Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua!rv 18+4 ja kohdunkaula jo lyhentynyt sentin kuukaudess, nyt 2cm.

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Laitan kysymykseni myös tälle palstalle, jos saisin vastauksen täältä. Eli kohdunkaula oli syyskuun alussa 3cm (sama heinäkuussa, eli ilmeisesti normaali minulle). Menin eilen lääkäriin jo kolmatta päivää kestävien kuukautismaisten kipujen takia jotka heijastavat myös selkäpuolelle. Hän tarkisti kohdunsuun tilanteen ja se oli kiinni ja kiinteä mutta tosiaan pituus vain 2cm. Pääsen tarkempiin tutkimuksiin jossain vaiheessa. Nyt makoilen kotona. Äidilläni on todettu kohdunkaulan heikkous pikkusiskoni kanssa ja hän syntyikin 3kk etuajassa ja menehtyi pari päivää synnytyksen jälkeen. Äitini ei enää muista oireita, kun tästä kuitenkin 30v aikaa. Itselläni on kaksi km takana jotka päätyivät jo aikaisemmilla viikoilla. En kestäisi kolmatta..

Onko tämä lyheneminen hälyttävää?

Auttaako vuodelepo aina?

Voiko kivut olla supistuksia vaikka kohtu on koko ajan pinkeä, eli ei kovene kivuissa (kivut tulee ja menee)?

Voiko lyheneminen tai pehmenimen tapahtua hetkessä?

Kiitos kovasti etukäteen. Anteeksi kysymysteni määrä, olen tällä hetkellä erittäin epätoivoinen ja kaipaan apua jostain!

Kommentit (10)

Vierailija

Soitin aamulla Tyksiin ja kysyin koska pääsen tutkimuksiin ja kuulemma aikani on ensi maanantaina. He sanoivat että tähän ei ole mitään hoitoa..pelkkä vuodelepo. Kysyn maanantaina lääkkeistä ja langasta! Ajattelin että yritän sinnitellä sinne asti koska sitten näkee sen että mihin tilanne esim viikossa kehittyy, eli onko sama kun nyt maanantaina. Kyllä uskoisi että he ultralla sen mitan kattoisivat ja samalla sen että onko paikat kiinni sieltä sisältä! Eikö suppareita voi mitata sellaisella vyöllä?

Viime yö meni taas ihan hyvin. Mahaa kyllä kovasti kiristää sieltä sun täältä..

Vierailija

ja, jos kohdunkaulan heikkous todetaan, lepoa silloin jalat ja peppu koholla, jotta mikään ei paina kohdun kaulaa.

Mene yksityiselle ultraan ja pyydän mittaamaan kanava, jos huolettaa ja et jaksa odottaa kunnallista ultraa. Helpottaa mieltä kovasti!!!

mymmeli

Vierailija

jos kadelle tuntuu viela 2 cm niin sita on todennakoisesti viela monta senttia yli sen kaden tuntumattomissa. Mulla mentiin viimeksi viimeiset 3 kk sellaisella totaalimitalla kuin 2,5 cm, siis ultralla. Tarkeaa olisi myos tietaa etta onko kohdunkaula lahtenyt avautumaan sisapuolelta, englanniksi kutsutaan tata termilla " funnelling" , en tieda mita olisi suomeksi. Senkin nakee vain ultralla. Eikohan Turussakin olisi joku yksityinen gynekologinen laakariasema jossa voisivat sua ultrata, kylla ma varmaan menisin jo ennen ensi viikon perjantaita (vai milloin se laakarisi tulee takaisin?) jos ei maksaminen ole ongelma. En tieda miten hanakasti Suomessa niita tikkeja laitetaan kohdunsuulle mutta sellaiseen voisit tosiaan saada lahetteen jos tarvis vaatii sielta yksityiselta. Toinen juttu mita voisit saada on laakitysta suppareiden lopettamiseen, kun suppareilla nayttaa olevan sun tapauksessasi osuutta kohdunkaulan lyhenemiseen (joillakin on vain heikko kohdunkaula joka ei kesta kasvavan sikion painoa, siihen ei tarvita edes suppareita, toisilla taas juuri supparit pehmentaa ja avaa kohdunkaulaa; itse kuulun jalkimmaiseen porukkaan kuten sinakin). Kylla tosiaan makin mieluummin makaisin vaikka 9kk jos silla saisi terveen taysiaikaisen lapsen, niin tylsaa kuin se sitten onkin vaan maata... Tsemppia!

Vierailija

..ja kaikki oli hienosti! Kohdunkaula oli ultralla 4.8 cm, lääkäri sanoi että se on jopa harvinaisen pitkä :) kohdunsuu oli joka puolelta katsottuna kiinni ja kiinteä. Vauvalla oli kaikki hyvin kohdussa ja viikon päästä sitten onkin rakenneultra. Eli, kävi yhtä hyvin kun Niittyvillalla! Hyvää syksyä kaikille ja varsinkin Niittyvillalle kun melkein samoissa mennään!

Vierailija

sitä kohdunkaulaa on siellä sisällä vielä enemmän.

mutta kannattaa pitää silmälä tilannetta ja jos on kipuja tai supistuksia niin pyytää päästä ultraan ottamaan tarkka mitta.

mulla on kohdunkaulan heikkous ja kuopuksen kanssa ultralla oli 17mm rv16. nykyään voidaan laittaa cerclage tukilanka ja vuodelevossa olin 4,5kk pää alaspäin. lääkkeet supistusten estoon. vauva syntyi rv36 ja on nyt 1v viilettäjä.

pidä silmällä tilannetta ja pyydä ultra. mutta sanoisin että vielä ei ole noilla mitoilla aihetta paniikkiin.

Vierailija

Kohdun ssäsuun huomattiin alkaneen aueta vkolla 16 ja siitä alkoi makailu. Kävin vain vessassa ja syömässä. Välillä olin sisällä sairaalassa mutta suurimman osan ajasta kotona. Ennusteena oli synnytys noin viikon 28 tienoilla, mutta vastoin odotuksia pääsin 10 vkoa pitemmälle eli viikolle 38.

Omalla kohdalla ennustetta huononsi keskosena syntynyt esikoinen, eli minulla on kohdunsuun rakenteellinen heikkous. Mulla supistelut tuntuivat jatkuvana mahan kovenemisena. Suppareita tuli levossakin.

Makaaminen todella kannattaa vaikka se onkin tosi puuduttavaa (varsinkin jos on puuhakas esikoinen...) Mutta keskoslapsen ja täysi-ikäisen lapsen äitinä makaisin vaikka koko raskauden, jos sillä voin estää ennenaikaisen synnytyksen.

Vierailija

Moi,

itselläni vastaavat ongelmat alkoivat vasta reilut kahdeksan viikkoa myöhemmin ja kävin yksityisellä. Jos asut pk-seudulla, suosittelen Tapio Kurkea Felicitas-klinikalla. Miehellä oli paljon tietoa kohdunkaulan heikkoudesta ja hän osasi antaa asiantuntevaa opastusta.

terkuin kesä-emmi (jonka pikku-Emmi syntyi 31+4 kohdunkaulan heikkouden vuoksi)

Vierailija

Nimittain kasikopelolla on aina lyhyempi, vasta ultra kertoo todellisen mitan ja sen onko se avautumassa sisapuolelta. Mullakin on rakenteellisesti lyhyt kohdunkaula, viimeksi makoilin viimeiset 3 kk mutta tytto syntyi kuitenkin taysiaikaisena. Mahdollisimman vahan painoa pitaisi laittaa siihen kohdunkaulalle eli vaan kayda vessassa ja suihkussa ja muuten maata. Siihen kohdunsuulle voidaan myos laittaa tikki sita kiinnipitamaan, sellainen tikki saattaa jopa uudelleen auttaa sulkemaan jo avautunutta kohdunkaulaa. Aitisi kokemukset ovat varmasti olleet kurjia, nykyaikaan kuitenkin tuo 3 kk ennenaikaisuus ei ole enaa mikaan varma tuomio, pain vastoin. Kaikkea hyvaa sinulle.

Vierailija

Asun Turussa joten en valitettavasti haluaisi lähteä Helsinkiin asti...Mulla on oma luottolääkäri yksityisellä puolella mutta hän on juuri nyt matkoilla. Varasin hänelle kyllä jo ensi viikon perjantaiksi ajan.

Onko se niin että vuodelepo auttaa tässä aivan varmast, vai onko riski olemassa kuitenkin?

Minulta mitattiin tämä 3cm ja 2cm ihan käsikopelolla ja siis kaksi eri lääkäriä on minut mitannut, joten ainahan se on mahdollista että on kahden eri lääkärin mitta-arvot. Oma lääkärini siis mittasi syyskuussa tämän 3cm.

Olen pelkästään makanut, mitä nyt vessassa saa rampata koko ajan juomisen takia ja ruoan hakenut keittiöstä, muuten pelkkää makuuta. Tuntuu vaan aika rankalta maata seuraavat kuukaudet, mutta mitä en tekisi lapseni eteen...

Vierailija

Mulla oli tylympi vastaanotto Oys:ssa. En muista enää tarkkaan, mut vasta jotain 24 viikolla (24.11.) on aika. Eli me mennään samoissa, mulla nyt 18+4 ja lähete tehtiin yli kuukausi sitten, koska kanava käsikopelolla 2cm ja kohdunsuu pehmeähkö. Sanoivat vain puhelimessa, kun tiedustelin asiaa, että ei sille mitään voi jos se lähtee syntymään.

Odottavan aika olisi ollut aika ...vetin pitkä, jos en olisi käynyt meidän tk:n ultrassa pari viikkoa sitten. Siellä tosin eka säikäytettiin, et sisäsuu lähtee funneloitumaan (tätä termiä käytetään meilläkin). Mut onneksi kyseessä oli virhetulkinta, jota th epäili itsekin ja kävi hakemassa lääkärin, joka totesi kanavan pituudeksi 4.3cm ja kiinni olevaksi. Itsekin näin sen aivan selvästi. Yleensä ei mielellään tehdä sisätutkimuksia, jos syytä epäillä kohdunsuulla ongelmia mut tämä lääkäri sanoi, että hän haluaisi katsoa tilanteen. Hänen mielestään kohdunsuu oli aivan napakka. Tilanteen arvioiminen ei ole helppoa ja tiedän, että huonomman diagnoosin tehneellä lääkärillä 1/10 äitejä siitä määrästä, joka on tällä toisella lääkärillä. Luotan siis tähän parempaan diagnoosiin.

Yritän kuitenkin levätä mahd. paljon. Juon paljon vettä, syön magnesiumia ja välillä myös c-vitamiinia (kiitos vinkeistä myös tämän palstan). Vien myös säännöllisesti pissanäytteen, jotta mahd. tulehdus hoidetaan heti. Kerrohan mitä kuuluu. Kiinnostaa ihan oman tilanteen vuoksi. Välillä nimittäin edelleen pelko persuuksissa...

Niittyvilla 18+4

Uusimmat

Suosituimmat