Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

imetys ongelmat alussa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertokaa miten selvisitte?

Turvauduitteko vastikkeeseen?

Meillä käytössä rintakumi kun mun nännit niin pienet, onko muilla kokemusta, kasvaako ne myöhemmin vai onko kumi nyt aina välissämme? ongelma on varmaankin se että vauva ei malta imeä niin kauan että kumi täyttyy ja alkaa tulla maitoa. Olen käyttänyt vähän korviketta mutta en haluaisi siihen liikaa turvautua mutta kun vauva niin hermostuu kun ei saa heti maitoa.

Koska teillä nousi maito rintaan? Musta tuntuu että mulla on noussut mutta ei sitä aina tule edes puristamalla, onko se siis edes noussut vielä. Synnytin vajaa viikko sitten 14.10 olenko itse liian hätäinen tämän asian kanssa. En vaan haluaisi liikaa turvautua korvikkeeseen kun sitä ei kerran edes suositella.

T.Silja ja poitsu 5pv

Kommentit (9)

Vierailija

Nännien muoto on ainakin mulla muuttunut. Mieheni vitsaili pian synnytyksen jälkeen, kun imetys ei oikein onnistunut, että sulla pitäis olla sellaset 2 sentin nännit ja kyllä ne nyt melkein on:) Jos maito ei ole noussut ja vauva on huono imemään, sun kannattais pumppailla (ehkä pumppailetkin, suosittelen sähköpumppua vaikka kallis onkin). Ei meilläkään alkuaikojen pullosta syöttö (rintamaito) häirinnyt rinnan imemisen oppimista, noin 2-3 vk syntymästä osasi hyvin. Rintakumia käytettiin hyvin lyhyt aika (ehkä viikko). Anna vaan pumpattua rintamaitoa, älä liian herkästi lähde korvikkeisiin (oma maidontuotto vähenee). Munkin vauva oli aluks hyvin kärsimätön, tuntui ettei millään ala imeä rintaa, pulloa kyllä imi, mutta sitten pikku hiljaa siirryttiin rintaan. Annoin aina pikku määrää pullosta ja sitten jatkettiin rinnalla ja siitä sitten edettiin pelkästään rinnan imemiseen. Mun vauva oli alle kolmikiloinen syntyessään, paino laski reippaasti jo sairaalassa (2 pv:ssä) ja kolmen viikon kohdalla oltiin alle syntymäpainon ja vasta neliviikkoisena syntymäpaino ylittyi, mutta korvikkeisiin en ole lähtenyt. Tsemppiä (sitä tarvitaan)!

Vierailija

mutta totuus oli ihan toinen. Ensimmäinen kuukausi meni pumpaten ja pullosta syöttäen. Välillä myös korviketta kun oma maito ei riittänyt. Imetys oli rintakumin imeskelyä eikä sitäkään kovin tehokkaasti. Pelkkää rintaa poika ei huolinut ollenkaan. Ytenä aamuna poika ei sitten huolinut rintakumia ja onneksi kokeilin ilman enkä turvautunut heti pulloon. Nyt ollaan oltu täysimetyksellä 1,5 kuukautta ja elämä on paljon helpompaa. Ei kannata vielä lannistua. Imemisen opetteluun voi todellakin kulua kauankin aikaa.

Kaikkia ohjeita ei myöskään kannata kuunnella kovin tarkoin. Meillä pullon käyttä ei aiheuttanut ongelmia. Kätilön kehotus vähintään 30 minuutin imettämiseen meinas sen sijaan saada imetyksen loppumaan ihan kokonaan. Nyt olen luottanut siihen että 7 minuuttia riittää ihan hyvin, jos poika kasvaa ja voi hyvin.

Vierailija

Minä kävin läpi kaikki mahdolliset imetykseen liittyvät ongelmat. Minä kun luulin, että imetys on se helpoin homma vauvan hoidossa, hah! Maito kyllä nousi melkein heti, mutta vauva imuote oli huono, joten rinnanpäät meni laitoksella ihan ruvelle. Siinä sitten tuskaisena, hammasta purren imetin pari päivää (vauva saattoi olla parikin tuntia rinnalla!!), kunnes kätilö huomasi katsoa mun tissejä! Siinä sitten makoilin puolukkasurvos rinnoilla ja ai hitto että se kirveli (ja näky oli kyllä makee!)!! Itte olin ekakertalaisena ihan tietämätön asioista ja muutenkin aika ulalla enkä osannut vaatia neuvoja miten imetetään oikein. Rintakumi oli sitten pelastus. Itte heruttelin maitoa jo valmiiksi, että sitä sitten tuli heti kun vauva aloitti syömisen. Kumittelua kesti n. 3 kk, kunnes tyttö kieltäytyi syömästä sen kanssa. Vaan ei ne ongelmat siihen loppuneet: vaikka kumista päästiin eroon, niin nyt tyttö söi ainoastaan makuuasennossa... Nyt tytteli on 10 kk ja yösyötötkin loppuivat. Viime kerrat kun imetin, niin maito tuli kaarella melkein samantien pois. Ja päivällä kun olen joskus tarjonnut tissiä, niin tyttö kattoo ihan ihmeissään, että mikäs juttu tää nyt on. Neljä kuukautta täysimetin, vaikka ei se helppoa ollutkaan.

Vierailija

Mulla on matalat rinnanpäät ja sairaalassa kehottivatkin käyttämään rintakumia. Esikoinen oli erittäin kärsimätön tapaus ja mä kun olin kokematon, luovutin ehkä liian herkästi. Imetyksen rinnalla oli aina myös korvike ja tuttipullo tuntui vauvasta miellyttävämmältä, joten aika nopeasti se rinta jäi.

Pikkukakkosen kanssa oli aluksi sama ongelma noiden matalien rinnanpäiden takia. Ei saanut otetta ja hermostui. Rintakumilla ei malttanut odottaa eikä muutenkaan oikein tykänny niistä. Luovuin parin kokeilun jälkeen rintakumeista. Noin 10-20 minuuttia lähes joka syötöllä (siitä lähtien kun maito nousi 4. päivänä) oli kauheeta huutoa kun ei saanut otetta ja usein nukahtikin heti saatuaan otteen ja herättyään alkoi kaikki alusta. Mä aloin sitten tekemään niin että aina ennen syöttöä pumppasin maitoa tuttipulloon, jolloin rinnanpäät venyivät sopivasti ja juotin maidon nälkäiselle vauvalle. Tuon maitoensiavun jälkeen vauva olikin hieman kärsivällisempi rinnalla ja kun rinnanpää oli venytetty sai paljon nopeammin otteen. En muista miten pitkään tuota jatkoin, mutta ainakin pari viikkoa. Lisäksi tuntui että maitoa oli aina joko liikaa (pakkautui ja tuli rintatulehduksia) tai liian vähän (vauva rinnalla pitkiä aikoja). Kaksi kuukautta meni ennenkuin kaikki nuo ongelmat katosivat ja nyt vauva on 3 kk ja imetys sujuu ilman mitään ongelmia. Rintakumiakaan en tarvitse. Mielestäni rinnanpää ei ole muuttunut, mutta rinnat eivat ole enää niin pinkeät kuin alussa että niistä saa helpommin otteen ja kaipa vauvakin on oppinut. Korvikkeeseen en turvautunut ollenkaan tämän pikkukakkosen kanssa.

Vierailija

Tuhannesti kiitos ihanasta tuesta. Masentaa niin kun oma maito ei virtaa kunnolla vauvalle ja oma äitini ahdistaa kun hän ei ymmärrä asiaa (meitä kun oli niin helppo imettää), pumppuun kyllä tuli ihan hienosti eilen illalla, joten eikai tässä auta muu kun vaan pumppailla niin kauan että maitoa tulisi helposti myös suoraa vauvalle tissistä. Kiitos että jaoitte ongelman mun kanssa.

T.Silja ja poika 5pv

Vierailija

Mulla on melko suuret rinnanpäät, joten rintakumi otettiin käyttöön heti laitoksella. Paljasta rintaa vauvat eivät osanneet imeä ollenkaan. Koska kahden huonosti imevän vauvan imetys oli hermoja riipivää, siirryimme muutama viikko sitten kokonaan pulloruokailuun (osa lypsettyä, osa korviketta).

No, nyt olen kuitenkin alkanut surra sitä, etten saa imettää, ja tarjosin eilen vauvoille rintaa ilman kumia. Ja kas kummaa: molemmat imivät heti todella hienosti. :) Eli, kaikkea voi tapahtua.

Vierailija

Hienoa, että tästä puhutaan - imetys ei nimittäin ole mitään helppoa hupia. Vauva nyt 6vkoa ja rintakumien, pumppauksen, kipujen kanssa on täällä rumbattu koko aika. Lansinoh-rasva on tuonut tuntuvaa apua kipeisiin rinnanpäihin, mutta kumeista en ole päässyt eroon, vaikka välillä olen useamman päivän imettänyt ilman. Rinnat joko kipeytyvät uudestaan tai sitten minun tapauksessani maitoa heruu liikaa (suihkuaa jopa), johon vauva hermostuu & kumin kanssa sitä saa hieman kontrolloitua...

Olin myös kuvitellyt imetyksen olevan sitä parasta äitiydessä, toisin on ollut tähän asti - kipua, huolta, huonoa omaatuntoa ja pelkoa, että joutuu jossain vaiheessa lopettamaan kun ei kestä. Synntyslaitoksella en saanut minuutin vertaa ohjausta imetykseen, iskivät rintakumin paikalla koska nännit ovat matalat, vilkaisivat sillon tällön, että " tuntuuhan se onnistuvan" - kuvittelen että jatkuva kipu kuuluu asiaan... Onneksi neuvolassa on ollut todella kannustava kätilö, jonka ansiosta jatkan vielä toistaiseksi yrittämistä. On hyvä lukea, että useamman kuukaudenkin yrittämisen jälkeen voi onnistua!

Neuvolassa minulle on sanottu, että tärkeintä on aina kokonaisuus - että vauva kasvaa ja vanhemmat jaksavat. On siis löydettävä se tapa mikä kullekin sopii, on se sitten luomuimetys, kumeilla, pullosta tai korviketta. Tärkeintä että on mielenrauha, silloin kaikki voivat parhaiten.

Mutta sinulla on vasta ihan alku käsillä, toivotaan, että imetys alkaa pian sujua!! Tsemppiä kaikille tämän kanssa " taisteleville" ! :-)

Vierailija

ja aluksi jouduin kans käyttään kumia, kun vauva ei malttanut odottaa että nänni olis " kunnolla" suussa, vaan imi sen rikki. lypsä aluksi itse kumi täyteen maitoa, niin mulle laitoksella neuvottiin. rasvasin ahkerasti nännin takasin kuntoon ja kumin sai pois. kyllä se ajan kanssa alkaa onnistuun :)

enkuliina ja mette 2kk

Uusimmat

Suosituimmat