¤¤¤HELMIMASUT TIISTAIPÄIVÄÄN¤¤¤

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tiistaita vaan kaikille !!

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

mutta nyt kai täytyy, sillä päivittäin käyn pinoanne lukemassa. Reilua siis ilmoittautua!

Pikkukolmosta odotellaan syntyväksi siis helmikuulla. La on 20.2. Aiemmat lapsoset ovat 4/01 ja 4/03. Isoja ja omatoimisia siis jo...

Ehkäpä aihe nimeltä imetys innosti muakin kirjoittamaan. Se kun tuntuu niin " omalta" ja siitä jotain sanottavaakin ehkä on. Molempia aikaisempia olen täysimettänyt sinne puoleenvuoteen. Eka lapsi mulla oli helppo, joka äidin unelma, jolla oli pinnaa siihen askarteluun, mitä ekat viikot ovat lähinnä just imetyksen osalta. Helppoa touhu ei ollut, mutta tyttö odotti, kun äiti vaihtaa sopivaa asentoa ja yrittää ja yrittää... En edes tiennyt vaihtoehdosta, etteikö homma onnistuisi. Ehkä asiaa auttoi se, että oma äitini on vihkiytynyt imetysasialle ammattinsa puolesta ja oli loistava tuki ja turva. Puolitoistavuotiaaksi kerkesin lasta imettää, kun seuraavaa aloin odottaa ja imetys loppui kuin seinään.

Sitten sain tälle helpolle lapselle vastakohdan, joka omasi ja omaa valtaisan temperamentin... Poika oli reipas neljä ja puolikiloinen ja lisämaitoon piti sairaalassa ja kotona alkuun turvautua. Imetyksen " osasin" omalta puoleltani, mutta poikapa oli niin jästi, että vaivoin suostui rintaa syömään. Aina pikahörpyt vain, eikä maito millään alkanut nousta. Pinna ukolta paloi alta sekunnin. Jos rintaa tarjottiin liian aikaisin tai liian myöhään, huuto oli niin hirveä ja sitä kesti. Osaltaan tietenkin hommaa vaikeutti mustasukkainen isosisko. Minä olin puoleltani jästipää ja sanoin pojalle, tuolle pienelle vastasyntyneelle, että tässä huushollissa sääntö numero yksi on, että alle vuoden vanhat saavat maitona vain rintamaitoa. Vitsi vitsi... Olin hommaan tosi hajalla, mutta pidin pääni. Suklaata, tuota hyvin maitoa heruttavaa kului. Välillä jouduin lähes nälässä lasta pitämään, kun ei vaan kelvannut. Ja alkoihan se sujumaan ja homma muuttui puolin ja toisin oikein antoisaksi. Pari viikkoa alta kahden vuoden ilmoitin sitten pojalle, ettei isoilla pojilla ole enää tapana tisutella. Vieroitus sujui helposti. Molemmilla mitta tuli täyteen ja pojukin ymmärsi, miten asian laita nyt on. Toki surullinen oli, mutta se hänelle suotiin.

Kuulostan kai fanaattiselta imetyksen suhteen, sillä usein näihin imetyskyselyihin vastaan ja nytkin palstatilaa vien liikaakin. Ajatus vain on, että josko jotain, joka imettää haluaa, voin auttaa. Oma lukunsa tähän päälle vielä olisi ekan lapsen imetyksen aikana kolmen viikon välein olleet rintatulehdukset ja maitotukokset. Hoh hoi... Mutta yleispätevänä vinkkinä sanon, että uskokaa asiaan ja stressata ei saa. Helppo sanoa.

Joku kyseli käynnistyksestä... Mulla eka käynnistettiin hepatogestoosin (maksa-arvot kohosivat... ). Sanotaanko, että jälkimmäisen " luomu" käynnistykseen eli omia teitään alkaneeseen synnytykseen verrattuna karmeahko kokemus. Supistukset alkoivat kuin seinästä ja jo parin supistuksen jälkeen olin aivan mielettömän kipeä... Mutta jatketaan toinen päivä. On nukkumaanmenon aika, vaikka aamulla mulla ja lapsilla vapaapäivä!

Vierailija

Täällä muutaman päivän hiljaiselon jälkeen mukana taas. Elikäs lauantaina alkoi supistelut ja kesti koko päivän, illalla jouduin soittamaan synnärille, antoivat ohjeeksi täyslepo ja nestetankkaus . Siinä minä sitten vetäsin 3 litraa tunnissa vettä !!! No supistukset sitten loppuivat. Jatkuivat tosin sunnuntaina ja eilen . Säännöllisiä ja kipeitä... Ooon vaan makoillu ja juonu sitä vettä !!!! Yöllä vessaan ainakin 5 kertaa herättää kun on pakko juoda että pysyy supistelut poissa.

Onneksi torstaina ylimääräinen aika neuvolaan, saan ne äippäpaperit ja vissiin lähetteen sinne verenkuvaan yms.. ja katsotaan tarviiko tää supistelu joatain lääkettä...

Paha sinällään kun en voi sairaslomaa ns ottaa ja jonkun on pakko tehdä pakolliset hommat yrityksessä yms.. No jospa tää menis tässä ohi..

Gallup on pakko heittää: Imetysasiaa kun mua mietityttää ( esikoiselta ei oikein onnistunu koko homma ) Kuinka moni aikoo imettää enemmän kuin sen maagisen puoli vuotta ?? ja kuinka se oikeasti onnistuu ?? Mistä saa apua/ neuvoja ? Mulla jo ressi koko asiasta kun haluan imettää ja hiukan pelottaa että jos taas käy niin kuin edellisestä. . Tiedän että ei pitäisi ressata...

No niin tyttö huutaa äitiä apuun..

minkki ja oskari 21+5

Vierailija

[color=blue]Ja sehän oli huimat [color=red]104cm [color=blue]navan korkeudelta. Uskokaa tai älkää. Tosin mulla oli mahaa ennen raskauttakin jo kun se ei oikein esikoisen syntymän jälkeen kerennyt palautumaan tai en jaksanut sille mitään tehdä. (syntyi 7/2004) Mahdan olla hassun näköinen kun vatsa on noin valtava ja muuten pituutta ei ole kun 156cm..

Mutta mä lähden valmistautumaan neuvolaan joka on 12.30

Kerron sitten kuulumiset

-sitruuna ja möhköfantti 22+5-

Vierailija

Kohta lähden hakemaan poikaa kerhosta ja sitten lähdetään sinne kielijänteen katkaisu leikkaukseen. Jännittää vähän, miten se menee. Hassua, kun mulla ei ollut tälle aamupäivälle pojan kerhon ajaksi mitään kummempaa hommaa, niin olen vaan palloillut täällä kotona.

IMETYKSESTÄ: Esikoinen oli täysimetyksellä sen 6 kk ja kiinteän ruoan ohella sai äidinmaitoa vajaat 1 v 5 kk. Mulle (ja pojalle) imetys oli tosi tärkeä juttu ja samaan pyrin nyt kakkosenkin kohdalla. Tai siis tohon 6 kk täysimetykseen ja vähintään 1 v osittaisimetystä. Meillä kävi vieläpä niin onnellisesti, että poika vieroitti itse itsensä silloin vajaan 1 v 5 kk iässä, eikä sitä tarvinnut tehdä " väkisin" . Pojalla tosin epäiltiin vajaan vuoden iässä maitoallergiaa, jolloin jouduin olemaan 2 viikkoa maidottomalla dietillä ja se oli mulle aika vaikeaa. Onneksi allergiaa ei ollut, koska en tiedä, kuinka kauan olisin jaksanut jatkaa tota maidotonta elämää. Meillä oli aluksi se ongelma, että maitoa suihkusi niin helkkaristi, että pojan oli vaikea pysyä maidontulossa mukana ja oltiin yltä päältä maidossa ekat pari viikkoa. Maitoa suihkusi ainakin ekat puoli vuotta, mutta alkuviikkojen jälkeen se ei aiheuttanut suurempia ongelmia. Minkki, usko vaan itseesi ja pyydä sitten vauvan synnyttyä tarpeeksi apua, niin imetys aika varmasti sujuu ihan hyvin! Tai eihän se kaikilla onnistu, vaikka mitä tekisi, mutta asiantunteva apu varmastu auttaa aika paljon. Mulla kun toi esikoisen imetys meni niin hyvin, niin luulen, että mulle olisi tosi kova isku, jos imetys tällä toisella kerralla ei onnistuisikaan (jos vauva vaikka rintalakkoilisi tms.). Mutta sen näkee sitten about 4 kk päästä, miten lähtee sujumaan.

GALLUP VYÖTÄRÖNYMPÄRYKSESTÄ: Minkäslaisia mittoja te saatte masulle navan kohdalta? Mulla on 89 cm tälleen pari tuntia aamupalan jälkeen. Heti ruoan jälkeen on tietty isompi. Esikoisesta oli suht samat mitat, vaikka vyötärönympäryksen lähtömitta (siis enne raskautta) oli silloin ekalla kerralla aika paljon pienempi. Eli tavallaan vatsanympärys kasvanut nyt vähemmän, vaikka on suht samankokoinen. SF-mitta oli eilen rv 22+1 18.

Nyt lähden sitä poikaa hakemaan...

T:Fassiloora rv 22+2

Vierailija

Täällä ollaan taas valvotun yön jäljiltä, miten noin pienellä voi olla noin paha yskä??? Vein kuitenkin hoitoon pojan kun en pelkän yskän takia pysty oikein töistäkään enempää poissa olemaan... julma paha äiti! Ei vaiskaan, kyllä näistä yskäöistä taitaa kärsiä äiti poikaa enemmän, eilenkin kaaduin petiin jo yhdeksältä.

Imetysgalluppiin...esikoista imetin osittain 2,5 kk, sen jälkeen tuli totaalinen stoppi pojan taholta. Imetys lähti kyllä ihan ok käyntiin, mutta maitoa ei kerta kaikkiaan tullut tarpeeksi vaikka pari päivää poika roikkui tississä ympäri vuorokauden. Poika oli iso syntyessään ja minä melkoisen heikossa kunnossa runsaan verenvuodon takia, mikä ehkä selittää osittain maidon riittämättömyyden. Tulevaa vaavia toivon voivani täysimettää n. 4 kk ja sen jälkeen mahdollisuuksien mukaan osittain 8-12 kk:n ikään. En kuitenkaan aio mitään kamalaa stressiä asiasta ottaa, suhteellisen terve ja reipas taapero on tullut esikoisestakin!

Mä en ole vatsanympärystä edes uskaltanut mitata, ja painokin huitelee varmaan jo ihan uusilla kymmenluvuilla. Jotenkin mukavaa kun saa kerrankin olla luvan kanssa stressaamatta noista kiloista, meidän terkka on onneksi tosi kiva tämän(kin) asian suhteen. Joudun kyllä kovasti taistelemaan raskauden jälkeen päästäkseni läskistä eroon, mutta se on sen ajan murhe sitten =)

Tässäpä kai kaikki tällä kertaa, mukavaa tiistaipäivää!

Manna ja eekuli 21+4

Vierailija

Pakko vastata ;) Masun ympärys siis navan kohdalla 86 cm (ennen raskautta 79 cm ) kasvanu siis huomattavasti . 21+1 sf mitta oli 18 ja huomattavasti isompi kuin tytöltä.

Turhaa mä siis ressaan näköjään siitä imetyksestä, eiköhän tuohon apua löydy sitten niiltä asiantuntijoilta. Parhaat Asiantuntijat ovat varmasti niitä jotka ovat itse onnistuneet yms..

Kaikille flunssaisille flunssan karkoitus säteitä hu^s hus^^

Minkki ja oskari 21+5

Vierailija

esille kun täällä mittailette kovasti, olis pitänyt jättää mitta kaappiin!!!

näin illalla ruuan jälkeen,on vähän venähtänyt tämäkin päivä yöksi ton syömisen kanssa, no kuitenkin ympärys oli sitten 103 cm, ennen raskautta about 82cm, eli on todellakin tullut mahaa. paino mulla jojottelee nousten ja laskien vuoron perään,mut vaatemittarilla on ihan entiset farkut jalassa paitsi et mahan alla on oltava vyötärön.

mut neuvolassa jo sanottiin et vauva on isompi kokoinen kun viikkoja on kasassa, no isänsä lapsi tulee olemaan iso-ja kovapäinen ;))))))

mun pitää aamulla kaivaa mitta uudelleen esiin ja kattoo sitä mittaa uudemman kerran. no aika on jo sokerirasitukseen varattu, ihan vaan varmuuden vuoksi, janottaa ja huimaa ja väsyttää koko ajan.

onko teillä kenelläkään kokemusta synnytyksen käynnistämisestä????

ja tosta imettämisestä en taida enää muistaa kun tyttö on jo kohta 11. enkä aio nyt ottaa mitään paineita tai stressejä imettämisen suhteen,en koe olevani yhtään sen huonompi vaikka korviketta juottaisinkin.

kuumetta ja vauva 24+4

Vierailija

Taas minä täällä ;)

Matilda nuha ja verenvuoto johtuu kuivuneista limakalvoista ja kuuluu raskauteen. päänsärky jos on jatkuvaa ja painetta poskionteloissa käy näyttää voi olla tulehdusta. Mulla allerginen nuha ja tiedän aika hyvin milloin lääkäriin ;) Kärsin viimeksi eilen illalla verta vuotavasta nenästä koko illan yms. on tukkoinen olo jatkuvasti. Lääkkeillä sain pidettyä nuhan poissa vuoden ennen raskautta, nyt ei saa syödä oikein mitään joten kärvistellään vaan !! Kohta se on ohi.

camilla tervetuloa vaan tänne kirjoittelee. Mun siskon tytöllä 2v on synnynnäinen sydänvika ja ymmärrän huolesi. Tyttö tosin odottaa leikkausta edelleen ja kuulemma 4v vasta leikkaus. reikä havaittiin sydämessä vasta puoli vuotta sitten yksityisellä lääkärillä. Sairastanu on kuitenkin vauvasta asti..

Sitruuna tuuhan kertoo kuulumiset ;) Sulla onkin kunnon vauvamasu , kade !

minkki 21+5

Vierailija

Piti käydä vielä kommentoimassa. Imetyksestä en osaa sanoa mitään kun esikkoa odottelen. Vyötärön kävin äsken mittaamassa: 94 senttiä, huh!

Ennen raskautta vyötärö 78 tai 79 senttiä eli onhan sitä tullut....Huomenna anoppilaan pariksi päiväksi joten voi olla että palailen sivuille vasta pe tai la. Siellä ei aina tule netissä käytyä.

Sasuliini 24+4

Vierailija

Viime päivinä onkin tullut taas uusia helmiksiä, tervetuloa=)

Imetyksestä kun oli puhe, niin minä täysimetin esikoista neljä kuukautta ja kiinteän ruuan lisänä vuoden ikään asti. Toivottavasti imetys onnistuu nyt yhtä helposti. Tosin voisihan sitä nyt täysimettää sen nykyisen suosituksen mukaan puolivuotta, jos vain maito riittää ja vauva on tyytyväinen saamaansa tarjoiluun. Minulla imetys lähti hyvin käyntiin, aluksi rintakumin avulla, muutaman viikon päästä selvisin jo ilman. Synnyttäneiden osastolla oli yksi tuttava työharjoittelussa ja hän auttoi minulle esikoisen kanssa imetyksen hyvään alkuun, myös neuvolasta sain hyviä vinkkejä.

Joku kyseli nenäverenvuodosta (unohdin nimimerkin...). Esikoista odottaessa minulla vuosi jatkuvasti verta nenästä, vaikka en muista, että koskaan ennen olisi tullut. Nyt se ei ainakaan vielä ole alkanut, mutta kuten joku jo sanoikin on ihan tyypillinen raskausoire kuulemma.

Mahanympärystä en ole uskaltanut mitata, mutta se on SUURI=)

Kävin äitipolilla silloin reilu viikko sitten sen pienen vuodon takia ja tänään tuli TAYSista kirje, että jotain bakteeria pissanäytteessä oli ollut. Pitää mennä neuvolaan antamaan uusi näyte. Tuskin se mitään hiivatulehdusta kummempaa kuitenkaan on, toivottavasti.

Nyt pannukakun tekoon...

nonnu78 rv 23+2

Vierailija

et tuo nuha ja verenvuoto nenästä on ihan normaalia kun limakalvot jotenkin muuttuu [hyvä selitys taas]. Mulla on kanssa nenä tukkeessa koko ajan.

Vierailija

Eli mulla on ny ympärys 87cm. Aika hurja, kun ennen raskautta ei ollu ollenkaan mahaa. Siis olin tosi hoikka, painoindeksikin huiteli 18 tienoilla. En kyllä mitannu mikä toi ympärys sillon oli, mut 34-housut menin hyvin jalkaan... No on tota painoakin tullu 11kg tähän mennessä, pelottaa oikeesti mennä seuraavaan neuvolaan. Valittavat ihan varmasti.

h.h. rv 21+5

Vierailija

Tosin esikoinen nukkuu hyvin, mutta itsellä alkaa liitoskivut vaivaamaan jo niin paljon, että nukkumisesta ei meinaa tulla mitään. Saas nähdä kuinka pahaksi ne äityy ennen synnytystä.

Itse täysimetin esikoista 4 kuukautta. Sen jälkeen annoin hieman soseita ja maissivelliä illalla, jotta yö olisi rauhellisempi. Korvikemaitoa aloin antaa puolen vuoden iässä ja imettäminen loppui kokonaan noin 8 kuukauden iässä. Alussa oli vaikeaa. Menetin paljon verta synnytyksessä ja jouduin käyttämään rintakumeja, koska poika ei meinannut saada otetta nännistä. Mitään hirveitä vinkkejä en osaa antaa kuin, että sitkeyttä ja muistakaa itsekin juoda vettä paljon. Pojan ollessa 1,5 kk tein oikein rivakat lumityöt lapiolla ja sen jälkeen olisi maito riittänyt vaikka kuinka.

Pikku kakkosen imettämistä en ole paljon miettinyt. Tietysti yritän imettää mahdollisimman pitkään ja tilanteen mukaan sitten muuta. Imettäminen on kuitenkin vauhtiin pääsyn jälkeen aika vaivaton tapa syöttää vauvaa ja tuo vyötärön ympäryskin pienenee nopeammin.

Niin siihen vyötärön ympärykseen. Taitaisin vetää enkat, joten enpä taida pahottaa omaa mieltäni mittaamalla sitä. Painoa on tullut noin 8 kg.

Terveisin, Matami 22+3

Vierailija

No niin, pitihän se arvata, että mä tulen kipeeks kun on lomaviikko...No, parempi näin, mullakin vähän hankala ainakin vielä tässä vaiheessa olla sairaslomalla töistä. Mahdollinen tuuraaja on vasta koulutuksen alla joten ei viel ihan asiat hoidu...

Eilen ehdin onneksi imuroida ja silitellä syysverhot ikkunoihin. Meillähän noita ikkunoita riittää, en kuitenkaan kaikkiin vaihtanut. Iltasella alkoi olla kurkku kipeä ja otinkin troppia siinä sitten pariinkin otteeseen. Lisäksi kaivelin pakkasesta tyrniä ja olen niitä imeskellyt eilen ja tänään. Nyt on vähän helpompi olo, mutta aion tiiviisti pysyä petissä ainakin tämän päivän. Huomenna jos jaksaisi käydä kaupungilla...

Vauva potkii kokoajan, tietty kun mä vaan makaan... olen sitten hieronut vatsaani ja jutellut sille mukavia :) Nyt taas ollaan ihan hiljaa massussa, mutta oottakaas kun pääsen soffalle. Aloitin katsomaan Taru Sormusten Herrasta -kaksi tornia, eli siinä on kolmeksi tunniksi intressiä...

No, nyt takaisin sohvalle!

Sasuliini ja hajuherne 24+4

Vierailija

Täällä sitä ollaan, minäkin sitten flunssan kourissa, onneksi ei ole kuin nuhaa (eikä esikoisellekaan näytä -vielä- tarttuneen). Tänään ois tarkoitus lähteä esikoisen kans leikkipuistoon pariksi tunniksi - eipä kyllä yhtään jaksais huvittaa seisoskella nenä vuotaen tuolla tuulessa ja tuiskeessa... Mutta minkäs teen.

Imetysgallup:

Minä täysimetin esikoista 4kk ja osittaisimetin 6kk asti, ja se oli yhtä taistelua. Itkua väänsin neuvolassa, sillä imetys teki ihan hirvittävän kipeää ja minä stressasin, kun muksu ei millään meinannut hoksata sitä oikeaa tekniikkaa. En aio tällä kertaa stressata yhtään, mutta aion yrittää alusta asti hieman ponnekkaammin. Maitoa meilläkin suihkusi koko imetysajan, eli siitä ei ollut onneksi puutetta.

Ajatuksissa ois täysimetys 5-6kk ikään asti, ja siitä sitten osittain niin kauan kuin jaksaa/pystyy. Itse en haluaisi imettää enää 1v jälkeen. Ehkä sitä tosiaan nyt osaa varautua paremmin kuin esikoisen kanssa: silloin luulin, että kaikki vauvat osaavat automaattisesti imeä oikein, ja että imetys on helppoa ja vaivatonta... Ja että imetysongelmista kärsivät vain ne, joilla ei riitä maitoa... Vähänpä tiesin.

Vyötärönympärys:

Mulla kans 88cm kun tuossa äsken mittasin navan kohdalta - vyötäröstä ei oikein voi enää puhua mun kohdalla :) Mutta painoa on siis tullut vain 1,5kg lähtöpainoon, en tiedä mistä tää maha oikein kumpuaa. Hyvä näin, ehtii se paino vielä nousta hurjastkin.

Näin viime yönä unta synnytyksestä ja meidän poikavauvasta, olipa hauska uni! Synnytys oli helppo (synnytin huomaamattani kotona viikatessani pyykkiä ;) ja vauva oli punatukkainen :) Voih, oispa noin yksinkertaista!

Nyt pukemaan esikkoa ulos, kirjoittelemisiin!

M ja kaveri 23+6 (hui, mitkä viikot jo!)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat