuvaiheessa raskautta poistaa viisaudenhammasta???

t.marrasvaavi rv 36+4

Vierailija

Vitsit, oon ihan täpinöissäni! Tänään olin tosiaan siinä ulkokäännöksessä.

Ekalla yrityksellä vauva kääntyi, mutta samantien kun lääkäri irroitti otteen vauvasta, hän kääntyi takaisin perätilaan. Kaksi kertaa lääkäri vielä yritti, mutta vauva ei suostunut enää yhteistyöhön. Piti siis antaa periksi. Kaikki oli vauvalla kunnossa ja kooksi arvioitiin 2500 g.

Sitten mut lähetettiin lantiokuvauksiin ja niistä selvisi, että tilaa on reilusti. Jännää, koska en ulkoapäin katsottuna ole mitenkään erityisen suuri. No, hyvä, että tilaa riittää pikkuisella. Punnittiin lääkärin kanssa vaihtoehtoja ja hän (kokenut erikoislääkäri) oli sitä mieltä, että mitään estettä ei ole synnyttää alateitse perätilassa. Olin jo itsekin alkanut pohtia sitä vaihtoehtona ja siihen sitten päädyttiin. Aika hurjaa mennä synnyttämään esikoinen perätilassa! Kaikesta huolimatta päätös tuntuu hyvältä ja olo on helpottunut.

Lääkäri sanoi, että vauvalla on vielä hyvät edellytykset kääntyä itsekseen, tilaa kun on. Mennän rv 39 vielä tarkistamaan tilanne kättärillä ja mikäli vauva ei ole ottanut hirvittävää kasvuspurttia, pitäydytään alatiesynnytyksessä. Jotenkin mulla on sellainen kutina, että kääntyy vielä itsekseen. Nyt sitten sitä jännäämään!

Eipä muuta nyt mahdu tähän pieneen mieleen, eli heips!

Noema ja Onni 36+2

Vierailija

Yöllä heräsin joskus kolmen aikaan enkä meinannut enään saada nukutuksi.Yöllä iski ihan hirvee kipu ja vihlonta tonne peräsuoleen.Pelästyin et vauvako sieltä rupeaa pukkaamaan maailmaan.Ihan hirveä tunne.Mistä tommonen voi johtua??Supisteli myös kivasti yöllä.Et kyllä huomaa et suppareilla rupeaa olemaan voimaa.Ehkäpä sitä pääsisi kohta tosi toimiin:)

Pylleröinen tule kertoilemaan kuulumisia:)Minäkö utelias???:)

Mulla tänään kans neuvola päivä että tulen vielä sitten kertoilemaan miten siellä meni.

(.):ssa ei mitään kummempia.Kauheeta jylläämistä ja jalkojen tai käsien työntelyä toiseen kylkeen.Välillä tekee ihan kipeetä.

Mulla on menossa mieheni kaa vähän huonompi kausi.Tuntuu ettei se välitä ollenkaan musta,lapsesta ja tulevasta vaavista.Tuntuu että se tulee ja menee.Kauheeta tappeluu vähän väliä:(Tuntuu että se ei ota tosissaan sitä että vaavi saattaa syntyä minä hetkenä hyvänsä.Vähättelee vaan.Ärsyttävää..no kaipa tää tästä mutta tuntuu niin kurjalle kun kummiskin sitä tavitsisi tukea toiselta...huoh:(

mut palailen myöhemmin:)

neeta&papu rv 37+6

Vierailija

yöllisten mahakipujen suhteen ainakin täältä löytyy samaa vaivaa. Pistää niin vietävästi, että oikeasti on työtä päästä sängystä ylös kun tähtiä näkyy silmissä vaikka miten yrittää. Kyseessä on oikeasti kova kipu, ei mikään pieni viiltely tai nippailu. Aamulla ei kuitenkaan oo enää havaintoa koko kivusta. En oikein oo keksiny että mistä johtuis, kun luulis että täyden rakon aiheuttama venytys tms olis sitte aamulla herätessäkin, vaan kun ei oo. Tympeä vaiva sinänsä.

Vierailija

Jää kyllä tämä kirjoittelu vähälle, vaikka mukava onkin lukea teidän kaikkien kuulumisia! Monesti vaan on istumiskiintiö totaalisesti täynnä siinä vaihessa, kun on kaikki viestit luettu.

Liityn kaikkien huonosti nukkuvien joukkoon, yöt menee vessassa rampatessa ja närästyksen takia sängyn reunalla istuskellessa. Nyt on vielä nuo repivät kivut mahan sivuilla (siis oikeestiko vieläkin kiinnityskipuja?) tulleet takaisin entistä pahempina, aina kun yrittää asentoa vaihtaa. Sitä kipua saa sitten melkoiset ajat aina odotella, että helpottaa.

Omaa napaa tulee paljon tähän nyt, koettakaa kestää. Neuvola oli eilen, äitipolin lääkäri viikko sitten maanantaina. Silloin lääkäri teki painoarvion vauvasta, että olisi kovin pikkuinen. 35+3 oli viikot ja arvio 2.2kg, sillä vauhdilla jos kasvaa niin arvio laskettuna aikana olisi jossain 2.7kg paikkeilla. Neuvolassa myös sf-käyrä on pudonnut viimeisen neljän viikon aikana sieltä keskikäyrän yläpuolelta, jossa tähän asti mennyt tasaiseen tahtiin, alaspäin, eikä sitä kasvua paljonkaan ole nyt tapahtunut. Eilen mitattiin moneen kertaan ja kahden viikon saavutus oli juuri ja juuri puoli senttiä eli nyt 30cm viikoilla 36+3. Tiedän kyllä monta tuttua, joilla on painoarviot mennyt pahan kerran metsään, mutta näyttäisi nuo molemmat, sekä ultralla tehty arvio, että sf-mitta viittaavaan siihen, ettei vauva nyt hirveää vauhtia kasvakaan, vaikka sokereita onkin tässä saanut hartaasti mittailla... Onneksi istukka ja napavirtaukset tutkittiin ultralla tarkkaan, näyttäisi siltä, että kaikki kuitenkin toimii ihan ok. Uusi tarkastus sitten ensi viikolla. Onneksi vauva on virkeä ja energinen liikkuja, rauhoittaa mamman mieltä.

Verenpaine oli yllättäen eilen myös korkealla, 140/102, ja huomenna on mentävä uudelleen mittaukseen.

Vähän meinaa huoli olla mielen päällä, että masussa nyt olisi kaikki hyvin.

Täällä alkaa monella olla jo niin paljon merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, jännittää jo monen puolesta!

Mutta nyt taas istumiskiintiö on täynnä, täytyy lähteä oikomaan itseään. Mahdollisimman mukavia vointeja kaikille mammoille!

Nana ja vauveli 36+4 :)

Vierailija

Eli tiedän tunteen PYLLERÖINEN. Oikea räkätauti alapäässä. Rasittavaa kun ei mitään tapahdu. Suppailee aikaajoin, muttei mistään kolota. Ei tää täältä koskaan synny. Toivo jo menee. No yöllä sain onneks nukuttua. Vaan 2 pisareissua! Jee! Olinki jo niin väsy kun en oo osannu nukkua kun oon ootellu kokoajan, että no nyt käynnistyy. Ja kattia kans. Ja kaikki viel kokoajan kyselee että no koska se syntyy.... Buaah! No sainhan ruikuttaa. Kiitos kuuntelemisesta ;)

Aamulla oltiin tytön kanssa avoimessa päiväkodissa ja puskin rattailla ylämäkeä että hiki tuli. Josko se auttais. Tai sit pitää koittaa kolmen ässän konstia ;)

Mut ihana piristys oli kun posti toi tilaamani iki-ihanan marimekon pinnasuojan. Ostin sen huuto.netistä ja aattelin, et tais mennä rahat kuitenki kankkulan kaivoon, mutta onki tosi hyväkuntoinen ja suloinen. Tuli oikeen hyvä mieli :) Tytöltä kun nekin on roosat ja tämä on poika.

ÖRMELÖ niihin jalkakramppeihin auttaa jonkin verran magnesium. Alkuraskaudessa mulla autto paremmin, mut on siitä vielä jonkin verran hyötyä. Niin että pääset ees käveleen. Banaani auttaa kans. Mä taistelen näitten jalkojeni kanssa pääasiassa öisin tai iltaisin.

Tällain täällä ja taas ootellaan. Nyt taidan mennä päikkäreille kun tyttö nukkuu....

Massu 37+5

Vierailija

Täällähän on monet jo lähdössä tosi toimiin. Mä oon ihan varmasti se hännän huippu..Joku ystävällinen, en muista nicciä, anteeks, lupas pitää perää mun kanssa sitten ku kaikki muut ovat synnyttäneet..Mä en jotenki osaa asennoitua siihen, et tää lapsi ymmärtäis mihinkään tulla ennen ku häädetään...

Joku kysy hampaasta, kyllä voi poistaa raska.aikana. Puuduteaine ei oo pienel vaarallista. Ja aika monia antibioottejakin saa syödä. Multa on leikattu viisuri raskausaikana, ei tosin tämän ja sitten on myös leikattu 2 luomea kasvoista raskausaikana, vuonna 1998!

(.) ei mitään ihmeellistä. Himpula jytkyttää mahassa, kun muistaa. Pahemmin ei supista. Ainoastaan vihloo kun Himpula tunkee päätän johonki. Kovapäinen lapsi tulossa siis.

Nyt aamupalat ja sitten koiran kanssa, ulkona + 0.9! KÄÄK, talvi tulloo ja saadaan ne talvivauvat! Lapset innoissaan ku sanoin et ulkona on toooooooosi kylmä.

Hormoonihirviö ja himpula rv 34+

Vierailija

Ihana ilma ulkona! Ajattelin pian suunnistaa ulos lenkille lyllertämään.

Aamulla oli viimeinen perhevalmennus ja täytyy sanoa, ettei siitä ollut kyllä mitään iloa. Parisuhteesta ja vanhemmuudesta oli puhetta. Tulipahan kuunneltua sekin kuitenkin.

Myös neuvola oli tänään. Siellä ei mitään ihmeitä. Painoa tullut 400g/vko (nyt yht. 9 kg), paineet oli ok, pissa puhdas ja vaavin sydän tykytteli 145. Pikkuinen on nyt kiinnittynyt ja siltä on kyllä tuntunutkin, koska polla tuntuu selvästi alempana kuin ennen. Mitään synnytykseen viittavaa ei ole tapahtunut. Suppareita on jonkin verran, mutta kivuliaita vain harvoin. Olen täällä varmaan vielä joulukuussakin kirjoittelemassa Hormoonihirviön kanssa;0) No onneksi max. 7 viikkoa enää! Alkaapi olla jo hieman pulskanpuoleinen olo... Kuten varmaan kaikilla muillakin;=)

Hazelhen rv 35+3

Vierailija

Monella on alkanut tapahtumaan. Onnea matkaan!!

Mua särkee mahaa tällä kertaa, vihloo tonne alaselkään myös. Plääh. Mies kysyy joka päivä " joko tänä yönä?" . Sellanen epämääräinen olo on ollu ja pinna tosi lyhyt. Siitä kärsii läheiset ihmiset =(

Niin ja muut kolotukset. Tässä raskaudessa on yksi iso ero. En käy vessassa kuin korkeintaan kolme kertaa, yleensä vain yhdesti. Niin ja vauva nukkuu öisin!? Myllää päivisin ja iltaisin, niin ja iltaisin ihan älyttömästi. Illalla kyllä on aikas tuska olo. Hittoako valitan, hyvä että liikkuu.

Laitoin daaliat talvilevolle, pitäs kantaa ne alakertaan siis mieheni kantaa. Ruusuille pitäs havuja hakee metästä, muuten taitaa olla kaikki tehty. Odotan ensi kevättä että saan möyriä tuolla pihalla. Hirveesti suunnitelmia!!!

Näin yhden kaverin tässä . Hänellä neljä vuotias tyttö on diabeetikko, joutuvat piikittämään. Niin siitä tuli puheeksi et miten sitä toivoo että tuleva lapsi olisi terve!! Miten meilläkin kun on lypsykarja, jos lapsi sattuisikin olemaan allerginen eläimille. Hitsi, hieman pelottaa...

Ite vanhemmat ollaan terveitä eikä suvussa pahemmin ole allergisia ihmisiä. No tää kaikki on jossittelua.

Nyt syönti tauko...

Eija ja eemeli rv 37+5

Vierailija

Neuvolasta tulin just. Stikseissä leukkarit kolmella plussalla ja sokeri heikosti plussalla =( Jälkimmäinen selittyy kyllä eilisellä suklaakonvehdin mässäilyllä, edellinen on vähän mysteeri kun pissiitti-oireita ei oo mutta eipä niitä aina ookkaan. Huomenna pitäis viiä aamunäyte labraan.

Terkka kyseli, että kuinka kovasti haluan painoarviota. En kovinkaan paljoa, se on yks ja sama onko se nyt muutaman sata grammaa tähän tai tuohon suuntaan. Arviot on kun on vielä arvioita, ei ne kohilleen kuitenkaan osu. Luonto yleensä kyllä järjestää niin, että vauvan koko on suhteessa lantioon jos ei oo sokerit koholla tai muuta pielessä, ja mun filosofian mukaan vauva on oikeaa kokoa jos kerran mahtuu ulos tulemaan. Sano sitten, että no käyrien mukaan ois noin nelikilonen jos menee laskettuun aikaan. Sopii hyvin kuvioon, oon ite syntyny rv38+ ja ollu sillon yli 3900g. Terkka kysy että pelottaako kun synnytystapa-arvio menee mulla rv38 asti. Juu ei pelota, miks pitäis?

Ekaa kertaa havaitsin tänään painontunnetta. Nyt valkeni sekin, mitä sillä oikeastaan tarkotetaan. Selkeästi tuolla alaalla painaa joku. Ilahduin havainnosta, ees jotain merkkiä että loppumetrit on menossa =)

Mutta kirpakkaa syyspäivää =)

Kitty rv 35+5

Vierailija

Myös minä liityn mukaan huonostinukkuvien joukkoon - yöllä aina asentoa vaihtaessa sattuu niin vietävästi nivusiin ja lonkkiin. kävin tuossa hiljattain synn.tapa-arviossa ja vaavi on kääntynyt mutta laskeutumisesta ei puhettakaan. Hyvin pitäisi mahtua tulemaan alakautta. Närästää ja on vaikea hengittää niin että se taitaakin yrittää suun kautta :D. Liikkeitä kyllä tuntuu pitkin päivää kunnolla että kaikki siellä hyvin kait on. Jännittää vaavin sukupuoli sillä sitä ei ole saanut ultrallakaan tihrustettua kun vaavi on osannut olla aina sellaisessa asennossa ettei jalkoväliä näy kunnolla. Ei enää kauan la:han, JIPPII.

Jaksamisia kaikille marrasmasuille.

katzuska&bebe, 36+6

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat