Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Munasarjakystasta kyssäri.

Vierailija

Jos munasarjassa oleva kysta puhkeaa niin aiheuttaako se vuotoa?

Kommentit (11)

Vierailija

eivät ensin olleet ihan varmoja mistä on kyse. Mietin vaan tässä, että jos sama toistuu niin pitääkö hakea se antibioottikuuri vai selviäisikö ilman lääkärireissua pelkillä kipulääkkeillä.

Vierailija

Mulla on puhjennut kahdesti, vuosi oli välissä melkein kymmenen ja kummallakin kerralla kävin sairaalassa. Antibioottia en saanut, enkä lääkettäkään, koska kotona nappasin jotain. Ambulanssilla mentiin, kun olin niin kauhuissani, enkä kivulta pystynyt edes kävelemään.

Seuraavan kerran sitten tiedän, että kipu on tämä kysta.

Vierailija

ja jos umppari ei olisi puhjennut jo muutamaa vuotta aiemmin, olisin voinut vannoa että kipu johtui siitä. Sattui siis TODELLA paljon. Ei tullut vuotoa ulos eikä pitänyt syödä antibiootteja. Sairaalassa olin yön yli.

Vierailija

Mulla puhkesi toinen kysta ovulaation aikana (lääkäri totesi ultrassa) ja siitä parin päivän päästä tuli puoli päivää vaaleanpunaista valkovuotoa. Seuraavat kuukautiset alkoi tuhrulla ja kaksi-kolme ensimmäistä vuotopäivää vuoto oli todella tummaa verta.

Vierailija

mulla oli niin iso kysta että Peitti koko munasarjan niin pahasti että koko munasarja kystineen leikattiin pois. Tämän jälkeen olen sitten saanut 2 lasta eli yhdelläkin sarjalla pärjää.

Vierailija

Ensimmäisen kystan puhjetessa olin juuri käynyt gynekologilla ja saanut jo lähetteen Naistenklinikalle jatkotutkimuksiin kun kysta puhkesi ollessani Meilahden sairaalassa isääni katsomassa. Kivut olivat niin kovat, että kävelin samantien Naistenklinikan päivystykseen, jossa todettiin kystan kadonneen. Muistaakseni sain tuolloin kipulääkepiikin, antibiooteista ei ollut mitään puhetta. Ehkä saamasi antibioottikuuri johtui juuri siitä, että ei tiedetty vatsakivun aiheuttajaa ja haluttiin pelata varman päälle.

Tuon jälkeen olen osannut yhdistää äkillisen vatsakivun kystan puhkeamiseen ja ottanut samantien särkylääkkeen. Parissa tunnissa tuo kipu on yleensä kadonnut täysin.

Vierailija

Tämän nesteen vuotaessa vapaaseen vatsaonteloon aiheuttaa melko kovia kipuja eli silloin litalginia lääkkeeksi tai ihan tk.sta tuhdimpaa lääkettä saamaan.

Jos haluat kysellä jotain niin kerron mikäli osaan vastata, itsellä kesän aikana kystä (8cm), joka rupturoitui..

Vierailija

Söin antibioottikuurin ennekuin tiedettiin mistä oli kyse mutta en sitten enää kun saatiin selville mistä kyse.

Kystan ollessa " aktiivinen" tai siis olemassa ollessa en tullut raskaaksi yrityksestä huolimatta, mutta heti puolitoista kk.ta rupturoitumisesta tärppäsi.

Uusimmat

Suosituimmat