Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys kotihoidon tuesta: kun on 1 alle 3-v ja vauva, josta saa äp-rahaa

Vierailija

saamme siis normaalin kotihoidontuen 294 ja äp-rahani oli edellisessä raskaudessa 17 e päivässä, eli saisin saman tässäkin raskaudessa. Mut molempiahan ei saa täytenä, ja Kelan sivuilla puhutaan jostain erotuksesta näistä summista, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa?

Jaksaako joku vääntää rautalangasta?

Kommentit (6)

Vierailija

kun me ei saada hoitolisää yhtään, niin tuloina on äitiyslomalle jäätyäni vain mun äp-raha 17 e päivä ja lisäks tietty lapsilisät kahdesta?

kotihoidontuki siis häviää vaan jonnekin... =(((

Vierailija

sanon nyt siten kuten mulle on sanottu.. ja tilanne sinällään sama eli kotona yksi alle 3v. ja nyt jäämässä siis äitiyslomalle. ja esikoisesta saamani äipvä.raha oli kans sen 17¿..

eli tällä hetkellä saan vielä sen normaalin kotihoidontuen.. n. 300¿ ja lisäosan joka n. 160¿(on perheen tuloista riippuvainen, me saadaan täytenä)

kun jään uudelle äitiyslomalle saan tästä toisesta lapsesta siis sen äitiyspäivärahan.. 17¿ ja kotihoidontuesta sen mitä se olisi yli tuon äitiyspäivärahan (kelasta sanottiin että koska kotona vain yksi lapsi tarkottaa se käytännössä 0¿) ja sitten sen lisäosan joka siis tulo riippuvainen..160¿..

**eli äitiyspäivärahan n. 17¿/pvä ja tuloista riippuva hoitolisä max.n.160¿/kk on ne tulot.. ja sitten lisäksi lapsilisä 2lapsesta...

en tiiä väänsinkö rautalangasta tai saako tästä sepustuksesta tolkkua mutta mun ymmärtämyksen mukaan saisit just ton saman kun mekin eli mitä kerroin tossa tähdellä alkavas kappaleessa... hoitolisä siis saman verran mitä saat hoitolisää tälläkin hetkellä.. eli jos teillä siis tulot miehellä kovin korkeet ja et oo sitä nytkään saanu ni et tietääkseni sit saa jatkossakaan ellei tulot vaihu...

Uusimmat

Suosituimmat