Tutustumaan perhepäivähoitajan kotiin. Mitä kannatta kysellä ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tyttö menee 1,5 v:n ikäisenä hoitoon ja kunnallisen pph:n sijalle harkitsen myös yksityistä hoitajaa, jolloin voisi viedä tytsyn toisen kunnan puolelle, oman työmatkan varrelle hoitoon.

Itse en ole koskaan ollut hoidossa ja muutenkin tuo päivähoito on ihan vieras asia. Joten:

Mistä minä tiedän, kuka on hyvä hoitaja?

Olen sentään jättämässä hänen huomaansa kalleinta aarrettani, joten kertokaa te kokeneemmat, mitä minun kannattaa kysellä ja mitä asioita tarkkailla tutustumiskäynnillä?

Kommentit (8)

Vierailija

Ja tietysti minkä ikäisiä muita hoitolapsia hoitajalla on! Samanikäinen kaveri on kuitenkin aina kivempi ja paremmin seuraa toisistaan sitten.

Meillä lapsi on vähän kauempana (työmatkan varrella) yksityisellä, matkaa en ainakaan ole nähnyt ongelmaksi lapsen kannalta. Pienempänä otti torkut autossa, nyt isompanakin ehtii levähtää ja rentoutua, ja jutellaan mukavia.

Vierailija

Itse kävin tutustumassa kahteen hoitopaikkaan ja ekaa mietin pitkään, ja onneksi en laittanut. Hoitaja vaikutti jotenkin tyhmältä (anteeksi, mutta vaikutti vaan), sisälle ei meinannut päästää ja jotenkin välinpitämättömältä. Mitään erityistä " rikosta" ei tehnyt, mutta en vaan tykännyt. Epäröin pitkään ja mies sitten sanoi, ettei se ole maailman ainoa paikka, eikä viedä sinne, jos hiukankin tuntuu epämukavalta.

Toinen paikka taas nappasi heti. Hoitaja vaikutti iloiselta ja koti siistiltä ja selkeältä. Ennen kaikkea ihastuin tapaan, jolla hoitolapset roikkuivat hoitajassa kiinni. Kiipeilivät lattialla syliin, halailivat jne. Ja tiedän, ettei 1-3-vuotiaat esitä mitään vaan toimivat totutusti. Päättelin tuosta, että hoitaja ottaa syliin ja antaa hellyyttä, kun lapset osaavat sitä ottaa. Valittiin tämä paikka ja hetkeäkään en ole katunut. Lapsi on hyvin syönyt ja iloinen. Aamulla syöksähtää hoitajan syliin nauraen. Musta meidän hoitaja 10! Parempaa en voisi kuvitella.

Oli ikää 10,5 kk aloittaessaan.

Vierailija

Moikka,

Meillä ehkä sama homma edessä vuodenvaihteessa. Minä luottaisin vaistooni! Tuntuuko hoitaja symppikseltä? Tuntuuko koti, pihapiiri ja ympäristö kivalta? Miten hän suhtautuu omaan lapseesi, paijaako, haliiko, jutteleeko, tuntuuko sydämelliseltä? Kertooko auliisti päiväohjelmastaan sinulle, onko työstään innostunut ja näkyykö kaikessa hänen tekemisissään rakkaus ja luotettavuus? Sanaton viestintä on tehokasta!

Kyselisin myös ruuista, mitä lapset syövät ja milloin, onko lapsilla jonkinlaista kasvatussuunnitelmaa, tehdäänkö retkiä, onko ylipäätään ammatillista kiinnostusta työhön. Hoitokaverit haluaisin tavata etukäteen, että tietäisin ovatko sellaisia joiden kanssa omalla lapsella synkkaa (toisaalta yksivuotiailla varmaan synkkaa kaikkien kanssa.). :-) Miten onnistuu varahoitopaikka kun hoitaja on sairas? Miten luonnistuvat loma-ajat?

Onnea matkaan!

Vierailija

Eikä muuten kannata odottaa, että hoitajaehdokas suin päin tulisi paijailemaan lastasi tai olisi liian kiinnostunut hänestä. Oma hoitajamme oli ensikäynnillä hyvin varovainen suhteessa poikaani. Myöhemmin hän sanoi, ettei halunnut olla liian tungetteleva, ettei poikani alkaisi vierastamaan häntä/pelästyisi häntä ja samalla hoitosuhteen hyvä aloitus olisi voinut olla mennyttä.

Vierailija

Itse olisin pitänyt kovin siistiä perhepäivähoitajan kotia huonona merkkinä: meneekö paljon aikaa päivästä kodin siistinä pitämiseen ja onko paljon lapsilta kiellettyjä asioita, jottei koti mene sotkuiseksi.

Omaan fiilikseen neuvon luottamaan, se on pienistä asioista kiinni. Meidän hoitajalla tykkäsin, kun olohuone on lasten leikkihuoneena sen takia, että keittiö on suoraan yhteydessä olohuoneeseen ja hoitaja näkee lasten leikit keittiöhommissaan.

Tietysti parasta olisi, jos saisit suosituksia aiemmilta tai nykyisiltä hoitolapsilta.

Vierailija

No esim. missä lapsesi tulee nukkumaan päiväunet, missä ulkoillaan, minkälaisia leluja (onko esim hoitajalla omia samanikäisiä lapsia), laittaako hoitaja itse ruuat, onko kaikille hoitolapsille syöttötuolit ja potat sun muut... Ja tietysti onko hoitajalla siistiä ja lapselle turvallista, vaikuttaako hoitajan omat lapset hyvin kasvatetuilta jne jne : )

Vierailija

en olisi koskaan laittanut poikaani perhepäivähoitajalle, jossa hän nykyisin on. Silloin en myöskään olisi saanut huippuhoitajaa lapselleni. Nimittäin perhepäivähoitajalla on itsellään neljä lasta (kouluikäisiä jo kaikki) ja paikat hujan hajan kun kävin vierailulla (ei kuitenkaan likaista). Aluksi kauhistuin, mutta kun näin miten hienosti hän suhtautui hoitolapsiinsa, en antanut asian vaikuttaa mielipiteeseeni. Eli älä anna ulkoisten puitteiden liiaksi ohjata mielipidettäsi vaan luota tunteeseen. Juttele hoitajan kanssa näistä hoitokuvioista ja tarkkaile, miten hän suhtautuu hoitamiinsa lapsiin. Siitä se mielikuva sitten syntyy.

Vierailija

Meillä perhe tuttu jolla nyt jo aikuiset lapset, kertoi että kun hän meni tutustumaan perhepäivähoitajan kotiin niin pyysi aina luvan käydä vessassa. Hänen mielestä sieltä näki parhaiten onko hoitaja todellisuudessa tarkka siisteydestä.

Voi kuullostaa vähän hassulta mutta voisin ajatella itsekkin käyttäväni tätä ohjetta. En siis tarkoita mitään kyyläystä kaappeihin ja laatikoihin vaan yleisilmettä, onko puhtaat käsipyyhkeet, potat, lavuaarit, pöntöt jne.

Hauskoja " vessapoliisikäyntejä"

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat