Kummasta kannattaa ensiksi vieroittaa? tutista vai tuttipullosta?vai molemmista kerralla?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän 1v7kk poitsu, saa tutin ja tuttipullon mennessä nukkumaan, myös päikkäreillä. Öisin herää juomaan maitoa , parikin kertaa yössä...:( Päivällä juo tavallisesta mukista , eikä tuttia pahemmin kaipaile.

Ja nyt haluaisin vieroittaa noista edellämainituista, koska hän on jo aika iso ja ne hampaatkin...vaikka niitä onkin vain 8...:) ja pitäisi laittaa hoitoonkin ...

Kummasta kannattaa aloittaa? tutista vai tuttipullosta? ja miten se kannattaa käytännössä toteuttaa?

Pelottaa jo etukäteen ajetella mitä siitä tuli, koska kun vieroitettiin yötissistä, hän huusi öisin neljä tuntia putkeen viikon verran....

Ja meillä isä aina luovuttaa muutaman huudon jälkeen...käskee antamaan pojalle mitä hän haluaa..jne. Joten homma on hyvin pitkälti minun vastuulla.

Olisin todella kiitollinen , jos saisin jotain vinkkejä ja neuvoja ! :)

Kommentit (6)

Vierailija

Meillä 1 v 10 kk:n ikäinen poika.Minä vierotin ensin tuttipullosta Avent - taikamukin avulla. Ensimmäisellä kerralla ei onnistunut, joten pidin vähän taukoa ja viikon päästä suostui juomaan mukista, siis illalla, yöllä ei anneta mitään. Nyt ei mukikaan ole enää välttämätön illalla, joskus annan jos ei ole juonut kunnolla iltapalalla. Tutista luopuminen hankalampaa, ei ole suostunut antamaan sitä kissoille eikä motivaatioksi riitä sekään että isot pojat ei syö tuttia.Hyvin itsepäinen on sen asian suhteen eikä oikein mene mihinkään lankaan eli jos jollain hyviä neuvoja tutista luopumisen suhteen, niin otetaan vastaan.

Vierailija

en osaa sanoa kumpi ensin, mutta meillä jäi tuttipullo aivan vahingossa pois, kun minä unohdin ostaa kaupasta pojalle iltavelliä(öisin ei enää tarvinnut pulloa) ja eikä ollut siis mitä laittaa pulloon. poju oli 1v 10kk. ei ollut moksiskaan. siitä lähtien syötiin sit illalla muuta kuin velliä.

tuttia yritettiin samoihin aikoihin tarkoituksella pois, ei onnistunut. uusi yritys pojan täytettyä 2v. menimme metsäretkelle pulkalla ja ehdotin, että jättäsisi tutin pupuille metsään. poika nakkasi tutin metsään. illalla kyseli tuttia monta kertaa, mutta ei itkenyt yhtään. parin viikon ajan hän muisteli tuttia, mutta ei kiukutellut, kun sitä ei ollut. siihen jäivät meillä edellä mainitut.

tsemppiä vaan yritykselle. ehäkä jättäisin sen tuttipullon ensiksi pois.

Vierailija

vieroitettiin pullosta ensin. Tutti on vieläkäytössä, tosin senkin käyttöä ollaan rajattu niin, että käyttäisi vain kun menee nukkumaan tai kun iltaisin alkaa väsyttämään.

Vierailija

Huh, tavallaan ihan kiva kuulla että muutkin nousevat yöllä hakemaan maitoa lapselleen, vaikka hän ilmankin pärjäisi... Me saatiin yösyötöt loppumaan noin 1-2 kk sitten, eikä se loppujen lopuksi ollutkaan niin vaikeaa. Päätin vaan yhtenä yönä että nyt loppui, ja siinä sitten valvottiin vähän aikaa kun poika itki ja valitti. Alussa otin pojan parina yönä syliin ja lähdin keittiöön, jossa tarjosin maitoa lasista. Hän joi pari kulausta, mutta sehän ei ollutkaan yhtä mukavaa kuin tuttipullon kanssa sängyssä, joten aika nopeasti hän sitten luovutti ja rupesi nukkumaan. Siinä meni ehkä korkeintaan viikko, ja sen jälkeen hän ei enää herännytkään yöllä.

Meillä on valitettavasti edelleen sekä pullo että tutti käytössä aamuisin ja iltaisin, mutta niin että hampaat harjataan pullon jälkeen, ja poika nukahtaa hyvin ilman pulloa. Jossain vaiheessa pitäisi varmaan luopua tästäkin, mutta nyt on ollut kaikkea muuta (päivähoidon aloittaminen) niin en ole viitsinyt muuttaa mitään kotona. Poika täyttää sentään 2 ensi viikolla, joten pian täytyy kai ruveta sitäkin miettimään.

Minä aloittaisin siitä yöpullosta, se on ehkä se pahin juttu hampaille. Älä kuitenkaan ota stressiä tästä, onhan poikasi vielä aika pieni!

Terv. Hathor

Vierailija

Poika oli vähän reilun vuoden, kun tutti kerran hukkui hoitopaikassa, sen jälkeen ei tuttia tarvinnut paitsi yöllä herätessään annoin tutin omaa laiskuuttani(yleensä pari kertaa yössä oli tutti hukassa). Nyt sitten viikko sitten perjantaina poika viskasi " tuttunsa" aamulla vessanpönttöön, jolloin päätettiin että sinne jää. Ensimmäisenä yönä poika heräsi monen monta kertaa, mutta melkoisen pitkään siliteltyäni ja hyssyteltyäni nukahti uudelleen. Seuraavana yönä ei herätty kertaakaan! Poika on muutaman kerran alkanut puhumaan tutistaan, jolloin olen sanonut että se on siellä vessanpöntössä, muistatko, jolloin poika alkaa nauraa. Nyt taas heräillään öisin yskän takia, mutta tutti on pysynyt pöntössä.

Tuttipullosta poika juo edelleen iltavellinsä, nykyään haluaa useimmiten juoda itse, ennen makoili sylissä. En ajatellut tuon iltavellin kanssa niin kiirettä pitääkään, en usko että tuttipullosta kerran päivässä on juurikaan haittaa.

Vierailija

Mulla 1 v 1 kk poika, jonka yösyömiset jäi 7 kk iässä, kun annoin pullosta vettä maidon sijaan. Mulla rintamaito loppui pojan ollessa 4 kk. Nukkui ekan kerran yöt läpeensä 7-8 kk välisen ajan, sitten kun oppi ryminällä ryömimään+konttaamaan, levottamat yöt alkoi. Hoidossa ainakin kehuivat, kun en ole siirtynyt pullosta nokkamukiin vaan meillä juodaan lasista, paitsi " yömaito" pullosta. Pojan 8 kpl hampaita kun uhkaavasti " nököttää" (äitiinsä tullut laps´raukka) jo nyt, en ajatellut siirtyäkään nokkikseen. Tuttia poika ei juurikaan ole elämänsä aikana itse kaivannutkaan- äipän mielestä se on vain joskus ainoa keino sammuttaa " turhat itkut" , kun pelkkä syli ei riitä. Ja yöksi tuuppaan aina tutin suuhun...ja sit herätään 1-2- kertaa yössä etsimään tuttia pitkin pinnasänkyä, et päästään unia jatkamaan. Voipi olla, että itse olen tehnyt tutista luopumisen pojalle vaikeaksi...saas nähdä, kohtahan vois koittaa vieroitusta tutista.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat