Elämä islaminuskoisessa maassa

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Keskustelu täällä moku-palstalla käy vilkkaana lähinnä uskontojen sisältökysymyksistä. Minä kaipaisin vaihteluksi vaikka keskustelua kulttuurien kohtaamisesta, vaikka törmäyksestä jos ei muuta.

Asun itse vieraassa maassa, vieraassa kulttuurissa. Olen lähtenyt matkaan avoimin silmin ja aion ottaa tästä saamastani mahdollisuudesta kaiken " ilon" irti.

Tämä maa on rikas. Rahaa on paljon ja se myös näkyy hyvin. Rahan määrää on vaikea edes ymmärtää. Päivässä tämä maa " tekee rahaa" yhtä paljon kuin on Suomen valtion vuotuinen budjetti. Työväki on tuotettu ulkomailta.

Islamin uskonto on mukana vahvasti tässä yhteiskunnassa, itseasiassa moni asia etenee juuri uskonnon mukaisesti. Esim. nyt vietetään Ramadanin kuukautta ja tämä on seesteistä aikaa kaupan käynnissä ja työnteossa muutenkin. Moni asia viivästyy tai pitkittyy Ramadanin aikana. Esim. virallinen paperisota tavalliseti vie 2-3 työpäivää, nyt viikosta puoleentoista. :O) Ja odottavan aika on pitkä. :O)

Asia mikä eniten minua on ahdistanut on juuri Ramadan. Päivänvalolla syöminen ja juominen on kiellettyä paaston vuoksi. Ja tämä koskee ihan kaikkia, huolimatta siitä mitä uskontoa tunnustat. Eli jos hörppäät vettä kuumudessa ja poliisi näkee sen olet pulassa. Maksat sakkoa 300 euroa ja vietät kuukauden vankilassa. Kaikki kahvilat ja ravintolat ovat suljettu päivänvalolla, ne aukeavat klo 19.30 ja ovat auki aamu 2-3.

Alkoholi ja tanssiminen ovat kiellettyä tässä maassa, joten paikalliset ihmiset istuvat urheiluautoissaan kaiket illat ja kuluttavat aikaa stereot pauhaten. :O) Liikenneruuhkat ovat mielettömät erityisesti näin Ramadanin aikaan. Koska päivällä ei syödä ei juoda, yö on sitten ilon aikaa. Kun aurinko laskee kaupunki muuttuu aavekaupungiksi. Kaikki ovat silloin kotona syömässä. :O) Klo 20 mennessä kadut täyttyvät autoista ja torvien soitosta. Liikenneonnettomuuksia sattuu näin Ramadanin aikana enemmän kuin muina kuukausina. Liekö verensokerin heittelyllä tekemistä asian kanssa? ;O)

Mutta maassa eletään maan tavalla eikä kukaan meistä ulkomaalaisista lähde maan tapoja vastaan tappelemaan. Ei tämä helppoa ole, mutta onneksi Ramadania on jäljellä vajaat kaksi viikkoa. Odotan innolla Ramadanin päättymistä, jotta pääsen taas kaffelle päivänvalolla. :O)

Kokemuksena tämä on avartavaa, ymmärrän montaa asiaa paremmin päivä päivältä. Ulkomaalaisyhteisö on suuri, opin myös muista kulttuureista paljon muilta ulkomaalaisita työntekijöiltä. Ikimuistoista aikaa.

Löytyisikö muita kokemuksia erilaisessa kulttuurissa asumisesta? Olisi mukava jakaa tuntemuksia ja elämyksiä.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Kerro nyt meille kaikille, etta mika salaperainen asuinmaasi on!

ChaCha, kiva kuulla susta pitkasta aikaa! Vaikuttaa silta, etta viihdytte siellapain pallonpuoliskoa oikein hyvin, kiva! Meidan syksy on mennyt nopeasti, S aloitti nursery-koulun ja viikottain kaydaan Suomikoulussa, jossa ma olen myos pienten ryhman opena :)

Aurinkoisin terkuin Omelia

Vierailija

Saudit, tai Arabiemiraatti? Ei Jemen, ei Jordania, ei Turkki, ei Irak, ei Israel, ei Libanon, ei Iran, ei Pakistan... :) Anyway, kokemuksesi oli mielenkiintoinen, Nuru!

Vierailija

Hei!

Kiitokset monista kivoista viesteistä! Arvasinhan, että joku uskaltautuu kirjoittamaan jotakin. En mitään tarkkaa odottanutkaan. Ulkosuomalaisten suljetulla palstalla voi kirjoittaa vapaammin kuin tällä avoimella palstalla.

Hyviä arvauksia teillä on ollut monta. :O)

Aivan, en asu Dubaissa enkä Saudeissa. Vaihtoehtoja jää vielä monta. ;O)

Islamilaisessa maassa unohtuu länsimainen viikkorytmi. Nyt on sunnuntai, mutta aivan tavallinen työpäivä täällä. Kun meillä on mieheni kanssa täällä " viikonloppu" kaverit Suomessa on töissä. Joskus on huvittavaa jutella puhelimessa, ja havahtua kesken puhelun: aivan eri aikataulut päivärytmissä. :O)

Omelia ja ChaCha, täälläkin on talot ja palmut valaistu " joulu" valoin. Muutoinkin kauppakeskukset on koristelu ja valaistu. Todella jouluinen tunnelma, vaikka Joululla ei ole mitään tekemistä valojen kanssa. Tosin tuttavamme, brittilady, on kertonut, että kaupunki valaistaan ja koristellaan kauniisti myös Jouluna. Käydessäni kirjakaupassa huomasin jo Joulukortteja ja Joulukoristeita. Ensin tosin on Halloween juhla ja kaupat on täynnä Halloween krääsää.

Ramadanin aikana lapset saavat täällä paljon lahjoja, tarkemmin ajatellen näyttäisi kuin he saisivat niitä joka päivä. Iltaisin kauppaan mennessä näkee perheiden ostavan paljon leluja ruokaostosten yhteydessä. Lapsia hemmotellaan paljon ja ihmisistä näkee, että he rakastavat lapsia. Siis tarkoitan, että vieraatkin ihmiset hymyilevät ja juttelevat lapsille.

Kävimme mieheni kanssa paikallisten suosimassa ravintolassa nauttimassa iftarin. Hieno kokemus ja erinomaisen hyvää ruokaa. Mutta apua millä vauhdilla sitä ruokaa syötiin. Siis meidän ei tarvinnut hotkia,me emme paastoa :O) , mutta mietin millainen vatsakipu kanssaruokailijoille tuli aterian jälkeen. Buffet-pöytä jälkiruokineen oli tyhjä tunnissa. :O) Mutta ihmekös tuo, olivat paastonneet monta tuntia.

Miisa29, miehesi kotimaa kuulostaa kovin tutulta. :O) Mahdoitko kuunnella Sibeliuksen Finlandiaa Jeita Grottossa? Siellä minä olen ainakin sitä kuunnellut.

Ramadania vielä vähän jäljellä. :O) Kaipaan pientä breikkiä islamilaisesta maasta ja kun Eid lähestyy on useampi vapaa päivä. Silloin olisi hyvä ottaa lento jonnekin muualle. Vai onko tuo Eid juhla näkemisen arvoinen?

Vierailija

kaikki ei välttämättä halua kertoa kokemuksistaan.

Tosiaan mikähän maa on kyseessä... ei tule mieleen muuta kuin saudit jossa voisin kuvitella että syöminen on kiellettyä peräti maallisen rangaistuksen uhalla. Kotona kukaan ei estä syömästä niin ei se varmaan kamalan vaikeeta ole. Minulle on muslimimaassa ramadanin aikana tuotu ruokaa tarjolle kun menin huonoon kuntoon keskellä souqia. Ei kai ihmiset yleensäkään kadulla usein syö vaan lähinnä kotona?

Saudit on siellä töissä olleiden naistuttujen mukan länsimaiselle sinkkunaiselle avautumaton paikka. Elämä rajoittui heillä länsimaalaisten omille alueille ja shoppailemaan ja tietysti työhön.

Arabikaveri taas koki saudit täysin eri tavalla eikä halunnut muuttaa pois.

Vierailija

Asuin itse viela vuosi takaperin Arabiemiraateissa, niin Abu Dhabissa kuin Dubaissakin Sharjahin laidalla ja sanottakoon, etta UAE (eli Arabiemiraatit) on tarkka - kuten Omelia sanoi (moi pitkasta aikaa!!) - ramadanin aikaan julkisesta syomisesta ja juomisesta, mutta turismin takia ainakin Dubaissa voi huoletta juoda olutta ramadanin aikaan ainakin Irish Villagessa. Tekopyhaa, sanomma, mutta ymmarran maan hallintoa kylla varsinkin Dubaissa, missa oljydirhamit ovat kapeammassa kuin Abu Dhabissa. Itse nautin kovasti etenkin Abu Dhabissa ramadanin hengesta, silla siella (160 km lanteen Dubaista) ollaan Dubaita vanhoillisempia ja ramadan nakyy selvemmin katukuvassa. Oljy-yhtioiden julkisivut on koristeltu vimpan paalle valoin, kadut valaistu ja iftarin aikaan koko kaupunki tyystin hiljenee. Wau...! Viime vuonna juuri ramadanin aikaan maan hallitsija menehtyi ja siksi silloin Eid-juhlallisuudet peruutettiin, joten uskoisin tana vuonna olevan toinen meininki.

Asuessani UAE:ssa arvostin itse asiassa Omania enemman maana, silla Omanissa on mielestani aidompi tuntu; omanilaiset ajavat itse taksia, myyvat purukumia bensa-asemalla ja singaporelainen pilvenpiirtajahuuma ei ole iskenyt viela Omaniin. Nautin tuolloin suunnattomasti matkoistamme Omanin puolelle, etenkin Muscatiin ja Musandamin niemimaalle - tavattoman kaunista! Toki bemareita vilahtaa ohi, mutta enempi ransistyneita Nissaneita ja kavelevia (!) ihmisia.

Nyt asun Kanadassa ja taalla muslimit " hukkuvat" muihin kulttuureihin - vaikka heita paljon onkin - ja ramadan, paasto yms eivat nay katukuvassa. Taalla on nyt upea syksy. Vuodenaikoja en paassyt kokemaan asuessani UAE:ssa, siksi niista nauttii nyt todella paljon enemman, ah!

Pikku-Iita herasi, gotta go....

Vierailija

Nuru:

Lainaus:

Miisa29, miehesi kotimaa kuulostaa kovin tutulta. :O) Mahdoitko kuunnella Sibeliuksen Finlandiaa Jeita Grottossa? Siellä minä olen ainakin sitä kuunnellut.

Jeita Grotto.... ei kuulosta tutulta :) Missä se on?

Vierailija

Jatkan siis veikkauksia, taman paivan ehdotukset ovat Qatar ja Bahrain. Osuiko edes lahelle?

Mutta siita elamasta islamilaisessa maassa....

Viikkorytmi on tosiaan erilainen. Minulla meni varmaan yli vuosi tottua ajatukseen, etta viikonloppu on pe ja la, sunnuntaina sitten alkaa uusi viikko. Sunnuntaina oli aina ihan maanantaiolo ja puheissakin meni sekaisin, kun sovittiin tapaamisia kavereiden kans. Tarkoitin sunnuntaita, mutta sovin treffeja maanantaiksi.

Samoin vuodenajan vaihtelu puuttuu kokonaan ja jotenkin suomalainen kalenterivuosi kristillisine juhlapyhineen jaa kokonaan paitsioon. Kun on elanyt viimeiset kolme vuotta pelkkaa kesaa, niin ei aina muista, etta Suomessa on pakkasta ja lunta. Viimeksi vapun aikaan piti oikein havahtua miettimaan, etta mitahan juhlaa ne siella Suomessa viettaa, ei kai se viela ole juhannus... kunnes sitten tajusin, etta vapun aikahan se todellakin on. Taalla kylla on joulu esilla joka puolella, joulukraasaa saisi olla vahemmankin. Kaupoissa raikaa joululaulut ja ostarit on koristeltu hienoiksi. Mutta silti se jokin puuttuu, ei oikein jaksa innostua koko joulusta, kun ikkunasta siintaa hiekka-aavikko ja on kuin uunin luukkua raottaisi, kun ikkunan aukaisee. Vaikka eipa haittaa, en mikaan jouluihminen ole koskaan ollut.

No Nuru, palataanpa viela siihen maa-asiaan... mikas se olikaan? :)

Vierailija

Terveiset sinne Turkkiin, toiseen kotimaahani. Itse asun Välimeren rannalla, ja täytyy kyllä sanoa, että eipä se eroa Italiasta, Espanjasta tai Kreikasta kovinkaan ratkaisevasti. Nyt Suomessa ollessani kaipailen ihanan mystistä ramadan-aikaa. On ikävä ison perheen kesken syötäviä iftar-aterioita, sitä valloittavaa puheen pölpötystä ja naurua ruokailun aikana, juhlan tuntua ja bayramiin valmistautumista.

Kyllähän Turkissakin kulttuurit törmäilevät, mutta lähinnä se on vain hauskaa. :) Mentaliteettierot ja erilaiset tavat aiheuttavat välillä hauskoja sattumuksia ja kahnauksia. Mutta ihmisten suvaitsevaisuus, vieraanvaraisuus, avuliaisuus ja reilu meininki on niin uskomatonta, että tällainenkin outo ja vapaamielinen skandinaavikin on tuntenut olonsa kotoisaksi heti alusta asti. Turkissa erilaisuus sallitaan.

Vierailija

niin ihmeelliseltä kuulostaa...sakot syömisestä ym. Libanonissahan on paljon kristittyjä arabeja, ja aina kun televisiossa on näytetty ko. maasta, niin en ole edes yhtään huivipäätä nähnyt. Eräs tuttu muutti sinne hiljattain, pitääpä kysyä häneltä miten asiat ovat.

Vierailija

Ainakaan siis tällä hetkellä.

Libanon ei ole ollenkaan kuvaillunlainen maa. Itse olen siellä ollessani kyllä saanut ihan vapaasti syödä ja juoda julkisesti, vaikka ramadanin aika olikin...

Oma villi veikkaukseni Nurun olinpaikasta on KUWAIT. Pakkohan sen on olla, jos ei kerran Saudit tai UAE osuneet oikeaan.

Vierailija

Tuo sana ei sanonut minulle mitään... mutta ehkäpä arvasit kuitenkin oikein :) Kerroppa nyt, missä sinä olet, niin ei tarvii pitää hullua jännityksessä (vai miten se sanonta meneekään).

Vierailija

Hei Nuru,

Mihin perustat tietosi maan tuloista? Maailmassa ei nimittäin ole yhtäkään maata joka " tekisi rahaa" päivässä Suomen valtion vuosibudjetin verran. Edes Yhdysvaltojen BKT ei ole 365 kertaa Suomen valtion budjetti.

Muslimimaista suurin BKT on itse asiassa Turkilla, tosin myös väestö on suuri. Seuraavana on Saudi-Arabia, mutta senkin BKT henkeä kohden on itse asiassa huomattavasti alhaisempi kuin esim. Suomen.

Vierailija

Taidan laittaa viestiä vielä tuonne ulkosuomalaisten palstalle, löytynee varmasti enemmän kokemuksia / kommelluksia erilaisten kulttuurien kohtaamisista.

Luulen kyllä, että täältä palstalta löytyy todella paljon kokemusta erilaisten kulttuurien kohtaamisesta, joten harmi jos vedit jo " melonit" nenään..

Aiga; miksi tartut epäolennaisiin asioihin ? Keskustelua ei ollut tarkoitettu käydä mistään bkt:stä..

Kerrankin keskustelu joka olisi kiinnostanut itseäni..

Vierailija

Olisi mukava kuulla lisääkin erilaisista kokemuksistasi tuossa maassa. Saudi-Arabiassa? Kuwaitissa? Missä liekin.

Itsekin asuin vähän aikaa ulkomailla. Maa ei ole rikas, muttei kaikkein köyhimpiäkään. Islam on valtauskonto, tosin kristittyjäkin on.

Mikä minua ahdisti suomalaisena, oli roskaiset kadut ja ihmisten välinpitämättömyys katujen siisteyden suhteen, kulkukissat ja sähkökatkokset. :)

Elämäntyyli oli verkkaisaa, kello ei ollut niin tärkeä asia kuin se on täällä Suomessa suomalaisille. Ihmiset olivat mukavia, avoimia ja heihin tutustui todella helposti. Tosin myöhemmin sai huomata, että monet kutsut, lupaukset ja kehut olivat vain kohteliaisuutta, ei niinkään totta.

Ihmiset viettivät aikaa jutellen kaduilla ja kahviloissa, naiset olivat aika laiskoja (?), perheet suuria (enot, tädit, sedät, serkut) ja tärkeitä.

Opin arvostamaan omaa kultuuriani ja kotimaatani. Puhdasta luontoa, siistejä katuja ja täsmällisyyttä. Opin arvostamaan rehellisiä ihmisiä enemmän kuin aikaisemmin. Liikutuin, kun kuulin Sibeliuksen Finlandian... Mitähän Maamme-laulu olisi saanut aikaan? :) Silti kaipaan välillä takaisin mieheni kotimaahan, mutta en voisi ehkä kuitenkaan loppuelämää siellä viettää.

Ihailen miestäni, joka tuntuu hyvin soputuvan tänne Suomeen.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat