Mikä kotiäideissä ärsyttää?

Vierailija

Olen ollut havaitsevinani kateutta lähipiirissä. En ymmärrä miksi.

Olen vuoden verran hoitovapaalla. Minun tarvitsee nousta joka aamu klo 7 siitä huolimatta. Minulla on pieni työnjohtaja, joka huutaa minulle jos en tee niinkuin hän haluaa. Aikataulusidonnainen homma, eikö. Olen 119 neliön laitoshuoltaja, kaikki on minun vastuullani, minähän olen kotona. Vastaan taloutemme ruokahuollosta, pyykkihuollosta ja teen pitkän tähtäyksen suunnitelmat, lomasuunnitelmat. Vien auton katsastukseen ja lapset lääkäriin ja juoksen kirjastot, apteekit, Kelat, kaupat lapsi kainalossa. Olen tämän lisäksi vielä iloinen ja rohkaiseva puoliso, tuen miestäni kun hänellä on töissä vaikeaa, sosiaalityöntekijän korvalla kuuntelen ja terapoin. Lista on loputon mutta useimmille tuttu.

Miksi töissä käyvät meitä kadehtivat? Onko heillä muistot kultaantuneet vai onko työelämä vielä tätä suurempaa hullunmyllyä? Ainakin siellä saa syödä lounaansa rauhassa.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

En minä vain. On paljon sellaista minkä jätän hyvällä omalla tunnolla tekemättä töissä ollessani. Lisäksi on paljon sellaista mitä ei enää tarvitsekaan tehdä. Ruokaa ei tarvitse laittaa montaa kertaa päivässä, imuroitua tulee enää kerran korkeintaan kaksi viikossa, siistimistäkään ei tarvitse tehdä kuin kerran päivän aikana.

Lisäksi kotona ollessani hoidin itse lapseni. Nyt heidät hoitaa päivällä ammatti-ihminen, jolle maksetaan siitä palkka.

Vierailija:

Lainaus:

Samoin me työssäkäyvät heräämme klo 5.45 joka aamu, pyykkäämme, laitamme ruokaa, käymme Kelassa ja kirjastossa, tehdään pitkän tähtäyksen suunnitelmat, lomasuunnitelmat... auto täytyy meidänkin yhtä lailla viedä katsastukseen. Kaikki nämä normaalin ansiotyön LISÄKSI.

Minulla ei ole mitään kotäitejä vastaan, mutta ihmettelen miksi heidän täytyy luetella arkiaskareitaan, kun nuo hommat joutuu tekemään jokainen joka ei ole sisäkköä palkannut ( ja taitavat nykysuomessa olla melko harvinaisia).

Vierailija

Vai mistä kuvitelmasi johtuu? Sinähän olet nykykäsityksen mukaan kotiäiti. Ihan varsinaisia kotiäitejä, joilla ei ole työt, opinnot tai työnhaku odottamassa hoitovapaan jälkeen, ei varmasti suomessa enää paljoa ole. Joten jos johonkin raja täytyy vetää se lienee sitten nykypäivänä hoitovapaa.

Miksi kuvittelet kotona ollessasi olevasi jotenkin parempi tai ahkerampi? En minä vain kuvitellut.

Vierailija:

Lainaus:

Tiedän että työssä käyvän äidin arki on monin verroin raskaampaa kuin kotiäidin rooli. Olen itse nyt puoli vuotta hoitovapaalla ja tämähän on äärettömän helppoa ja vaivatonta hommaa siihen verrattuna että kävisin ansiotyössä ja sen lisäksi olisin kotiäiti aina kotona ollessani.

Palaan ansiotyöhön ensi vuonna koska perheen etu sitä vaatii. En voi pakottaa miestäni tekemään kahta työtä perheen elatuksen eteen ja itse nauttia vaan löhöilystä ja kotona oleilusta- minunkin täytyy kantaa korteni kekoon.

Vierailija

Mä jo luulin, että kotiäidit saa hetken olla rauhassa, kun täällä on tää lintuinfluenssahysteria. Älkää ainakaan kotiäidit itse aloittako tätä taas. Ja jos työssäkäyvät haluavat tätä puida, annetaan heidän tehdä se keskenään.

Vierailija

uranainen oli kotona päivisin ruokaa laittamassa vaan lapset saavat ruoan laitoksissaan eli päiväkodeissa ja kouluissa. Sotkua vähemmän, pyykit hoitaa pyykkikone ainakin meillä. Itse olen kotiäiti vapaasta tahdostani. Haluan hoitaa lapseni itse. Ei siinä ole kellään mitään syytä kadehtimiseen. Ainut mitä uranaiselta kadehdin on paksumpi lompakko :-D Muuten olen tyytyväinen uraani kotona :) Ja onnellisiin lapsiin.

Vierailija

Mutta kyllä se työstä kävi. Minä ainakin tein paljon enemmän kotitöitä kun nyt töissä käydessäni (oli meillä siistimpääkin ja terveellisempää ruokaa), puhumattakaan siitä ettei lasten hoito ihan siinä sivussa mene. Lasten kanssa oleminen on hyvin intensiivistä, vaativaa ja raskasta, vaikka onkin uskomattoman hauskaa ja palkitsevaa. Ainakin jos haluaa, että lapset tekee muutakin kuin nököttää videoiden edessä.

Vierailija

Tiedän että työssä käyvän äidin arki on monin verroin raskaampaa kuin kotiäidin rooli. Olen itse nyt puoli vuotta hoitovapaalla ja tämähän on äärettömän helppoa ja vaivatonta hommaa siihen verrattuna että kävisin ansiotyössä ja sen lisäksi olisin kotiäiti aina kotona ollessani.

Palaan ansiotyöhön ensi vuonna koska perheen etu sitä vaatii. En voi pakottaa miestäni tekemään kahta työtä perheen elatuksen eteen ja itse nauttia vaan löhöilystä ja kotona oleilusta- minunkin täytyy kantaa korteni kekoon.

Vierailija

ja mitä tulee kotiäitien moraalisen paremmuuden osoittamiseen, se on juuri se mitä tarkoitan syyllisyydellä.

Kun potee syyllisyyttä omista valinnoistaan, kaikki mikä muistuttaa siitä, ärsyttää. Eli syyllisyyttä poteva uraäiti kärsii kotiäitien olemassa olosta, koska he muistuttavat häntä hänen omasta syyllisyydestään.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Minun tarvitsee nousta joka aamu klo 7 siitä huolimatta. Minulla on pieni työnjohtaja, joka huutaa minulle jos en tee niinkuin hän haluaa. Aikataulusidonnainen homma, eikö. Olen 119 neliön laitoshuoltaja, kaikki on minun vastuullani, minähän olen kotona. Vastaan taloutemme ruokahuollosta, pyykkihuollosta ja teen pitkän tähtäyksen suunnitelmat, lomasuunnitelmat. Vien auton katsastukseen ja lapset lääkäriin ja juoksen kirjastot, apteekit, Kelat, kaupat lapsi kainalossa. Olen tämän lisäksi vielä iloinen ja rohkaiseva puoliso, tuen miestäni kun hänellä on töissä vaikeaa, sosiaalityöntekijän korvalla kuuntelen ja terapoin. Lista on loputon mutta useimmille tuttu.

Samoin me työssäkäyvät heräämme klo 5.45 joka aamu, pyykkäämme, laitamme ruokaa, käymme Kelassa ja kirjastossa, tehdään pitkän tähtäyksen suunnitelmat, lomasuunnitelmat... auto täytyy meidänkin yhtä lailla viedä katsastukseen. Kaikki nämä normaalin ansiotyön LISÄKSI.

Minulla ei ole mitään kotäitejä vastaan, mutta ihmettelen miksi heidän täytyy luetella arkiaskareitaan, kun nuo hommat joutuu tekemään jokainen joka ei ole sisäkköä palkannut ( ja taitavat nykysuomessa olla melko harvinaisia).

Vierailija

Monet ehkä ajattelevat, että voi kun olisin itsekin kotona mutta eivät pysty olemaan taloudellisesti. Sitten jos työ vielä kamalaa niin kyllä se stressaa.

Vierailija

Parisuhde menee päin pers*** kun ei jakseta rakastella, kun on NIIIIN RASKASTA! Omaa ulkonäköä ei jakseta huoltaa kun on niiiiin RASKASTA, ei siivota, laiteta kunnon ruokaa, tsm kun on niin raskasta. Ei harrasteta, tavat kavereita kun on jälleen niin raskasta...

Nim: kotiäiti itsekkin

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat