Keneltä opettelet vierasta uskontoa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämä ajatus heräsi noista Josefiinan viesteistä sekä linkeistä, joissa hän on poiminut tietoa islamista muslimien näkemyksen mukaan hyvin kyseenalaisilta sivuilta, jotka tarjoavat jopa täysin väärää tai vääristeltyä tietoa islamista.



Joten kysyisin nyt palstailijoilta, vakaumukseen katsomatta, että mistä otat tietosi koskien vierasta uskontokuntaa / elämänkatsomusta? Heiltä itseltään tai oman uskontokuntasi / elämänkatsomuksesi edustajilta? Vai pyritkö etsimään tietoa mahdollisimman neutraalilta taholta (jos sellaista on)?

Kommentit (8)

Vierailija

Enimmäkseen " tietoni" ovat peräisin keskustelupalstoilta, netistä yleensä, oikeista keskusteluista toisinuskovien kanssa, televisiodokumenteista, lehdistä jne. Eli siis aika sieltä sun täältä. Laitoin tuo tiedon hipsuihin siksi, että enhän voi tietää, minkä verran esim. nettikeskusteluissa olen saanut väärää infoa. Mieluiten etsin tietoni sekä kyseisen uskonnon edustajilta että sitten semmoisista puolueettomista lähteistä, jos sellaisia nyt on olemassa. En esim. luota jonkun miisan juttuihin islamista tai klö-*tähän numeroita* juttuihin kristinuskosta (ja nämä nimimerkit otin tähän vain esimerkkinä, en muista ovatko he kirjoittaneet mitään väitteitä muista kuin omista uskonnoistaan). Enkä luota kristittyjen väitteisiin jehovantodistajista, tai vaikkapa helluntailaisten väitteisiin lestadiolaisista. Ihan vain siksi, että en usko, että esim. kristityt ovat loppujen lopuksi kovinkaan tarkaan perehtyneet jehovantodistajuuteen (?) tai että helluntailaiset välttämättä ymmärtäisivät esim. vanhoillislestadiolaisuuden syvintä olemusta. :)



Jos tahdon tietää jotain islamista, etsin joko kirjastosta käsiini jonkun islamia käsittelevän opuksen tai sitten yritän päästä keskusteluyhteyteen jonkun harjoittavan muslimin kanssa, mieluiten sellaisen joka on tunnustautunut muslimiksi jo useamman vuoden ajan. Ja samoin jos tahdon tietää jotain satanismista, etsin käsiini joko satanistin joka on halukas keskustelemaan aiheesta tai lukaisen jonkun aihetta käsittelevän kirjan. Enkä sen jälkeen kuvittele tietäväni kaikkea, vaan ymmärrän sen, että jokaisen ihmisen käsitys uskonnostaan on omanlaisensa ja kaikki kirjoittajat peilaavat väistämättä omia käsityksiään uskonnosta. Mutta jos tahdon tietää islamista, en mene lueskelemaan sellaisia sivuja, joista muslimit sanovat, että ne ovat islamin vastaista propagandaa. Ja jälleen sama pätee muihinkin uskontoihin. Voin toki käydä lukemassa niitä sivuja, mutta en ota todesta kaikkea mitä siellä sanotaan. Toki siellä on varmasti ihan tosiasioitakin käsitelty, mutta väärältä kannalta ja vääristellen. Kun tosi asia on kuitenkin se, että suurin osa uskonnoista on perusperiaatteiltaan hyviä, on sitten eri asia, miten kyseistä uskontoa tunnustavat ihmiset elävät. Mutta se, että joku tekee pahaa uskonnon nimissä, ei tarkoita sitä, että kyseinen uskonto rohkaisisi tähän tai edes sallisi sitä. Monia uskonnollisia tekstejä voi vain tulkita aika monella eri tavalla. Ja sitten voi myös vääristellä uskonnon sanomaa niin, että se vastaa niitä omia tarkoitusperiä sen sijaan, että muokkaisi ne omat tarkoitusperänsä vastaamaan sitä uskonnon sanomaa.

Vierailija

Asmaa:

Lainaus:


Joten kysyisin nyt palstailijoilta, vakaumukseen katsomatta, että mistä otat tietosi koskien vierasta uskontokuntaa / elämänkatsomusta? Heiltä itseltään tai oman uskontokuntasi / elämänkatsomuksesi edustajilta? Vai pyritkö etsimään tietoa mahdollisimman neutraalilta taholta (jos sellaista on)?




Kuten joku aiempi vastaaja jo kirjoittikin, uskontoja edustavat ihmiset. Tietoa (voisin laittaa lainausmerkkeihin, samasta syystä kuin Bombus teki) etsin ja saan monista eri paikoista. Kirjoista, ihmisiltä, netistäkin. Lähdekriittisyyttä löytyy toivottavasti edes sen verran, että kykenisin näkemään edes olennaisimmat pääpiirteet kirjavista lähteistä huolimatta, mahdollisimman neutraalisti. Kaikesta en rehellisesti sanottuna ole kiinnostunutkaan, olen netissä törmännyt myös " uskonnolliseen sisältöön" joka kauhistuttaa... Jos jostakin kiinnostun aidosti, otan selville vain sen, mikä on tarpeen uteliaisuuteni tyydyttämiseksi. Uskontoja enemmän olen kiinnostunut siitä, miten ihmiset henkilökohtaisesti uskovat.

Vierailija

kosmomamma:

Lainaus:




Enkä voi sille mitään, että mitä enemmän tutkin, sitä vakuuttuneempi olen siitä, että näissä kaikissa uskonnoissa on niin paljon samaa, että eroista puhuminen joskus turhauttaa...






Muslimit näkevätkin juutalaisuuden, kristinuskon ja islamin samana uskontona.. saman Jumalan ilmoituksena.. joten on järkeenkäypää, että niissä on paljon samaa. Toki ne ovat lähtöisin lähes samalta alueelta..

Vierailija

Islamia olen opiskellut kirjallisuuden kautta, havainnoimalla sekä keskustelemalla uskovien kanssa. Yhtä lailla sukkuloin mielelläni taolaisuuden, buddhalaisuuden ja luonnonuskontojen maailmassa. Luen, katson dokumentteja ja tutkin asioita.



Olen luterilaisen kirkon kasvatti, ja vaikka se ei sovikaan täyttämään uskoni raameja, on se minulle yhä tutumpaa kuin esim. islam. Kristinusko on kuitenkin saamani kasvatuksen kautta arvomaailmani pohja. Hyvässä ja pahassa...



Saatan viitata Jeesuksen opetuksiin islamilaisessa yhteiskunnassa, ja ilokseni huomata heillä olevan hyvin samankaltaisia ajatuksia omassa uskossaan.



Enkä voi sille mitään, että mitä enemmän tutkin, sitä vakuuttuneempi olen siitä, että näissä kaikissa uskonnoissa on niin paljon samaa, että eroista puhuminen joskus turhauttaa...



Vierailija

eli sieltä täältä, en kuitenkaan näethän-kuinka-väärässä-nämä-ihmiset-ovat propaganda-lähteistä. Mieluiten kirjoista ja kyseistä uskontoa harjoittavilta ihmisiltä.

Vierailija

Minä pyrin hankkimaan tietoa tasapuolisesti vähän joka puolelta. Kirjasto on hyvä paikka tiedonhankintaan. Internetin lähteet ovat vähän niin ja näin, en koskaan käytä internetiä ensisijaisen tiedon hankkimiseen, ainakaan tällaisissa asioissa.



Aina kun on mahdollisuus, yritän ystävällisessä hengessä keskustella ihmisten kanssa asiasta. Ihmiset ovat kuitenkin uskonnon tai elämänkatsomuksen ilmentymiä, eikä mikään uskonto ole olemassa pelkästään kirjan tai internetin sivulla. Tässä tullaan sitten juuri näihin tulkintakysymyksiin, joissa sitten näkökulmaa antaa mahdollinen tehty taustatyö. Mutta kyllä itse uskonnon/elämänkatsomuksen harjoittajakin kertoo jotain ajatuksillaan ja asenteillaan.



Hyvä kuitenkin on muistaa, että absoluuttista totuutta ei ole muuten kuin subjektiivisesta näkökulmasta, ja tuo näkökulma on tosiaan aika kapea.

Vierailija

Minä olen huomannut ja saanut usein tuta, että muslimit ammentavat tietonsa ja kästiyksensä kristinuskosta Koraanin sivuilta. Näetkö tässä ristiriitaa ja jos et, niin miksi et?

Vierailija

Meinasin jo kommentoida tätä asiaa, mutta ehdit kysymään siitä - hyvä.



Amenhotep:

Lainaus:


Minä olen huomannut ja saanut usein tuta, että muslimit ammentavat tietonsa ja kästiyksensä kristinuskosta Koraanin sivuilta. Näetkö tässä ristiriitaa ja jos et, niin miksi et?




Johtunee siitä, ainakin meidän käännynnäisten keskuudessa, että koska olemme pääasiallisesti kääntyneet islamiin kristinuskon piiristä, me myös tahdomme " vertailla" näitä keskenämme ja pyrimme löytämään yhtäläisyyksiä. Toisaalta, miksei muutkin voisi käyttää samaa " tekniikkaa" ? Pitää vain pitää mielessä, että tämä on silloin sen uskontokunnan edustajan näkökulma asiaan - ei siis se, mitä se uskontokunta todellisuudessa on.



Toisekseen, Koraani puhuttelee suoraan Kirjan Kansaa - eli juutalaisia ja kristittyjä - ja muslimi uskoo näiden uskontojen olevan yksi ja sama Jumalan ilmoitus, mutta juutalaiset ja kristityt ovat muutelleet Jumalan sanomaa (tämä on siis muslimin näkemys, tiedän että juutalaiset&kristityt näkevät asian aivan eri tavalla). Eli jos me uskomme Koraanin olevan Jumalan sanaa, uskomme myös mitä se sanoo Kirjan Kansasta.. mutta se ei estä meitä käymästä keskustelua heidän kanssaan, tietämästä sitä mihin he uskovat ja miten he uskovat - sitä ajoin takaa lähinnä tällä kysymykselläni, jolla aloitin ketjun.



Kaikilla on varmasti oma näkemyksensä eri uskonnoista, mutta se ei estä oppimasta siitä, mitä he itse uskovat. Keskusteluja voidaan käydä ja niitä tulee käydä uskontojen välillä - mutta emme voi " tuputtaa" omaa näkemystänne aiheesta ainoana oikeana (vaikka periaatteessa ajattelisimmekin niin mutta sen voi jättää keskustelussa tasolle ' näin ajattelen mutta en siitä vaahtoa, voin siitä kertoa mutta en pyri pakottamaan muita uskomaan samoin' - jos ymmärrätte mitä sanon).



Toivottavasti saatte selvää ajatuksistani, itse kun luin tekstini uudelleen niin jokseenkin voi olla epäselvää ;-). Aihe on hankala, kun itsellä on jonkinlainen vakaumus.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat