Pitkä työmatka ja pieni lapsi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko ihan mahdoton yhtälö? Vaihtoehtona olisi 5 minsan työmatka, ok työ, ok palkka (tulee toimeen), mutta työ ei vastaa koulutusta. Toisena vaihtoehtona olisi 1½ tunnin työmatka/suunta, koulutusta vastaava haasteellinen työ, hyvät etenemismahdollisuudet ja paljon parempi palkka.

Kumman valitsisit? Meillä on yksi lapsi, tyttö 1 v 3 kk ja mieskin jäi juuri työttömäksi, joten pystyisi tyttöä viemään hoitoon jne.

Haastavaksi homman vielä tekee se, että vauvakuume on tosi kova ja toivoisin, että tulisi jo toinen. Toisaaltaan, jos saan ja otan vastaan tuon paremman työn, ei viitsis/kehtaisi heti jäädä äippälomalle.

Kommetteja ja kokemuksia kaivataa :)

Kommentit (9)

Vierailija

Tässähän on ihan kiinni siitä, että miten tärkeää omalle hyvinvoinnillesi on olla haastavassa ja mielenkiintoisessa työssä ja miten tärkeää on vapaa-aika oman lapsesi kanssa. Kukaan muu ei voi tätä määritellä.

Ihanteelliselta kuulostaa se, että miehelläsi varmaan olisi paljon aikaa lapselle, mutta jos/kun hän saa töitä jää myös ns. arjen pyörittäminen hänen vastuulleen myös ennen ja jälkeen työpäivän. Eli lapsen vieminen aamulla, hakeminen ja ruoanlaitto.

Itse lähdin aiemmin töihin klo 7.10 (lapsen vielä nukkuessa) ja palasin vasta 17.20, jolloin mieheni oli lapsen jo hakenut ja tehnyt ruoan. Asiat olivat periaatteessa hyvin, mutta kärsin itse tilanteesta kovin. En nähnyt lastani aamuisin, en ollut yhteydessä hoitotätiin enkä pystynyt omalta osaltani osallistumaan arjen pyörittämiseen.

Sittemmin yli vuoden jälkeen sain haastavan ja hyväpalkkaisen työn omalta paikkakunnalta ja asiat ovat sen jälkeen olleet paljon paremmassa tasapainossa. Nyt riittää aikaa lapselle sekä työnteolle eikä kulu aikaa matkustamiseen.

Olisin vaihtanut myös hieman vähemmän haastavaan työhön ja hieman matalammalla palkalla, mutta kovin suurta " uhrausta" en kyllä ammatillisessa mielessä olisi halunnut tehdä.

Ymmärrän siis ongelmasi hyvin...

Toisaalta, et voi vielä etukäteen tietää, onko tämä toinen työ sitä, mitä on luvattu ja viihdytkö siinä. Tiedät vasta kokeilemalla. Ja sanoisin, että myös pitkät työmatkat syövät voimia aika tavalla ja pienen lapsen äidille sopii paremmin joustava ja vähän vähemmän haastava työ, jotta jää voimia vielä vapaa-ajalle.

Vierailija

Kahden lapsen jälkeen oma valintani olisi se, että sinuna ottaisin sen lähellä olevan työpaikan ja antaisin sitten vauvakuumeelle periksi. Luottaisin siihen, että muitakin tilaisuuksia tulee sitten myöhemmin.

Itse menin kokopäivätöihin kun esikoiseni oli 13kk ja mulla oli aika paha mieli siitä, miten vähän näin omaa pienokaistani! Sitten kun toinen vauva tuli, päätin tehdä toisin. Sain järkättyä taloudenpitoa siten, että olin kotona kunnes kuopus oli 18 kk ja järkkäsin työaikojakin siten, että teen nyt lyhennettyä työviikkoa. Nyt on paljon parempi olo ja tuntuu siltä, että minäkin ehdin hoitaa pieniä lapsiani ihan kivasti!

Tää on hirvee klisee, mutta lapset ovat ihan pikkuisia aika lyhyen hetken. Esikoiseni on nyt 5v, ja hänellähän on ihan eri lailla valmiudet olla erossa vanhemmista kuin 2-vuotiaallamme. Minusta sillä todella on merkitystä, miten järkkää näitä hoitopäivien pituuksia lapsen ensimmäisinä elinvuosina!

Vierailija

Jos voitte tulevaisuudessa jakaa päivän niin, että sinä vaikka viet hoitoon ja hän hakee, homma voi pitemmälläkin työmatkalla toimia.

Mutta ennen kaikkea tulee mieleen, millainen on uusi työ. Onko mahdollista tehdä esimerkiksi 1-2 pv viikossa etätöitä? Se jo säästäisi hirmusti aikaa. Voitko tehdä töitä työmatkan aikana?

Jos työ on mielenkiintoinen ja palkka parempi, saattaa olla miehesi palattua töihin järkevää ostaa apua kotitöihin kun on kotitalousvähennyskin olemassa. Itse tekisin ainakin mieluummin mielekästä työtä paremmalla palkalla pitemmän matkan päässä ja teettäisin ikävät hommat ulkopuolisella vaikka loppusumma ajankäytöllisesti olisikin sama.

Vierailija

jos se kerran on ihan ok ja liksakin menettelee. Kolme tuntia päivässä matkoihin tekee viikossa jo 15h, eli kaksi kokonaista työpäivää!! Jos kerran vaihtoehtoja on, niin kyllä ennemmin valitsisin tuon määrän vapaa-aikaa.

Itselläni on nyt tunnin matka suuntaansa = 10 h/viikko ja se kyllä syö naista. Naimisissa olessa se ei tuntunut niin pahalta, kun mies yleensä vei ja haki lapsen hoidosta ja usein hoiti kauppa-asioitakin. Nyt eron jälkeen en yksin edes tästä matkasta ja hoitorumbasta selviäisi, onneksi ex-mies jeesaa siihen asti kun tästä päästään muuttamaan lähemmäs työpaikkaa.

Kannattaa vakavasti miettiä omaa jaksamista ja sitä, että lapsesi on pieni ja tarvitsee sinua.

Vierailija

a) parempi palkka ym.

b) ei niitä tilaisuuksia välttämättä kahden pienen lapsen äidille tule montaa ja ehdottomasti pitää tarttua tilaisuuteen kun se on siinä! Kyllä nuoria lapsettomia kilpailijoita riittää

c) siitä hommasta on mahdollisuus katsella vastaavia paikkoja lähempää kotoa, käyttää ponnahduslautana

d) tarvitsette rahaa, kun miehesikin on työtön

f) jos miehestä kerran on nyt apua, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tunti suuntaansa on ihan tavallista...mulla on 1 h 15 min/suunta ja ehkä voitte järjestellä miehenkin työaikoja tulevaisuudessa niin, että toinen vie ja toinen hakee (niinkuin meillä), jos mies töitä saa

g) sinulla on pienen lapsen äitinä mahdollisuus tehdä lyhennettyä työpäivää (osittainen hoitovapaa), eli samaa liksaa tuon huonomman paikan liksalla.

Jos olisit mies, ottaisit sen paikan enempiä miettimättä vai mitä?

Vierailija

Ehkä kannattaa sitten laskea sitäkin että mitä noihin matkoihin menee...Eli kulut...Oli ne sitten bensa taikka diesel kulut. Eli mennäänkö rimaa hipoen + puoelle vai mennäänkö persnetolla. Itse laskisin kovasti sitä että mikä kannattaa ja ajattelisin asiaa rahallisesti. Kun kuitenkin sitä rahaa pitää jäädä elämiseen eikä sen tarttis palaa tuohon välille.

joskus kannattaa pohtia asoita ja miettiä mikä on itelle tärkeää...Itse jouduin viimekesänä miettimään mikä on tärkeää ja mitä minä jaksan. Niin valitisn työn mikä ei vastannu koulutustani ja ajatuksena oli että mennään näin syksyyn. Mutta jokainen tekee valintoja. Punnitte asioita,

Vierailija

Kyllähän sen sujuu, mutta raskaaksi käy.

Meillä on 1v4kk ikäinen tyttö. Mä lähden töihin, kun lapsi vielä nukkuu ja mies vie hoitoon (pääsääntöisesti). Iltapäivällä mies on hakenut, kun tekee lyhennettyä, mutta ensi kuun alusta se hakee, joka ensin ehtii.

Mulla on työmatkaa vajaa tunti suuntaansa. Iltaisin yhteinen aika jää lyhyeksi ja omaa aikaa vielä vähemmän. Millään ei malttaisi olla kotoa pois yhtään enempää kuin on pakko. Mutta jäähän sitä sitten viikonloput yhteistä aikaa.

Kannattaa varautua myös siihen, että lapsi reagoi äidin poissa oloon kiukuttelemalla. Meillä ainakaan ei ole mitään ongelmia, kun olen poissa, mutta kotona ollessa neiti kiukkuaa sitäkin enemmän.

Joten ei se mahdottomuus ole ja tarjoaahan se ainutlaatuisen tilanteen isälle olla kaksistaan lapsen kanssa. Ei kukaan ihmettele, jos mies on paljon poissa kotoa, mutta heti älistään, jos äiti on. Kukin tekee omat valintansa ja isä on lapselle varmasti äidin veroinen hoitaja.

Vierailija

Eli asuin viikot toisella paikkakunnalla. Mies oli töissä kotipaikkakunnalla ja poika hoidossa. Eli mieheni oli viikot kaksin pojan kanssa, ja minä tein töitä toisella puolella maata. Ikävä oli kova, mutta siitä selvittiin! Ja viikonloppuisin kun nähtiin, niin olin MAALIMAN PARAS ÄITI ;)

3kuukautta mentiin näin, ja viimeinen kuukausi vaihdettiin, kun sain kuin sainkin pojalle hoitopaikan omalta työpaikkakunnaltani (joka ei enää muuttunut). Sitten ajeltiin pojan (1,6vuotta) kanssa viikonloppuisin isiä moikkaan kotiin.

Lyhyen ajan tuota kesti ja jaksoi, kun tiesi, että se on vain väliaikaista, ja että jään kotiin kesätöiden päätyttyä, mutta pidemmän päälle ei jaksaisi.

Mieti omaa jaksamistasi, mutta mieti toisaalta miehen jaksamista. Meillä ainakin mies sanoi, että ei jaksaisi toista kesää näin. Enkä kyllä jaksaisi minäkään. Onneksi valmistun, niin ei toivottavasti enää tarvitse tehdä kenttähommia, vaan pääsee vähemmän liikkuviin töihin ;)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat